גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי ("ידיעות אחרונות"), עיבוד: גלובס
צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי ("ידיעות אחרונות"), עיבוד: גלובס

הוא נחשב לאחד הבוררים והמגשרים המבוקשים בישראל. הוא גובה מהצדדים שכר שעתי של 2,800 שקל לשעה (השכר המקובל למקבילים לו - נ"ש), מה שגוזר לו שכר של מאות אלפי שקלים בכל תיק רציני. ממשרדו במגדל המוזיאון בתל אביב הוא משקיף על הלשכה הקודמת שלו, לשכת נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. התקופה שם בנתה אותו, היום היא רודפת אחריו.

בלעדי | פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים
אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר
אפי נוה לשופט אורנשטיין: "יותר ממה שאני שומר עליך אי-אפשר לשמור"
דעה | הטעות הכפולה והמסקנה: חייבים לחקור את הקלטות נוה-אורנשטיין
דעה | השופט הבכיר אורנשטיין התגלה במערומיו ולימד את הציבור שאין קו אדום

ביקשנו לצלול לחיים המקצועיים החדשים של השופט בדימוס איתן אורנשטיין - מי שחזר לאחרונה לכותרות שלא בטובתו, אגב הדלפה של שיחות שקיים עם ראש לשכת עורכי הדין בזמנו אפי נוה, ושיחות שקיים נוה עם שרת המשפטים דאז איילת שקד, ובמרכזן דיל, לכל הפחות מסריח, שהביא למינויו של אורנשטיין לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב.

כמו כן, נביא כאן את גרסתו של אורנשטיין שניתנה לדיל עם נוה לפני מספר שנים, את החמ"ל שהקים סביבו כדי להתמודד עם הסערה המשפטית, וגם - מה חושבות שופטת הפירוקים ורדה אלשיך, אותה החליף אורנשטיין בתחום, והשופטת בדימוס דליה גנות, אותה ניסה נוה "להזיז".

אבל רגע לפני הקריירה החדשה, נחזור לעובדות. ביוני 2020 הודיע אורנשטיין על פרישתו. ארבע שנים בלבד לאחר שמונה לנשיא המחוזי, כשהוא בן 64 ולאחר קריירה שיפוטית בת 20 שנה.

אורנשטיין נחשב למומחה בתחום חדלות הפירעון בישראל. הוא החליף את השופטת בדימוס ורדה אלשיך בניהול התחום וטיפל בתיקים המשמעותיים במשק באותן השנים - פשיטת הרגל הגדולה בישראל של אליעזר פישמן ז"ל, קריסת אי.די.בי, פרשת ענבל אור, הסדר החוב לאלביט הדמיה בה שלט מוטי זיסר והסדר הנושים לתיאטרון הבימה - כשהוא זוכה בסך-הכול להערכה רבה מעורכי הדין כשופט וכמנהל בית המשפט.

אלא שהפרישה אחרי תקופה קצרה יחסית בתפקיד הבכיר עוררה לא מעט תהיות, במיוחד כשהגיעה מספר חודשים לאחר שנחשף הקשר בין אורנשטיין ונוה לקראת מינויו לנשיא בית המשפט. ב-2016 התמודדו לתפקיד ארבעה - אורנשטיין, ישעיהו שנלר, דליה גנות ודוד רוזן. ועדת האיתור העלתה את שנלר ואורנשטיין. שנלר היה ותיק יותר, בעל ניסיון ניהולי גדול כסגן הנשיאה. אורנשטיין היה שופט מוערך, שזכה לשבחים וניהל את מחלקת חדלות הפירעון. אף ששקד הוקלטה אומרת לנוה כי קיבלה מידע שמצדיק שלא למנות את אורנשטיין (אמירה שהסבירה בהמשך כ"טקטיקה במשא-ומתן" - נ"ש), הוועדה המליצה עליו, והוא זכה לתמיכת הנשיאה דאז מרים נאור ז"ל.

המשפט שאמרה שקד לנוה, במסגרת ניסיונותיו לשכנעה למנות את אורנשטיין, היה: "לא היה שום סיכוי בעולם, שום סיכוי בעולם, שהייתי ממנה אותו ולא את שנלר אחרי החומר שקיבלתי מוועדת האיתור". שקד מסבירה היום כי התכוונה לחומר על שנלר דווקא ולא לחומר על על אורנשטיין, וכי החומר שהועבר לידיה על-ידי ועדת האיתור כלל רצף של תשבוחות על השופט אורנשטיין והמלצה למנותו לתפקיד. לדבריה, הכוונה בשיחה הייתה כי מכיוון שהיא קיבלה המלצה טובה גם על שנלר, באופן טבעי היא הייתה בוחרת בו. עוד הוסיפה כי המשפט נאמר כחלק ממשא-ומתן ארוך עם נוה.

בהתכתבות שפורסמה לאחר בקשה להסיר צו איסור פרסום, בהסכמתו של אורנשטיין, דרש נוה כי השופט יקיים את "ההתחייבות" עליה סיכמו "לטובת ציבור הנזיקיסטים" - כלומר הטבה לציבור עורכי הדין הנזיקיים שעימם נמנה נוה, בתמורה למינוי. למרות חומרת ההתכתבויות שהיו אז בידי המשטרה, לא נפתחה חקירה בעניין באותה עת.

אלא שלאחרונה נחשפו פרטים חדשים על המינוי. משיחות שפרסם חיים לוינסון ב"הארץ" ובחדשות 12 עולה כי נוה פעל למינוי אורנשטיין, תוך סגירת דיל עם שקד, בעת שהיה בעל אינטרס כלכלי במינוי. נוה, שמשרדו הפרטי עוסק בנזיקין, ביקש לשנות את הרכב מחלקת הנזיקין בבית המשפט לטובת האינטרסים שלו, וספציפית להעביר את השופטת דליה גנות שדנה באותם ימים בתיקים בתחום. בשיחה עם שקד הבהיר לה נוה כי הוא בעל אינטרסים כלכליים במינוי.

בהקלטות המביכות נשמע נוה אומר לאורנשטיין: "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם, והכול יהיה מושלם. שעוד תחומים ייהנו ממנה (מגנות). למה רק אנחנו? היא מושלמת לפירוקים". אורנשטיין ענה: "ממש. נטפל בכך", ונוה הגיב: "חחח. סופ"ש נעים". בהמשך הוסיף אורנשטיין: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך" - זאת נוכח עדכון מנוה כי גנות החליטה לפרוש משום שוועדת האיתור לא בחרה בה. על כך השיב נוה: "לא. אני אמצא לך חדש, מה אתה חושב לך, חביבי".

אורנשטיין ונוה בוועידה של לשכת עוה''ד. ''דיל מקצועי ולא פרסונלי'' / צילום: שלומי יוסף

החמ"ל שמלווה את אורנשטיין

אלמלא היינו בתקופת מלחמה, החשיפה האחרונה של השיחות סביב מינויו של אורנשטיין הייתה מרעידה עוד יותר את ישראל. ועדיין, גם בתקופה הזו היא מעוררת שלל קריאות לחקירת היחסים שבין נוה ואורנשטיין ובין נוה ושקד. השיחות שפורסמו הסעירו את עולם המשפט והביאו את המשטרה לבחון אם לפתוח שוב בחקירה, אך החלטה עוד לא התקבלה.

אורנשטיין עצמו מודע לפוטנציאל הנפיץ של החשיפה והקיף את עצמו בחמ"ל שנותן מענה משפטי ותקשורתי לפרשה. משפטית מלווה אותו עו"ד ז'ק חן, מי שמייצג בתיקי האלפים את איש העסקים שאול אלוביץ', ותקשורתית משרדו של היועץ האסטרטגי אלי קמיר.

לפני כארבע שנים אורנשטיין היה זה שהסכים, במסגרת בקשה להסרת צו איסור פרסום, לפרסם את ההתכתבות עם נוה חרף התנגדותו של האחרון. הוא גם מסר אז הסבר לאותו דיל שהתגבש עם נוה, בו הוא צפוי לדבוק גם היום. הוא טען כי הדיל בינו ובין נוה היה מקצועי ולא פרסונלי. לדבריו, מדובר בהתכתבות עניינית הנוגעת לתוכנית ארגונית שהציע לערוך בבית המשפט בעקבות בקשה של נוה. הוא מסר כי נוה נפגש עם כל המועמדים כדי לגבש את עמדת הלשכה וביקש לברר מהי תוכנית העבודה הארגונית שלו, תוך שציין כי ראוי לחזק את ההתמקצעות בבית המשפט בתחום הנזיקי, המינהלי והתובענות הייצוגיות. נוה ציין בפני השופט כי אלה תחומים שלגביהם התלוננו עורכי הדין כי בית המשפט לא נותן מענה מקצועי מספק, ולכן הם פונים לבתי משפט אחרים. אורנשטיין השיב לו כי הוא יפעל לחזק התמקצעות השופטים בתחומים אלה. אורנשטיין אכן הציג בפני הוועדה תוכנית ארגונית שהתייחסה למחלקת דיני נזיקין. זה היה הרקע, על-פי אורנשטיין, להתחייבות.

למרות הפרסומים שהיו טרום עזיבתו את כס השיפוט, אורנשטיין נחשב עד היום לדמות מוערכת בקהילת עורכי הדין, שגם מפנה אליו לא מעט תיקים. מיד עם פרישתו הוא החל לעבוד במשרדו של המגשר עמוס גבריאלי, שנחשב לגדול מגשרי ישראל, אך סיים את עבודתו שם כעבור שנתיים. כיום הוא עובד כעצמאי וחולק פיזית משרד עם בוררים אחרים, ובהם נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז לשעבר, השופטת בדימוס הילה גרסטל.

בין התיקים בהם עסק בשנים האחרונות: סכסוך שותפים בחברת הנדל"ן צים-בהרי, סכסוך מתוקשר בין הזמר קובי פרץ ואמרגנו לשעבר מאיר נחמני ומגשר בסכסוך בין בעלי מניות בחברות WEDO שהייתה בשליטת קבוצת סיגמא.

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גורמים משפטיים הביעו תמיהות על מועד פרסום השיחות עם נוה ורמזו כי ייתכן שמדובר בניסיון להשפיע על מי מהליכי הבוררות שהוא מנהל. אחת הבוררויות הגדולות שאורנשטיין מנהל בימים אלה, שבה כבר פסלו בורר אחרי שנים ארוכות של דיונים, היא סכסוך המיליארדרים דן גרטלר מול האחים משה ומנדי גרטנר על רקע שותפות במכרות באפריקה. אתמול מסר אורנשטיין את פסק הבוררות, לאחר 14 שנים שבהם התנהל מאבק משפטי. הוא דחה 95% מהטענות של האחים גרטנר, וחייב את גרטלר לשלם "רק" 86 מיליון דולר מתוך תביעה של מיליארד וחצי דולר.

למתן פסק הבוררות קדמה בערב חג פסח בקשה כי אורנשטיין יתפטר מתפקידו כבורר, עם נימוק יוצא דופן. עורכי דינו של גרטלר טענו כי בידם ראיה שאורנשטיין סבור כי גרטלר עומד מאחורי פרסום השיחות החדשות. אורנשטיין דחה את הבקשה

הבוררות עברה לאורנשטיין בשנת 2021, לאחר שהבורר הקודם, השופט בדימוס אורי גורן (שגם שימש כנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב - נ"ש), התפטר אחרי 11 שנה. התיק היה בשלב הסיכומים ועמד לפני הכרעה, אך גורן התפטר לאחר שגרטלר הביא לידיעתו שמשה גרטנר שכר את שירותיו של צביקה נווה, בעלי חברת המודיעין CGI וגם אחיו של אפי נוה (השניים מאייתים את שמם באופן שונה - נ"ש), לאסוף מידע על אודותיו כדי להביא לפסילתו. גורן היה מזועזע שחוקר פרטי נשכר נגדו והרגיש שהוא לא יכול לפסוק בתיק. בית המשפט מינה את אורנשטיין במקומו, לאחר שגרטלר נאבק שלא להמשיך בבוררותו ולהעביר את הדיון לבית המשפט. לאור פסק הבוררות, גרטלר צפוי לסגת מהטענה כי על אורנשטיין היה להתפטר מתפקידו כבורר.

איך יושפעו החיים החדשים כבורר

בוררות, בוודאי בתחום העסקי, היא תחום משפטי שנמצא בצמיחה גדולה בעיקר על רקע העומס בבתי המשפט. שופטים שפורשים מהמערכת לרוב ממשיכים לקריירה בשוק הפרטי. את התיקים הם מקבלים מעורכי הדין או דרך בית המשפט. ההערכה היא שבורר בסדר גודל של אורנשטיין מטפל בכמה עשרות תיקים. הזמן שמקדישים לכל תיק משתנה, אך יכול להגיע למאות שעות.

ד"ר עו"ד גדעון פישר, יו"ר ועדת בוררות וגישור בלשכת עורכי הדין, מסביר כי החוק לא מגדיר מי יכול להיות בורר בישראל, וכל אדם המקובל על שני הצדדים יכול לשמש בתפקיד. כך, גם מי שיש נגדו חשד לביצוע עבירות פליליות ואפילו מי שהורשע. "יש לקונה בחוק הבוררות. אין הגדרה מי רשאי להיות בורר. תאורטית כל אדם שנבחר על-ידי הצדדים לבוררות ראוי להיות בורר". פישר מוסיף כי "להבדיל משופטים, אצל בוררים אין נציב תלונות הציבור כמו שיש לשופטים. גם פה יש לקונה".

איך תושפע הקריירה של אורנשטיין? משיחות עם עורכי דין רבים מתברר כי הדעות חלוקות.

"איתן אורנשטיין חטא, וזו שיחה שאסור שתתרחש, אבל לא צריך לעצור הליכי בוררות אצלו. הוא אדם ראוי, חכם ויעיל", אמר השבוע עורך דין בכיר על השיחות שפורסמו. בעמדה זו מחזיקים מספר גורמים בכירים העוסקים בבוררויות שמכירים את עבודתו של אורנשטיין ושוחחו עם גלובס. גם עו"ד פישר סבור כי הפרסומים לא צריכים להוות בסיס לפסילת הבוררות. "הפרסומים לא נוגעים למקצועיות שלו. אורנשטיין רכש שם בעולמות המשפט התאגידיים והחוזיים".

בכיר אחר בעולם המשפט אומר כי "אורנשטיין הוא איש ישר. הוא לא צריך להפסיק להיות בורר. חלק גדול פורסם לפני ארבע שנים, מה קרה פתאום? מטריד אם מישהו רוצה לעשות לו סיכול ממוקד. ועדת האיתור המליצה עליו, נאור רצתה אותו. זו הייתה הבחירה הנכונה".

לעומת זאת, עורך דין בכיר אחר מצהיר: "אני לא אפנה אל אורנשטיין תיקי בוררות. אני חושב שדבק בו רבב, וגם בית המשפט לא צריך להפנות אליו. לא הייתי רוצה להפקיד את גורל לקוחותיי אצל מי שמתנהל ככה. העובדה שהוא מוכן להיכנס לשיח במסגרתו יש כזאת מחויבות, מול אדם שיודע לגבות את החובות, היא מטרידה".

לצד זאת מדגיש עורך הדין כי בעולם שבו מינוי צריך לעבור ועדה, זה בלתי נמנע לעשות לובינג. עורך הדין גם מבחין בין בוררות לגישור: "בגישורים יכול כל צד להודיע שהוא לא רוצה להמשיך. בגישורים לא מכריעים, ולכן זה פחות אמור להפריע לצדדים. לא הייתי מפוצץ גישור", הוא אומר. 

במקביל, היועץ המשפטי של בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר, אמר בדיון שהתקיים בוועדת החוקה השבוע: "אני נותן את הקרדיט לבתי המשפט, שמאז פרוץ הפרשה באמצעי התקשורת הם לא ממנים את השופט אורנשטיין כבורר. אנחנו לא מכירים מקרה בודד שמאז פרסום הפרשה בו הוא מונה". לייזר גם הסביר כי מאחר שההחלטה למנות בורר באמצעות בית המשפט היא החלטה שיפוטית, ההנהלה לא מוסמכת להתערב.

בקשות לפסילה מתיקים: "אובדן אמון"

לקראת סוף השבוע הגיעה השאלה - האם הפרסומים מהווים עילה לפסול את השופט בדימוס אורנשטיין - לפתחו של בית המשפט. הקבלן איציק תשובה, אחיינו של בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה, נמצא בראשיתו של הליך בוררות בפני אורנשטיין בעקבות תביעה שהגיש נגדו שותפו לשעבר בקבוצת חברות הנדל"ן הארי גרופ, איש העסקים חיים ולנסי.

בעקבות פרסום השיחות החדשות ביקש תשובה לפסול את הבורר בטענה כי עקב הפרסומים על אורנשטיין, האמון שלו בו התערער לגמרי. הצד השני התנגד וטען כי תשובה מנצל את הפרסום כדי להביא להחלפת הבורר, כיוון שהחלטות שניתנו עד כה לא נושאות חן בעיניו.

אורנשטיין דחה את הבקשה בנימוק כי לא מספיקה תחושה אישית של צד לפסול בורר, אלא מדובר במבחן אובייקטיבי למשוא-פנים, וכזה אפילו לא נטען. הוא קבע כי ההסתמכות על כתבה עיתונאית, שעיקרה פורסם בעבר, אינה מהווה בסיס לאובדן האמון בו.

בבקשה שעורכי הדין אורי קידר ועופר שכטר, המייצגים את תשובה, הגישו ביום חמישי לבית המשפט המחוזי מרכז, הם מבקשים שבית המשפט יורה על העברתו של אורנשטיין מתפקידו כבורר. בבקשה נטען כי עולה מההקלטות שמינויו של אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי היה תוצאה של "עסקה מושחתת" שמקימה לכאורה עבירות של שוחד והפרת אמונים. בשל כך, נטען, איבד תשובה את האמון בו כבורר. הם טוענים כי לו היו יודעים את העובדות כשביקשו למנות את אורנשטיין לבורר, הם לא היו מסכימים לכך. הם דוחים את הטענה כי "ליבת הדברים" הייתה ידועה: "לא יעלה על הדעת כי מי שפעל בעודו בתפקיד כדי לסגור דילים פסולים עם פוליטיקאים ואנשים הנגועים בפלילים... יחסה כיום תחת הגנת מערכת המשפט ובוודאי שלא ימונה כבורר מטעם המערכת אותה הונה".

ומה חושבות השופטות דליה גנות וורדה אלשיך?

לא בכדי מרבית המצוטטים בכתבה הזו הם בעילום-שם. בקהילת המשפט לא ששים לדבר על הפרשה, ודאי שלא לציטוט. השופטות בדימוס דליה גנות, ששמה עלה כמי שנוה פעל נגדה, וורדה אלשיך, שופטת הפירוקים המיתולוגית של בית המשפט המחוזי בתל אביב אותה החליף אורנשטיין, מגיבות.

"לי נגרם 100% נזק, כי נמנעה ממני יכולת ההתמודדות ההוגנת לנשיאות בית המשפט המחוזי בתל אביב. אבל אני נזק משני, הנזק האמיתי נגרם למערכת המשפט", אומרת גנות. היא מודה כי לא בטוח שהיא הייתה מתמנה, אבל הזכות להתמודד נלקחה ממנה. "נוה הופיע אצלי הרבה מאוד. שמעתי את מרבית תיקי הנזיקין בבית המשפט המחוזי. הוא התנהג בצורה בלתי נסבלת, היה מאחר להגיש כתבי טענות, מאחר לדיונים, מדבר בחוצפה, ענה לטלפונים באמצע דיון. עשה דברים איומים, ואני לא עברתי על זה לסדר היום. לא מפאת כבודי אלא מפאת כבודו של בית המשפט. הוא נטר לי, וזה עלה לי במינוי. אני הבנתי שהוא רוצה שופט שנוח לו. הוא ניסה להלך אימים עליי. זה לא עבד".

לדבריה, "השיחות פוגעות קשות באמון הציבורי בתי המשפט שגם ככה לא נמצא במפלס גבוה". על הקשר בין אורנשטיין לנוה אומרת גנות: "כששמעתי את הסיפור הזה, אני נדהמתי. ידעתי שיש ביניהם קשר, אבל לא הבנתי את עוצמת הקשר ביניהם. לא הבנתי שאורנשטיין נותן יד ללכת על הראש שלי". היא בטוחה שחקירה פלילית מתבקשת.

השופטת בדימוס אלשיך הסכימה להתייחס אך ורק לחלקם של נוה ושקד. לדבריה, "יש לשקד במה להתבייש. ככה לא התנהלה המערכת. אני עוד מעט בת 80. הייתי 36 שנה שופטת. שקד הייתה בת שנתיים כשאני הייתי שופטת. עברתי הרבה מאוד שרי משפטים וראשי לשכה, ולא ראיתי דברים כאלה. זה מקומם. מעולם לא ראיתי יחסים כאלה מהסוג שהיו לה עם ראש לשכת עורכי הדין. לא היה מצב ששר המשפטים עושה מה שראש הלשכה אומר לו".

