ארה"ב מקיפה את רוסיה עם 156 מטוסי F-35

מזכירות המדינה האמריקאית אישרה מכירה אפשרית של כלי חילוף ותיקון לצי הרכבים הקרביים של ריאד בחצי מיליארד דולר • מדינה נוספת באירופה חתמה על חוזה לרכישת תחמושת מאלביט • ממשלת צ'כיה אישרה רכישת 24 מטוסי F-35 מארה"ב • ושאיפות הייצוא הביטחוני של טורקיה • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס ה-F-35 / צילום: חיל האויר
מטוס ה-F-35 / צילום: חיל האויר

מגמת צבירת העוצמה של מדינות העולם משפיעה כל השוק הביטחוני בעולם. החברות הישראליות שכבר במשך שנים רבות נחשבות למובילות בקנה מידה בינלאומי רק פורחות מכך יותר, כפי שקרה רק השבוע לאלביט מערכות . בד בבד, הסכמים ביטחוניים מהווים כלי פוליטי ודיפלומטי משמעותי, ומדינות רבות משתמשות בהן עבור גאווה לאומית. 

התשובה לחמאס: שדה סולארי בהשקעה של מיליארדים בגבול עזה
בלעדי | תע"א הציגה צוללת בלתי מאוישת בתרגיל נאט"ו
עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר של ישראל יוצאת לדרך 

חברות נאט"ו ממשיכות לסגור חוזים עם אלביט

אלביט הודיעה אתמול (ד') כי זכתה בחוזה בהיקף של כ-115 מיליון דולר לאספקת תחמושת עבור טנקים למדינה אירופית שחברה בברית נאט"ו. החוזה יבוצע על פני שלוש שנים וכולל אופציות להארכות נוספות.

חוזה זה, בדומה לרבים דומים בתקופה האחרונה של אלביט בפרט והחברות הביטחוניות הישראליות ככלל, מביא לידי ביטוי את מגמת ההצטיידות המשמעותית של מדינות אירופה בצל מלחמת רוסיה-אוקראינה שמתחוללת מאז פברואר אשתקד.

הסכמים אלו אמנם כוללים סכומים נאים, בעת שהיקף המכירות הולך וצומח, אך שיאים משמעותיים יותר צפויים החל מהשנה הבאה ועד 2026 בשל תקציבי הביטחון הנרחבים שמדינות אירופה החלו לאשר בחודשים האחרונים.

ארה"ב בצעד לקראת ערב הסעודית

בצל המגעים לנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית שמנהל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מזכירות המדינה האמריקאית אישרה מכירה אפשרית של כלי חילוף ותיקון לצי הרכבים הקרביים של ריאד. ייתכן כי במבט ראשון זו לא נשמעת עסקה מעניינת במיוחד, אך הסכום מדבר בעד עצמו: כחצי מיליארד דולר.

צבא ערב הסעודית בתהלוכה באזור מכה / צילום: Associated Press, Amr Nabil
 צבא ערב הסעודית בתהלוכה באזור מכה / צילום: Associated Press, Amr Nabil

הסכום נובע מנפח ומגוון כלי הרכב שהסעודים נדרשים לטפל בהם, כאשר העסקה הנוכחית עוסקת, בין השאר, בטנקים אברמס ו-M60, רכבי ברדלי, רכבים מוגני מוקשים, תותחים ואף רדארים.

את העסקה הזו אי אפשר לנתק מצבר הדרישות של נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן מוושינגטון, בתמורה לנרמול היחסים עם ישראל. דרישותיו הבולטות הן, כמובן, ברית הגנה עם ארה"ב, מטוסי F-35 ואף תוכנית גרעין אזרחית בממלכה.

ארה"ב מקיפה את רוסיה עם 156 מטוסי F-35

ממשלת צ'כיה אישרה אתמול רכישת 24 מטוסי F-35 מארה"ב, כאשר האספקות צפויות להתחיל ב-2029 ולהסתיים ב-2035. שרת ההגנה הצ'כית, יאנה צ'רנוחובה, סיפרה כי מדינתה תשקיע בחיזוק המערך האווירי כ-150 מיליארד קורונה צ'כית (כ-6.5 מיליארד דולר) עד 2034, במטרה לשדרג גם את בסיסי חיל האוויר ולאמן היטב את המעריך.

החלטה זו היא חלק ממגמה שבמסגרתה ארה"ב עוטפת את רוסיה, בוודאי מן הצד המערבי שלה, במטוסי F-35. רק שלשום, משרד ההגנה של רומניה, מדינה בעלת גבול באורך כ-650 ק"מ עם אוקראינה, הודיע על רכישת 32 מטוסי F-35 מלוקהיד מרטין תמורת כ-6.5 מיליארד דולר. זהו שדרוג משמעותי שמבצעת בוקרשט, לאחר שבשנה שעברה קנתה 32 מטוסי F-16 משומשים מנורבגיה, שהתווספו ל-17 אחרים שרכשה מפורטוגל מאז 2016.

הסכמים אלו מתווספים ל-32 מטוסי F-35 שצפויים לשרת את פולין ולפינלנד, שחתמה על הסכם לרכישת 64 מטוסים משלה בפברואר. כך, בסופו של תהליך, לא פחות מ-156 מטוסי F-35 צפויים לעטוף את רוסיה.

היעדים השאפתניים של טורקיה

בעת שבה הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל הגיע בשנת 2022 לשיא של כל הזמנים, עם עסקאות בהיקף של כ-12.5 מיליארד דולר - גם בטורקיה היו מרוצים עם עסקאות בסך כולל של כ-4 מיליארד דולר. אלא שכעת באנקרה מעמידים יעד שאפתני עד לתום השנה של כ-6 מיליארד דולר.

היעד נובע, ככל הנראה, מהעסקה ההיסטורית שנחתמה לפני שלושה חודשים בין טורקיה לבין ערב הסעודית, שבמסגרתה ריאד הזמינה מאנקרה מל"טים מסוג בייראקטר אקינג'י בסך כולל של יותר מ-3 מיליארד דולר. במדינה, שבנויה על ענף תעשייה חזק וייצוא רב, מסבירים כי באותו קונטיינר שבו ניתן להוביל שטיחים ששווים כ-20 אלף דולר - אפשר להשתמש בכלל להובלת מל"טים בשווי כ-30 מיליון דולר.

נזכיר כי בעת שבה מדינת ישראל הכניסה לדירוג 100 החברות הביטחוניות של Defense News לשנת 2022 שלוש חברות, אלביט (מקום 21), התעשייה האווירית (מקום 29) ורפאל (מקום 34), טורקיה שיפרה את מעמדה. שלושת החברות שנכנסו גם קודם שיפרו את דירוגן, אסלסאן (מקום 47), התעשייה האווירית הטורקית (מקום 58) ורוקטסאן (מקום 80), אבל גם נכנסה חברה חדשה: Askeri Fabrika ve Tersane Isletme A.S, מפעל לניהול ציוד צבאי ושירותי מספנה, הגיע למקום ה-100.