"תמשיכו ללכלך עליי, אבל תשלמו 8 דולר": אילון מאסק מפטר, חוטף אש ועונה למבקרים

אילון מאסק הכריז בשבוע שעבר כי הרכישה הושלמה והציפור שוחררה לחופשי • בימיו הראשונים כמנכ"ל, הספיק לפטר כמחצית מעובדיו, שצייצו על איך ננעלו מחוץ למחשבים בלי שום התראה מראש • דמי מנוי לוי כחול, מערב פרוע בחסות המדיניות ואילון מאסק אחד • הציוצים שמסכמים שבוע לרכישת הרשת החברתית

אילון מאסק / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
אילון מאסק / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

החודשים האחרונים היו רכבת הרים לרשת החברתית טוויטר, והחברה נאלצה להתמודד עם לחצים אדירים. בשבוע שעבר, אילון מאסק השלים את הרכישה, וכעת הוא הבעלים של טוויטר. ומה הוא עשה בשבוע הראשון שלו כמנכ"ל? פיטר חצי מהעובדים, השית דמי מנוי על משתמשים עם וי כחול וענה למבקרים סביב צוות המדיניות של החברה והמערב הפרוע האפשרי. אלו הציוצים שמספרים את סיפור רכישת אילון מאסק וטוויטר:

ביום שישי בשבוע שעבר, אילון מאסק השלים את הרכישה וצייץ בטוויטר: "הציפור משוחררת".

כבר באותו יום, מאסק הספיק לפרסם את התכנון העתידי שלו לניהול תוכן ברשת החברתית: טוויטר תקים מועצה לניהול תוכן עם נקודות מבט משונות, ולא יתרחשו החלטות תוכן גדולות לפני כינוס המועצה.

טוויטר ידועה במיידיות שלה, ובעיקר בעובדה שהיא טקסטואלית. אך בשנים האחרונות, טיקטוק נכנסה למגרש המשחק וגרמה לעוקבים לצרוך סרטונים קצרים בעצימות גבוהה. מאסק צייץ בטוויטר ושאל אם שווה להחזיר את Vine, רשת חברתית לסרטונים קצרים (באורך של עד כ-6 שניות).

מאסק התבטא רבות על חזרתו של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, לרשת החברתית. ארצות הברית הולכת לבחירות האמצע, וחזרתו של טראמפ יכולה להשפיע רבות על הבחירות בכלל. מאסק התבדח על המצב ואמר שאם הוא היה מקבל דולר על כל פעם שמישהו שאל אותו אם הוא יחזור - טוויטר הייתה טובעת בכסף

אחד המהלכים הגדולים של אילון מאסק כבר בתחילת השבוע, הוא השתת דמי מנוי על חתך המשתמשים העליון בחברה - אלו בעלי הוי הכחול. לטוויטר יש מסלול בתשלום קיים שנקרא Twitter Blue, נכון לעכשיו תכונה שזמינה במדינות נבחרות, אך מאפשרת פיצ'רים שונים רק לאלו המשלמים. מאסק הבין שהוא יכול להרחיב את המצטרפים למסלול - אם הוא יכניס את הפיצ'ר של וי כחול לתוך המסלול הזה. מדובר בוי כחול ליד שם המשתמש המאמת את זהות החשבון.

בתחילה מאסק רצה לאלץ את המשתמשים לשלם 20 דולרים כדי לשמור על המיתוג שלהם. לאחר סערה ענקית בטוויטר, מאסק הוריד את המחיר ושינה זאת ל-8 דולרים.

למרות שהביקורת המשיכה לזרום, מאסק רצה להראות לכל האינטרנט שהוא בדרך הנכונה. הוא צייץ: "טוויטר הוא פשוט המקום הכי מעניין באינטרנט. זו הסיבה לכך שאתם קוראים את הציוץ הזה עכשיו". לצד זאת הוא הוסיף ביקורת על אלו שמוכנים לשלם על משקה בסטארבאקס כ-8 דולרים, מוצר שיהנו ממנו רק 30 דקות, בעוד שתשלום על וי כחול הוא 8 דולרים ל-30 יום.

אך הלחצים שמופנים כלפי טוויטר ומאסק הם אדירים: מאסק צייץ בטוויטר כי הרשת החברתית רושמת ירידה מסיבית בהכנסות, עקב מפרסמים שהחליטו להפסיק לפרסם על גבי טוויטר. חברות כמו General Mills, קבוצת פולקסווגן, ג'נרל מוטורס וטויוטה - הודיעו כי הן משהות את הפעילות שלהם בתשלום בטוויטר, כי הן רוצות לבחון את הכיוון החדש אליו טוויטר הולכת. מעבר לכך שחברות רבות מתחרות בטסלה של אילון מאסק, ארגונים כמו הליגה נגד השמצה ו-GLAAD, הגבירו את הלחצים על מותגים נוספים כדי שלא יפרסמו בטוויטר. מאסק האשים את אותן קבוצות אקטיביסטיות שמפעילות לחץ, ואמר כי הן "מנסות להרוס את חופש הביטוי באמריקה".

בימים האחרונים, דובר רבות על תוכניות הפיטורים של אילון מאסק סביב טוויטר. לפני הרכישה, דווח כי מאסק יפטר 75% מהעובדים בחברה. מאז הדיווח הוכחש, אך בשבוע האחרון דווח כי מאסק מפטר כמחצית מעובדי החברה שמונים 7,500 איש ברחבי העולם. ביממה אחרונה, עובדי טוויטר רבים צייצו ברשת החברתית וסיפרו איך הם פוטרו, רובם כמעט בהפתעה. עובדת לשעבר כתבה: "הרגע קיבלתי הודעה שאומרת שאני מנותקת מרחוק מהמחשב העבודה שלי והוסרתי מהסלאק"

עובד אחר כתב: "עברה שנה שעבדתי במקום שלא דמיינתי שאגיע אי פעם לעבוד בו. אני שמח שיכולתי לייצג את אפריקה ולא אכזבתי אותנו. ללא ספק חווית הקריירה הכי טובה שלי, וזה היה יפה כל עוד זה נמשך".

בתגובה לפיטורים, הגיב מאסק בטוויטר: לגבי הפחתת כוח האדם בטוויטר, למרבה הצער אין ברירה כשהחברה מפסידה מעל ל-4 מיליון דולר ליום". הוא הוסיף, לכל מי שפוטר הוצעו "3 חודשי פיטורין, שהם 50% יותר מהנדרש בחוק".

מנכ"ל טוויטר לשעבר ומי שהיה ממייסדיה, ג'ק דורסי, שבר שתיקה של ממש, והתבטא על הפיטורים. הוא כתב בטוויטר היום: "חברים בטוויטר בעבר ובהווה הם חזקים ועמידים. הם תמיד ימצאו דרך לא משנה כמה קשה הרגע. אני מבין שרבים כועסים עליי. אני לוקח את האחריות לסיבה לכך שכולם נמצאים במצב הזה: הגדלתי את גודל החברה מהר מדי. אני מתנצל על כך". בתגובה לציוץ הזה הוא כתב: "אני אסיר תודה ואוהב את כל מי שעבד אי פעם בטוויטר. אני לא מצפה שזה יהיה הדדי ברגע הזה... או אי פעם... ואני מבין".

רבים ביקרו את מאסק בחודשים האחרונים על כך שהוא יהפוך את טוויטר למערב פרוע, שם יהיה אפשר לכתוב את הכל. מי שעומד בראש תחום הבטיחות והיושרה בטוויטר מאז 2018, יואל רוט, כתב בטוויטר היום: "בזמן שנפרדנו אתמול מחברים ועמיתים מוכשרים להפליא, יכולות הליבה שלנו לניהול תוכן נשארות במקומן". לדבריו, הפיטורים השפיעו על כ-15% מצוותי היושרה והבטיחות, כשהפיטורים השפיעו בצורה נמוכה ביותר על הצוות לניהול תוכן שבחזית. ובראש סדר העדיפויות של הצוות: בחירות האמצע בארצות הברית.

כדי לחדד את המסר, אילון מאסק הבהיר בצורה הברורה ביותר: "שוב, כדי להיות ברור כשמש, המחויבות החזקה של טוויטר לניהול תוכן נותרה ללא שינוי". לדבריו, שיח שנאה בטוויטר ירד לפעמים, בניגוד למה שדווח בתקשורת.

וזאת רק ההתחלה. אילון מאסק בא לשנות מה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה. ובאיזה ציוץ הוא עושה את זה? "תלכלכו עליי כל היום, אבל זה יעלה לכם 8 דולרים".