אלשיך מוסיפה: "אם שר משפטים יודה שיש עליו לחצים פוליטיים, זה סוף הדרך. אני צפיתי בכאב לב גדול בראיון עם שקד. השיקולים שלה לא היו שיקולים נטו של כישורים. לא צריך להיות לחץ פוליטי. אבל על זה בדיוק בנויה הרפורמה המשפטית. כשאת מתרועעת עם מישהו שיש לו קופה, במיוחד שהוא מסביר את האינטרס הכלכלי. לכן החליטו בלשכת עורכי הדין שמי שיושב בוועדה למינוי שופטים לא מופיע בבתי משפט. היא יורקת על כל שרי המשפטים שקדמו לה, ויורקת על השופטים שהתמנו".

השופטת בדימוס ורדה אלשיך / צילום: איל יצהר

איילת שקד: "היה מצופה מאלשיך גילוי נאות"

מטעמו של איתן אורנשטיין נמסר: "אין כל עוררין על מקצועיותו ותפקודו של איתן אורנשטיין, הן כשופט והן כנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. השופט אורנשטיין הוביל פסיקות חדשניות ואמיצות בתחום הכלכלי והמסחרי, והוציא תחת ידיו שורה של הלכות עקרוניות ששינו את עולם הפירוקים והכינוסים. אורנשטיין ידוע כבעל מזג שיפוטי סובלני, יעיל וקשוב, זכה לציונים גבוהים בכל משובי השופטים. כנשיא בית המשפט המחוזי, הוא הקפיד להיות קשוב לציבור המתדיינים, לעורכי הדין, לציבור ולעמיתים. במסגרת פועלו, בין היתר, הוא קידם רפורמות ניהוליות משמעותיות שהביאו לשיפור המערכת עבור כלל הציבור בישראל. מעבר לכך ומטבע הדברים, אין זה נכון וראוי להתייחס לדברים שפורסמו הכוללים קטעי דברים".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד מסרה בתגובה: "היה מצופה משופטת לשעבר שתפתח בגילוי נאות: ורדה אלשיך פרשה מתפקידה לפני הזמן, לאחר שתלונה שהגיש אפי נוה לנציב התלונות על השופטים בדבר זיוף פרוטוקול שביצעה אלשיך, נמצאה מוצדקת.

"לעצם העניין, אני הובלתי מינוי של 334 שופטים מקצועיים וראויים, ונתתי הזדמנות לראשונה לאוכלוסיות שעד כהונתי היו מודרות מהמערכת. מיניתי את השופטת החרדית הראשונה, שופטות אתיופיות לראשונה, שופטת דרוזית ראשונה, קאדית לבתי הדין השרעיים ועוד. בנוסף איזנתי את בית המשפט העליון והובלתי מינוי של שישה שופטים מצויינים. ראוי שאלשיך תתן תשובה מדוע בעבר משפטניות מבריקות כגון פרופ' נילי כהן ופרופ' רות גביזון הודרו מבית המשפט העליון. השינוי שהובלתי היה צודק, נכון ומקצועי".

השופטת בדימוס אלשיך מסרה בתגובה לדברי שקד: "למועד פרישתי אין קשר לנושא הפרוטוקול. מכתב הפרישה שלי, ובו קבעתי את מועד פרישתי, הוגש שנה (!) לפני כל הנושא. מעולם לא אולצתי ולא נאלצתי לפרוש. כל אמירה אחרת היא שקר בוטה אשר הגיע העת לומר אותו בקול רם וצלול".

תגובת אפי נוה: "מדובר בחומרים שהושגו בעבירה תוך הפרת צו איסור פרסום שהוטל על כל תכני הסלולרי שלי". בנוסף, נוה שלל את דברי השופטת גנות לגבי התנהלותו ומסר: "אין לי עניין להתייחס לטענותיה משוללות היסוד של השופטת גנות, שלא מסוגלת לקבל גם בחלוף השנים שקודם מועמד טוב ממנה גם על דעת ראשי מערכת המשפט".

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"