גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למדו שרווחיות היא לא מילה גסה: בהייטק המקומי פיטרו כבר מעל לאלף עובדים

היום נודע כי וויקס וקלטורה יפטרו יחד כמעט 200 עובדים ● בשבוע שעבר פלטפורמת הפרילנסרים הישראלית פייבר הכריזה כי תפטר 8% מהעובדים, ותחזית הרווח שלה כמעט והכפילה את עצמה ● האם יהיו עוד חברות הייטק ישראליות אמיצות מספיק כדי להתרכז ב-EBITDA והתזרים החופשי?

משרדי חברת פייבר (Fiverr) / צילום: אמיר מאירי
משרדי חברת פייבר (Fiverr) / צילום: אמיר מאירי

ביום הסוער הזה, בו נודע על החלטתן של שתי ענקיות טכנולוגיה ישראליות - וויקס וקלטורה - לפטר יחד קרוב למאתיים עובדים, מי בכלל זוכר את המהלך האמיץ אליו יצאה פייבר בשבוע שעבר? כזכור, פלטפורמת הפרילנסרים הישראלית הכריזה כי תפטר 60 עובדים, כ-8% מכלל העובדים, ולמרות הפחתה נוספת בתחזית ההכנסות השנתית, תחזית רווח ה-EBITDA שלה (רווח לפני מסים ופחת) - אולי בזכות הפיטורים - דווקא עלתה משמעותית וכמעט הכפילה את עצמה.

מנכ״ל החברה מיכה קאופמן אמר פחות או יותר כל מה שמצופה ממנכ״ל להשמיע בתקופה זו: ״במקום לצמוח בכל מחיר, החלטנו לתעדף את ה-EBITDA והתזרים החפשי ולהאיץ את הקצב ביחס למודל היעד שלנו״, אמר מיד עם פרסום הדוחות. למרות שהחברה הפסדית, מנייתה קפצה בוול סטריט מיד לאחר ההכרזה ועלתה ב-15% עד אתמול (מאז כבר הספיקה לרדת ב-7%).

המתחרה של פייבר, פלטפורמת הפרילנסרים אפוורק (Upwork) שפרסמה את תוצאותיה כבר בסוף חודש יולי ולא סיפקה למשקיעים תחזית ברורה לשיפור הרווחיות, צללה עוד באותו היום ב- 18% במסחר בנאסד״ק. רווחיות היא לא מילה גסה - במיוחד כאשר לא מדובר על רווח נקי, אלא על ״רמזים לרווחיות״, כמו רווח תפעולי או רווח EBITDA, שמציג את הרווח לפני ריביות על הלוואות וקווי אשראי, מסים, פחת או הוצאות שלא מפעילות שוטפת. נתון כזה, גם אם אינו מסמל את הרווחיות הנקיה של החברה, מצטיין בהצגת היכולת של החברה לייצר מזומנים ללא קשר למימון שהיא נטלה מבנקים או קרנות שונות.

היום (ג') אמנם הודיעה קלטורה על פיטורי 10% עובדים מהחברה, שהם מעל ל-70 איש, מתוכם 30 בישראל, אך היא לא סיפקה תחזית מרשימה לעלייה ברווחיות. ההפסד התפעולי הרבעוני של החברה כמעט שילש את עצמו בתוך שנה, ולמרות שקלטורה הודיעה על כך חסכון של 18 מיליון דולר בהוצאות, גם ברבעון הבא היא צופה הפסד תפעולי של 10 מיליון דולר. הפסד ה-EBITDA גדל, וכך גם תזרים המזומנים השלילי. ללא הצגה של תכנית חזרה לפסי רווחיות היא תתקשה למשוך משקיעים. מאז פרסום הדוחות בשעות הצהריים היום, ירדה מניית החברה ב-6.7% בנאסד״ק.

 

״קיצוצים! אין וויסקי, יש טקילה״

וויקס עוד טרם פרסמה את ביצועיה ברבעון השני של השנה ואפילו את מהלך הפיטורים שלה בחו״ל טרם שחררה באופן רשמי, אך מנייתה כבר הספיקה לרדת ב-4.2%. בתחזיות שפרסמה בחודש מאי ציינה כי היא צופה עלייה בהכנסות, אך האנליסטים צופים לה הפסד של 42 סנט למנייה - גבוה יותר מכל הרבעונים האחרונים, למעט הרבעון הראשון שבו עמד ההפסד למנייה על 72 סנט.

וויקס יודעת להתנהל כחברה הפסדית כבר שנים רבות בזכות תזרים מזומנים חיובי. אל מול התחזיות הקודרות וחוסר הרווחיות הכרונית, ניהלה ברבעון הקודם הנהלת החברה התנצחות פומבית מול התקשורת על רקע כיסוי תכנית הקיצוצים שהגו בחברה.

כזכור, ברבעון הקודם, יצא אבישי אברהמי באקט מחאה נגד הפרסומים בעיתונות על כוונות ההתייעלות של החברה. במסיבת שנערכה באותו היום, עטה על עצמו אברהמי תחפושת והחזיק בידו שלט עם הכיתוב ״קיצוצים! אין וויסקי, יש רק טקילה״. אברהמי העלה את התמונה לרשת וסחף תגובות רבות. כאשר נשאל על ידי מנכ״ל הד ארצי לשעבר גיל אדמוני לפשר הפרסום, ענה אברהמי כי היתה זו תגובה לכתבה בעיתונות על הקיצוצים בחברה ותזכורת לכך שלוויקס תזרים מזומנים חיובי כבר מאז 2011.

בסמוך לכך פתחה וויקס חשבון טוויטר חדש בעברית תחת השם Wix News ובו טענה כי ״אברהמי לא כתב לאף עיתון שום תגובה, אלא העלה תמונה ללא כותרת לפייסבוק כדי לעודד את העובדים והמשפחות שלהם שמשום מה קראו באותו הבוקר בכל מיני מקומות שאנחנו מתכננים פיטורים (אנחנו לא)״.

״ברור שהירידה בערך המניה מטריד אותנו״, נכתב בחשבון הטוויטר של וויקס בישראל בחודש מאי. ״יש לנו המון משקיעים שמאמינים בו, סומכים עלינו וכרגע נמצאים בפוזיציות של הפסד. האחריות שלנו היא להמשיך לעבוד במרץ כדי להביא ערך ללקוחות שלנו, לצמוח בהכנסות, לשמור על תזרים חיובי ולהביא לעליית מחיר המנייה כחברה בריאה ומצליחה״.

הנהלת וויקס הכחישה כל מהלך פיטורים, ואמרה כי תדבוק בתכנית קיצוצים שתביא לתזרים מזומנים חופשי בשיעור של 20% מההכנסות תוך שלוש שנים. וויקס מעולם לא פירטה כיצד תעשה זאת ובחברה המשיכו לטעון כי החברה לא תקצץ בכח האדם אלא תמשיך לגייס עובדים, אם כי בקצב נמוך מהשנים הקודמות. מחר תחשוף וויקס את ״נתוני האמת״ אודות הרבעון השני של השנה וכפי שפורסם מוקדם יותר היום היא צפויה לפטר כ-100 עובדים - פחות מ-2% מהחברה - בחו״ל וללא קשר לתחום הפיתוח.

אברהמי והנהלת החברה דבקו בוויקס כחברה ישראלית שבה העובד המקומי במרכז עוד מהיום הראשון. אין ספק שעובדי וויקס לויאלים לארגון, כפי שהארגון לויאלי לעובדים בישראל. ובכל זאת, אל מול המהלכים האמיצים שביצעה פייבר, מעניין יהיה לראות כיצד יתנהל אברהמי בין הרגש החם לעובדים לבין הצורך להגיע לרווחיות - או לכל הפחות להתקרב לרווחיות.

עוד כתבות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס