גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברים שהקימו עמותה כדי לסייע לכיתות הכוננות בצפון ובדרום

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב
הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

 

בשבת ה-7 באוקטובר התארח ניר אלון בקיבוץ סופה, שבו גדל. עם תחילת האזעקות התחבא עם משפחתו בממ"ד, שם חיכו לחילוץ במשך תשע שעות. "שלושה חברי סופה נהרגו, אחד מהם חבר כיתת הכוננות", הוא מספר. "הנשקייה של הקיבוץ הייתה מרוקנת מתוכן, נשארו בה רק 4 נשקים ישנים, בעוד שבקיבוץ היו עשרות מחבלים, ובמטעים מעל 100 מחבלים.

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה 
המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל 
260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל 

"יום אחרי שפינו אותנו מהקיבוץ עליתי למילואים צפונה, אבל תוך שבוע חזרתי הביתה כי הבנתי שהמשפחה לא מתפקדת. התחלתי בתהליך שיקום, אבל לא באמת הצלחתי להרים את עצמי. זה היה או להמשיך לבכות במיטה, או לעשות משהו. סיפרתי לחברים את הסיפור של כיתת הכוננות, והחלטתי שאני רוצה שזה לעולם לא יקרה עוד. כך החלטנו להקים את ארגון Civil Squads of Israel, ולצייד את כל כיתות הכוננות".

אל היוזמה הצטרף דניאל בוכן, שעלה לארץ מאוסטרליה לפני 15 שנים. "ראינו שהרבה אנשים מגייסים כספים, אבל לא שמים את כיתות הכוננות בראש סדר העדיפות", הוא מספר. "בנינו דאטה בייס, והבאנו מתנדבים שהתקשרו לכל הרבש"צים בצפון ובדרום".

במקביל, הם גייסו כ-400 אלף דולר, וציוד במיליון דולר. "חילקנו פלטות קרמיות, וסטים, קסדות, אמצעים לראיית לילה, מכשירי קשר מוצפנים, וכל צורך שעלה מכיתות הכוננות".

זה אמור להיות תפקיד המדינה.

אלון: "חשוב שלכל כיתה יהיה ציוד שלה, כדי שאם מחר יבוא מישהו מהממשלה, הוא לא יוכל לקחת את הציוד הזה. הוא שלנו, אנחנו קנינו אותו".

"7,000 דולר ליישוב"

בוכן ניצל את קשריו באוסטרליה כדי לקחת את הפעילות צעד אחד קדימה. "אוסטרלים חזקים בכיבוי שריפות יער, ומתנדבים שהכרתי ראו בפייסבוק מה אני עושה, ושלחו לי הודעה שהם רוצים לבוא. הם כבר היו פה ב-2019 בתקופת בלוני הנפץ מעזה ועשו אימונים לרבש"צים בדרום, ואחר כך גם ב-2021 הם לימדו חקלאים איך למנוע שריפות ונזקים שיכולים להגיע למיליוני שקלים".

בשבועיים האחרונים הם העבירו הדרכות בעין השלושה, כרמיה, נתיב העשרה וזיקים, ומשם עברו לחניתה, מצובה, ליהמן ויחיעם - ומתוכננים להם עוד שבועיים כאלה. "כחקלאי לשעבר, הדהים אותי לגלות עד כמה זה פשוט", אומר אלון. "טרור הבלונים יצר הפסד של מיליוני שקלים, כי חיכינו לכבאית שתגיע. במקום זה יש מפוח, שבטקטיקה נכונה מוריד את האש צ'יק צ'ק.

"ככל שאנחנו יותר מתקדמים עם הפרויקט, יש אלינו יותר פניות, גם מכאלה שלא יושבים על הגדר. האוסטרלים הגיעו בהתנדבות וגם הביאו איתם ציוד כתרומה, אבל זה פיילוט. בעינינו חשוב שכל יישוב יוכל לדאוג לעצמו, וכבאי האש יתעסקו במשימות הגדולות, ולכן הרעיון הוא להביא אותם שוב לעוד יישובים. בשביל זה צריך לגייס כסף".

מה העלות ליישוב?

"רכישת ציוד מיגון, כפפות ומפוח אוויר מגיעה ל-7,000 דולר לכל יישוב. הקפצת כבאית עולה המון כסף, ומה שאנחנו מציעים מאפשר לחסוך אותו".

בוכן: "אנחנו רוצים לשתף פעולה עם שירות הכבאות וההצלה הארצי, רשות הטבע והגנים וקק"ל, כי יש פה אינטרס משותף. למשל, האימונים כוללים שריפות יזומות בשיתוף עם הקב"טים ומכבי האש, וזה משהו שבישראל לא עשו קודם. זה חשוב גם כי בדרך כלל כל שנה עושים דילול יערות, והשנה חלק מהמקומות הפכו לשטח אש וזה לא היה אפשרי, כך שהקיץ יהיה מאוד מאתגר".

אל השניים הצטרף גם היזם אלון טירר, מייסד עמותת Israel emergency aid. "בניגוד לפאניקה שהייתה בתחילת המלחמה, עכשיו אנשים מכינים את עצמם לבאות", הוא מציין. "יש רצון להזיז את הדברים, אנשים אומרים 'נדאג לעצמנו'. יש יותר עיסוק בכיתות הכוננות - ולכן אנחנו זקוקים לתרומות".

"זה הריפוי שלי והדרך שלי להרים את עצמי מהקרשים, כדי שזה לא יקרה יותר", מסכם אלון. "העבודה בארגון מאפשרת לי להחזיר את הביטחון למשפחה, לסביבה ולמדינה".

לפניות באינטרנט: https://www.civilsquadisrael.com/

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קרן עטופים באהבה (ICF)

הקרן החברתית והפילנתרופית ICF, שהוקמה על ידי בכירים מעולם התעשייה וההייטק הישראלי למטרת תמיכה ביתומי מלחמת חרבות ברזל, השיקה השבוע מהלך גיוס תרומות למען כ-400 יתומי ה-7 באוקטובר. יעד הגיוס: 1.8 מיליון דולר.

לדברי מודי כידון, ממייסדי הקרן ומיוזמי המהלך, "ימי זיכרון מעולם לא היו פשוטים, והשנה הם מקבלים משנה תוקף להיותם הימים הקשים ביותר שחוותה מדינת ישראל. גם בימים אלה, אנחנו שומעים על יתומים נוספים שמצטרפים למעגל השכול.

"אנחנו בקרן 'עטופים באהבה' מבטיחים להיות לצד הילדים, לספק להם את הצרכים הכלכליים ולתמוך בהם עד אשר יגיעו להיות אזרחים בוגרים עצמאיים ומצליחים בחברה הישראלית".

ליאור קרנכל מנכ"לית הקרן, מציינת כי "התחייבנו שכל אחד מהילדים הללו יקבל את התמיכה הכלכלית והמקצועית הנדרשת, מינקות ועד בגרות, כדי שיוכלו ללכת בדרכים משלהם בחיים, כפי שירצו ויבחרו, לחיות את חייהם במלואם - לצד הטרגדיה והאובדן.

"בימים כל כך משמעותיים בהיסטוריה הישראלית החלטנו להשיק קמפיין גיוס של תקווה ושל חיים. אנחנו מאמינים שעם ישראל כולו מאחורינו, ויסייע לנו להעניק לילדים ולילדות את ההזדמנות לחיות חיים כפי שכל ילד צריך לחיות אותם".

לתרומות: https://t.ly/R3Qn0

גב ללוחם

עמותת גב ללוחם מפעילה תכניות ייחודיות הכוללות מפגשי ערב קבוצתיים בליווי צמוד של מנטור אישי המצוות לכל לוחם, במטרה להוות דמות אובייקטיבית בעלת ניסיון חיים. הקורסים מועברים על ידי אנשי מקצוע בכירים בנושאים שונים מעולם התעסוקה, קריירה, פיננסים, הייטק ועוד. לאור אירועי ה-7 באוקטובר נוספו לתכניות מפגשי עיבוד מלחמה.

במהלך הפסח חילקו מתנדבי העמותה כ-500 מארזי חג לפצועי צה"ל וכוחות הביטחון, אשר נמצאים במחלקות השיקום בבתי החולים השונים. המיזם הוקדש לרפואת ארי שפיץ ולרפואת כל החיילים הפצועים, ביוזמתם הפרטית של עורכי הדין מיכל וגלעד קורינאלדי מירושלים, בשיתוף "עמותת גב ללוחם" ובהשתתפות נציגי בתי החולים.

מארזים של ''גב ללוחם'' / צילום: אוריה איזק, גב ללוחם

כנפיים של קרמבו

תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" מרחיבה את יוזמת "קרמבו תקומה", עבור ילדים ובני נוער שפונו מבתיהם בצל המלחמה. מטרת התוכנית היא ליווי הילדים והקהילות המפונות גם עם החזרה לבתים, תוך הרחבת המענה שניתן, בהתאם לצרכים העולים מהשטח.

במרכזי "קרמבו תקומה" תתקיים פעילות חברתית חינוכית משותפת לילדים ונוער עם ובלי צרכים מיוחדים פעמיים בשבוע, לצד חונכות פרטנית לילדים עם צרכים מיוחדים מורכבים. בנוסף, תוקם קבוצת מנהיגות שתהווה פיתוח אישי וקבוצתי עבור נוער בכיתות י'-יב', ותיערך תכנית הכשרה לצוותים חינוכיים בגני ילדים ובבתי ספר.

הפעילות תכלול גם הקמת שתי "קומונות תקומה "של מתנדבי שנת שירות, שחבריהן יפעלו במרכזים החדשים ובמסגרות החינוך באזור. "כבר בימים הראשונים להפעלת המרכזים נוכחנו כי פעילותם מייצרת מעטפת משמעותית, אי של תקווה ויציבות עבור מאות ילדים עם ובלי מוגבלויות, וכי קיים צורך מהותי במענים ארוכי טווח עבור קהילות אלו", מסבירה טליה הראל בז'רנו, מנכ"לית כנפיים של קרמבו.

לפרטים נוספים: www.krembo.org.il

המסלול האקדמי המכללה למינהל

המסלול האקדמי המכללה למינהל בשיתוף קרן La'Aretz הכריזו על מלגה חדשה בהיקף של עד 1,000 דולר עבור כ-150 משרתי מילואים, אשר שירתו בממוצע מעל 120 יום ולא קיבלו סיוע אחר. מדובר במלגת מאצ'ינג, שתתבסס בחציה על תרומות קרן La'Aretz וחלקה על בסיס תרומות של המכללה למינהל.

קרן La'Aretz נוסדה על ידי שלי ומייק פיטמן, ישראלים-אמריקאים. "כמילגאית בעברי, אני מבינה כמה משמעותי סיוע כספי בתקופת הלימודים", אומרת פיטמן. "משרתי המילואים תלמידי אוניברסיטאות מקבלים סיוע המדינה, סיוע שתלמידי המכללות בישראל לא זוכות לו - וזה בדיוק הפער שאליו הקרן נכנסה. הסיוע מגיע ישירות למשרתי המילואים, ללא בירוקרטיה".

עוד כתבות

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

עופר מלכה ומירי רגב / צילומים: איל יצהר, קובי גדעון-לע''מ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב

עופר מלכה הוגדר על ידי גורמים שעבדו מולו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה כמי ש"התאמץ לא לקבל החלטות אלא בהנחתות שהגיעו ממירי רגב" ● בתחקיר "המקור" נחשפה זיקה עמוקה שלא דווחה בין השרה למי שעד לא מזמן היה מועמדה למנכ"לות רשות שדות התעופה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו–פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"

ח''כ משה סולומון, הציונות הדתית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם שיעורי העישון בישראל עולים או יורדים? תלוי בקבוצת הגיל

ח"כ משה סולומון טען כי גרף המעשנים כל שנה ושנה הולך וגדל, וכי גיל המעשנים הולך וקטן. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

סימן מדאיג: הנתון הישראלי שזינק לשיא של 13 שנה

לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, קפצה תשואת האג"ח לעשר שנים ליותר מ-5% - הגבוהה ביותר מאז 2011 ● המשמעות: ירידה בביקושים שגורמת למדינה להנפיק חוב בעלות גבוהה יותר ● ברקע: פרמיית הסיכון הגבוהה והחוב הממשלתי המטפס

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים: השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו"ד אפי נוה עוכבו לחקירה

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?