גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שובו של הדגל למרכז הבמה החייה תעשייה שלמה

על רקע הפופולריות המתחדשת של דגל ישראל ברחובות בעקבות ההפגנות בעד ונגד הרפורמה המשפטית, חווה גם תעשיית הדגלים המקומית עדנה ● בענף טוענים כי שיעור הייצור המקומי קפץ מתחילת השנה מאחוזים בודדים לכמעט 30% מהשוק ● וגם: כיצד חוק הדגל, שחייב גופים ציבוריים לקנות רק תוצרת מקומית, איפשר להם לרכוש דגלים מהמזרח הרחוק?

הפגנות נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Reuters, Gili Yaari
הפגנות נגד הרפורמה המשפטית / צילום: Reuters, Gili Yaari

דגל ישראל נמצא לאחרונה בכל מקום. מתנגדי הרפורמה המשפטית נושאים אותו בגאווה במחאות המוניות, ובמקביל גם תומכי הרפורמה מסרבים לאפשר לצד השני לנכס את הדגל לעצמם. יום העצמאות, השיא העונתי המוכר להופעת דגלי ישראל במרחב הציבורי, צפוי להיות חגיגה יוצאת דופן של כחול־לבן. אלא שבאופן אירוני, הסמל הלאומי של ישראל לרוב אינו מיוצר בארץ. כמו בכל תעשיית הטקסטיל הישראלית, שבעבר צמחה בעיקר בשל הגנות סחר ומכסים גבוהים, הייצור עבר רובו כולו למזרח. האם השנה הנוכחית, עם הביקוש הגדול לדגלים, תהיה שונה?

"לפני 40 שנה, דגלי ישראל ככלל יוצרו כאן", מספרת מיה הרשקוביץ, יו"ר איגוד תעשיית הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים. "כל נושא היבוא היה פחות מפותח, כי היו מכסים מאוד גבוהים על יבוא כל סוגי הבדים: בגדים, הלבשה וטקסטיל בכלל. המכסים על טקסטיל הוסרו בעשרות השנים האחרונות, כשהמהלך האחרון היה בשנת 2018".

 

הרשקוביץ מציינת כי "היום אפשר להביא דגלים מכל מקום, בעיקר מסין - וזה הכי זול. כוח־האדם בסין זול יותר, בעוד שהארנונה והתשלומים הנלווים שנדרשים כדי להחזיק מפעל בישראל הם גבוהים לעומת המחירים וההטבות שמקבלים בסין".

למעשה, מאז 2011 ועד היום, מחירי ההלבשה בישראל צנחו ב־44%, בין היתר בשל הורדת המכסים והפתיחה ליבוא. התמורות הללו כמובן לא השפיעו רק על הביגוד, אלא גם על מוצרי בד אחרים כמו דגלים, וביניהם כמובן דגל ישראל. אבל בזמן שהמחירים ירדו, במקביל גם הביקוש לדגלים צנח. לדברי עידן אלדד, מנכ"ל "פרסום 10" המייצרים דגלי ישראל במפעל בפתח תקווה, "בשנים האחרונות הייתה האטה בזיהוי עם הדגל, ובהתאם בביקוש".

אבל בשנה האחרונה התרחש אירוע דרמטי ששינה את המגמה: דגל ישראל הפך לסמל ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית. בהתחלה כקונטרה לדגלי פלסטין שהופיעו בהפגנות הראשונות, ובהמשך כסמל מחאה בפני עצמו. מפגינים הביאו איתם כמות אדירה של דגלי ישראל, והביקוש זינק בהתאם.

"ייבאו חצי מיליון דגלים להפגנות, ובנוסף לקחו את כל המלאים שלנו", מספר ערה כדורי, מנכ"ל "כדורי דגלים וסמלים". כדורי מדגיש כי הם "מייצרים בין 100 ל־150 אלף דגלים בשנה רגילה, אבל השנה אנחנו מייצרים 180 אלף מסביב לשעון".

תחרות בין המחנות על מי "הכי ישראלי"

יום העצמאות, שהרשקוביץ מהתאחדות הטקסטיל מעידה שהוא "באופן טבעי שיא הביקוש לדגלים", משתלב הפעם עם הדיון על הרפורמה המשפטית. המשא־ומתן בין נציגי הקואליציה והאופוזיציה בעיצומו, ולקראת יום העצמאות נראה כי כל צד רוצה להראות שהוא הכי ישראלי - ותליית דגל ביום העצמאות היא ההזדמנות המושלמת לכך.

הפגנות בעד הרפורמה המשפטית / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

לדברי אלדד מ"פרסום 10", "עכשיו יש שיא רציני בשייכות לדגל, והוא מסמל עבור אנשים את זה שהם ישראלים. אנחנו צופים שיא מאוד גדול, שלמעשה כבר התחיל. כל מתנות העובדים לקראת העצמאות משתדלות להראות אחדות, ולכן יש הרבה דגלים. לא רק הדגל, אלא כל מוצר כחול־לבן".

לדבריו, דבר זה מביא להתחזקות ניכרת של הייצור בישראל: "לדעתי, השנה אנחנו מגיעים ל־20%־30% תוצרת ישראל, כי הביקוש מכריח להגדיל את הייצור המקומי. בשנים קודמות אלה היו אחוזים בודדים".

החוק שנועד להגן על התעשייה המקומית

אך באופן היסטורי, הביקוש לדגלי ישראל תוצרת הארץ לא נובע רק מהרפורמה, אלא גם ממדיניות ותיקה בהרבה. "חוק רכישת דגל המדינה מתוצרת הארץ", שעבר בכנסת בדצמבר 2010, קובע כי משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וגופים המחויבים בחובת מכרזים, מוכרחים לקנות אך ורק דגלי ישראל תוצרת ישראל.

כדורי מספר כי הוא היה מהמובילים לחקיקת החוק לפני יותר מעשור: "דרשתי שיחקקו את חוק הדגל. רציתי להקים מפעל בדרום כדי לפרנס את תושבי האזור. בסופו של דבר לא קיבלנו מספיק תקציבים, אז החלטנו לעבור לפתח תקווה".

הרשקוביץ אומרת כי החוק "לא רק בא להגן על מפעלי הטקסטיל, אלא ממקום פטריוטי, שאומר שדגל ישראל ייוצר בישראל".

הרוח החיה מאחורי הצעת החוק היו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) ואופיר אקוניס (הליכוד). האחרון הכריז אז על "יום חג לתעשיית הכחול־לבן, וגם לכבוד הלאומי", וטען כי עד אישור החוק, תעשיית הטקסטיל המקומית נפגעה קשות: "התעשייה סבלה גם כך מקשיים רבים. יש כאן פגיעה בערכים חברתיים וציוניים, הנגרמת על־ידי כך שדגל ישראל, המתנוסס במקומות ציבוריים, מיוצר דווקא מחוץ לישראל, על־ידי פועלים המשתכרים שכר זעום".

לדברי יחימוביץ', המטרה הברורה של החוק הייתה הגנה על מפעלי הטקסטיל המקומיים: "החורבן שמתרחש בתעשיית הטקסטיל בישראל הוא לא חדש. אנחנו יודעים שהסגירה ההמונית של מפעלי הטקסטיל, בלי שיימצאו חלופות אחרות לעובדים בענף הזה, הביאה לאבטלה של עשרות אלפי אנשים. פתחנו את שערנו ליבוא חסר אבחנה יותר מכל מדינה אחרת. אנחנו כמחוקקים משתדלים לתקן את העיוות הזה וללכת בעקבות מדינות מתקדמות אחרות".

הבעיות מאחורי היוזמה הלאומית

כבר באותה העת, עומר מואב, כיום פרופסור באוניברסיטת רייכמן ובאוניברסיטת ווריק, היה אחד מהקולות שהביעו התנגדות לחוק, וסבר כי ההגנה על יצור מקומי היא חסרת היגיון. גם היום הוא מדגיש כי "המחקר הכלכלי מראה בצורה ברורה לחלוטין שהגנות בפני יבוא פוגעות ברווחת הציבור בגלל עליית יוקר המחיה ושימוש בזבזני בכספי ציבור".

לגבי ההגנה על מקומות תעסוקה, מואב אומר כי "בניגוד למיתוס המקובל, להעדפת תוצרת מקומית והגנה בפני יבוא אין השפעה מועילה על שוק העבודה. לא רק שחסמי יבוא לא מגדילים אבטלה, הם מחליפים משרות בשכר נמוך, בתחומים שבהם אין למשק הישראלי יתרון יחסי, במשרות בשכר גבוה יותר".

בעיניו, לא רק שהיבוא אינו פוגע במקומות עבודה, הוא מייצר כאלה דרך היצוא: "יש קשר הדוק בין היבוא והיצוא, וככל שמייבאים יותר גם מייצאים יותר, ולכן לא רק שרווחת הצרכנים עולה, גם הביקוש לעבודה עולה, ואיתו השכר הממוצע במשק".

בעיה נוספת בחוק היא כמובן העלות. להערכת הרשקוביץ, ייצור מקומי מייקר את המוצר ב־30% עד 40% יותר מאשר דגלים תוצרת סין, אותם רוב החנויות הפרטיות רוכשות.

מעבר לכך, מסתבר כי יש פרצה בחוק, מודה הרשקוביץ: "חברות הפקה יכולות לקנות דגלים מחו"ל, ומיקור חוץ (אאוטסורסינג) לחברות כאלה מאפשר לחלק מהגופים לעקוף את החוק".

בדיונים על החוק בכנסת ובוועדת הכלכלה האפשרות הזאת אפילו לא עלתה. דיון רחב התמקד בהגדרת "תוצרת ישראל" ובדרישה ל"שינוי מהותי" בתהליך הייצור, בעוד שהיכולת של רשויות מקומיות לעקוף את החוק על־ידי שימוש במיקור חוץ, לא עלתה על דעתם.

בכל מקרה, מסתבר כי גם הדגלים "תוצרת ישראל" אינם מיוצרים מההתחלה ועד הסוף בארץ. החוק דורש שלגבי הדגל "מחיר המרכיב הישראלי בו מהווה 35% לפחות ממחירו". זאת, בין היתר, משום שהבדים עליהם מודפסים הדגלים מגיעים מחו"ל. גם ב"פרסום 10" וגם ב"כדורי דגלים" מעידים כי הם מייבאים את הבדים שלהם מחו"ל, למשל מסין ומטורקיה. כך שבעוד הגזירה וההדפסה מתבצעים בארץ, הרי שגם במוצרים שמיוצרים בישראל - אין תחליף לסחר הבינלאומי.

עוד כתבות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

אדום בוול סטריט: לאחר חמישה חודשים, הבורסה האמריקאית צפויה לנעול את החודש בירידות

דאו ג'ונס יורד ב-1% ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב