"נגד הרוח": דרמה בריטית איכותית על חייה של אם חד־הורית המנסה לפרוץ את מעגל העוני

הסדרה עוקבת אחר קוסטלו ג'ונס, אם חד־הורית המצויה בקשיים כלכליים וקשריה עם אייריס, בתה בת ה-10, ועם סלבי, גיי החי חיים פרועים בזכות העושר של אמו • הדרמה מציגה את המאבק המתמשך של קוסטלו לפרוץ את מעגל העוני, לממש את יכולותיה ככותבת ולהבטיח לבתה חיים טובים יותר

ג'ק פרת'ינג (בתפקיד סלבי) ב''נגד הרוח'' / צילום: Home Box Office, Inc. All rights reserved 2023
ג'ק פרת'ינג (בתפקיד סלבי) ב''נגד הרוח'' / צילום: Home Box Office, Inc. All rights reserved 2023

על "נגד הרוח"

זמינה לצפייה: הוט, יס, סלקום טי.וי
ז'אנר: דרמה
עונות: 1
פרקים: 8
משך פרק: 25-30 דקות
שפה: אנגלית
יוצרת: קאש קאראווי
במאים: ריצ'רד לקסטון וג'ניפר פרוט
שחקנים: דייזי מיי קופר, ג'ק פרת'ינג, פלור טשג'יאן
ציון IMDB:
6.5/10 (871 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 95%, קהל 81%

סדרות רבות מתארות כיצד עושר משפיע על התנהגותם של אנשים ועל דינמיקות חברתיות ומשפחתיות; מנגד, סדרות רבות עוסקות בהתמודדות עם מחסור בכסף. הסדרה "נגד הרוח" שעלתה בחודש שעבר, פרי שיתוף פעולה של BBC ושל HBO, מביאה למסך זווית ייחודית על משפחה ענייה, שלא נותנת למצב הכלכלי שלה להגדיר אותה, ובמרכזה אישה המנסה להיות אמא טובה ולשמש דוגמה ראויה לבתה.

תקציר העלילה

הסדרה עוקבת אחר קוסטלו ג'ונס (דייזי מיי קופר), אם חד־הורית המצויה בקשיים כלכליים, בתה בת ה־10 אייריס (פלור טשג'יאן) והחבר הכי טוב של קוסטלו, סלבי (ג'ק פרת'ינג), גיי החי חיים פרועים בזכות העושר של אמו. מערכת היחסים בין קוסטלו לסלבי, שהוא הדבר הכי קרוב לדמות אב שיש לאייריס, היא אינטנסיבית, אפילו אובססיבית, ונעה בין חברות נפש ואהבה ללא תנאי לבין יחסי תלות מסוכנים ואלימים. הסדרה מציגה עוני יומיומי, שקוף לפעמים, ואת המאבק המתמשך של קוסטלו לפרוץ את המעגל, לממש את יכולותיה ככותבת ולהבטיח לבתה חיים טובים יותר.

ביקורת מהעולם

"...זוהי סדרה גסה, מופרעת ובריטית במיטבה, אך היא לרגע לא מרגישה פוגענית או מלודרמטית על אף שהיא מתמודדת עם נושאים כבדים למדי. עם כתיבה חדה והופעה מבריקה של דייזי מיי קופר, "נגד הרוח" נועדה להיות האנדרדוג הלא מוערך של העונה הנוכחית".
(קולמן שפילדה, "דיילי ביסט", 4.3)

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● הסדרה נקראת על שם האלבום "Rain Dogs" של המוזיקאי האמריקאי טום וויטס, אף שהיא אינה כוללת שיר אחד שלו. הביטוי "כלבי גשם" הוטבע על ידי וויטס, ובראיון עמו מ־1985 הוא הסביר אותו: "'כלבי גשם' זה כל מי שישן בפתחי דלתות, אנשים שאין להם כרטיסי אשראי, אנשים שלא הולכים לכנסייה, אנשים שאין להם משכנתא, אנשים שהם בדרך למטה".

