גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית טבע עלתה בכ־80% מהשפל: מה ישמור על המומנטום החיובי?

בכנס הבריאות השנתי של ג'יי.פי מורגן, שבו השתתף המנכ"ל הנכנס של טבע, ריצ'רד פרנסיס, חשפה חברת התרופות את הצפוי לה בשנים הבאות ● בין אלו: חזרה לצמיחה לאחר שנים ארוכות של התכווצות, המשך צמצום החוב והקצאת הון לטובת הזדמנויות עסקיות

ריצ'רד פרנסיס / צילום: יח''צ
ריצ'רד פרנסיס / צילום: יח''צ

שנת 2022 הייתה שנה לא קלה למשקיעים במניות, אבל דווקא מנייתה החבוטה של חברת התרופות הישראלית טבע הניבה בה תשואה חיובית של כ־14%. מתחילת 2023, המניה טיפסה בעוד 22%, למחיר של 11.15 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 12.4 מיליארד דולר. למעשה, מאז השפל שנרשם בקיץ 2019, המניה כבר השלימה עלייה של 81%.

כמובן שבמחירה הנוכחי (11.15 דולר), מניית טבע  עדיין רחוקה מאוד מהשיא שאליו הגיעה בקיץ 2015 (מחירה כיום נמוך ב־83% ממחיר זה), אך נראה שלאחר כמה שנים קשות יש כבר מי שרואה בטבע הזדמנות השקעה מעניינת.

המנכ"ל החדש של טבע: "החברה עשתה עבודה נהדרת לייצר תשתית חזקה, ויש הזדמנות לחזור לצמיחה"
מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן הישראלי לחודש דצמבר? 
אם הממשלה החדשה תממש את תוכניותיה המוצהרות, היא תפגע אנושות במעמד הכלכלי והרפואי של ישראל | ג'רמי לוין, דעה

למעשה, העליות האחרונות הובילו לכך שטבע  עקפה לאחרונה את מחיר היעד הממוצע שבו נוקבים האנליסטים. המגמה החיובית מתחילת השנה הגיעה על רקע התקדמות בפשרה שתסיים סוף־סוף את ההליכים המשפטיים בתחום שיווק משככי הכאבים האופיואידיים, לצד חדשות חיוביות בנוגע לתרופת ביוסימילר שטבע מפתחת יחד עם שותפה.

בד בבד נכנס בתחילת השנה לתפקידו נשיא ומנכ"ל טבע החדש ריצ'רד פרנסיס, שהחליף את קאר שולץ, שכיהן בתפקיד מסוף 2017. השבוע, בכנס הבריאות השנתי של בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, פרנסיס דיבר לראשונה בפומבי על החברה שאותה נכנס לנהל. לצידו הציג מנהל הכספים הראשי אלי כליף את ההתפתחויות בטבע בשנים האחרונות ואת מה שמתוכנן בשנים הבאות.

אם להסתמך על הדברים שאמרו, אלה הגורמים שעשויים לתרום להמשך המגמה החיובית במניה.

מאין תגיע הצמיחה

"אני נרגש להצטרף לטבע, כי אני חושב שיש כאן הרבה הזדמנויות. אני חושב שהחברה עשתה עבודה אדירה ביצירת בסיס חזק, ויש הזדמנות להביא אותה בחזרה לצמיחה", אמר המנכ"ל פרנסיס.

טבע, נזכיר, אמורה לדווח על הכנסות של 14.8־15.4 מיליארד דולר ב־2022, שנה חמישית ברציפות של ירידה במחזור. עם זאת, היעדים הפיננסיים לשנת 2027 שאותם הציגה טבע לאחרונה (ופרנסיס ציין שאין בהם שינוי) כוללים גם צמיחה.

מהיכן היא תגיע? פרנסיס הזכיר את צנרת המוצרים הגנריים שממנה תגיע חלק מהצמיחה, אך ציין בעיקר את נושא הביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות) והפורטפוליו של התרופות המקוריות שעונות על צרכים שכרגע אין להם מענה בשוק. הוא הבטיח שלקראת אמצע השנה טבע תציג לשוק את החזון שלה לעתיד ואיך בכוונתה לעשות זאת.

כליף הציג במצגת נתונים לפיהם ב־5 השנים הבאות, תרופות שנמכרות בהיקף של 188 מיליארד דולר יאבדו את הבלעדיות שלהן, מתוכן 70 מיליארד דולר תרופות ביולוגיות - מה שמהווה הזדמנות עבור טבע להיכנס לשוק עם גרסאות שלה. טבע מעריכה שתוכל לשווק עוד השנה את התרופה רבת־המכר הומירה שהיא מפתחת עם השותפה אלבוטק.

באשר לשוק הגנריקה המסורתי, פרנסיס ציין שהשוק שמחוץ לארה"ב יציב, צומח וטוב לטבע. בארה"ב, לדבריו, הסיפור אחר - הדינמיקה בשוק היא שלרוכשים יש הרבה כוח והתחרות גדולה, והשאלה היא איזה מודל עסקי מבטיח רווחיות בשוק כזה. לדבריו התשובה היא בתמהיל פורטפוליו המוצרים.

הפחתת חוב והקצאת הון

בשנת 2015 הודיעה טבע, אז בניהולו של ארז ויגודמן, על רכישת אקטביס, חטיבת התרופות הגנריות של ענקית הפארמה אלרגן, בכמעט 40 מיליארד דולר. הרכישה הושלמה כעבור שנה, וטבע מימנה אותה באמצעות גיוס חוב גדול.

המטרה הייתה להפחית במהירות את החוב ואת רמות המינוף, אך זה לא קרה, וטבע נקלעה לסחרור עד כדי חשש כי לא תצליח לשרת את החוב שנטלה לרכישת הענק. קאר שולץ הגיע לטבע בסוף 2017 כשהיקף החוב עמד על כ־35 מיליארד דולר, ועזב אותה בסוף 2022 כשהיקף החוב (בסוף ספטמבר) היה 21.3 מיליארד דולר.

תחת הנהלתו של שולץ טבע הציגה ב־2017 תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה פיטורי עובדים רבים, סגירה ומכירה של מפעלים, הפסקת חלוקת דיבידנד ועוד. כל דולר של תזרים נועד להחזר חוב בשנים האלו, וזה צפוי להימשך גם בטווח הקרוב, אם כי טבע כבר מתחילה להסתכל קדימה בהקשר זה.

כליף ציין בכנס שבשנים האחרונות טבע החזירה חוב בסך 18 מיליארד דולר והזכיר מהלכי מיחזור חוב שבוצעו ואמר שגם השנה טבע תבצע מהלך נוסף, בהיקף 3.5־4 מיליארד דולר (נכון להיום, בשנים 2025־2027 טבע אמורה להחזיר חוב בסכום מצטבר של 9.5 מיליארד דולר).

לדבריו "הקצאת ההון (capital allocation) שלנו בשנים האחרונות נועדה אך ורק לשרת את החוב. אני מקווה שבשנתיים הקרובות יהיו לנו יותר הזדמנויות לתמוך בעסק ובצמיחה".

המנכ"ל פרנסיס ציין שהחוב יצר מגבלות, אם כי הוא נמצא בכיוון הנכון כרגע. לדבריו, גם בטווח הקצר לטבע יש משאבים שתוכל להקצות, תוך המשך שליטה על ההוצאות. עם זאת להערכתו טבע תוכל להגיע במהירות ליחס המינוף שיאפשר לחברה להשקיע יותר, גם אורגנית וגם לא אורגנית, וכבר עכשיו חושבים על כך.

בהקשר זה פרנסיס נשאל מה הדרך הנכונה עבור טבע - רכישות או שיתופי פעולה, ואמר שצריך לשקול את כל האפשרויות. לדבריו בהקשר של שיתופי פעולה, "בחמש השנים האחרונות רואים בתעשייה 'פיצוץ' של מדע בכל מקום, לא רק בחברות הפארמה הגדולות. המחקר מתקדם במהירות וזה יוצר הזדמנויות לשיתופי פעולה". הוא הוסיף שטבע צריכה למצוא את השותפים והנכסים הנכונים והוא מתכנן לדחוף לכיוון.


אופטימיזציה ויעדים פיננסיים

כליף הציג בכנס נתונים בנוגע לאופטימיזציה שטבע ביצעה בשנים האחרונות. לדבריו, ב־2017, לפני תחילת תוכנית ההתייעלות, בסיס ההוצאות של טבע עמד על 16.3 מיליארד דולר, והתוכנית הייתה אמורה להפחית אותו לכ־13 מיליארד דולר. ב־2021 ההיקף הגיע ל־11.5 מיליארד דולר (נתוני 2022 טרם פורסמו). "הסתכלנו על כל נכס וכל דבר שאפשר לעשות בו אופטימיזציה", אמר כליף. לדוגמה, תוך 4 שנים הופחת מספר אתרי הייצור של טבע מ־80 ל־53.

היעד של טבע ל־2023 הוא להגיע לרווחיות תפעולית (Non-GAAP) של 28%, לעומת 24.5% בשפל ב־2019 ו־26.8% ברבעון השלישי של 2022. יעדי 2027 של החברה מצביעים על המשך התייעלות תפעולית, וטבע מתכננת להגיע לרווחיות של 30%, לצד המשך הורדת המינוף (יחס חוב ל־EBITDA של 2 בסוף 2027) ויחס מזומנים לרווחים של 80%.

לסיכום נשאל פרנסיס האם האסטרטגיה של טבע תתפתח או שיהיו בה שינויים גדולים - אבולוציה (התפתחות) או רבולוציה (מהפכה). לדבריו, "אני יושב עם צוות ההנהלה להבין היטב את האפשרויות והיכולות ואיך צפויים להתפתח הסגמנטים שבהם אנו פועלים, ואז נציג את האסטרטגיה.

"המטרה של האסטרטגיה תהיה לחזור לצמיחה ולמקסם את ההזדמנויות שקיימות בשוק ואת היכולות של טבע. לא הייתי אומר שזו מהפכה, אבל גם לא משהו שיהיה שולי".

עוד כתבות

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מחריפות הירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5%

דאו ג'ונס יורד ב-1% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל