עד מתי וול סטריט תמשיך לעלות? התחזית של האנליסט הבכיר

הנאסד"ק וה־S&P 500 זינקו השנה בעשרות אחוזים • במורגן סטנלי מאמינים שהשיא עוד לפנינו, אבל לא כולם אופטימים

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

מדד המניות האמריקאי S&P 500 זינק מתחילת השנה בכמעט 18%, מקזז את מרבית הירידה שרשם בשנת 2022. מדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק מצטיין אף יותר, ומתחילת השנה זינק ב־34%. כעת, לאחר חודש אוגוסט הפכפך שמסתיים עם ירידות של יותר מ־1.5% בשוק, תוהים המשקיעים כיצד יסיימו המדדים המרכזיים בוול סטריט את השנה הנוכחית.

גורם מרכזי להססנות באשר לכיוון השוק העתידי בקרב כלכלנים הוא המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי, פדרל ריזרב (פד), המהווה גורם דו כיווני בסנטימנט השווקים. בעוד שבשווקים סבורים שהפד ככל הנראה סיים עם העלאות הריבית, קיים עדיין חשש כי יבחר לשמור על הריבית גבוהה לאורך זמן, מה שיפגע בעלויות המימון ללווים ולעסקים בשוק ההון.

סקר כלכלנים שערכה רויטרס בחודש אוגוסט מראה על צפי כי ה־S&P 500 יסיים את שנת 2023 בעלייה של 18% לכמעט 4,500 נקודות (סביב רמתו הנוכחית). הסקר הקודם שנערך בחודש מאי צפה רק 4,150 נקודות. עם זאת, הסקר נערך לאורך כל חודש אוגוסט, אך בכמה הימים האחרונים המדד עקף את שתי התחזיות הללו, כשבשבוע המסחר האחרון התחזק בעוד 1.3%.

לפי הסקר, האנליסטים בשוק האמריקאי צופים כי העלייה בחודשים הקרובים עד לסוף 2023 תהיה מדודה. הציפיות הנמוכות מיוחסות לאינפלציה ולשיעור הריבית הגבוה, עם זאת הסקר משקף הערכה כי המגמה החיובית תימשך בשנה הבאה, למרות החשש מהריבית הגבוהה במשק. ממוצע התחזיות בסקר הוא שה־S&P 500 יגיע ל־4,800 נקודות באמצע שנת 2024 - עלייה 6% מהרמה הנוכחית.

חלק מהכלכלנים בסקר הביעו אופטימיות לנוכח הייפ הבינה המלאכותית, שעשוי להוביל לראלי מחודש במניות הטכנולוגיה. בנוסף, האופטימיים מבין הנסקרים מאמינים שההאטה בכלכלת ארה"ב לא תהיה חריפה כפי שציפו בהתחלה.

אמנם התחזיות הקודרות מהשנה שעברה ומתחילת השנה התבדו עד כה, והכלכלנים הפכו אופטימיים יותר ככל שעבר הזמן, אך חלקם עדיין חושש ממיתון שיגיע בעקבות רמות הריבית הגבוהות. לכך עשויה להיות השפעה מהותית על רווחי החברות בוול סטריט. בתקופת מיתון הרווחים קטנים בממוצע בכ־24% ברמה השנתית, לפי ניתוח של מכון מחקר מרכזי בארה"ב.

 

נכון להיום התשואה על אג"ח ממשל ארה"ב לשנתיים, שנחשבת לרגישה יותר לשינויים בריבית, עומדת על קרוב ל־5%, בעוד שהתשואה באיגרת ל־10 שנים עומדת על כ־4.2%. במשברים קודמים, נתון זה היווה אינדיקציה למיתון קרב, שלפי שעה מתעכב. ברויטרס ציטטו גורם בכיר במערכת הפיננסית בארה"ב, שאמר כי "קיימת אופטימיות, אך לקראת השנה הבאה אני חושש שאולי אנחנו אופטימיים מדי. זה שלא חווינו מיתון השנה, לא בהכרח אומר שכלל לא נחווה אותו בשנה הבאה. פער עקום התשואות בארה"ב עדיין מסמן שזהו הכיוון אליו אנחנו הולכים".

סימן למצב הרגיש בשווקים ניתן בדברים שאמר סאמיר סאמנה (Sameer Samana), אסטרטג בכיר בבנק וולס פארגו, לפיהם "בשווקים שררה אופוריה חזקה בעקבות נסיקת מניות הטכנלוגיה בחודשים הקודמים", אך כעת לדבריו הסביבה הכלכלית שונה בתכלית וצפויה להיות תנודתית מאוד, לנוכח רמות הריבית הגבוהות ונתוני האינפלציה שמרמזים על אינפלציה 'דביקה' במיוחד.

התחזית של וולס פארגו צופה כי מדד S&P 500 יסיים את השנה ברמה של כ־4,200 נקודות (ירידה של 7% לעומת רמתו הנוכחית), ובתסריט השלילי באזור ה־4,000 נקודות. כן ציינו בבנק ציינו כי הצפי למיתון בארה"ב עדיין קיים.

האופטימים: ראלי בסוף השנה

מעברו השני של המתרס ישנה גם תחזית אופטימית במיוחד, והיא מגיעה מאחד הבנקים הגדולים בארה"ב, שם צופה האנליסט הבכיר אנדרו סלימון מצוות ניהול ההשקעות של מורגן סטנלי "ראלי חזק" בשווקים לקראת סוף 2023. בראיון ל־CNBC העריך סלימון עלייה של עד כ־10% במדד S&P 500 לרמה של־5000 נקודות.

סלימון מתבסס על הערכתו כי המשקיעים ישימו יהבם על שבע "המופלאות" - ענקיות הטק אפל, גוגל, אמזון, מטא, מיקרוסופט, אנבידיה וטסלה. אלו רשמו רווחים משמעותיים בדוחותיהן ומניותיהן זינקו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, אך למרות ביצועים אלו, סלימון מצביע על כך ששווי החברות עדיין נמוך ביחס לשיא ב־2021, כך שיש להן עוד פוטנציאל צמיחה משמעותי.