גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סוג חדש של חדר עינויים": הנוסעים בארה"ב יוצאים נגד הצפיפות במטוסים

מזה שנים שנוסעים מתלוננים על מקומות הישיבה במטוסים ועל הריווח המוצע בהם ● בשנה שעברה מינהל התעופה הפדרלי ביקש מהציבור משוב באשר לשאלה אם גודל המושבים משפיע על נושאי בטיחות ● יותר מ־26 אלף תגובות התקבלו תוך שלושה חודשים

נוסעים בארה''ב עולים למטוס / צילום: Associated Press, Jenny Kane
נוסעים בארה''ב עולים למטוס / צילום: Associated Press, Jenny Kane

כמו כל אחד שעולה על טיסה מסחרית בימינו, גם טינה דיקסון שונאת את המושבים הקטנטנים והלא נוחים המוצעים לה. כבחורה בגובה 1.98 מטר, אפשר להבין אותה. "זה סוג חדש של חדר עינויים", אומרת דיקסון, בת 62, מג'ורג'יה. 

2 טריליון אירו בסכנה: החום הקיצוני מאיים על התיירות באירופה 
הזדמנויות ההשקעה שיצרה העלאת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב
יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם
350% בשבוע מסחר אחד: האם זו מניית המם החדשה?

לטיטו אצ'ווריה, שנהג לטוס לעתים קרובות כמנהל מפעל עבור חברת ייצור, היו יותר מדי אינטראקציות מביכות עם נוסעים מעוכים אחרים. "בסופו של דבר אתה צריך לחכך רגליים עם מישהו, למרות שאתה בכלל לא מנסה לעשות את זה. אתה פשוט נמצא כל כך קרוב אליו", אומר אצ'ווריה, בן 32 מקליפורניה.

מזה שנים שנוסעים מתלוננים על מקומות הישיבה במטוסים - על הכריות הדקות, על המעברים הצרים ועל כך שאין מספיק מקום לרגליים. כעת, החלו הפוליטיקאים להקשיב. הצעת חוק שהוגשה בקונגרס בחודש שעבר, לעדכון התקנים בעת פינוי המטוס בשעות חירום, עשויה לאלץ רגולטורים פדרליים לבחון את גודל המושבים במטוס, ואת הריווח המוצע בהם.

"מכאיב לטוס בימינו"

התקנים בארצות-הברית כוללים את רוחב המעברים ומספר המושבים המותרים במטוסים - אך לא קובעים להם גודל מינימלי. מינהל התעופה הפדרלי טען בבית המשפט כי הוא לא נדרש לקבוע סטנדרט למושבים, אלא אם יתגלה שיש בכך צורך על מנת לשמור על בטיחות הנוסעים. בסוף 2019 ותחילת 2020, ערך המינהל סימולציות בפינויי חירום מהמטוס, ומצא כי גודל המושבים והריווח ביניהם לא משפיעים לרעה על התהליך.

בשנה שעברה ביקש המינהל משוב מהציבור לשאלה אם גודל המושבים משפיע על נושאי בטיחות. יותר מ־26 אלף תגובות התקבלו מהציבור בפרק זמן של שלושה חודשים.

"גודל המושבים במטוסים פשוט נוראי", כתב מגיב אחד. "הם בנויים לאנשים משנות ה־40 או ה־50. אין סיכוי שיתאימו למישהו ששוקל יותר מ־90 קילו, וגבוה יותר מ־1.80 מטר. זה ממש מכאיב לטוס בימינו".

"אני בגובה 1.53 מטר, וגם אני מרגישה כלואה במושבים האלה", כתבה מישהי אחרת. "אני מרגישה רע בשביל אנשים בגובה רגיל".

במינהל התעופה השיבו כי הם עוברים על אלפי התגובות שהתקבלו. איגוד Airlines for America, המייצג את תעשיית חברותהתעופה בארצות-הברית, הודיע כי חבריו משקיעים בטכנולוגיות למיקסום החלל האישי, הנוחות והבטיחות.

"לא יהיה לך לאן ליפול"

במרץ האחרון, בית המשפט לערעורים במחוז קולומביה דחה עתירה שהייתה כופה על מינהל התעופה להתנות גודל מינימלי למושבים ולריווח ביניהם. בית המשפט קבע כי FlyersRights.org, ההתארגנות שהגישה את העתירה, לא הצליחה להוכיח כי קביעת כללים כאלו נחוצים לצורך שמירה על בטיחות הנוסעים.

עם זאת, בית המשפט כן קיבל את אחת הטענות. "כמובן, מושבים בחברות תעופה רבות הם קטנים באופן לא נוח", כתבו השופטים. "וזו הסיבה שחלק מהנוסעים משלמים עבור מושבים רחבים יותר ועבור יותר מקום לרגליים".

ויקטוריה קרטר, בת 37, מספרת כי המחיר של מקומות רגילים במטוס הוא גם ככה יקר מדי, ולכן היא עצמה מנסה לטוס כמה שיותר עם חברת סאות'ווסט אירליינס. זאת, כיוון שהם מציעים לנוסעים כבדי משקל מושב נוסף ללא תוספת תשלום. לפי דובר של חברת התעופה, מדיניות זו נועדה לשרת את כל הלקוחות שרכשו כרטיסים לטיסה.

דיאנה דונצ'בה, בת 39, אומרת כי לדעתה, היא לא הייתה מסוגלת להימלט ממטוס בביטחה במקרה חירום, בהתחשב בחלל המועט שבין השורות והתיקים הבולטים מתחת למושבים. "אם אתה נתפס על משהו, אתה תיפול וכנראה אפילו לא יהיה לך לאן ליפול, ומישהו ידרוך עליך", אומרת דונצ'בה.

מייקל רודג'רס, מהנדס בן 36 שטס כ־128 אלף ק"מ בשנה, מתרגז כשאנשים שיושבים בשורה שלו פשוט מנסים להידחק ולעבור לידו. "זה משוגע כמה קטן החלל שהם מנסים לעבור, וזה הופך לרגע ממש מביך", הוא אומר. "כאילו, תגידו לי ואני אקום".

שאלת ההישענות לאחור

מאט קונר, בן 34 ממדפורד מסצ'וסטס, אמר כי "בטח הדבר הכי מרגיז הוא כשמישהו משעין את המושב אחורה. זה פוגע לי בברכיים כל פעם". קונר, שגובהו 1.90 מטר, סיפר כי לפני שנתיים הוא כמעט הפסיק לקנות כרטיסים במחלקת תיירים, לאחר שאדם שישב לפניו נשען לאחור כל הטיסה. "הברכיים שלי היו הרוסות אחרי הטיסה הזאת".

בארי אמבס, פנסיונר בגובה 205 ס"מ ממילווקי, סיפר כי הוא נכנס לוויכוחים לוהטים עם נוסעים לפניו שניסו להישען לאחור. "אני שונא לומר זאת, אבל כשאני עולה על מטוס, אני תוקע את הברכיים שלי בחלק האחורי של המושב שלהם עד שהם מוותרים על הניסיון להישען", הוא אמר. "אנשים כבר קראו לדיילות ואמרו להן שאני לא מאפשר להם להישען. והדיילת תסתכל ותגיד, 'אתה לא יכול להישען בגלל שהברכיים של האדם שמאחוריך כבר תקועות בגב המושב שלך'".

ג'ק רוגוזין, בן 27, ציין שהוא תמיד מזועזע כשלאדם שלפניו יש החוצפה להישען לאחור. "אני חושב כאילו, 'וואו אתה רציני?'" אמר רוגוזין, שגר בברוקלין. "אני פשוט מגלגל עיניים".

מאט קרונין, בן 53, סיפר כי הוא מנסה ללכת בדרך האמצע בשאלת ההישענות. "אני נשען חצי הדרך", אמר קרונין, שגר באפלטון, וויסקונסין, וטס כ־200 פעמים בשנה. "אני מאוד מודע לגב שלי".

לידי קוטר, בת 25, אמרה שחברות תעופה צריכות להתאמץ יותר להפוך את ההושבה לנעימה יותר, אפילו במחיר של חלק מהרווחים. "אני מבינה שהם צריכים לעשות כסף", אמרה קוטר, שגרה במנהטן. "אבל באותו זמן, איפה האנושיות?".

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון על העסקה עם ווישור: "כמו לרכוש פרארי בלי מנוע"

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

למה הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם