כלכלה | דעה

הבעיה הגדולה ביותר של הכלכלה הישראלית היא היעדר השכלה כלכלית בקרב ציבור המצביעים

הדבר היחיד שצריך לעשות אם אנחנו אי-פעם רוצים לחיות כאן כמו במדינות המפותחות בעולם, היא להנגיש רעיונות כלכליים בסיסיים לציבור הרחב

אין ברירה, צריך להתחיל ללמד את כולם כלכלה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
אין ברירה, צריך להתחיל ללמד את כולם כלכלה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא פעיל חברתי ליברלי וקמפיינר פוליטי. הוגה של הרעיון השיווקי של תוכנית סינגפור למפלגת ימינה בבחירות האחרונות

אז מה יכול להציל את הכלכלה הישראלית? בשתי מילים: הציבור בישראל.

הבעיה הגדולה ביותר של הכלכלה הישראלית היא לא הפוליטיקאים, אלא היעדר השכלה כלכלית. זו הסיבה שהפוליטיקאים זורקים אמירות פופוליסטיות שנשמעות טוב ככותרת לעיתון, אבל ממעטים להסביר לציבור תהליכים לא פשוטים אשר נחוצים לשיקום הכלכלה.

כאשר שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון מתווכחים ביניהם על האם להוריד מכסי יבוא על תוצרת חקלאית, רוב הציבור לא יודע מי צודק ומי טועה, במי לתמוך ואת מי להעניש בקלפי. הוויכוח הופך לקרב שיווקי של כותרות לעיתון במקום לשיח ענייני על עתיד הכלכלה.

בכל מערכת בחירות הציבור בישראל הולך להצביע לפוליטיקאי שצועק סיסמה שנשמעת טוב. כמובן שהציבור לא מקבל את מה שהוא רצה ומן הסתם מתאכזב ומחפש אשמים. "אי-אפשר להאמין לאף פוליטיקאי" - הציבור צועק. נכון. אי-אפשר להאמין למי שמציע לכם פתרון קל ומהיר, אבל הציבור בישראל מאמין לאנשים הללו בכל מערכת בחירות.

ישנם פוליטיקאים שדווקא כן מסבירים לעומק. מה קורה איתם, אתם שואלים? הם לא פופולריים במיוחד. פוליטיקאים הם המראה של הציבור. אם הציבור קונה כותרות וסיסמאות, זה מה שהציבור יקבל. ביצוע טוב הוא לא יקבל.

אבל אני אדם פרקטי, ואני רוצה להציע פתרונות. הבעיה הגדולה ביותר של הכלכלה הישראלית היא היעדר השכלה כלכלית בקרב ציבור המצביעים. אגב, גם בקרב רוב התקשורת לצערי. מהפתרון?

אין ברירה 

צריך להתחיל ללמד את כולם כלכלה. זה נשמע גרנדיוזי וקשה, אבל אין ברירה. תארו לעצמכם שכלל הציבור בישראל היה לומד כלכלה בבית הספר והיה מבין בדיוק מה גורם למשבר הדיור, למה מכון התקנים ומגזר ציבורי מנופח מעלים כאן את יוקר המחיה, ומדוע התוצרת החקלאית הטובה שלנו נמכרת בחו"ל במחיר נמוך יותר מאשר בארץ (רמז: מכסי יבוא). תארו לעצמכם שכל אזרח בישראל היה מבין שאין דבר כזה "כסף מהמדינה בחינם", אלא שהוא (האזרח) משלם את הכסף הזה.

האם הפוליטיקאים יכלו להמשיך לצעוק "חינם לכולם" או להציע תוכניות כמו מחיר למשתכן או מע"מ 0 על דיור?

הפוליטיקאים שצריכים לספק את הרצון של הציבור, בפועל עובדים כיום עבור ציבור שלא מבין סיבה ותוצאה בכלכלה. זו הסיבה שעבור הפוליטיקאי עדיף אלקטורלית לזרוק סיסמאות מאשר לעבוד קשה ולבצע רפורמות. הדרך היחידה לתקן את זה היא לפתור את הבעיה מהשורש ולהעניק לציבור הבנה כלכלית. איך עושים את זה?

להסביר כלכלה

שאלה נהדרת. האופציה הפשוטה ביותר היא שוב: הציבור. כן חברים, האחריות היא קודם כל שלנו כי קשה יהיה לגרום למדינה לעשות מהלך כזה. כאשר עבדתי בקמפיין הבחירות של נפתלי בנט, ביקשתי ממנו דבר אחד: לתת לי להסביר שכלכלת שוק חופשי (היחידה שעובדת טוב) לציבור. בנט' שמחזיק בדעות כלכליות זהות לשלי, כמובן הסכים. כלכלה היה אחד הדברים שהוא רצה לטפל בהם ביחד עם אביר קארה והשולמנים. כך נולדה תוכנית סינגפור.

התעקשתי' גם בקמפיין של ימינה וגם בקמפיינים אחרים, לנצל את הקשב שיש למצביעים בבחירות על-מנת להסביר כמה שיותר כלכלה לציבור. התחלתי את זה עוד בקמפיין של מפלגת זהות. מאז סוף שנת 2018, כאשר התחיל הקמפיין של זהות, הרבה יותר ישראלים החלו להבין בכלכלה, וזה עזר להמון פוליטיקאים שמחזיקים בדעות ליברליות להיות קצת פחות פופוליסטים ולהעביר רפורמות נחוצות למשק (כמו הרפורמה בחקלאות).

לחץ ותמיכה ציבורית מאוד מאוד חשובים לפוליטיקאים, ולכן חשוב שנמשיך את ההסברה הכלכלית בכל מקום אפשרי. פוליטיקאי מבין שאם הציבור רוצה משהו והוא לא מספק אותו, הוא עלול למצוא את עצמו מחוץ לכנסת. זו הסיבה חשוב שהציבור יתעורר.

בנוסף, היה לי רעיון לבנות קורס מקיף על כלכלה שירצו בו המון אושיות מוכרות ויהיה מופק ברמה הגבוהה ביותר. כך אולי יותר אנשים יקשיבו לו וילמדו ממנו. הקורס יהיה בחינם באינטרנט ויופץ להמון ישראלים בצורה נגישה, מעניינת ופשוטה.

בזמנו גם בנט, גם אביר קארה וגם מנכ"לית ימינה סטלה ויינשטיין רצו לקדם את הרעיון הזה, אך לצערי עקב בעיות לוגיסטיות זה לא קרה. צריך למצוא לזה מימון. לכן אני סבור שמישהו דווקא מהציבור צריך להרים את הכפפה ולהפיק כזה.

גם ללא קורס כזה, כל אזרח שמבין בכלכלה חייב לעזור. תכתבו על כלכלה, תסבירו על כלכלה, תצלמו סרטונים לפייסבוק, ליוטיוב ולטיקטוק, תשכנעו את החברים והמשפחה. השינוי יגיע רק מאיתנו.