הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; נובה זינקה ב-5% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% • מדד הביומד בלט בעליות חדות אך מדד ת"א בנקים 5 ננעל בירידות של כ-1% • היום יתפרסם בישראל מדד המחירים לצרכן, הכלכלנים צופים התמתנות באינפלציה • האחים אמיר ימנו את עצמם ליו"ר ומנכ"ל שופרסל • רשות התחרות זימנה לשימוע את חברת ויליפוד ואת היו"ר צביקה ויליגר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

נעילה חיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.7%. בקרב המדדים הענפיים מדד הביומד זינק ב-1.9% אך מדד ת"א בנקים 5 השיל מערכו כ-0.9%. בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 טיפס ב-1.1%. ת"א ביומד הוביל את העליות השבוע וננעל בעלייה של 5.3%. 

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות נובה , שיכון ובינוי , טאואר , איי.סי.אל  ודלק קבוצה .

מנגד, אלביט מערכות , אלקטרה , הראל השקעות , הפניקס  ושטראוס  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של 0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.3%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים ירדה קלות ועמדה על 4.24%.

17:04

מניית חברת השבבים המקומית נובה  ממשיכה ליהנות מתחום ה-AI ומטפסת ב-4% אחרי דוחות רבעוניים חזקים. ברבעון הרביעי החברה הרוויחה 1.28 דולר על הכנסות של 134 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים לרוח מתואם של 1.23 דולר למניה על הכנסות של 128 מיליון דולר. גם התחזית של החברה להמשך טובה. ברבעון הראשון החברה צופה רווח מתואם של 1.27 דולר למניה על הכנסות של 137 מיליון דולר בעוד האנליסטים מצפים לראות רווח מתואם של 1.19 דולר למניה על הכנסות של 134 מיליון דולר.

16:42

המגמה החיובית בבורסה המקומית נמשכת.

בולטת לחיוב מניית שופרסל  שמזנקת בכ-5%. על רקע העליות, הבוקר דווח כי בהמשך לחשיפת גלובס, על כוונת האחים אמיר למנות עצמם לעמוד בראשות שופרסל יוסי אמיר יעמוד בתור יו"ר החברה, ושלומי ימונה לתפקיד המנכ"ל, נראה כי האחים מעלים הילוך ונערכים למימוש תוכניתם. 

היום שיגרו השניים מכתב באמצעות פרקליטם, עו"ד יצחק כהן-יהונתן ממשרד שיבולת לחברי דירקטוריון שופרסל, בהם היו"ר המכהן איציק אברכהן, וגם למנכ"ל החברה אורי וטרמן. 

15:14

המשרד להגנת הסביבה שוקל לשלול מחברת ורידיס  מענקי תמיכה בשל החקירה הפלילית המתנהלת נגדה. כך נמסר על־ידי החברה היום בדיווח לבורסה.

במקביל, נמשכת החקירה הפלילית נגד החברה. ורידיס מפעילה תחנות למחזור פסולת, מייצרת קומפוסט ועוסקת בפינוי פסולת מסוכנת. החברה ביקשה מהמשרד להגנת הסביבה לקבל התחייבות למענקי תפעול עבור מפעלי המיון של החברה, RDF בחירייה, בגין השנים 2023-2025 ומפעל המיון בעפולה לשנים 2023-2029. 

14:31

בשוק המט"ח השקל מתחזק כעת ב-1% מול הדולר ונסחר ב-3.62 שקלים לדולר, מול האירו מתחזק השקל ב-0.6% ונסחר ב-3.89 שקלים לאירו. 

14:03

מניית פייטון  מזנקת היום בבורסה. אתמול דווח שפימי, קרן הפרייווט אקוויטי הגדולה בישראל תיכנס כבעלת שליטה משותפות עם מייסד החברה דוד יטיב. 

תמורת כ-30% מספקית השנאים תשלם פימי 123 מיליון שקל, יטיב יחזיק בסיום העסקה נתח שווה של 30% והשניים יהוו גרעין שליטה משותף. קרן אלפא, בעלת עניין בחברה תיוותר עם 14%. 

13:13

קדימהסטם  תמוזג לתוך חברה שנסחרת בניו יורק ותיגרע מהמסחר בתל אביב. החברה, העוסקת בתחום התרפיה התאית, דיווחה הבוקר על מזכר ההבנות שחתמה. 

בעלי המניות של קדימהסטם יחזיקו בכ-88% ממניות החברה הממוזגת לאחר המיזוג, והחברה תחדל להיסחר בבורסה בתל אביב. זאת, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של החברה, להתקרב לשווקי היעד של תחום פעילותה ולשוק ההון האמריקאי.

11:41

קבוצת דלק  דיווחה הבוקר שאיתקה אנרג'י , חברה ציבורית הנסחרת בבורסת לונדון בשליטת החברה, פרסמה היום תמצית נתונים על פעילות איתקה לשנת 2023 (בלתי מבוקרים). בתוך כך הודיעה החברה כי סיימה את תהליך הבחינה מחדש למסגרת האשראי יחד עם קונסורציום הבנקים המלווים שלה כאשר יתרת מסגרת האשראי הזמינה למשיכה עומדת על כ-835 מיליון דולר.

בנוסף עדכנה איתקה, כי במסגרת הבחינה האמורה אושר בהתייחס לשנת 2023 חלוקת דיבידנד בהיקף כולל של 400 מיליון דולר, הכוללת חלוקה עתידית בסך 134 מיליון דולר הצפויה להיות מוכרזת בסמוך לפרסום הדוחות השנתיים של איתקה לשנת 2023 אשר מתוכננים ליום ה -21 במרץ.

10:34

המסחר בתל אביב מתנהל כעת בעליות שערים. המדדים ת"א 35 ות"א 90 עולים כעת ב-0.5% וב-0.1% בהתאמה. למעט מדד הבנקים שמשיל 0.1%, גם המדדים הענפיים נסחרים בעליות שערים. 

מניות שבולטות הן קבוצת דלק , טאואר , ונקסט ויז'ן 

אימאג'סט  (ISI), שבשליטת קרן פימי ועוסקת בתחום פתרונות מודיעין מהחלל, הודיעה היום (ה') על חתימת הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם שתי חברות מסינגפור - חברת ST Engineering Satellite System (Satsys) וחברתST Engineering Geo-Insights.

במסגרת ההסכם, החברות ישתפו פעולה לצורך פיתוח, מכירה ומסחור של לוויני תצפית מתקדמים ברזולוציה גבוהה מאוד. בשלב הראשון של העסקה, החברות יפתחו יחדיו לווין תצפית מתקדם ברזולוציה גבוהה בשם Knight, שאותו ישווקו ללקוחות ביטחוניים ומסחריים בעולם.

10:06

המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר במגמה חיובית. המדדים ת"א 35 ות"א 90 עולים כעת ב-0.6% וב-0.3% בהתאמה. 

08:23

בשוק המט"ח השקל מתחזק מעט הבוקר מול הדולר ונסחר ב-3.65 שקלים לדולר, האירו נסחר ללא שינוי ב-3.91 שקלים לאירו. 

07:53

1. שוק המניות

המסחר בבורסה המקומית צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול (ד’) ננעל המסחר בירידות שערים קטנות. המדדים המובילים ת"א 35 ות"א 90 נסגרו ללא שינוי כמעט.

האחים שלומי ויוסי אמיר שרכשו את השליטה בשופרסל , כבר מתכננים את הצעדים הראשונים שיבצעו ברשת הגדולה בישראל לאחר השלמת העסקה - בעוד כשבועיים. השניים צפויים למנות את עצמם ליו"ר ומנכ"ל לאחר השלמת ההשתלטות.

רשות התחרות זימנה אתמול לשימוע טרם הגשת כתב אישום את חברת ויליפוד  ואת יושב הראש צביקה ויליגר, בגין עבירת ניסיון להסדר כובל. על פי מכתבי השימוע חברת ויליפוד אותתה למתחרותיה כי היא מעוניינת ומוכנה להעלות מחירים, וניסתה להגיע עמן להסדר כובל על העלאת מחירים.

פימי, קרן הפרייבט אקוויטי שמוביל ישי דוידי חתמה אתמול על עסקה לרכישת שליטה משותפת ביצרנית השנאים פייטון, שבשליטת דוד יטיב. פימי תשלם כ-123 מיליון שקל תמורת 30% ממניות החברה, פרמיה של כ-7% על מחיר השוק. 

חברת הנדל"ן המניב אמות  רכשה קרקע מחברת אול אין ישראל שבבעלות עדי צים תמורת 210 מיליון שקל. אמות מתכננת להקים בו מגדל משרדים בסמוך למגדל ToHA 1 מצידו הדרומי של ציר דרך השלום.

לראשונה מ־2016: טבע הגדילה את מספר העובדים, גם בישראל 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר בעליות שערים ובעיקר במניות הטכנולוגיה הגדולות שעולות בעקבות העליות אתמול בוול סטריט. מדד הניקיי היפני מוסיף ועולה ב-1% למרות נתוני התוצר החלשים שהתפרסמו הבוקר. מדד ההנג סנג עולה ב-0.4% והקוספי הדרום קוריאני יורד ב-0.1%. הבורסה בסין סגורה לרגל ראש השנה שם. 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר ביציבות סביב שערי הבסיס.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בעליות שערים, לקראת סיום המסחר אף התחזקו העליות והנאסד"ק נסגר בעלייה של1.3%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.4% וה-S&P 500 ב-0.9%.

מניית פלטפורמת ההלוואות מבוססת ה־AI אפסטארט הולדינגס  פרסמה אמנם תוצאות רבעוניות טובות מהצפוי, אבל התחזית לרבעון הראשון השנה איכזבה והמניה ירדה בכ-20%.

מניית אובר  זינקה ב-15% לאחר שהחברה הודיעה על רכישה עצמית של מניות בסך כולל של 7 מיליארד דולר, וזאת בפעם הראשונה אי פעם.

ליפט  זינקה ב-35% למרות ה"טעות המצערת". כזכור שלשום זינקה מניית החברה ב-60% מיד לאחר פרסום הדוח הרבעוני שלה שכלל טעות מביכה בנקודה העשרונית שעיוותה לגמרי את הדוח.

סיסקו  דיווחה עם נעילת המסחר את תוצאותיה הרבעוניות ואלה עקפו את ציפיות האנליסטים עם רווח של 0.87 דולר למניה לעומת צפי של 0.84 דולר, אך תחזית חלשה הפילה את שער המניה במסחר המאוחר. בתוך כך הודיעה החברה על פיטורים של כ-5% מכח האדם שלה ברחבי העולם, כ-4,000 עובדים.

"אין לי שום רצון לפרוש": מנכ"ל טאואר טוען שהיא במצב הטוב ביותר אי פעם 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נרשמו אתמול (ד') ביקושים. תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה ב-3 נקודות בסיס ונסחרה ב-4.27%, תשואת האיגרת לשנתיים עומדת על 3.85%.

גם בניו יורק נרשמו אתמול ביקושים כשתשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ירדה ל-4.27% בניגוד ליום קודם לכך כשהתשואה זינקה, בעקבות נתוני האינפלציה, ב-15 נקודות בסיס, הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר בשנה שעברה.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בהמשך לנתון האינפלציה הגבוה מהצפוי בארה"ב, הדולר התחזק אתמול מול השקל,  ושערו עמד על 3.65 שקלים. האירו נסחר ב-3.91 שקלים לאירו אחד. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט בעלייה: חבית מסוג ברנט נסחרה ב־83 דולר, מחיר הנפט הגולמי עלה ל־78 דולר לחבית.

בשוק הקריפטו, שווי השוק של הביטקוין עבר את רף הטריליון דולר, הגבוה ביותר מאז סוף 2021, גם הבוקר נסחר המטבע בעליה, 52,300 דולר.

4. מאקרו

היום (ה') צפוי להתפרסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, כאשר תחזית הכלכלנים בשוק מראה על המשך התמתנות האינפלציה בישראל. עם זאת, ככל הנראה החלטת הריבית בבנק ישראל בעוד כשבועיים לא תשתנה למרות המשך הירידה במחירים בארץ.

"תחזית ינואר עומדת על בין 0.1% להישארות ללא שינוי", מסר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. "המדד השנתי יתמתן ל-2.7%". לעומת זאת, בלאומי מעריכים שהקצב השנתי יתמתן ל-2.6%. במדד דצמבר עמדה האינפלציה על קצב שנתי של 3%.

גם בלידר צופים ירידה. "המדד יושפע בעיקר מהתייקרות של 4% במחירי הדלקים, עלייה של 3.4% ברכיב נסיעות לחו"ל ועלייה מתונה בסעיף המזון. לעומת זאת, צפויה ירידה עונתית חזקה במחירי הלבשה והנעלה והבראה ונופש". מסר יונתן כץ, כלכלן ראשי בבית ההשקעות.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי, מציין כי הירידה באינפלציה במדד הקרוב היא תולדה של ביקוש חלש למוצרי צריכה מצד הציבור. עם זאת, "אנו רואים שהפעילות חוזרת למצב יותר נורמלי והמדדים הקודמים הושפעו מביקוש חלש יותר. אם לא נראה הידרדרות בצפון, הביקושים הולכים ומשתפרים והגורם שמשך את האינפלציה למטה ילך ויתפוגג".

ביפן מסתמן מיתון לאחר שהבוקר פורסמו נתוני התוצר. אלה הראו שהתוצר הגולמי ברבעון הרביעי ירדו ב-0.4% בחישוב שנתי והרבה פחות מצפי האנליסטים שעמד על צמיחה של 1.4%. זהו כבר הרבעון השני בו התוצר מתכווץ.

לגבי ארה"ב, אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, אומר כי "החוזים בארה"ב מגלמים ציפיות לריבית של כ־4.3% בסוף השנה לעומת הציפיות שהיו נמוכות מ־4% רק בסוף ינואר. עם זאת, העלייה המהירה בציפיות הללו ובתשואות האג"ח לא הפריעה לשוק המניות לקבוע שיא חדש. עד לאחרונה הציפיות לריבית ותשואות אג"ח הממשל נעו בכיוון הפוך ממדדי המניות".

הוא רואה בהתנהגות שוק המניות עדות לכך שהתחמם מדי: "ניתן לראות זאת גם בסקרי המשקיעים המוסדיים והפרטיים שמדווחים על אופטימיות גבוהה מאוד. צריכים לזכור שלא רק עליית הריבית מאיימת על המניות, אלא גם הרעה בפעילות הכלכלית, שעדיין אפשרית ואף סבירה מאוד בחודשים הקרובים", ציין זבז'ינסקי. 

5. תחזית

דוח של בנק אוף אמריקה מציג סקר שערך ובו נמצא כי 62% מהמשקיעים סבורים שכלכלת ארה"ב תישאר איתנה, כאשר השיעור שרואה האטה מיידית בארה"ב עקב ההידוק המוניטרי הוא 32%.

באשר לאירופה, נרשמה פסימיות לגבי הצמיחה, כאשר 62% צופים כלכלה אירופית חלשה יותר בהינתן נסיגה בהידוק המוניטרי. בעוד ש־37% רואים את המדיניות הפיסקלית העולמית כתומכת יתר על המידה, 3% חושבים שהגישה הפיסקלית של אירופה מגבילה מדי. 65% מהנשאלים סבורים שנחיתה רכה היא התוצאה הסבירה ביותר עבור הכלכלה העולמית.

באזורנו, הסקר מצא כי 46% מהמשקיעים רואים בהסלמה בתקיפות בים האדום או במזרח התיכון סיכון אינפלציוני, לאור העלייה בתעריפי ההובלה והסיכונים למחיר הנפט. כתוצאה מכך 27% מהנשאלים רואים כעת באינפלציה גבוהה את סיכון הגדול ביותר עבור השווקים, עלייה מ־21% בחודש שעבר.