● כוכבת הסדרה, דייזי מיי קופר בת ה־36, היא מהשמות המובילים בסצנה הקומית־בריטית. היא כתבה, הפיקה וכיכבה בסדרות קומיות, ביניהן This Country, שזיכתה אותה ב־2018 בפרס האקדמיה הבריטית לטלוויזיה. כמו כן, היא שפטה בתוכניות ריאליטי, התארחה בשעשועונים ואף השתתפה בגרסה הבריטית של "הזמר במסכה" ששודרה השנה.

● הסדרה אמנם לא מבוססת על חייה של היוצרת, הסופרת הבריטית־אירית קאש קאראווי, אך רבים קווי הדמיון בינה לגיבורה. כמו קוסטלו ג'ונס, הדמות הראשית בסדרה, גם קאראווי ידעה עוני בחייה: היא עברה בין הוסטלים ועבדה כחשפנית. ב־2019 פירסמה קאראווי ממואר בשם Skint Estate: Notes from the Poverty Line, שתועד להפוך לסדרה של ה-BBC בכיכובה של בילי פייפר, אך קאראווי חזרה בה. בראיון למגזין הבריטי "דה ביג אישיו" היא סיפרה כי חשה שלא הבינו את ספרה כמו שרצתה, ולכן החליטה ליצור סדרה בדיונית.

למה בחרנו בה

"נגד הרוח" משרטטת דמויות ועלילה מוגזמות מצד אחד, אך היא מצליחה להישאר מציאותית מאוד מצד שני. מערכת היחסים בין גיבורי הסדרה, קוסטלו וסלבי, היא ייחודית, מוזרה ויפהפייה בו בזמן. בשונה מהרבה מערכות יחסים בסדרות טלוויזיה שיש בהן היבטים של תלות והתעללות, היחסים שלהם אינם מרתיעים, להיפך. הם נוגים ומורכבים, ובשל כך הצופה לא יכול שלא להימשך לקשר הזה.

סדרה לחזור אליה

להמציא את אנה (2022) 
Inventing Anna 

זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 1
פרקים: 9
משך פרק: 59-89 דקות

סדרת דרמה אמריקאית המבוססת על הסיפור האמיתי של צעירה רוסיה בשם אנה סורוקין/ דלווין, שבין השנים 2013-2017, בזמן שהתגוררה בארצות הברית, התחזתה לאמנית מצליחה ויורשת מיליונים והונתה בנקי השקעות, בתי מלון וכמה מעשירי ניו יורק. הסדרה מובאת מנקודת מבטה של עיתונאית אמריקאית (אנה קלמסקי) החוקרת את סיפורה של אנה (ג'וליה גארנר) לאחר שזו הואשמה ועומדת למשפט, ודרך האנשים שפגשו אותה בדרך ונפלו ברשתה. עם קייטי לווס, לברן קוקס, אלכסיס פלויד ואריאן מואייד. 

סדרה לחכות לה

אור קטן
A Small Light 

תהיה זמינה לצפייה: דיסני+ (1.5)
עונה: 1
פרקים: 8

מיני סדרת דרמה אמריקאית של "דיסני+", "קשת" ו"נשיונל ג'יאוגרפיק", שילוב שלכשעצמו נדיר ומשום כך מסקרן מאוד, המגוללת את סיפורה של חסידת אומות העולם ההולנדית מיפ חיס, שהחביאה בעליית הגג שלה את אנה פרנק ומשפחתה בימי מלחמת העולם השנייה. אביה של אנה, אוטו פרנק, היה המעסיק של חיס, וכשהוא ביקש ממנה להחביא אותם היא לא היססה לרגע. היא גם זו שמצאה את יומנה של אנה פרנק והציגה אותו לעולם. עם בל פאולי (מיפ חיס), לייב שרייבר (אוטו פרנק), ג'ו קול (יאן חיס) ובילי בולט (אנה פרנק).