"תוציא מהר את הכסף, הדבר הזה עומד לקרוס": מאחורי הקלעים של נפילת בנק ההייטקיסטים

סיליקון ואלי בנק שקרס והולאם בסוף השבוע היה אחד הבנקים המוערכים בארה"ב • כך אירעה המפולת של הבנק של ההייטק, שגם העניק שירותים למאות חברות ישראליות • מי עוד בסכנה ולמה בשוק בכלל מפנים אצבע מאשימה לקרנות ההון סיכון • סיקור מיוחד

סיליקון ואלי בנק, הקריסה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
סיליקון ואלי בנק, הקריסה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

ביום רביעי, כשסיליקון ואלי בנק (SVB) הודיע על גיוס כספים, הוא עדיין נחשב לאחד הבנקים המוערכים בארה"ב. אבל תוך 48 שעות, ואחרי 40 שנות פעילות, הבנק קרס במה שמסתמן כנפילה הגדולה ביותר מאז 2008. זאת לאחר שהתאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) בארצות הברית סגר את SVB ביום שישי האחרון, והחשבונות בו הוקפאו עד מחר (ב'). אז איך כל זה קרה?

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

העלאות הריבית פגעו בבנק

סיליקון ואלי בנק, שמעסיק 6,500 עובדים, הפך בארבעים שנות קיומו לנותן השירותים הבנקאיים של חברות ההייטק, משלב הסטארט-אפ ועד ההנפקה, תוך אספקה של אינספור שירותים פיננסיים, החל מחשבונות עו"ש, דרך פקדונות מט"ח, חשבונות מסחר, הלוואות ואשראי בנקאי ועד בנקאות אישית. הוא שירת אלפי חברות בעולם ומאות בישראל. 

תהליך נפילתו המהיר החל ביום רביעי האחרון, אז הפתיע SVB את המשקיעים בהודעה כי עליו לגייס 2.25 מיליארד דולר כדי לייצב את חשבונותיו. בתגובה להודעה החלה ריצה אל הבנק של קרנות ההשקעה שמנוהלות בו כדי למשוך כספים  - מהלך שהפך גיוס בחסר, לקריסה. באותו היום גם הורידה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג הבנק.

את הקריסה אי אפשר לייחס רק לפאניקה של קרנות השקעה, אלא גם להעלאות הריבית האגרסיביות של הבנק המרכזי בארה"ב, בנסיון להשתלט על האינפלציה. חברות סטארט-אפ, שהן הלקוחות העיקריות של הבנק, החלו למשוך כספים כדי להישאר במאזן חיובי, והבנק נאלץ למכור את איגרות החוב הממשלתיות שברשותו בהפסד של 1.8 מיליארד דולר. 

ניסיון להציג עסקים כרגיל 

במהלך יום חמישי עוד התעקשו בבנק שאין סיבה לדאגה. בנקאים שלחו מיילים ללקוחות הבהירו להם ש"למרות השמועות הבנק מתנהל כרגיל".

מנכ"ל הבנק גרג בקר גם ניסה להרגיע את הרוחות ובחמישי בערב ניהל שיחה עם חברות הפורטפוליו בבנק שם ביקש מהן "להירגע", כך על פי דיווח של אתר חדשות הטכנולוגיה דה אינפורמיישן. על פי הדיווח, בקר אמר כי "חברות נכנסו לפאניקה והחלו להתקשר בגלל החשש שסיליקון ואלי בנק בצרות - אבל זה לא המקרה. יש לנו מספיק נזילות כדי לתמוך בכל הלקוחות שלנו, אבל בתנאי אחד: אם כל החברות יזינו זו את זו בחשש על כך שהבנק בצרות, זה יהפוך לאתגר אמיתי. אני מבקש מכולם להירגע ולתמוך בנו כפי שאנחנו תמכנו בכם בזמנים קשים". לקוחות הבנק אמרו בהמשך ל"CNBC" כי בייקר לא הצליח לעורר בהם ביטחון רב כשביקש "להישאר רגועים". 

סגירה של בנק אמריקאי אחר באותו היום לא תרמה לניסיונות להגביר את אמון המשקיעים. בחמישי, סילברגייט, שמתמחה בקריפטו ונפגע מהירידות החדות בענף ומפרשת ההונאה של FTX, הודיע על הפסקת פעילותו וגרם לסבב נוסף של משיכת כספים מצד המשקיעים של SVB, כשקרנות ההון המליצו לחברות להעביר כספים מהבנק.

במקביל, מניית SVB קרסה ביותר מ-60% ביום חמישי, ויותר מ-10 מיליארד דולר נמחקו משווי הבנק. ביום שישי, המסחר במניה כבר הופסק, אחרי שגם בטרום היא מחקה מעל ל-60% נוספים. 

"נבואה שמגשימה את עצמה"

על פי דיווחים, עד נעילת הבנק על ידי ה-FDIC בשישי, נמשכו ממנו 42 מיליארד דולר. עד סוף אותו יום מסחר, מאזן המזומן בבנק היה בחוסר של 958 מיליון דולר, והוא נכשל להשיג ביטחונות ממקורות חיצוניים.

כאמור, לא מעט אצבעות מופנות כלפי המשקיעים וקרנות ההון סיכון. קרנות ענק שלחו מיילים לחברות סטארט-אפ בהן הן מושקעות, עם הנחיות להוציא כספים מהבנק, והפרסומים ברשתות החברתיות רק הגבירו את הלחץ. בשיחה עם CNBC, ראיין פלבי, עובד לשעבר ב-SVB ובעל קרן השקעה עצמאית, אמר כי "כשאתה אומר 'תוציא מהר את הכסף, הדבר הזה עומד לקרוס' זאת נבואה שמגשימה את עצמה". משקיע נוסף טען כי "לא הייתה בעיית נזילות עד שקרנות ההון לא הכריזו שיש אחת".

לקוחות יקבלו גישה לחשבונות מחר

ביום שישי הבנק כבר זנח את הנסיון לגייס כספים ופנה לאפיק אחר: למצוא קונה. אך הניסיונות למכור את הבנק או לגייס משקיע עלו בתוהו ובשישי אחר הצהריים, שעון ישראל, הולאם SVB באמצעות FIDC, התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corporation). 

FIDC הקפיא למשך סוף השבוע את הגישה לחשבונות. משרדי SVB - כולל הסניף בהרצליה - צפויים להיפתח מחר (ב') בבוקר שעון ארה"ב תחת ניהול של זרוע של FIDC ולפי הבטחתו, גם שירותי האונליין יהיו זמינים בשעות העסקים הרגילות.

הגישה לחשבונות תתתחדש לפי תוכנית הביטוח שרכש הלקוח על חשבונותיו: לקוחות מבוטחים יקבלו גישה לכלל חשבונותיהם החל מיום שני ולכיסוי של עד 250 אלף דולר. לקוחות שאינם מבוטחים ייאלצו להמתין עד שהרשות תצליח לממש כמה נכסים כדי לגשת אל כספם. על פי גורמים הקשורים ה-FIDC, הוא יחלק עבור הלקוחות הלא-מבוטחים חלק מסכום הפיקדון כדיבידנד כבר בשבוע הבא, ככל הנראה כדי למנוע מצב שבו תשלומי משכורת מעוכבים.

גם אם יצליחו בסופו של דבר לפדות את כל כספם, תהליך ההלאמה של בנק SVB הכניס מאות יזמים בישראל למעגל אי ודאות שבו עליהם לתכנן מחדש את מימון החברות שלהם תוך ניסיון לחלץ את כספם מרשות פדרלית לא מוכרת. אלה שהצליחו למשוך את כספם בזמן, או שפיזרו את הסיכונים וביזרו את חשבונותיהם גם בבנקים אחרים, נחשבים בני מזל. אלה שבחרו להביע נאמנות לבנק ולמנהליו, נמנעו מלשבור את תוכניות החיסכון שלהם או חששו לפרוע את חובותיהם לתוכניות ההלוואה שלהם - משלמים כעת את המחיר.

בנק ההייטקיסטים לא לבד

לאחר נפילת הבנק בנקים נוספים הוציאו הודעות שמטרתן להבטיח למשקיעים שהם יציבים. בנק הרפובליקה הראשון (First Republic Bank), הוציא כבר ביום שישי הודעה ש"נזילות הכספים גבוהה והשקעות הבנק מגוונות", הבנק הוציא הודעה שאין סקטור השקעות עם יותר מ-9% משווי הבנק, וכי ההחזקות בסקטור הטכנולוגיה עומדות על 4%. אך ההודעות לא הפיגו את חששות המשקיעים ומניית הבנק  צנחה ב-15%. 

אבל בנק הרפובליקה הראשון נמצא במצב טוב יותר לסיליקון ואלי בנק. בעוד שלמעלה מ-90% הכספים המופקדים בסיליקון ואלי בנק לא היו מבוטחים, רק כ-68% בבנק הרפובליקה הראשון נמצאים במצב דומה. בנוסף, הסכום הממוצע לחשבון בבנק הרפובליקה הראשון עומד על כ-200 אלף דולרים.