גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ
שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

 

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עמותת משקפיים ורודות

העמותה יוצאת במיזם חדש תחת השם "נקודת מבט", שבמסגרתו נפגשים שורדי שואה עם שורדים ה-7 באוקטובר, לסדרה של שיחות מצולמות ומתועדות.

 ● דעה | לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה
דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

בכל אחת מהשיחות מתקיים דיאלוג הנפתח בסיפורם האישי של שני הצדדים, וממשיך לתובנות שחולקים שורדי השואה על המקור שממנו שאבו את הכוח להתגבר על הקשיים, וכיצד הצליחו ליצור תקווה ותקומה. משם גם ניתן ללמוד על היכולת לגייס תקווה אחרי מתקפת הטרור האכזרית של חמאס.

את המיזם מובילה גאל קימרשלק, יו"ר ומייסדת עמותת משקפיים ורודות, המסייעת בשגרה לשורדי שואה בליווי והנגשה רפואיים. לדבריה, "מיד לאחר ה-7 באוקטובר, כשהתחלנו להבין את גודל האסון שפקד אותנו ולהפנים את ממדי הזוועה והחורבן, טלפנתי לשורדי השואה שאיתם אני בקשר, כדי לשמוע מה שלומם, אבל גם כדי שהפעם הם אלו שיעזרו לי, שיפיחו בי את רוח התקווה ויספרו לי על כוחה של תקומה.

"תעצומות הנפש של העם היהודי חזקים כנראה יותר מכל חומר בטבע. מתוך תובנה זו החלטתי לחבר בין שורדי השואה לשורדי ה-7 באוקטובר, וליצור ביניהם שיחה פתוחה ואותנטית. התוצאה מצמררת ומרגשת. המפגשים היו עוצמתיים, עם תחושה של חיבור הדדי ושותפות גורל, יחד עם היכולת לקום מחדש ולהמשיך בדרך אותה טוו הדורות הקודמים".

הוועידה לתביעות חומריות יהודיות נגד גרמניה

ועידת התביעות משיקה קמפיין דיגיטלי תחת השם #CancelHate. בקמפיין, ניצולי שואה מרחבי העולם מקריאים פוסטים מהרשתות החברתיות, הכוללים ביטויים מכחישי שואה או עיוות ההיסטוריה. כל פוסט מלווה בעדותם האישית של ניצולי השואה על הזוועות שהם ומשפחתם עברו, וכל סרטון בקמפיין מסתיים באמירה - למילים יש כוח, בטלו את השנאה (Words matter-Cancel Hate).

מתוך קמפיין #CancelHate / צילום: Claims Conference.

"העולם הוא מקום הפכפך כרגע", אומר גדעון טיילור, נשיא ועידת התביעות. "הרשתות החברתיות מאפשרות לאנשים להסתתר במעטה אנונימיות, בזמן שהם מפיצים דברי שנאה. הקמפיין שלנו מוכיח שלפוסטים האלה יש קורבנות - המילים המרושעות והשפלות הללו שוללות את העדויות והסבל של כל שורדת ושורד שואה".

לדברי גרג שניידר, סגן נשיא בכיר של ועידת התביעות, "מעולם לא חשבתי שנגיע ליום שבו ניצולי שואה ייאלצו להתמודד עם גל כה אדיר של הכחשת שואה. אבל למרבה הצער, היום הזה כבר כאן. כולנו כבר ראינו למה הובילה אותה שנאה בלתי מבוקרת - מילות השנאה והאנטישמיות הביאו לכך שיהודים גורשו מבתיהם, הובלו לתאי גזים ולמשרפות".

לצפייה בסרטונים: www.Claimscon.org/CancelHate

ורביט

כחלק ממאמץ לשימור עדויות ניצולי שואה והנגשתן לדורות הבאים, חברת ורביט מעמידה את טכנולוגיית ה-Verbal Intelligence (בינה מילולית) שלה, על מנת לתמלל כ-8 מיליון דקות של עדויות ניצולי שואה - כ-130 אלף שעות הקלטה.

במשך עשרות שנים נאספו עדויות רבות משורדי שואה שהסכימו לשתף את סיפורם, אך חלק גדול הוקלט באיכות ירודה, ומרבית מוסרי העדות הלכו לעולמם. בוורביט הקימו קהילה של מתמללים בשפה העברית, שמכירים מושגים ביידיש מתקופת השואה, ושולטים בשמותיהם של מקומות גיאוגרפיים באירופה.

גיטה סיקוביץ / צילום: גנזך קידוש השם

הפלטפורמה של החברה מבצעת את התמלול הראשוני באמצעות טכנולוגיית זיהוי דיבור אוטומטי, ולאחר מכן מתווספת שכבה אנושית שעושה תיקונים ומביאה את הקובץ לרמת תמלול גבוהה, המתאימה לשימוש ארכיוני ולבניית תוכניות לימוד גלובליות.

העדויות, שנמסרו בשפות רבות, בניבים מקומיים שונים ועם מבטאים מגוונים, נאספו משמונה ארכיונים בישראל וכן מאוניברסיטת ייל. בין העדויות שתומללו נמנית עדותה של גיטה סיקוביץ, שנולדה לפני 97 שנים בצ'כוסלובקיה. בעדותה היא מתארת איך עברה את תקופת השואה כנערה, והצליחה לשרוד את הסלקציות באושוויץ ומחנות העבודה למרות תנאי הרעב המחפיר והקור העז.

לשמיעת העדות: https://t.ly/V8jUd

כתר

חברת כתר מעבירה את יוזמת "הכיסא הריק", שבמסגרתה מונח כיסא צהוב שמזכיר את 132 החטופים, למפגשי "זיכרון בסלון" ולטקסים רשמיים בארץ ובעולם לרגל יום השואה.

היוזמה היא בשיתוף עמותת זיכרון בסלון ומטה משפחות החטופים. בנוסף, ערכה כתר מפגש "זיכרון בסלון" במטה החברה בהרצליה, שאליו הוזמנו כלל העובדים.

כסא כתר / צילום: יח''צ

היוזמה אף הגיעה לבריסל (ב-6.5), שבה יתקיים אירוע יום הזיכרון לשואה ולגבורה בנוכחות ראש ממשלת בלגיה, שרים, בכירים ושגרירת ישראל בבלגיה. הכיסאות הצהובים של כתר הוטסו לבקשת מארגני הטקס, כדי להנכיח את חסרונם של החטופות והחטופים שעדיין לא שבו.

עוד כתבות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות