גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יורשים, גרסת קוקה קולה: אימפריית המיליארדים של האחים ורטהיים שוב תוססת

סכסוך ממושך בין דודי ודרורית ורטהיים, המחזיקים בקוקה קולה ישראל, עמד כבר בפני סיום, אך לאחרונה נסוג דודי מרכישת מניות המיעוט שבידי אחותו לפי שווי של כ-7 מיליארד שקל ● מה גרם לפיצוץ בין האחים, כמה מרוויחה קוקה קולה ישראל, ומדוע חלה הרעה בתוצאותיה בשנה החולפת

מפעל קוקה קולה בני ברק / צילום: איל יצהר
מפעל קוקה קולה בני ברק / צילום: איל יצהר

כל מי שנהנה מסדרת הדרמה "היורשים", על התככים והאינטריגות המאפיינים את גיבוריה - טייקוני התקשורת ממשפחת רוי - שאל את עצמו בוודאי האם כך זה באמת, האם גם במשפחות העשירות ביותר, החולשות על מיליארדים, ולכאורה אינן חסרות דבר, היחסים בין בני הדור השני יכולים להיות כה רעועים.

סכסוך משפחתי: מה גרם לדודי ורטהיים לסגת מרכישת המניות של אחותו בקוקה קולה? 
העליון מצמצם משמעותית את היכולת לתבוע מונופולים בגלל גביית "מחיר מופרז" | ניתוח 
מנדל"ן ועד סייבר: 150 החברות האמינות בישראל 

מדובר בניהול מאבקים מרים, שלא בהכרח כסף עומד במרכזם, אלא סוגיות של אגו, כבוד והכרה - הצפות לרוב לאחר שמייסד האימפריה המשפחתית הולך לעולמו.

התשובה לכך היא שהדבר בהחלט מתרחש לעתים במציאות, ודי אם נזכיר את המאבקים המתוקשרים שניהלו בשנים האחרונות יורשיו של איש העסקים יולי עופר (האחים ליאורה ודורון), או בני הדור השני במשפחת קרסו, בעלי אימפריית הנדל"ן והרכב הנושאת את שמה.

השבוע הופנה זרקור לסכסוך נוסף באחת המשפחות העשירות והחשאיות בישראל, סכסוך הרוחש כמה שנים מתחת ומעל לפני השטח, בין האחים דודי ודרורית ורטהיים, החולשים על אימפריית עסקים ששווייה מוערך בכ-12 מיליארד שקל, שאותה הוריש להם אביהם, איש העסקים מוזי ורטהיים ז"ל, בעודו בחיים.

זאת, לנוכח הפרסום שלפיו הופסק מו"מ חשאי שנמשך כשנה וחצי בין האחים, שבסופו אמור היה דודי לרכוש את החזקותיה של אחותו בזכיינית קוקה קולה בישראל - "החברה המרכזית לייצור משקאות קלים".

 

חברה זו עומדת במרכז הירושה שקיבלו האחים ורטהיים, שחולקה בצורה לא שוויונית (דודי קיבל 63% מההחזקות המשפחתיות ודרורית "רק" 37%). החברה המרכזית למשקאות, הפועלת מבני ברק, היא מחברות המזון הגדולות בישראל, מונופול בתחום הקולה שחולש על כמחצית מהשוק הריכוזי של ייצור משקאות קלים בישראל.

בנוסף פועלת החברה גם בתחומי הבירה (טובורג, קרלסברג), המחלבות (טרה, משק צוריאל), המים (נביעות), מחזיקה במבשלת בירה בטורקיה ושולטת בחברת התקשורת המשפיעה שידורי קשת. חלק מרכזי אחר באימפריה העסקית של משפחת ורטהיים הוא החזקה ב-21% ממניות בנק מזרחי טפחות, המהווה חלק מגרעין השליטה בבנק.

 

ככל הידוע הוערכה החברה המרכזית למשקאות במו"מ בין האחים במעל 7 מיליארד שקל, לא כולל פרמיית שליטה - מעל לשווי השוק של רשת הקמעונות הגדולה במדינה, שופרסל (כ-5 מיליארד שקל), אך מתחת לזה של יצרנית המזון הגדולה שנסחרת בבורסה, שטראוס (9.5 מיליארד שקל).

ככל הידוע, בשווי זה תמכו נתוני המכירות המרשימים של זכיינית קוקה קולה בשנים האחרונות - המוערכות בכ-8 מיליארד שקל לשנה - ורווח נקי מייצג מוערך של כ-600 מיליון שקל ויותר נכון לסוף 2021. זאת הגם שנתונים כספיים מדויקים של פעילותה נשמרים תחת מעטה סודיות, כמעט כמו הנוסחה לייצור המשקה השחור המפורסם שלה.

דודי הפך לבעל השליטה, דרורית חשה קיפוח

לא ברור מתי בדיוק החל הסכסוך בין האחים ורטהיים, שניהם בשנות ה-60 לחייהם כיום, אך ניתן לשער מתי נטמנו זרעיו. אביהם המנוח, איש העסקים מוזי ורטהיים, חילק עוד בחייו, לפני למעלה מעשור, את הנכסים שצבר בין ילדיו באופן שבו הפך דודי לבעל השליטה בעסקים המשפחתיים - מה שהוביל לתחושת קיפוח מתמשכת מצד הבת דרורית. כך שאם מטרתו של האב בחלוקת הנכסים הייתה להקטין את הפוטנציאל לסכסוך ירושה ביניהם, הרי שבמבחן התוצאה ייתכן שאף גרם לתוצאה ההפוכה.

למרות היעדר השוויוניות בחלוקת הנכסים ביניהם, ניסו האחים ורטהיים להגיע להסכמות ביניהם בעבר. בשנת 2018 רכש דודי את חלקה של אחותו בחברת הנדל"ן המניב אלוני חץ (החזקה שמומשה שנה לאחר מכן בשל חוק הריכוזיות), ובמקביל נחתם הסכם חשאי שכלל ככל הידוע שימור הסטטוס קוו ביניהם בשתי ההחזקות העיקריות - זכיינית קוקה קולה וגרעין השליטה בבנק מזרחי טפחות.

אלא שאותו הסכם בוטל כעבור זמן קצר לאחר שדרורית התחרטה ובאותה שנה עזבה את דירקטוריון החברה המרכזית למשקאות בטריקת דלת. בהמשך היא טענה לקיפוח זכויותיה והעלתה טענות גם בנוגע לאופן ניהול החברה (טענות אשר נדחו על הסף על ידי החברה).

 

טענות אלה הובילו להליכים שונים שנועדו להשיג הסכמה בין האחים סביב רצונה של דרורית למכור את מניותיה בחברה המרכזית למשקאות, לאחיה או לגורם אחר. הללו כללו מעין בוררות שהתקיימה בפני השופטת בדימוס הילה גרסטל, שלא הניבה תוצאות, ולאחריה הליך של גישור, שהחל לפני כשנה וחצי בהובלת עו"ד רובי בכר. במסגרת אותו הליך הוערכה כאמור החברה המרכזית למשקאות על בסיס שנה טובה לעסקיה בכ-7 מיליארד שקל.

השינויים בכלכלה הרחיקו את דודי מהעסקה

ולמרות הסכמה על תנאי העסקה, ופנייה ראשונית לגורמים שונים הנדרשים לאישורה, נסוג ממנה דודי ורטהיים לאחרונה, עוד בטרם נחתם בין הצדדים הסכם מחייב. הסיבה לכך, טוענים מקורביו, היא השינויים מרחיקי הלכת שהתחוללו בשנה האחרונה בכלכלה המקומית והעולמית, לרבות עליית הריבית במשק (שייקרה משמעותית את האשראי לביצוע רכישות), קידום הרפורמה המשפטית שתרמה לאי-ודאות בכלכלה המקומית (ובאה לידי ביטוח בהורדת תחזית הדירוג של ישראל על ידי מודי'ס) וכן המאבק בעליית יוקר המחיה, שהוביל ללחץ מצד גורמי שלטון ורגולטורים.

לאלו נוספו הטלת המס שהטילה הממשלה בישראל על משקאות ממותקים, שפגע ברווחיהן של החברות המקומיות הפועלות בשוק המקומי (שבוטל לאחרונה) וכן ההידרדרות במצבה הכלכלי של טורקיה, שבה יש לחברה המרכזית פעילות שהניבה בשנים קודמות רווחים משמעותיים מאוד (מבשלת בירה טובורג הנסחרת בבורסה הטורקית).

אלה פגעו בתוצאותיה של החברה המרכזית אשתקד, ציננו את הרוכש וגרמו לו לעצור עסקה שכרוכה בנטילת אשראי יקר של מיליארדי שקלים. "מה דודי צריך את זה לעצמו", אמר גורם שמכיר את פרטי הסכסוך. "גם אם יש מחלוקות עם אחותו, ההסתכלות של דודי היא ארוכת-טווח. הנסיבות שנוצרו יצרו לו כאב ראש שנראה לו מיותר. אני מניח שהוא שאל את עצמו: אם אני מגדיל את ההחזקות שלי ל-100% בחברה, תוך נטילת סיכון פיננסי, מה בעצם יוצא לי מזה?"

הצדדים חמושים בסוללות של עורכי דין

בכתבת פרופיל שפרסם גלובס לפני כמה שנים על דודי ורטהיים, אמר גורם שיש לו קשר עסקי איתו כי"הוא אדם מאוד אניגמטי, מאוד מסוגר, יש שיראו אותו כפרנואיד או לפחות מאוד חשדן. הוא לא חזק במיומנויות חברתיות או בסמול טוק, אבל הוא מאוד החלטי, לא ברור כמה הוא פתוח לשמוע עמדות או דעות. הוא לא מפחד להגיד מה שהוא חושב, לפעמים בצורה בוטה".

עוד צוטט גורם האומר, כי "כשמישהו אומר לו 'אבא שלך היה עושה ככה', הוא מבהיר: 'כבודו במקומו מונח, אבל ההחלטות הן שלי'". באותה כתבה נכתב שאם יש משהו שמרתיח אותו, זה לשמוע שאומרים על עסקיו שהם "בבעלות משפחת ורטהיים" או "האחים דודי ודרורית ורטהיים".

"מה שמפריע לו הוא העניין של חוסר הדיוק", הסביר מקורב שהתראיין לכתבה. ורטהיים תואר שם כאדם משפחתי, "מופנם בצורה קיצונית, לא איש של אנשים, למעט כמה אנשי אמון".

בהתאם למסורת של סכסוכי האלפיון העליון, חמושים האחים בסוללה של פרקליטים בכירים ויועצים כלכליים. דרורית ורטהיים מיוצגת על ידי עו"ד שרון אמיר ממשרד נשיץ ברנדס אמיר, עו"ד זאב שרף ורו"ח שרון שולמן מארנסט אנד יאנג. דודי ורטהיים מיוצג על ידי עוה"ד אהוד סול ואילנית לנדסמן.

"אף אחד לא יקנה החזקות מיעוט בחברה"

מה יעשו הצדדים בשלב הבא? מאחר שלא נחתם ביניהם הסכם מחייב, נראה כי יכולתה של דרורית ורטהיים לטעון לניהול משא ומתן שלא בתום לב ולכפות את קיומו על אחיה היא נמוכה. גם האפשרות שלפיה דרורית תמכור את החזקותיה לגורם אחר אינה ריאלית, שכן מדובר בהחזקות שאינן מקנות מעורבות בניהול החברה: "אף גורם מוסדי לא יגיע ויקנה מניות כדי להיות בעמדת מיעוט בחברה. הוא יהיה תלוי בחסדיו של דודי, ולמעשה כדי להשלים עסקה כזאת יידרש לברכתו - שלנוכח החשאיות שמאפיינת את עסקיו - לעולם לא תגיע", טוען המקורב לסכסוך.

יחד עם זאת, פתיחה מצידה בהליך משפטי גלוי שבו ייחשפו נתוניה הפיננסיים של החברה המרכזית למשקאות, כולל רווחיותה יוצאת הדופן, אינו התרחיש הרצוי על ידי דודי ורטהיים, ומכאן שהאפשרות כי הצדדים יגיעו בסופו של דבר להסכם חדש היא בהחלט סבירה. אולי לפי שווי אחר, אולי לאחר שהמצב הכלכלי במשק יתבהר או כשהריבית במשק תחזור לרמות נמוכות יותר.

בינתיים צריך לזכור שהסטטוס קוו הנוכחי איננו אסון גדול עבור שני האחים, בטח שלא מהבחינה הכלכלית. חברת המשקאות המובילה תמשיך להניב כנראה רווחים של מאות מיליוני שקלים מדי שנה, ואלה יתורגמו לדיבידנדים שמנים לצמד בעלי מניותיה הניצים.

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"