מה הופך את הסאגה המשפחתית "יורשים" לאחת הסדרות הטובות ביותר בטלוויזיה בשנים האחרונות

בני משפחת רוי מחזיקים באימפריית תקשורת, ולאור גילו ומצבו הבריאותי של אב המשפחה, מתנהלת מלחמה על השליטה בה בין שלושת ילדיו • בעונה הרביעית העסק המשפחתי עומד להימכר לאיש עסקים נכלולי והמשפחה עומדת בפני חילופי שלטון שטורפים את הקלפים • הסדרה, שמזכירה את חייה של משפחת מרדוק, זכתה ב-13 פרסי אמי

מימין: קירן קאלקין, ג'רמי סטרונג ושרה סנוק (בתפקיד האחים למשפחת רוי) מתוך ''יורשים'' / צילום: באדיבות יס
מימין: קירן קאלקין, ג'רמי סטרונג ושרה סנוק (בתפקיד האחים למשפחת רוי) מתוך ''יורשים'' / צילום: באדיבות יס

על "יורשים"

זמינה לצפייה: יס, הוט, סלקום TV
ז'אנר: דרמה
עונות: 4
פרקים: 39
משך פרק: 55-70 דקות
יוצר: ג'סי ארמסטרונג
שחקנים: בריאן קוקס, ג'רמי סטרונג, שרה סנוק, קירן קאלקין
ציון IMDB:
8.8/10 (182 אלף מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים: 95%; קהל: 89%

מאז עלייתה של סדרת הדרמה "יורשים" ב־2018, מבקרים נוטים להשוות אותה ל"סופרנוס" מחד, ולטרגדיות שייקספיריות מנגד. אך למרות הרף הגבוה שהיא מתבקשת לעמוד בו, "יורשים", זוכת 13 פרסי אמי ו־2 פרסי באפט"א, עומדת בזכות עצמה בכבוד. היא עוסקת באינטריגות המורכבות של משפחת עשירים השולטת בתאגיד מדיה ענק, ומתחת לז'רגון העסקי ולמזימות מונחת סאגה כבדת משקל. למורת רוחם של רבים, העונה הרביעית - שמשודרת כעת - תהיה גם האחרונה.

תקציר העלילה

בני משפחת רוי מחזיקים באימפריית התקשורת "וייסטאר רויקו". לאור גילו ומצבו הבריאותי של אב המשפחה, לוגן רוי (בריאן קוקס), מתנהלת מלחמה מתוחה על השליטה בתאגיד בין שלושת ילדיו: קנדל (ג'רמי סטרונג), שיבון (שרה סנוק), ורומן (קירן קאלקין). אך אביהם של השלושה לא מתכוון לוותר על כס המלכות בקלות, ובני המשפחה מנהלים מאבקי כוחות עיקשים, כשהאינטרסים העסקיים שלהם מעורבבים באינטרסים האישיים. בעונה הרביעית עומד התאגיד המשפחתי להימכר לאיש העסקים לוקאס מתסון (אלכסנדר סקושגורד הנהדר, שהתפרסם ב"דם אמיתי"), והמשפחה עומדת לראשונה בפני חילופי שלטון שטורפים את הקלפים.

ההקשר למציאות

בתחילה, יוצר הסדרה ג'סי ארמסטרונג התכוון לכתוב סרט על משפחת מרדוק, שמחזיקה בעזרת חברת "ניוז קורפ" במאות כלי תקשורת ברחבי העולם, ביניהם ה"וול סטריט ג'ורנל" ו"פוקס ניוז". בסופו של דבר בחר ארמסטרונג לכתוב על משפחה בדיונית, שבהחלט מזכירה את המרדוקים, אבל שואבת השראה מעוד מספר משפחות שמחזיקות בתאגידים אמריקאיים. בראיונות עמו ארמסטרונג ציין לדוגמה את משפחת רדסטון (בעליה של CBS ו"ויאקום"), משפחת רוברטס (בעליה של "קומקאסט", תאגיד הכבלים ושירותי האינטרנט הגדול בארה"ב, NBC, אולפני יוניברסל ואולפני האנימציה דרימוורקס) ומשפחת סינקלייר (בעלי קבוצת התקשורת "סינקלייר", חברת ערוצי הטלוויזיה השנייה בגודלה בארה"ב). בעונה האחרונה מתמודדת המשפחה עם איום כלכלי סימבולי: מנכ"ל צעיר של חברת סטרימינג עומד לרכוש בסכום עתק את האימפריה המזדקנת של משפחת רוי, כדי להשתמש במשאביה כ"חלקי חילוף". כצפוי בעסק משפחתי, לעיסקה גם משמעות אישית עבור הדמויות - שכן רכישה פירושה מחיקת זהותה ומורשתה של המשפחה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורת מהעולם

"אחד מהתענוגות העיקריים בצפייה שמתמשכת על פני שנים היא שאנחנו מתפתים להאמין בטעות שאנחנו יודעים כל שיש לדעת על הסדרה, רק כדי לגלות שההפתעה אורבת במקומות שהנחנו שכבר הבנו. מה שהופך את "יורשים" לכה מחשמלת ומרתקת, הוא המרווח הנורא, המבעית והבלתי ניתן למיפוי, בין מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים ומה שפשוט שיערנו".
(קתרין ון ארנדונק, "וולצ'ר" - מוסף התרבות של "ניו יורק מגזין", 22.3)

3 דברים שכדאי לדעת

● היאם עבאס, 62, המגלמת את מרשה רוי, אשתו של לוגן רוי, היא שחקנית ערבייה־ישראלית, זוכת פרס אופיר לשחקנית הראשית הטובה ביותר בזכות הופעתה בסרט "עץ לימון" שביים ערן ריקליס. היא שיחקה בעוד סרטים ישראליים, ביניהם: "הכלה הסורית" (גם בבימויו של ריקליס), ו"התנתקות" שביים עמוס גיתאי. עבאס נולדה בנצרת למשפחה ערבית־מוסלמית וגדלה בדיר חנא שבגליל התחתון. היא שיחקה בעשרות סרטים וסדרות טלוויזיה, בארבע שפות: ערבית, צרפתית, עברית, ואנגלית.

● דמותו של לוגן, אבי המשפחה, מושפעת מדמותו של המלך ליר מהמחזה השייקספירי. לשחקן הסקוטי בריאן קוקס, 76, שמגלם את אותו, יש בדיוק את הרקורד המתאים: לאורך שנות השמונים והתשעים הוא גילם את המלך ליר על הבמות החשובות ביותר באנגליה. לטענתו, ההשתתפות בסדרה גרמה לכך שלראשונה בחייו מזהים אותו ברחוב.

● אדם מקיי, אחד מהמפיקים בפועל של הסדרה שגם ביים את פרק הפיילוט, הצליח לשכנע את הצוות לצלם את הסדרה במצלמת פילם 35 מילימטר במקום במצלמה דיגיטלית. לטענתו, צילום בפילם נתן לסדרה נראות קלאסית, שתואמת יותר לעלילה האפית של הסדרה.

למה בחרנו בה

לאורך שלושת העונות שמרו יוצרי הסדרה על רף גבוה של סטנדרטים, אלא שבעונה הרביעית הם הצליחו להתעלות מעליו. הכתיבה, הצילום, הפסקול והמשחק - כולם מלאכת מחשבת. כל אחת מהדמויות נשלחת למסלול אישי בלתי צפוי, אשר יתאחד לבסוף עם סיום הסדרה. יוצר הסדרה ג'סי ארמסטרונג התכוון לכתוב סדרה שתבקר בחריפות אוסף טיפוסים נאלחים צרי עין ומוח, אלא שהוא הצליח להפוך אותם לדמויות שלמות, אמינות ומושכות במלוא מובן המילה. בזכות כל אלה, "יורשים" היא אחת הדרמות הטלוויזיוניות הגדולות בשנים האחרונות.

סדרה לחזור אליה

10 אחוז (2015-2020) 

זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 4
פרקים: 24
משך פרק: 50-60 דקות

"10 אחוז" היא סדרה קומית צרפתית שבמרכזה סוכני טאלנטים פריזאיים המתמודדים עם לקוחותיהם הגחמניים, הגאוותניים והבעייתיים בכל קנה מידה. אם זה לא מספיק, לאחר מות מייסד סוכנות הטאנלטים, הסוכנים נאלצים לנהל יחדיו את העסק שהוא הותיר. הקומדיה הצרפתית המקסימה נחתמה לאחר 4 עונות, אבל לשמחת המעריצים הוכרז ב־2021 שתופק עונה חמישית. עם קאמי קוטן, טיבו דה מונטלמבר, גרגורי מונטל וליליאן רובר.

סדרה לחכות לה 

The Crowded Room 

תהיה זמינה לצפייה: אפל טי וי+ (9.6)
עונות: 1
פרקים: 10

סדרת מתח אמריקאית בה מגלם השחקן טום הולנד אדם בשם דני מיליגן שנעצר בסוף שנות השבעים בחשד למעורבות בפשע מזעזע. הסדרה מלווה את החקירה של מיליגן, שבמהלכה נחשפים פרטים חריגים וטורדי מנוחה על המקרה. הסדרה נוצרה בהשראת ספרו של דניאל קיז מ־1981, "תודעותיו של בילי מיליגן", המגולל את סיפורו האמיתי של פושע שטען לחפותו משום שסבל מפיצול אישיות. הסדרה מתהדרת ברשימת שחקנים מעוררת ציפייה שכוללת בין היתר את אמנדה סייפריד, ג'ייסון אייזק, אמי רוסום, וגם את ליאור רז.