גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההימור של החברה של מורי ארקין עשוי להשתלם לה

סול-ג'ל של מורי אקרין תהיה ראשונה בשוק עם מוצר גנרי לתרופה Zoryve לפסוריאזיס ● התרסקות הטיפול הגנטי להורדת כולסטרול ● נוקלאיי בגיוס בהובלת חברת מרק הגרמנית  ● ובית החולים רמב"ם מחזק קשרים עם סטנפורד

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

ההימור של סול-ג'ל לא לוותר על הזכויות במוצר גנרי לפסוריאזיס, עשוי להשתלם לה

חברת סול-ג'ל  בשליטת מורי ארקין, עשתה מאז שנוסדה בשנת 1997, מאמצים רבים לתרגם את הטכנולוגיה פורצת הדרך שלה בתחום רפואת העור לסכומי כסף משמעותיים. בינתיים הדרך ארוכה וההכנסות מועטות. בימים אלה החברה נסחרת רק לפי שווי של 27 מיליון דולר בלבד, בעודה מנסה לפתח מוצר חדשני לגורלין (Gorlin), סוג נדיר של סרטן העור. כעת, הבשלה של אחד המהלכים שעשתה בעבר, סביב מוצר גנרי לטיפול בפסוריאזיס, עשוי לספק לה מזומנים שיתמכו בה בפיתוח המוצר החדש. 

"מעט חברות רלוונטיות": מנהל הספאק שהתייאש מהשקעה בביומד הישראלי
טרנד הטיקטוק שמעורר ויכוח, והחברה שעשתה אקזיט של 237.5 מיליון דולר

המהלך שהבשיל הינו ההגשה ראשונה ל-FDA של בקשה לשיווק תרופה גנרית למוצר Zoryve, על ידי שותפתה השיווקית של סול-ג'ל, פדאגיס. הגשה ראשונה של בקשה לאישור תרופה גנרית על מוצר מקור קיים, צפויה לזכות את החברות בבלעדיות של 180 יום (זאת בהנחה שהבקשה תתקבל, והחברה האינובטיבית לא תזכה בתביעת הפרת פטנט שהגישה, כמקובל בתחום). כיום מדובר בשוק של 95 מיליון דולר, שיתחלק בין פדאגיס לבין משווקת תרופת המקור. סול-ג'ל זכאית למחצית מן הרווח הגולמי של פדאגיס על המוצר. בהמשך צפוי השוק לצמוח למאות מיליוני דולרים, אך עלולות להיכנס חברות גנריקה נוספות.

ארקין מכיר היטב את שתי החברות. פדאגיס היא למעשה גלגול של אגיס, החברה המשפחתית שהקימו הוריו של ארקין. היא נמכרה לפריגו ב-2004, תמורת 831 מיליון שקל, עברה כמה גלגולים כחלק מפריגו, והופרדה מפריגו ב-2021. היו פדאגיס היא חברת דרמטולוגיה ישראלית-אמריקאית.

מאז מכירת אגיס לפריגו ביצע ארקין השקעות מוצלחות רבות שהפכו אותו לאחד המשקיעים המובילים בתחום הביומד ובישראל בכלל, אך סול-ג'ל לא נרשמה עד כה כאחת ההצלחות שלו. הוא רכש את השליטה בה ב-2014 והשקיע בה לאורך השנים יותר מ-100 מיליון דולר. הוא הנפיק אותה בנאסד"ק ב-2017. מאז ירדה מניית החברה ב-92%. ארקין מחזיק עדיין כ-60% בחברה.

כאשר רכש ארקין את סול-ג'ל היא יישמה את הטכנולוגיה שלה בשני כיוונים. האחד - גרסאות גנריקה משופרת של תרופות למחלות עור והשנייה, תרופות שעבורן הטכנולוגיה הייחודית שלה נותנת ערך מוסף משמעותי. מתחום הגנריקה היא יצאה בהדרגה, ונקודת הסיום הייתה עסקה מ-2021 במסגרתה מכרה לפדאגיס את רוב מוצרי הגנריקה שלה תמורת 21 מיליון דולר, שאפשרו לה לשרוד את השנים הבאות. אבל, היא החליטה לשמור מחצית הזכויות בגרסה הגנרית ל-Zoryve , המוצר שהוגש לאישור כעת, ונראה שהחלטה זו השתלמה.

הכיוון השני היה פיתוח מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה יותר. כשהמוצרים הללו התקרבו לשוק, נתנה סול-ג'ל את רישיון השיווק עבורם לחברת גלדרמה, בהסכם המוגבל לחמש שנים. ההיגיון, כפי שהסביר ארקין בראיון בעבר ל"גלובס", היה שגלדרמה תוכל לרשום הכנסות ולבנות ערוצי שיווק בתקופה בה היא מחכה לאישור של מוצרים אחרים שלה, חדשניים ומכניסים עוד יותר. אחר כך היא תחזיר לסול-ג'ל את הזכויות במוצריה, עם ערוצי השיווק מוכנים.

בינתיים התמלוגים ששילמה גלדרמה לסול-ג'ל עבור המוצרים הללו היו נמוכים, וסול-ג'ל רשמה הכנסות כוללות של 1.6 מיליון דולר בלבד ב-2023. כדי להפיק עוד קצת מזומנים מן המוצרים הללו נחתם הסכם נוסף למסחור שלהם בקנדה, תמורת עד 11 מיליון דולר. כרגע לא ידוע אם המוצרים הללו אכן יחזרו לידי סול-ג'ל בסוף חמש השנים. 

הציפיות הגדולות כרגע הם כאמור מהמוצר החדש למחלת גורלין, שנרכש בינואר וניסוי שלב III בו החל בנובמבר 2023, ומסמן עבור החברה אסטרטגיה של פיתוח מוצרים למחלות נדירות. סול-ג'ל שילמה 4.7 מיליון דולר כדי לרכוש את המוצר ועשויה לשלם עוד 72 מיליון אם המוצר יתקדם ויאושר. סול-ג'ל מעריכה את פוטנציאל השוק ב-300 מיליון דולר. התוצאות צפויות בסוף 2025. בסוף דצמבר 2023 היו לחברה 38 מיליון דולר בקופה, מעל שווי השוק הנוכחי שלה. 

NucleAI מגייסת עוד 14 מיליון דולר בהובלת M Ventures של מרק

חברת Necleai אשר מפתחת טכנולוגיה המנתחת ביופסיות כדי לשפר קבלת החלטות של חברות בפיתוח תרופות לסרטן, הודיעה על הרחבת סבב הגיוס האחרון שלה בעוד 14 מיליון דולר, כך שסך כל היקף הגיוסים שלה עד היום יגיע ל-60 מיליון דולר.

את הסבב מובילה הפעם M Ventures, זרוע ההשקעות של תאגיד מרק הגרמני. בין המשקיעים הקיימים של החברה נמצאים Section 32, חברת ההשקעות של ביל מאריס ממייסדי גוגל וונצ'רס, וסאנופי וונצ'רס, קרן ההשקעות של חברת הפארמה סאנופי.

נגה ירושלמי, מנהלת ההשקעות בקרן M Ventures, תמונה לדירקטוריון נוקלאיי בעקבות ההשקעה. ירושלמי אמרה היום כי: "הגישה של נוקלאיי היא מכוונת ביולוגיה, ומשלבת פתולוגיה מסורתית עם ביולוגיה מרחבית, וכך משפרת את היכולת לנבא תגובות לתרופות". 

בעיות לא צפויות בטיפול הגנטי ביתר כולסטרול

מניית חברת Verve האמריקאית צנחה ב-36% לשווי של 721 מיליון דולר, בעקבות תופעות לוואי של הטיפול הגנטי שפיתחה, נגד כולסטרול גבוה. החברה מסרה כי האשם היה במעטפת חומצות השומן (Lipid Nanoparticle או LNP) העוטף את התרופה, וכעת היא תחליף שיטת הולכה. היא עדיין מקווה כי רכיב העריכה הגנטית עצמו, המבוסס על טכנולוגיית CRISPR פורצת הדרך, ימצא יעיל ובטוח לטיפול במחלה, שיוטמע בתוך LNP מסוג אחר.

Verve נוסדה ב-2019 והמוצר שלה, לטיפול בכולסטרול, עורר סימני שאלה אצל משקיעים שתהו האם יש צורך בטיפול גנטי לבעיה שניתן עקרונית לטפל בה בתרופות זולות ושינוי של סגנון חיים. Verve ענתה כי גם היום עם קיומן של תרופות מפחיתות כולסטרול, מטופלים רבים מתקשים להתמיד במשטר הטיפול, כמו גם בשינויים בסגנון החיים, וכולסטרול גבוה הוא עדיין גורם סיכון להתקפי לב שנותרו גורם תמותה משמעותי בכל העולם. אך כיוון שמדובר בשוק שיש לו טיפולים טובים יחסית, החברה לא הייתה יכולה להרשות לעצמה לפתח מוצר עם תופעות לוואי משמעותיות. 

הניסוי הזה מאיר זרקור על הבעייתיות האפשרית בתרופות שמנגנון ההולכה שלהן הוא מעטפת מסוג LNP, כאשר האינטראקציה בין LNP לטיפול חדש יכולה ליצור תופעות לוואי חדשות, גם אם ה-LNP עצמו כבר מוכר. שיטת הולכה זו היא מאוד שימושית להולכת מולקולות RNA ו- DNA, והיא עשויה להפוך הרבה יותר נפוצה ככל שתרופות גנטיות יהפכו פופולריות יותר, כך שהנתונים מהניסוי הלא מוצלח של Verve צפויים לעניין חברות רבות בתחום. 

בית החולים רמב"ם מחזק את הקשר עם אוניברסיטת סטנפורד

בית החולים רמב"ם מודיע על הרחבת הקשר הקיים עם אוניברסיטת סטנפורד. "בימים אלו, שבהם הקהילה הבינלאומית מפנה לישראל כתף קרה, זכתה משלחת גדולה של מנהלים ורופאים בכירים מרמב"ם לקבלת פנים אוהדת באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית ולהחלטה להדק את שיתוף הפעולה בין הארגונים", נמסר מבית החולים.

בין המוסדות ישנה היום פעילות משותפת בתחום ההערכות לטראומה, הקרדיולוגיה והאונקולוגיה והחדשנות הרפואית, בין היתר דרך תוכנית ביו-דזיין שפיתחה סטנפורד ומופעלת ברמב"ם. כעת תתרחב הפעילות המשותפת גם לתחומי ניהול מערכות בריאות בתנאי חירום, רפואה דחופה, מדעי הנתונים ברפואה ובינה מלאכותית.

שתי יוזמות משמעותיות הן הרחבת תוכנית עמיתים (Fellowship) במסגרתה ישתלבו רופאים מרמב"ם בהשתלמויות במעבדות המחקר של סטנפורד ואל רמב"ם אמורים להגיע גם חוקרים מסטנפורד, למרות המצב. לצורך כך תשקיע סטנפורד קרן לתמיכה בפרויקטים של שיתוף פעולה בהיקף של מיליוני דולרים. 

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט; טסלה מזנקת ביותר מ-10%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי