גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל
שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הצורך בבניית כמה שיותר דירות חדשות בעשורים הקרובים עלה לא פעם בעשורים האחרונים, וקיבל דגש בתוכנית האסטרטגית 2040 שקבעה ב־2017 כי יש לבנות עוד 1.5 מיליון דירות חדשות בתוך כ־20 שנים.

לא בטוח שנגיע למספר הזה עד 2040, אולם השינוי כבר נראה בשטח, בדמות השכונות חדשות שקמו בשנים האחרונות ושינו את כל סביבתן. עד כמה גדול השינוי? בתצלומי אוויר שהוכנו על ידי המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) אפשר לראות היטב את ההבדלים בין המצב ב־2003 למצב ב־2023 בכמה מהמקומות המרכזיים בישראל.

למעט מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב, כל השכונות שבחרנו להציג לכם כאן נבנו על שטחים פנויים, והרחיבו את גבולות העיר שבה הן נמצאות.

עצוב לראות שרבות מהן בנויות כ"שכונות בלון", כלומר שכונות שיש להן רק יציאה אחת מה שמבטיח פקקים בבוקר ואחה"צ. בנוסף הן אינן בנויות כרשת של רחובות כך שהתחבורה הציבורית בהן אינה יעילה, והן נבנו רחוק מתחנת רכבת קיימת וללא גישה טובה אליה. כך, התושבים נאלצים להשתמש ברכב פרטי והפקקים בכל אזורים רק מחריפים.

ד"ר יודן רופא, מהמחלקה למדעי הסביבה, גיאואינפורמטיקה ותכנון ערים באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, מציין בעניין זה: "הערים המודרנית מתפשטות החוצה. ההתרחבות היא תוצאה של חדירת הטכנולוגיה, ושל שיפור יכולות התנועה שלנו. אנשים שמחפשים יותר רווחה יכולים למצוא אותה גם כשהם מתרחקים ממרכז העיר, אל השכונות החדשות.

"לבעלי הקרקעות שעליהן מוקמות השכונות החדשות זה כדאי כלכלית, כי הם מרוויחים הכי הרבה מהפיכת קרקע לא עירונית לקרקע עירונית. זה מנגנון שפועל משחר העירוניות, אפשר לומר. בסופו של דבר אלו כוחות חזקים יותר מכל כוח קיים בעולם התכנון".

תכנון: "אנחנו משלמים על טעויות העבר"

כשמביטים בתצלומים אפשר להתרשם מהמהפך שעבר כל אזור לאורך השנים, וצריך גם לשאול אם נראה עוד שכונות כאלו בעתיד, וכתוצאה מכך עוד ועוד שטחים פתוחים שייעלמו.

"רוב השכנות המוצגות בכתבה תוכננו לפני שנים, ובגלל שלוקח כל כך הרבה זמן לתכנן אותן, ברגע שכבר יש תוכנית מאושרת - קשה מאוד ללכת אחורה, אף שלפעמים זה מה שצריך לעשות. כך יוצא שאנחנו משלמים היום על טעויות העבר", אומר רופא.

"ייתכן שהשינוי שקרה כאן היה מהיר מדי: הגידול באוכלוסיית ישראל, השינוי הטכנולוגי, השינוי הגיאו־פוליטי; אולי הם היו מהירים מדי בשביל שאנשים יפנימו אותם ואת המשמעויות שלהם. ברוב המקרים אנשים הופכים להיות מקבלי החלטות בגיל מבוגר יחסית, בשלב שבו קשה להם מאוד לשנות את תפיסת עולמם. לכן בדברים מסוימים ישראל 'תקועה' בחשיבה שלא השתנתה מאז שנות ה־50".

ומה בכל זאת היית מציע לעשות?
"אם הייתי יכול לקבוע, הייתי מכוון לחלוקה של שליש־שליש־שליש: שליש מהפיתוח בהתחדשות עירונית, שליש באמצעות התרחבות של שטחים עירוניים שיש בהם תת־ניצול, כולל בצדי דרכים; ושליש בבנייה חדשה - אבל רק במקומות שאפשר לשרת כראוי בתחבורה ציבורית. למשל, סביב תחנות רכבת קיימות בפאתי ערים או במרחבים כפריים.

"ישנם בהחלט מקומות שאפשר לנצל בלי 'לאכול' עוד קרקע חקלאית, ויש כאן עוד דבר חשוב שכדאי לשים אליו לב: אמנם אנחנו אחת המדינות הצפופות בעולם מבחינת מספר הנפשות לקמ"ר, אבל הערים שלנו לא צפופות יחסית. מרכז ברצלונה, מרכז פריז, שלא לדבר על ערים כמו נאפולי - כולן צפופות בהרבה. אז בלתי אפשרי לצופף באופן גורף את כל הערים בישראל פי שניים, אבל חייבים לשנות בפועל את הדרך שבה מתבצע הפיתוח בישראל".

"מאות שכבות של מידע ומפות רקע"

חגי רונן, מנכ"ל המרכז למיפוי ישראל, מציין: "המרכז מצלם את ישראל מהאוויר כבר עשרות שנים. מצילומי האוויר מכינים מוצרים רבים המשמשים לתכנון, פיקוח, מעקב אחר שינויים, ניהול משאבי טבע, עדכון מפות ועוד. באתר המפות הממשלתי ה־GOVMAP ניתן לצפות בתצלומי אוויר בכיסוי ארצי מ־2005 ועד היום ובמאות שכבות מידע ושלל מפות רקע".

 

השוק הסיטונאי, תל אביב

מיקום מנצח ליד תחנת קרליבך של הרכבת הקלה

שטח: כ־50 דונם
אוכלוסייה: כ־5,500 איש בסוף התהליך
יחידות דיור: כ־1,800 בסופו של התהליך
מה בנו: 11 בניינים בני 14 קומות כל אחד, ארבעה מגדלים בני 48 קומות כל אחד, קניון, מבני ציבור, חניון תת־קרקעי, פארק ועוד

על חורבות השוק הסיטונאי במרכז תל אביב, שפעל 54 שנים ברציפות עד לשנת 2006, הוקמה שכונה חדשה בתל אביב, בין הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך בגין. שטח המתחם הוא 50 דונם, והוא כולל כ־1,800 יחידות דיור, בבניינים בני 14 קומות וארבעה מגדלים בני 48 קומות, שהאחרון מביניהם נמצא בשלבי בנייה אחרונים.

השוק הסיטונאי, תל אביב / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הקרקע נרכשה ב־1.5 מיליארד שקל מחברת תנובה, שבבעלותה היה חלק גדול מהמתחם, ומגורמים פרטיים, והחברות משה ויגאל גינדי, גינדי השקעות ורבוע כחול נדל"ן הקימו את המתחם בפועל.

על תכנון המתחם כולו היו אחראים האדריכלים יעקב יער וטלי יער־קוסט; את מבני המגורים תכנן משרד ישר אדריכלים, ואילו משרד יסקי מור סיון אדריכלים תכנן את המגדלים ואת קניון TLV; את מבני הציבור תכנן משרד אליקים אדריכלים.

על פי אתר מדלן, המחיר הממוצע למ"ר במגדלי גינדי TLV הוא כיום 55 אלף שקל. זו שכונה שתיהנה מנגישות גבוהה ביותר לתחבורה ציבורית, בעיקר הודות לתחנת קרליבך הסמוכה, שמהווה תחנת מפגש בין הקו האדום והקו הירוק העתידי של הרכבת הקלה בגוש דן.

 

שכונת גליל ים, הרצליה

שכונת בלון עם יציאה אחת בלבד לפקקים

שטח: כ־834 דונם
אוכלוסייה: כ־10,000 איש
יחידות דיור: 4,018 (עשויה לגדול עד 5,000 יח"ד)
מה בנו: מגורים, מרכז מסחרי, פארק עירוני

אף על פי שכבר ב־1991 נחתם הסכם להקמת שכונת גליל ים, התוכנית, שאותה יזם קיבוץ גליל ים הסמוך, אושרה לבסוף רק בשנת 2009, והשכונה החלה לקום רק בשנת 2014. כיום, מרבית שטחי המגורים בשכונה כבר בנויים או נמצאים בשלבי בנייה. בעתיד היא צפויה להתרחב עוד מזרחה.

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

השכונה כוללת גם קריית חינוך, פארק עירוני בשטח 213 דונם, מרכז מסחרי בשטח 2,100 מ"ר וגם מרכז תעסוקה, בחלקה המערבי - אך לא כולם הושלמו עדיין.

רוב המבנים בשכונה הם בני 8-10 קומות, ובחלקה המערבי היא תציע גם בנייני משרדים עם 30-35 קומות. השכונה תכלול בשוליה גם מכון טיהור שפכים ובית עלמין שבו עד 1,000 מקומות קבורה.

רבים מתושבי גליל ים הם "פליטי" תל אביב, שמצאו בשכונה פתרון נוח גיאוגרפית וכלכלית. גליל ים היא היחידה עד כה בהרצליה שהשתתפה בתוכנית "מחיר למשתכן", והוגרלו בה 1,468 דירות.

כך נוצר מצב שבאותו בניין ובאותה קומה ניתן למצוא שתי דירות בעלות מפרט דומה, ובפער מחירים של כמיליון שקל ויותר. יש לציין כי אף שגליל ים נחשבת לאחת השכונות המבוקשות בפרויקט הדירות המוזלות, רבים מהזוכים נאלצו לוותר עליהן משום שהמחירים היו גבוהים.

כיום, המחיר הממוצע לקניית דירה בשכונה, לפי אתר מדלן, הוא כ־4.7 מיליון שקל, ומחיר השכירות הממוצע - 9,000 שקל בחודש.

מבחינה תכנונית, גליל ים היא "שכונת בלון", עם יציאה אחת בלבד ממנה - ישירות לפקקים. התחבורה הציבורית בשכונה אינה מיטבית. אמנם תחנת הרכבת של הרצליה אינה רחוקה, אך היא נמצאת מעבר לשדרות שבעת הכוכבים הסואנות ולמחלף שבעת הכוכבים, כך שבפועל ניתן להגיע אליה מהשכונה רק ברכב. שביל האופניים שמקיף את גליל ים אינו מגיע אליה, והאוטובוסים אינם יעילים.

 

שכונת שער העיר, נתיבות

מגרשים לצמודי קרקע לצד דירות מחיר למשתכן

שטח: 1,280 דונם
אוכלוסייה: כ־9,500
יחידות דיור: כ־3,000
מה בנו: 2,570 יח"ד בבניינים ועוד 528 צמודי קרקע

נתיבות הוכרזה כעיר רק שלוש שנים לפני שצולמה התמונה האווירית הראשונה. שכונת נווה שרון (שער העיר), שנמצאת בצפון־מערב העיר, סמוך לכביש 25, מיוחדת בכך שהיא מציעה לצד דירות בבנייה רוויה בבניינים בני 8-12 קומות, גם 528 קוטג'ים צמודי קרקע - דבר שבמרכז הארץ כבר קשה למצוא. מגרש לבנייה עצמית בשכונה, בשטח 325 מ"ר, מוצע למכירה ב־1.1 מיליון שקל.

 

בכל הקשור לתחבורה, השכונה החדשה נמצאת דווקא בכיוון ההפוך מתחנת הרכבת של העיר, שנמצאת בקצה הדרומי שלה, אבל הנסיעה אינה ארוכה. השכונה קרובה לכבישים 25 ו־34, המובילים לבאר שבע ולמרכז.

מדובר בשכונה מעורבת דתית־חילונית ומשום כך נבנו בה שני בתי ספר יסודיים, אחד חילוני ואחד דתי.

בשכונה הרבה דירות מחיר למשתכן ולכן המחיר הממוצע מסתיר שונות בין הדירות המוזלות לבין אלה הנמכרות בשוק החופשי. לפי נתוני מדלן, המחיר הממוצע בעיר נתיבות עומד על קרוב ל־1.4 מיליון שקל לדירה, ולפי נתוני הדירות שנמכרו בשכונה העסקאות נחתמו סביב המחיר הזה.

 

עוד כתבות

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?

נשיא ארה"ב הודיע השבוע על שורת הגבלות סחר בין ארה"ב לסין, חלקן בתחום הרכב ● על הפרק: הגדלת המכס על מכוניות מיובאות ועל הסוללות למכוניות חשמליות ● הצעדים צפויים לזלוג בעקיפין גם לשוק הישראלי ואף להקטין את ההיצע המקומי מסין

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו