גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר הקומפקטי של יונדאי בטיחותי, אבל עד כמה המחיר תחרותי?

לרכב הפנאי הקומפקטי של יונדאי יש עיצוב רענן ובעל נוכחות, מחיר נגיש יחסית ותא נוסעים מרווח ומאובזר ● ובכל זאת, יש בפלח מכוניות שמערבות יותר את הנהג

יונדאי BAYON / צילום: יח''צ
יונדאי BAYON / צילום: יח''צ

בשנה החולפת אחת מכל שתי מכוניות נרכשה בישראל באמצעות מימון, ושיעור המימון הממוצע שנטלו הרוכשים הגיע ליותר מ־70% ממחיר הרכב שמשקף למעלה מ־110 אלף שקל לרכב - כך עולה מהדוח השנתי החדש של חברת מימון ישיר, הנחשבת לאחת השחקניות הגדולות בשוק המימון לרכב בישראל.

הקרוס-אובר הקומפקטי של יונדאי בטיחותי, אבל עד כמה המחיר תחרותי? | מבחן דרכים 
שוק רכבי היד השנייה נכנס להאטה, והחשמליות החדשות שבדרך | השבוע בענף הרכב 
פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, והקבלנים יקבלו עוד רבע מיליארד שקל | בלעדי

הנתונים הללו מסבירים את אחת מהתופעות המאפיינות את שוק הרכב הישראלי ב־2022 - אדישות צרכנית לעליית המחירים. במילים אחרות, עליית המחירים החדה שנרשמה בשנה החולפת לכל רוחב שוק הרכב לא האטה את הביקוש, ורוב הלקוחות בחרו לשדרג לכלי רכב גדולים ויקרים יותר למרות שהמשכורת הממוצעת במשק עלתה באופן שולי.

אבל נראה שהחגיגה מתקרבת כעת לסיומה, או לפחות מתחילה להאט. הריבית על מימון לרכב בשוק מתקרבת ל־10%, השקל נחלש, המיתון מורגש במשק, וחוסר הוודאות מקטין את המוטיבציה הצרכנית לשדרג. זה עדיין לא מורגש משמעותית בפלח רכבי הפרמיום, אבל בחלק המרכזי של השוק כבר ניכר תהליך של רציונליזציה ומעבר לרכישת דגמים שתואמים את היכולת הכלכלית הריאלית. הבעיה: לא נותרו הרבה דגמים כאלה בשוק.

עיצוב חיצוני

אחד המצטרפים האחרונים "לפלח ההגיוני" הוא יונדאי באיון, שהושק בשנה שעברה. הדגם תוכנן במקור עבור שווקים מתפתחים, בעיקר באסיה, ותכליתו העיקרית היא שינוע משפחות במחיר נגיש. אבל ביונדאי יודעים היטב שגם בעלי תקציב מוגבל רוצים סטטוס, והבאיון עונה על הדרישה באמצעות עיצוב פנאי רענן.

למרות שהבאיון קטן במעט מאחיו יונדאי "קונה", והוא מבוסס על מכונית סופר־מיני (יונדאי i20), הוא מצליח להיראות גדול מכפי שהוא באמת. זאת בזכות יציבה רחבה על הכביש, מרכב גבוה יחסית ואלמנטים קוסמטיים ששייכים לז'אנר השטח כמו קשתות גלגלים מודגשות וגריל רחב ומושחר בחזית. את המראה העדכני משלימים פנסי חזית צרים ומפוצלים ודלת אחורית בעיצוב דמוי זנב־חץ. אם מוסיפים לתמונה גם גג בגוון שונה מהמרכב מקבלים את המראה של רכב פנאי, שהלקוחות מכירים ומוקירים.

 

פנים הרכב

גם תא הנוסעים ממשיך את התחושה של רכב קטן־גדול. אמנם בסיס הגלגלים די ומסתפק בב־2.58 מ' צנוע אבל הגג המוגבה, החלונות הגדולים ותכנון חכם של המושבים מעניקים תחושה אוורירית ומרווחת יחסית. המושבים הקדמיים לא גבוהים כמו ב"קונה" אבל עדיין ממוקמים גבוה מספיק בשביל התחושה של ישיבה מעל הכביש; סף הכניסה והיציאה די נוח והמושב האחורי יכול לאכלס ברווחה שני מבוגרים בעלי קומה ממוצעת פלוס כיסא ילד מבלי לקפח את מרחב הרגליים והראש שלהם. תא המטען מרווח באופן מפתיע עם נפח של 373 ליטר, כמעט כמו ה"קונה". בתא הנוסעים עצמו יש גם שלל חללי אחסון שימושיים לחפצים מזדמנים.

ה"נראות" של חומרי הדיפון בתא מותירה רושם חיובי אם כי החומר הדומיננטי פלסטיק נוקשה, שמרגיש די זול למגע, במיוחד בדלתות. גם הריפוד די בסיסי והיינו שמחים לקבל גם מושב נוסע מתכוונן לגובה. מנגד איכות הייצור טובה ובידוד רעשי החוץ יעיל.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד בגרסאות המאובזרות נראה עדכני בזכות לוח מחוונים דיגיטלי קומפקטי אבל חד ומסך מולטימדיה רוחבי בגודל סביר, שתומך במערכות ההפעלה הסלולאריות של אנדרואיד ואפל. גם סביבת הנהג נראה מודרני עם הטמעה של פתחי המיזוג בתוך עיצוב מערך הפיקוד הנדסת האנוש פשוטה ויעילה ללא התחכמויות מיותרות.

יש מוט הילוכים בתצורה מסורתית, כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה על מערכות העזר העיקריות ללא צורך בתפריטי מגע מסיחי דעת. כמקובל אצל יונדאי יש גם מערך מתקדם של מערכות בטיחות אקטיביות, במיוחד בגרסה הבכירה שמציעה פיצ'רים שאופייניים בעיקר לדגמים יותר יקרים כמו בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור.

מנוע וצריכת דלק

בישראל מוצע הבאיון עם מנוע טורבו־בנזין בעל שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 100 כ"ס או 120 כ"ס בגרסה עם מערכת היברידית "קלה", כמו ברכב ההדגמה שלנו. המערכת ההיברידית הזו מנצלת את אנרגיית הבלימה כדי לטעון סוללה קטנה, שמטרתה בעיקר לסייע בהתנעה/כיבוי של המנוע בעיר ובשיוט רגוע ועל הדרך להפחית את הפליטה. בפועל, ברוב המקרים קשה להרגיש בקיומה.

המנוע הקטן מספק תחושה מכובדת של מרץ גם בעליות עם נוסעים תודות למשקל עצמי צנוע ומומנט סביר בסל"ד נמוך. הוא מסתייע בתיבת הילוכים כפולת מצמדים, שמעלה ומורידה הילוכים בצורה זריזה יחסית. עם זאת כדי לחוות את המרץ הפוטנציאלי תצטרכו לבחור במצב התכנות "ספורט" ולהשאיר אותו שם באופן קבוע.

במצב "חיסכון", שהוא ברירת המחדל, תגובת הדוושה ללחיצה די עצלה וצבירת המהירות מעוררת פיהוק. נהגים, שאינם ממהרים לשום מקום, יתוגמלו בצריכת דלק ריאלית מכובדת, שמתקרבת ל־16 ק"מ לליטר.

על הכביש

על הכביש מכוילת שלדת הבאיון לספק את הדרישות הבסיסיות בפלח העירוני. אחיזת הכביש בפניות סבירה ובטוחה והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות סבירה, בעיקר תודות לחישוקי 17 אינץ' עם צמיגים רחבים בגרסה הבכירה. בנהיגה עירונית רגועה המכונית משדרת תחושה קלילה אבל ההיגוי עצמו די קליל ומעורפל, אפילו אחרי ניתוק מערכת ה"סיוע לנהיגה". מצב הספורט מוסיף קצת משקל להגה אך התחושה עדיין די מנותקת. יש בפלח מכוניות שמרגישות מחוברות יותר לנהג.

נוחות הנסיעה סבירה על מהמורות טיפוסיות אבל מהמורות משמעותיות ופסי הרעדה עירוניים, כבר מציבים אתגר ומטלטלים את הנוסעים. סביר להניח שהגרסאות של הבאיון עם סט מתון יותר של גלגלים/צמיגים יהיו ידידותיות יותר.

מחיר

המחיר של יונדאי באיון מתחיל בכ־126 אלף שקל ונוסק עד 138 אלף שקל לגרסת ה"SUPREME" החזקה יותר והמאובזרת מאוד. במונחים של שוק דגמי הקרוס־אובר בישראל זהו מחיר נגיש, יחסית, ועד שיגיע אלינו הדור החדש של יונדאי "קונה", שיהיה יקר יותר משמעותית, תיהנה הבאיון ממרחב נשימה תחרותי סביר בתוך הבית, ומתחרות לא קלה מחוץ לו.

חלק מהמתחרות

מאזדה CX-3

126 אלף עד 143 אלף שקל עולה הקרוס־אובר של מאזדה. העיצוב שומר על עדכניות למרות הוותק. השלדה חדה ונעימה לנהיגה. המנוע הוא 1.5 ליטר ללא טורבו עם 116 כ"ס.

מאזדה CX-3 / צילום: יח''צ

קיה סטוניק

במחיר של בין 128 ל־132 אלף שקל לגרסת הטורבו יש לרכב עיצוב פנאי רענן, תא נוסעים מרווח יחסית ושלדה מכוילת בצורה נעימה לנהיגה נמרצת.

קיה סטוניק / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בבורסה המקומית; מניות הבנייה צוללות בכ-2%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל