טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק • בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ • כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?
אחת האפשרויות המרכזיות שנמצאו היא משלוח לנמלי קופר או לובליאנה בסלובניה, ומשם העברה לישראל • כך זה מתאפשר
החלטת ארדואן לאסור יצוא ל-54 מוצרים לישראל מהווה טלטלה קשה ליחסים בין שתי המדינות, שגם ככה ידעו ימים טובים יותר • נשיא לשכת המסחר ישראל־טורקיה גד שושן מסביר בראיון לגלובס מה הוא שומע מהצד הטורקי, איך מגיבים יבואנים בארץ והאם מדובר רק בצעד ראשון נגד ישראל
הסיקור המצומצם יחסית בתוך טורקיה של ההחלטה להגביל יצוא של עשרות מוצרים לישראל נובע מהרגולציה שמלחיצה את כלי התקשורת המקומיים • בתאגיד השידור TRT אירחו את שר המסחר לראיון בנושא: "טורקיה הפכה למדינה הראשונה שמטילה אמברגו על ישראל. עם החלטה לסרב לסיוע אווירי שלנו דרך ירדן, פקעה סבלותנו"
משרד המסחר הטורקי מאשר את חשיפת גלובס בנוגע להגבלת היצוא מטורקיה לישראל, ומפרט רשימה של 54 פריטים שאסורים ליצוא • לטענת טורקיה, האיסור מגיע לאור סירובה של ישראל לאפשר לה להצניח ציוד סיוע לרצועת עזה • שר החוץ כ"ץ בתגובה: "נכין רשימה מורחבת של מוצרים נוספים שישראל תמנע מטורקיה לייצא"
סחורות המתוכננות להגיע מטורקיה לישראל מתעכבות בימים האחרונים ולא הגיעו ליעדן • בשנה שעברה ייבאה ישראל מטורקיה סחורות בשווי של כ־5.42 מיליארד דולר, לעומת 7 מיליארד דולר ב־2022
לפי נתוני הלמ"ס, היבוא צנח ב-19% בחישוב שנתי בין נובמבר לינואר • יצוא הסחורות טיפס באותה התקופה ב-4%, בעיקר בזכות יצוא "טכנולוגיה מעורבת עילית"
לראשונה, טורקיה הודיעה על הסרת ישראל מרשימת יעדי היצוא שלה • מה גרם למדינה לנקוט במהלך דווקא עכשיו, אחרי שנים של יחסים מעורערים בין המדינות, מהן החלופות עבור ישראל, ואילו השלכות יהיו לכך? • הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו
ב־2015 זכתה החברה הממשלתית הסינית SIPG בזיכיון להפעלת נמל המפרץ שבחיפה • מאז, השתתפות חברות סיניות בפרויקטים לאומיים מרכזיים נוספים בישראל גברה, ועוררה חשש בקרב גורמי ביטחון ובארה"ב לגבי המעורבות של הממשל באזור • "ישראל משמשת ניסוי עבור הסינים", אומרים מומחים, "אם ייכשלו לא נורא, אם יצליחו זה ייתן להם 'בוסט' רציני קדימה"• סין בחרה צד במלחמה, פרויקט מיוחד
בחודשים האחרונים ממשלת ארדואן נמנעה מהתייחסות רשמית לכל הנוגע לייצוא לישראל, אך אתמול פרסם משרד המסחר הטורקי הודעה רשמית, אנטישמית ושקרית, שבה נכתב כי "המסחר שנעשה עם ישראל הוא לא מול האזור היהודי של ישראל" • "המסחר עם ישראל נעשה למען 2.2 מיליון אזרחים ישראלים ממוצא ערבי ועבור אלה שחיים תחת כיבוש ישראלי בגדה המערבית, עזה ובמזרח ירושלים", נכתב
יצוא הגז הטבעי של רוסיה צפוי לעמוד בתום 2023 על 69 מיליארד מטרים מעוקבים • מדובר בשפל מאז 1985, כשביחס ל־2022 מדובר בירידה של כשליש • עיקר הירידה נובע מהפסקת יצוא הגז לאירופה כמעט באופן כליל, אך מי שמחפה ולו במעט על כך היא סין
ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, מסרב לספק תחזיות לעתיד שער השקל מול הדולר או לשוק המניות: "בשביל מה לספק תחזית שלא תפגע? אפילו בנק ישראל אף פעם לא בכיוון" • למשקיעים הוא קורא לנצל את האפיק הסולידי: "נותן תשואה גם באפס סיכון"
עוד הרבה לפני המלחמה, איראן השתמשה במסחר כדי לחזק את מעמדה האזורי • כעת, לאור המשבר הסחר הימי העולמי שנוצר בעקבות מתקפות החות'ים - שבהן היא כביכול "לא מעורבת" - היא מגדילה את המסחר עם שכנותיה ועם סין
שרשרת האספקה של תעשיית הרכב היא אחת הרגישות ביותר לשיבושים בתובלה • שינוי נתיבי תובלת הרכב למסלול "עוקף אפריקה" עשוי לגרום לעיכובים ממושכים באספקת המלאים לדילרים באירופה ולעליית מחירי הרכב בשל עודפי ביקוש ומחסור בהיצע
שר המסחר והתעשייה של ירדן הודיע כי עמאן החליטה לוותר על היצוא מנמל חיפה לטובת קו דרך נמל עקבה, שלטענתו מאפשר יצוא לארה"ב ולמדינות נוספות "תוך מחירי תעבורה ואחסון זולים יותר" • הירדנים לא ייחסו את הסטת היצוא מנמל חיפה לנמל עקבה למתקפות החות'ים מאז פרוץ המלחמה, אך ברור שזהו אחד מהשיקולים
מתקפות החות'ים על אוניות בים האדום נמשכות ומאלצות את חברות הספנות לבצע סיבוב פרסה מנתיבי השיט הרגילים, ולייקר מאוד את מסען • בין היתר הסיטו את מסלולן עד כה אוניות בבעלות עידן עופר ורמי אונגר
מאז החלה המלחמה, הנשיא הטורקי מחריף את הרטוריקה האנטי־ישראלית • בינתיים, היצוא הטורקי לישראל צנח באוקטובר ב־29% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, התיירות הישראלית התרסקה, והקריאות לחרמות צרכניים מתגברות • הסימנים לצמצום הסחר בין המדינות כבר פה - השאלה האם ישראל תפגע בכלכלה הטורקית?
ישראל מהווה כ-1.5% מהיצוא הטורקי • בעקבות המלחמה, היקף הסחר צנח באוקטובר ב-29% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד • אולם היצוא הכולל במדינה עדיין במגמת עלייה, ואף הגיע בנובמבר לשיא של 23 מיליארד דולר
לאחר התייעצות עם מערכת הביטחון ולאור "הסיכון במעבר בים הערבי ובים האדום", הנהלת צים החליטה לשנות את קווי היצוא והיבוא מהמזרח לישראל • המשמעות: הסחורות המיובאות יתעכבו, וצפויה עלייה במחירי כלי הרכב והביטוח בענף • "עשויה להיות לכך השפעה רוחבית על הכלכלה הישראלית"
מצרים חזרה לייצא גז טבעי מונזל בשבוע שעבר, לראשונה מפרוץ המלחמה, לאחר שישראל חידשה את ההפקה ממאגר תמר • בקהיר מרוצים ממגמת הרגיעה במלחמה, שמייצרת למדינה הכנסות חשובות ומחזירה אותה להיות שחקן בשוק הגז האירופי