קרן הפנסיה הגדולה בשבדיה השקיעה סכומי עתק בבנקים שקרסו

קרן הפנסיה אלקטה מחזיקה במניות בהיקף 1.1 מיליארד דולר בבנקים שקרסו, סיליקון ואלי וסיגנצ'ר בנק, ובעוד 915 מיליון דולר בבנק פירסט ריפבליק, שעלו ספקות בקשר לעמידות שלו • מנכ"ל הקרן אמר בראיון לבלומברג כי "מדובר בכישלון גדול עבורנו כמשקיעים, אך מדובר רק ב-1% מסך הנכסים המנוהלים ע"י הקרן"

בנק סיליקון ואלי / צילום: Associated Press
בנק סיליקון ואלי / צילום: Associated Press

"כישלון גדול", כך כינה מנכ"ל קרן הפנסיה הגדולה ביותר בשבדיה, מגנוס בילינג, את הימור ההשקעה בהיקף 2.1 מיליארד דולר בשלושת הבנקים האמריקאים סיליקון ואלי, סיגנצ'ר והפירסט ריפבליק, בראיון שנתן לבלומברג היום (ג'). אלקטה מנהלת את השקעות הפנסיה של 2.6 מיליון מאזרחי המדינה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"ברור שמדובר בכישלון גדול עבורנו כמשקיעים", הודה בילינג. לדבריו, אלקטה בחנה את אסטרטגיית ההשקעה שלה והתמקדה בזיהוי הזדמנויות חדשות שיספקו תשואה טובה יותר לבעלי המניות שלה: "אנחנו צריכים ללמוד מזה משהו ולנקוט פעולות על סמך הלקחים שנלמדו," אמר בראיון.

אתמול הודיעה הקרן כי ככל הנראה תמכור את כל האחזקות שלה בסיליקון ואלי סיגנצ'ר בנק, שעומדות על 1.1 מיליארד דולר. ההפסד של אלקטה עשוי לגדול אם גם הפירסט ריפבליק ייכנס לצרות, מאחר והיא השקיעה בו סכום של 915 מיליון דולר. 

אסטרטגיית ההשקעות לקויה?

ההפסדים עוררו סערה בשבדיה לאור החלטת החברה למכור את השקעותיה בשני בנקים שבדיים - Svenska Handelsbanken AB ו-Swedbank AB - ולהשקיע בבנקים סקטוריאליים בארה"ב, SVB ו-סיגנצ'ר בנק.

הביקורת נובעת מהעובדה שאלקטה קיבלה את ההחלטה תוך הימור שהבנקים האמריקאים יניבו תשואות טובות יותר, ומכרה את השקעותיה בשני בנקים שבדים מבוססים. עם זאת, הבנקים בארה"ב פנו לשווקים סקטוריאליים, כגון סטארט-אפים וקריפטו, שעלולים להיות נתונים לתנודתיות וסיכונים גבוהים יותר.

בראיון אמר בילינג שהוא "לא מצפה לשום ערך מסיליקון ואלי או מבנק סיגנצ'ר", בעוד ש"הפירסט ריפבליק מאוד הפכפך אבל לא קיבלנו החלטות משמעותיות לגבי הבנק הזה".

ההשקעות של הקרן בבנקים האמריקאים החלו עוד ב-2017, וההקצאה גדלה עם השנים. עם תחילת המשבר, בקרן ניהלו דיונים עם סיליקון ואלי לגבי מצבו, בעוד הריבית בארה"ב עלתה, לקוחות הבנק, רבים מהם סטארט-אפים, נאלצו למשוך כספים מתוכו ולבנק הייתה אחזקה גדולה באיגרות חוב מגובות משכנתאות שירדו בערכן.

"בסיליקון ואלי התנהלו בשקיפות לגבי תוכנית הפעולה שלהם וחשבנו שהם מחושבים היטב", אמר בילינג. "ואז בשבוע שעבר החברה פעלה שלא בהתאם לתוכנית הפעולה שעליה דיברנו - מה שהפתיע אותנו, ואני חושב שזו הייתה טעות גדולה מצד הבנק".

ובכל זאת, יש לציין כי ההשקעות הכושלות בארה"ב שוות לכ-1% מסך הנכסים המנוהלים באלקטה, הרגיע המנכ"ל, והוסיף כי מערכות הפנסיה בשבדיה ובאזור הנורדי "חסינות מאוד".

במקביל, המשרד לפיקוח על הכספים השבדי (FI ) הודיע ​​כי הוא מארגן פגישה יוצאת דופן בין חברות ביטוח ופנסיה תעסוקתית ובנקים. מטרתה היא לברר את החשיפות העשויות להיות לבנקים בארה"ב ואת מידת הזליגה האפשרית של המשבר על מערכת הבנקאות השבדית. המנכ"לית בפועל של FI , סוזנה גרופמן ציינה כי "אנחנו רואים דרמה ומערבולות בשוק הבנקאות האמריקאי. עם זאת, ההערכה שלנו היא שהיציבות של המערכת הפיננסית השבדית אינה מושפעת מכך, שכן יש לה חוסן ניכר".