קריסת בנק SVB מהדהדת את משבר 2008. למה העניינים שונים הפעם?

האנליסטים סבורים שקריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) היא אירוע נקודתי, אך יש גם מנהלי קרנות שכבר מתחילים להיזכר במשבר הכלכלי של 2008 • האם קריסת הבנק של ההייטקיסטים תשפיע על מערכת הבנקאות ותגרור אחריה עוד מוסדות פיננסיים? השוק פחות מודאג

הבנק האמריקאי סיליקון וואלי / צילום: Shutterstock
הבנק האמריקאי סיליקון וואלי / צילום: Shutterstock

הכישלון של בנק סיליקון ואלי (SVB) מטלטל את השווקים ומעלה שאלות הגורמות לאי נוחות: האם הוא ישפיע על מערכת הבנקאות בכללותה ויגרום לגל חדש של קריסות בנקים?

חשש מכדור שלג: הבנק של ההייטקיסטים קרס תוך יומיים, מי עוד בסכנה? 
לחברת ורביט של תום ליבנה חשיפה של 100 מיליון דולר לבנק שקרס | בלעדי 
כל מה שצריך לדעת על הקריסה הדרמטית של בנק ההייטקיסטים | גלובס עושה סדר

ביל אקמן, מנהל בקרן גידור, השווה את קריסתו של SVB לבנק 'בר סטרנס', הבנק ההלוואות הראשון שקרס במשבר ב-2008 והתחיל את המשבר הכלכלי.

אקמן כותב בחשבונו בטוויטר כי "הסיכון לכישלון ולהפסדי הפיקדונות כאן הוא שהבנק החלש בכמות הון הבא גם יתמודד עם 'ריצה אל הבנקים', שבה לקוחות הבנק רצים לקחת את הונם מהבנק,יתמוטט וכך הדומינו נופל והולך".

עדיין אנליסטים סבורים שקריסתו של הבנק לסטארט-אפים נראה כאירוע נקודתי. הבנק, שהיווה מרכז הלוואות לסטארט-אפים טכנולוגיים עמד תחת לחץ גדול כתוצאה מתזרים המזומנים שהתייבש בעקבות ההאטה הכלכלית והעלאות הריבית הדרסטיות בארה"ב.

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, ארגנה ועידה לא צפוייה עם רגולטורים פיננסים בכדי לדון בקריסת הבנק שהשקיע רבות בתחום ההייטק, סקטור שנפגע רבות בעקבות העלאות הריבית. אנליסטים רבים מיהרו להדגיש בעקבות הפגישה שלא מדובר בגורם שיביא לקריסת בנקים נוספים עקב ההתמקדות של SVB בסקטור ספציפי וכי סקטור הבנקאות נשאר יציב גם לאחר קריסת הבנק.

טעם נוסף שבגללו השוק פחות חרד לקריסת בנקים נוספת היא שאחרי המשבר ב-2008 ונוספו אמצעים רגולטוריים רבים בכדי לשמור על היציבות במגזר הפיננסי. עדיין, קריסתו של SVB מגלה את הלחצים שנוצרו בעקבות הלוואות הכספים שקפצו בעשורים האחרונים. בנקים מרכזיים העלו את שיעורי הריבית בכדי להילחם באינפלציה, אך קצב הגידול גרם לבעיות בלתי צפויות וכעת הדאגה היא שהשלכות הבלתי צפויות תימשכנה.

מניות הבנקים בזעזוע

בנק סיליקון ואלי נוסד ב-1982 וסיפק אמצעים פיננסים לכמעט חצי מהחברות הטכנולוגיות או הרפואיות המבוססות על קרנות הון סיכון בארה"ב. בעיותיו התגלו השבוע כאשר נודע שהבנק זקוק דחוף למזומנים. החברה שיתפה ביום רביעי האחרון כי היא מתכננת לגייס יותר מ-2 מיליארד דולר ממשקיעים בכדי למלא את החור בכיס המזומנים שלה. החור נוצר בעקבות מכירת חלק מפורטפוליו האג"ח של הבנק שספג ירידה קשה בשוויו בזמן האחרון.

הבנק העלה את האג"ח בו הוא מחזיק למכירה כאשר הלקוחות הבנק, אשר נמצאים בזמנים לחוצים כלכלית, משכו את כספם מהבנק. מניות SVB צנחו ב-60% למחרת, יום חמישי. המסחר במנייה נסגר כבר ביום שישי בתוך דיווחים כי הבנק, שלא יכל לגייס הון חיפש בדחיפות אחר קונה.

בעקבות החשש מנפילות בנקים נוספות ספגו מניות של בנקי השקעות אחרים נפילה וירידה בשווי מניותיהם: כאשר בנקים כגון ג'י פי מורגן וולס פארגו ואחרים ספגו ירידות בשיעורים של בין 4%-7% ביום חמישי. מניות הבנקים התייצבו מחדש ביום שישי אך בנקים קטנים יותר המשיכו לראות ירידה במניות ואף מניות הבנקים באירופה 'חטפו' חלק מהירידה בעקבות קריסת SVB.

מה קורה עכשיו?

בנקי השקעות אחרים עם מגווון לקוחות ספציפי במיוחד כנראה יעמדו בלחץ בשל נפילת בנק ההשקעות. SILVERGATE המלווה כספים ומתמקדת בקריפטו, מסרה ביום רביעי כי היא מפסיקה את פעילות לאחר שהסערה הכלכלית בנכסים דיגטליים פגעה והקריסה את אחזקותיה.

חשוב לזכור, קריסת SVB קשורה בחלקה לקריבת ערכם של האג"חים שהוא קנה בזמן שהשוק היה שורי, כשהיו לו הרבה פקדונות מלקוחות והבנק היה מעוניין ל'החנות' את הכסף היכנשהו. עליות הרבית גרמו לנכסים המניבים תשואה נמוכה לשווי נמוך יותר ממה שהיו שווים לפני כן. דבר זה גרם לבעיות כשהנקהיה צריך לגייס כספים במהירות. לפי תיאור זה נראה שעליות הריבית יערימו קשיים על בנקים נוספים וSVB לא יהיה הבנק האחרון שיתמודד עם צרות מסוג זה.