גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

״בנק ישראל אף פעם לא בכיוון״: מנהל ההשקעות שסולד מתחזיות ממליץ איפה לשים את הכסף

ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, מסרב לספק תחזיות לעתיד שער השקל מול הדולר או לשוק המניות: "בשביל מה לספק תחזית שלא תפגע? אפילו בנק ישראל אף פעם לא בכיוון" ● למשקיעים הוא קורא לנצל את האפיק הסולידי: "נותן תשואה גם באפס סיכון"

אפילו בנק ישראל עצמו לא מסוגל לחזות מה תהיה הריבית שלו בעוד שנה / צילום: Shutterstock
אפילו בנק ישראל עצמו לא מסוגל לחזות מה תהיה הריבית שלו בעוד שנה / צילום: Shutterstock

מדי סוף שנה מנהלי ההשקעות מספקים תחזיות על שוק המניות, שיעור האינפלציה והיכן יהיה הדולר־שקל בעוד שנה. התחזיות הללו כמעט תמיד מפספסות, לעתים משמעותית, ולא רק בארץ. בדיקת גלובס הראתה שבשנתיים האחרונות עשרות אנליסטים, מגופי ההשקעות הגדולים בעולם, טעו לחלוטין. כך, בשנת 2022 הם צפו עליות של יותר מ־10% בשוקי המניות האמריקאיים אבל ה־S&P 500 איבד כ־20% והנאסד"ק מחק כשליש מערכו. בשנה האחרונה הם צפו עליות מתונות אבל ה־S&P 500 עלה ב־24% בשעה שהנאסד"ק זינק ב־55%. גם תחזיות האינפלציה והריבית של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, וגם של בנק ישראל, פספסו בגדול.

● ניתוח | השנה שהבורסה בתל אביב תעדיף לשכוח
ניתוח | 4 אתרי מכירות אונליין ישראליים נסגרו בשבוע אחד. למה זה קרה?
מי הייתה הישראלית הכי רווחית בוול סטריט השנה?

ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, סולד מהניסיון לספק תחזיות: "בשביל מה לספק תחזיות שלא יפגעו", הוא אומר בראיון לגלובס. "זה נכון גם לשקל־דולר, גם לאינפלציה וגם לשאלה מה יעשה שוק ההון בטווח הקצר. אפילו בנק ישראל עצמו לא מסוגל לחזות מה תהיה הריבית שלו בעוד שנה.

"באפריל 2022, כשהריבית רק התחילה לעלות, בנק ישראל צפה שיעור של 1.5% שנה אחרי. אבל הריבית זינקה תוך פחות משנה מ־0.1% ל־3.25% ומאז עלתה בעוד 1.5%. עכשיו הבנק המרכזי מדבר על ירידה של 0.75%-1%, אבל אני מזכיר שאפילו כשהוא זה שנותן את התחזית לריבית שהוא עצמו קובע - היסטורית הבנק אף פעם לא פוגע ואפילו לא בכיוון".

אז מה כן? גרינהויז סבור שצריך להסתכל על המגמות ארוכות הטווח ולמשל בכאלו שתומכות בהתחזקות השקל. "אין טעם לנסות לחזות את שער החליפין לטווח הקצר, אך חשוב להבין ששום מספר אינו קדוש". במילים אחרות, השקל בהחלט יכול להתחזק מול הדולר גם לרמה של מתחת ל־3 שקלים, אולם גרינהויז נזהר מלנקוב במספר ספציפי. נציין כי ביום שישי האחרון שער הדולר ירד מתחת ל־3.6 שקלים. אחרי שכבר הגיע ל-4.08 שקלים בסוף חודש אוקטובר, בעקבות הטבח בעוטף עזה ומלחמת חרבות ברזל.

למעשה, מדובר במגמה שנמשכת כבר שני עשורים. עד תחילת שנות ה־2000 השקל נחלש מול הדולר, עד ל־5.01 שקלים לדולר בימי האינתיפאדה השנייה, ביולי 2002. אבל מאז הכיוון התהפך. בשנת 2003 מדינת ישראל עברה למצב של עודף יצוא, ולדברי גרינהויז זו הסיבה העיקרית להתחזקות השקל: "במשך 50 שנותיה הראשונות, ישראל הייתה יבואנית נטו ולכן המטבע הלך ונחלש. אבל מאז תחילת שנות ה־2000 המדינה הפכה ליצואנית נטו, כלומר מייצאת כל שנה יותר ממה שהיא מייבאת. המטבע של מדינות שהן יצואניות מתחזק לאורך זמן. זה נכון באופן מובהק לשוויץ, לסינגפור וגם לישראל. יש קורלציה בין המטבעות הללו. לא סתם השקל מתחזק מול הדולר".

 

עוד דוגמה שהוא נותן: רק לפני כמה שנים הליש"ט נסחרה תמורת 8 שקלים. היום היא בשער של 4.57 שקלים, כשלפני שנה אף ירדה מתחת ל־4 שקלים.

"ככל שהמגמה של עודף יצוא תימשך, השקל ימשיך להתחזק. זה לא נובע רק מההייטק אלא גם מכך שישראל הפכה להיות עצמאית אנרגטית הודות למאגרי הגז. במקום להוציא מיליארדי דולרים בשנה על יבוא אנרגיה, היום זה מאוזן ואפילו יש הכנסות. זה שינוי פרמננטי. היום יש עודף של יותר מ־20 מיליארד דולר בחשבון השוטף. כשהייתי ילד אמרו שיש לישראל חוב חיצוני שלא נסגור לעולם. היום החוב החיצוני של ישראל (חוב למדינות העולם, נ"א) הוא שלילי - מינוס 200 מיליארד דולר. העולם חייב לישראל הרבה כסף".

אבל גרינהויז חוזר ומדגיש כי כל זה "לא אומר כלום על מצב השקל־דולר בעוד חודשיים. מט"ח זה הכי רחוק מסולידי. במשך 20 שנה הדולר ירד ב־15%, אבל בדרך הוא עלה לא מעט פעמים ב־20%. זה המתקן הכי מפחיד, רכבת הרים מטורפת, ובתמורה לזה אתה מקבל השמדת ערך. לכן אנחנו ממליצים למשקיעים להיזהר. התחזיות על איפה יהיה הדולר עשויות לגרום נזק אדיר לציבור, ולכן אני נמנע מזה".

איפה לשים את הכסף?

כשאנחנו מבקשים מגרינהויז לבנות תיק השקעות, הוא מצביע על כך שהחלוקה לא צריכה להיות בתוך התיק הנזיל אלא בין התיק הנזיל לחיסכון לטווח ארוך: יותר סיכון בכספים שחוסכים בקרן הפנסיה ופחות בכספים שאולי המשקיע ירצה להשתמש בהם בקרוב. "הסיכון צריך להיות בכסף האחרון שתיגע בו. בכסף הנזיל ירוכז הסיכון הנמוך יותר.

 

"אפשר לראות מה אנשים עושים בפועל - רובם נמצאים במסלול הכללי, כלומר 40% מניות ו־60% אג"ח, זה מסלול שלא יורד בכמעט אף שנה", אומר גרינהויז. שנת 2022 הייתה חריגה בכך שזו הפעם השישית במאה השנים האחרונות שהתיק הזה ירד. בעיקרון, כשאג"ח פועלות טוב המניות פחות, וכן להיפך. מי שמחפש כלל אצבע, אז בארה"ב מקובל להגיד שצריך לחסר מהמספר 100 את הגיל שלך וזה אחוז החשיפה שמומלץ למניות".

האג"ח עדיין אטרקטיבי?

בנק ישראל כבר רמז, ספק הכריז, שהריבית כנראה לא תעלה יותר וכי צפויות מספר הורדות ריבית בשנה הקרובה. אלו בשורות טובות מבחינת שוק האג"ח, שכבר שינה כיוון והחל לטפס בחודשים האחרונים, ומנגד התשואות בו בירידה.

כך, מדד תל גוב שקלי 10+ שמאגד את האיגרות הממשלתיות הארוכות, עלה בחודש האחרון ביותר מ־6%. גם בשוק הקונצרני נרשמו עליות נאות.

אז האם השוק כבר 'ברח' או ששוק האג"ח עדיין אטרקטיבי? כשמסתכלים אחורה, האג"ח הארוכות עדיין בתשואות שלא נראו כמותן מאז שנת 2014, אבל ברור שככל שהריבית תרד כך גם האטרקטיביות של שוק האג"ח תיפגע, ולכן לדעת גרינהויז משקיעים צריכים לפעול עכשיו כדי לקבע את התשואה באג"ח לשנים הבאות.

"הבשורה היום היא שלא צריך לקחת הרבה סיכון כדי לקבל תשואה. זה שינוי מבני בעולם ההשקעות.

ליאור גרינהויז, מנכ''ל מור / צילום: יח''צ

"האפיק הסולידי נותן היום תשואה שלא ראינו כבר הרבה שנים, גם ברמות של אפס סיכון - באג"ח ממשלתית, וגם באפיק של חברות, מקבלים פיצוי מאוד גבוה. מקבלים ריבית שמתחרה עם שוק המניות לאורך זמן", אומר גרינהויז. "הריבית הנוכחית היא בשורה מאוד גדולה לחסכונות ארוכי הטווח.

"כדי לשכנע אותנו היום לקנות דירה או כל השקעה אחרת - צריך לראות שהחלופה תהיה מספיק טובה, האם אפשר לקבל בה 5% בשנה. כל השקעה היום צריכה להניב יותר".

הריבית היום בישראל היא 4.75% אבל גרינהויז לא מסכים עם הטענה שהיא גבוהה בטווח הארוך. "היינו בריבית אפסית, כעת אנו בעולם של ריבית מלאה, אולי מעט גבוהה אבל לא חריגה. כשמסתכלים על 150 השנים האחרונות, ריבית של 3%־4% היא נורמלית לגמרי. זה לא 8%-10%, שגם זה היה לפני כמה עשרות שנים".

מה אתה אומר למי שיש לו כספים בחשבון העו"ש בבנק?
"תוודא שאתה מקבל ריבית. כסף בעו"ש שאתה לא מקבל עליו ריבית זו בעיה. יש בישראל 500 מיליארד שקל, 10% מהנכסים, שלא מושקעים כלל. בריבית הנוכחית המשמעות היא שהציבור מוותר על 2 מיליארד שקל ריבית בחודש. לשם השוואה, עם הכסף הזה אפשר היה להקים בית חולים חדש. אם אתה צריך את הכסף בעוד שנה או שנתיים, אפשר לשים בינתיים בקרן כספית ולקבל תשואה".

עוד כתבות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית