גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיוע לישראל בהיקף 17.6 מיליארד דולר יעלה השבוע להצבעה בבית הנבחרים האמריקאי. האם הוא יעבור?

הרפובליקאים בבית הנבחרים החליטו להפריד את הסיוע הביטחוני לישראל מן הסיוע לאוקראינה, ולאלץ את הדמוקרטים להצביע עוד השבוע על 17.6 מיליארד דולר ● זאת לאחר שהמפלגות לא הגיעו להסכמות ביחס למשבר הגבול עם מקסיקו ● תוצאה אפשרית: תהליך החקיקה ייתקע, ישראל תסתדר אבל אוקראינה עלולה לקרוס

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, נואם בפני חברי קונגרס / צילום: ap, J. Scott Applewhit
יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, נואם בפני חברי קונגרס / צילום: ap, J. Scott Applewhit

אילו היה אפשר לבחור זמן למלחמות קיומיות, מה מאוד היה עדיף שלא לנהל אותן בשנת בחירות בארה"ב, בייחוד בשנה שבה הקיטוב הפנימי מגיע אל שיאים חדשים.

שאלות ותשובות | ארה"ב במתקפה רחבת היקף: האם איראן תישאב למלחמה בקרוב?
כותרות העיתונים בעולם | המלכודת שחמאס מכין לישראל, והלבנת הענק של איראן בבריטניה
יואב קרני, פרשנות | רוסיה, סין ואיראן מנסות להרוס את הסדר הקיים. האם דווקא סין תציל אותנו?

מלחמת הקיום של ישראל ומלחמת הקיום של אוקראינה מתנהלות בדיוק בשנה כזאת, לרעת מעמדן ולרעת מימונן. דרגות גדולות יותר של ציניות קשה למצוא, אפילו בביצה הפוליטית העכורה של וושינגטון. לפחות חלק מן המשתתפים מוכנים להקריב אינטרסים לאומיים על מזבח הבחירות של חודש נובמבר; או, לחלופין, הם כופרים בעצם ההגדרה של אינטרסים לאומיים.

טירוף המערכות בוושינגטון עומד להגיע השבוע אל שיאו. כל אחד משני בתי הקונגרס עומד להצביע על גרסה סותרת של חוקי הקצאה. המפלגות היריבות השולטות בכל אחד מן הבתים מוסיפות לנהוג זו בזו כמו פעלו בשתי ארצות נפרדות.

ביום ד' עומד בית הנבחרים להצביע על הקצאה מיוחדת לישראל. בו ביום עומד הסנאט להצביע על הקצאה משותפת לישראל, לאוקראינה ולאבטחת הגבול עם מקסיקו. כדי להיכנס לתוקף, כל חוק בארה"ב טעון הסכמה של שני הבתים. ההנהגה הרפובליקאית של בית הנבחרים הודיעה, כי החוק של הסנאט "חשוב כמת". עדיין איננו יודעים מה יגידו הדמוקרטים בסנאט.

הרפובליקאים שולטים בבית הנבחרים על חודו של קול. הדמוקרטים שולטים בסנאט על חודו של קול. המשוואה הרפובליקאית מסובכת במיוחד, מפני ש"חודו של קול" אינו ממחיש די הצורך את תלותו של הרוב הרפובליקאי במיעוט הרפובליקאי הרדיקלי. המיעוט הזה מוכן לסכל כל מהלך שאינו מתיישב עם רצונו המפורש או המשתמע של דונלד טראמפ. טראמפ הבהיר, שהוא אינו מעוניין בהסכמות קונסטרוקטיביות בין מפלגתו לבין הבית הלבן בדרך העולה לנובמבר. עניינו הגלוי הוא להחמיר את אווירת המשבר הכללי, ולהטעים את אוסף כשלונותיו של ממשל ביידן בענייני פנים וחוץ.

הפנים והחוץ מתערבבים

פנים וחוץ חוצים זה את דרכו של זה, תמיד, אבל עכשיו באופן מיוחד. משבר הפנים הבולט ביותר הוא אובדן השליטה על הגבול הדרומי עם מקסיקו, שהמוני מסתננים חולפים בו בדרכם אל שוקי העבודה של אמריקה. משבר החוץ הבולט ביותר הוא שתי המלחמות. על זה צריך להוסיף את האיום הצבאי הסיני על טייוואן.

הנשיא ביקש מן הקונגרס עוד באוקטובר לאשר חבילת סיוע של 106 מיליארד דולר, שתכלול את אוקראינה, את ישראל, את טייוואן ואת ביצור הגבול הדרומי. היה ברור למדי, מלכתחילה, שהמשימה תהיה קשה מנשוא. הנשיא חיבר את ישראל ואת אוקראינה מפני שחשב, וגם אמר, כי יש דמיון מובהק ביניהן: קורבנות של תוקפנות, שמקורה בהתנגדות לעצם קיומן. אבל הוא חיבר אותן גם מפני שקיווה כי הרפובליקאים, המעוניינים במימון ישראל ובטיפול בגבול, יסכימו לכלול את אוקראינה.

חיילי צה''ל בגבול עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

זה היה יכול לקרות אלמלא ההנהגה הרפובליקאית בבית הנבחרים הייתה תלויה ברצונם הקפריזי של הרדיקלים. אלה האחרונים הוכיחו ממש ערב מלחמת עזה, כי הם פטורים מכל עכבות. הם כפו את התפטרותו של מנהיג סיעתם, יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי. הוא לא היה נאמן מספיק להעדפותיהם האולטרה־ימניות, שכללו השבתת הממשלה הפדרלית אם הממשל לא יסכים לקיצוצים דרסטיים בהוצאותיו. הרדיקלים גם מתנגדים לעצם הסיוע לאוקראינה. אחדים מהם מפגינים נטיות פרו־רוסיות.

מקארתי הוחלף בציר קונגרס מן השורה השנייה, מייק ג'ונסון, הקרוב אל הרדיקלים.

מאז, שני המחנות לא גילו עניין ניכר במציאת פתרון. בשעה שהרפובליקאים חשבו על טראמפ ועל הבחירות, הדמוקרטים חשבו על האגף השמאלי שלהם, שכל החמרה בהגבלות על הגירה היא לצנינים בעיניו. הם חזרו אפוא והחמיצו את ההזדמנות לתקן מסלול. נראה שהם גם טעו בהערכת מניעיהם של הסנאטורים הרפובליקאים. הם הופתעו לגלות, שאפילו אלה התומכים בתוקף בסיוע לאוקראינה מוכנים להקריב את הסיוע הזה, או להעמיד אותו בספק, לטובת הון פוליטי במשבר הגבול עם מקסיקו.

טכסיסי השהיה בסנאט

יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון הודיע כי הוא יניח השבוע את הסיוע ישראל על שולחנו של בית הנבחרים. לא זו בלבד שהוא יניח, אלא שהוא יגדיל את הסכום בשלושה מיליארד דולר, באמצעות ויתור על כוונתם המוקדמת של הרפובליקאים לכרוך את הסיוע לישראל בקיצוץ תקציבה של רשות מס ההכנסה. הדמוקרטים אמרו שיסרבו לתמוך בנוסח כזה. ג'ונסון אומר, כי הוא נותן להם את מבוקשם, ואין להם סיבה להצביע נגד החוק בסנאט. חקיקה מחייבת הסכמה של שני הבתים.

זו תהיה דילמה קשה בשביל חלק ניכר של הדמוקרטים. אמנם במפלגתם יש תסיסה נגד התמיכה הצבאית בישראל, אבל נראה שרוב הדמוקרטים עדיין עומדים לצידה. אם מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט, צ'אק שומר, יהודי ממדינת ניו יורק, ירשה הצבעה על החוק של בית הנבחרים, נראה שיימצאו די תומכים משתי המפלגות. כמעט כל הרפובליקאים (48 מתוך 49) יצביעו לטובתו. נראה שרק עשרה דמוקרטים (מתוך 51) יצביעו נגדו. אלה הם העשרה שהצביעו לפני שלושה שבועות בעד דרישה שהממשל יתנה סיוע נוסף לישראל בעמידתה בתנאים של כיבוד זכויות אדם בעזה.

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

אבל אין זאת אומרת שזה מה שיקרה. אפשר שהחוק לא יונח כלל על שולחן הסנאט בגלל ניתוק אוקראינה. אפשר שגם אם יונח, אחד הסנאטורים יתחיל את תהליך ההשהיה המכונה 'פיליבסטר'. כדי לסיים פיליבסטר נחוצים 60 קולות מתוך 100. אם הדמוקרטים יחליטו להתנגד לחוק שאינו כולל את אוקראינה, לא יימצאו 60.

אסונה של אוקראינה

ככל שישראל סובלת מן הקיטוב בוושינגטון, אוקראינה סובלת ממנו שבעתיים. רע ומר הוא המצב שבו התמיכה בה תלויה כמעט לחלוטין בדמוקרטים. נשיא דמוקרטי לא פופולרי הוא זה שיזם מלכתחילה את הסיוע הנדיב וחזר והטיף לטובתו. אבל הוא עשה כן כאשר הדמוקרטים שלטו בבית הנבחרים. הם איבדו את הרוב שלהם שם בסוף 2022.

נראה שישראל יכולה לסמוך על תמיכת הקונגרס, ואם יִכְלו כל הקיצים הדמוקרטים יתעשתו ויסכימו להפרדת הסיוע. מה שלא כן אוקראינה. חבילת הסיוע הקודמת לאוקראינה פקעה בסוף 2023. התוצאות של אי־חידושה ניכרות בשטח. גורלה מוחזק עכשיו בשבי עקרותה הפוליטית של וושינגטון. העקרות הזו צריכה להדאיג את כל בעלי בריתה של ארה"ב. פירושה הוא שקשה לסמוך על תמיכה אמריקאית לאורך ימים; שנשבר לרסיסים, או לפחות אינו מובן עוד מאליו, עיקרון ההמשכיות, אשר הנחה את מדיניות החוץ של ארה"ב במשך עשרות שנים.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

ההפגנות בקמפוסים בארצות הברית העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות ההתחממות בדרום ובצפון, ירידות בבורסה; מדד הבנקים יורד ב-1%

ת"א 35 יורד ב-0.3% ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק