גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החברות לא נערכו": יותר מ-5,000 טיסות בוטלו ביומיים

משבר הטיסות העולמי הולך ומחריף, ונמלי תעופה בכל העולם קורסים תחת העומס ● בכנס של ארגון התעופה העולמי יאטא הציגו שיפור בתוצאות הכספיות של חברות התעופה מאז הקורונה, אבל ברקע מחירי הדלק מזנקים, ולמחסור האדיר בכוח אדם לא נמצא פתרון ● הכאוס בתעופה, פרויקט מיוחד 

מארי אואנס־תומסן / צילום: יאט''א
מארי אואנס־תומסן / צילום: יאט''א

 

רכבת הרים. זהו תיאור ממצה למה שמתרחש בענף התעופה, החל מהשפל שאליו הוביל נגיף הקורונה - ועד לזינוק ההזמנות והביקוש העולמי לטיסות בחודשים האחרונים.

המהירות שבה "הרכבת" הזו טיפסה מעלה כרוכה באתגרים רבים. מחד, חברות התעופה שיוועו לנוסעים שיסייעו להן להגדיל הכנסות, ולחפות על הבור הכלכלי שלתוכו שקעו. ומאידך, מנהלי החברות משמיעים יותר ויותר את המילה "כאוס" ובארגון חברות התעופה, יאטא, מפנים אצבע מאשימה לתשתיות; לנמלי התעופה; למחסור בכוח האדם שאמור לטפל במטוסים ובנוסעים; ולממשלות, שמתעלמות מהכאוס - ולא מסייעות בגיוס ובהכשרת כוח אדם.

בראיון מיוחד לגלובס אומרת מארי אואנס־תומסן, ראש המחלקה הכלכלית בארגון התעופה העולמי, יאטא, כי "ברגע שבתעשייה יבינו שכל הקצוות צריכים לעבוד ביחד, נראה פחות עומסים". הקצוות שאליהם היא מתייחסת כוללים את כל שרשרת הערך, הממשלות, נמלי התעופה וחברות התעופה. "אומרים כי חברות התעופה או נמלי התעופה לא נערכו לביקוש העצום שמתרחש כעת, אבל אפשר גם להגיד שיש פה אחריות של ממשלות שיכלו לפעול בהתאם לביקוש", אומרת אואנס־תומסן, שמונתה בתחילת השנה לתפקידה בארגון התעופה העולמי - לאחר ניסיון של עשרות שנים במערכת הבנקאית העולמית, כולל במריל לינץ’ וב־HSBC.

 

לדבריה, "הגבלות שהוסרו בן לילה הובילו ללחץ על הביקוש. הממשלות יודעות שיש פרק זמן להכשרה של עובדים, והן ידעו שעובדים מהענף עברו לתעשייה אחרת. אז כן, יש ציפייה שגם מצד מקבלי ההחלטות יינקטו מהלכים ותינתן תמיכה".

האם את מעריכה שהביקוש העצום שיש כיום יתמתן בקרוב?
"הגידול יימשך, אבל גרף הביקוש שכיום בשיפוע - יתמתן. האינפלציה העולמית עדיין לא הורידה את הביקוש, וכוח הקנייה של משקי בית רבים נותר חזק, וזה מדהים. בנקודה מסוימת הציבור יפסיק לנגוס בחסכונות שלו ואני מעריכה שהאבטלה תגדל, כך שהביקוש לטיסות יושפע מזה".

הנתונים המספריים שהוצגו בכנס התעופה העולמי של יאטא (AGM) מספקים אופטימיות זהירה: ההפסדים של החברות, על פי הערכת יאטא, יירדו בסוף שנת 2022 ל־9.7 מיליארד דולר "בלבד", לעומת הערכות להפסדים מצטברים של 11.7 מיליארד דולר. אלו אמנם הפסדים משמעותיים, אך המספרים מובילים לשיפור בדוחות של חברות התעופה, חרף הכאוס.

שוק צפון אמריקה מושך את התעשייה מעלה

לאחר 2020, שנה שאותה סיימו החברות עם הפסדים של 137.7 מיליארד דולר, ב־2021 הצליחו החברות לצמצם את ההפסדים לכ־42.1 מיליארד דולר. יצוין כי קיים פער בין השווקים: שוק צפון אמריקה, המשופע בטיסות פנים, מושך את התעשייה מעלה. ההערכות הן כי החברות האמריקאיות יגיעו ב־2023 לרווח כולל של 8.8 מיליארד דולר. מנגד, השווקים האחרים בהם אפריקה ואסיה, שעדיין נתונה למגבלות תעופה, נמצאים מאחור.

ביאטא מציינים כי מחזור ההכנסות ב־2022 צפוי לשקף צמיחה של 54.5% ביחס ל־2021 ולהגיע ל־782 מיליארד דולר, שהם 92% ממחזור ההכנסות של שנת 2019. מתוך זאת, צפוי מחזור ההכנסות מנוסעים להגיע לכ־500 מיליארד דולר - כפול משנת 2021.

 

ההערכות הן שיופעלו 33.8 מיליון טיסות בשנת 2022 המשקפות 87% מהיקף הטיסות של שנת 2019, וכי השנה תסתכם עם תנועת נוסעים עולמית של 3.8 מיליארד - כ־82% מהיקף תנועת הנוסעים של שנת 2019.

אל מול גרף ההכנסות האופטימי, ניצב גרף ההוצאות שמצוי במגמת גידול. התייקרות התשתיות, הדלק, כוח העבודה והכשרת המטוסים - ידחפו יחד את הוצאות החברות להיקף כולל של כ־800 מיליארד דולר, זינוק של 44% לעומת שנת 2021. רבע מכלל הוצאות חברות התעופה הוא על דלק, וזאת בהנחה כי מחיר חבית נפט יתקבע על כ־101 דולר.

שנת שיא בהטסות מטען ברחבי העולם

1,200 מטוסים אמורים להימסר לחברות התעופה ב־2022, שגם צפויה להסתיים עם שיא בהטסות מטען (68.4 מיליון טון). מעבר לביקוש לטוס, החברות שסיימו את קרב ההישרדות יכולות לשוב לנושא שניסו לקדם: עמידה באפס פליטות מזהמים עד 2050.

בניגוד לנתונים המעודדים, שיעור התמ"ג של ענף התעופה צנח מ־5.8% ב־2021 ל־3.4% השנה, לנוכח האינפלציה וצמיחת הריביות. ברשימת עננת הסיכונים המרחפת מצויה גם ההמלחמה המתמשכת באוקראינה, משום ששוקי הנוסעים של רוסיה, אוקראינה, מולדובה ובלארוס היוו 2.3% מתנועת הנוסעים העולמית ב־2021.
פגיעה אחרת נובעת מסגירת המרחב האווירי של רוסיה. אולם, במקרה זה יש לזכור כי עיקר התנועה היא למזרח, כאשר המדינות באזור זה, ובראשן סין, טרם הסירו את הגבלות הקורונה באופן מלא. קרסטן שפור, מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, מעריך כי עד לסוף 2022 לא תחודש תנועה של ממש לכיוון סין.

מצד אחד אתם מצפים שמדינות ישקיעו בענף התעופה, ומצד שני כשהן רואות את תרומתו למשק, לא נשמע שיש תמריץ להשקיע.
"נכון, אבל יש ביצה ותרנגולת: תעשיית התעופה אחראית על אחד הדברים החשובים מכל, לחבר אנשים לאנשים - זו דרך שדוחפת את התמ"ג למעלה. ואם זה לא יתאפשר, נראה את ההשפעה על הכלכלות המקומיות", אומרת אואנס־תומסן.

"ממשלות צריכות להפנים את היכולת שלהן להוביל לאיזון, ולהגדיל את ההשפעות של התעופה על כלכלות אחרות. הירידה שאנחנו רואים בתמ"ג מושפעת מהמלחמה באוקראינה ומהשוק הסיני שלא שב לפעול. ממשלות לא מפנימות את החשיבות של החיבור שתעופה מייצרת, לא רק בין מדינות אלא גם בתוך מדינות. בישראל זה פחות רלוונטי, אבל בשוק כמו ארה"ב שמושך את כל התעשייה למעלה - זה קורה בעיקר בפעילות הפנים. בשוק אפריקה, למשל, יש טיסות בינלאומיות, אבל מעט טיסות פנים. זה דבר שמעכב את התרומה הכלכלית של התעשייה".

ראש המחלקה הכלכלית ביאטא סבורה כי ענף התעופה שונה מאחרים. "התעשייה הוכיחה עצמה כשבירה וחשופה יותר למשברים. היא מאתגרת את מנהליה להגיב מהר לשינויים במהלכים שלא תמיד מתאפשרים, בגלל קשיים חיצוניים. זה ענף שטווח הרווחים שלו נמוך ביחס לאחרים, והוא צריך להיות אולטרה־שקוף מול הצרכנים שלו במחירים הדינמיים, שתלויים במשתנים חיצוניים".

33 חברות נסגרו ב־2021, 69 נכנסו ל"תרדמת"

תופעה נוספת שהציגו יאטא היא צמיחה במספר חברות התעופה שקמו ב־2021: 57 חברות חדשות קמו ב־2021 (12 מתוכן לקרגו), לעומת 29 ב־2020 ו־42 ב־2019. מנגד, נסגרו 33 חברות ב־2021, 53 ב־2020 ו־59 ב־2019. כמו כן, ב־2021 - 69 חברות נכנסו ל"תרדמת". את תנופת הקמת החברות, אואנס־תומסן מנמקת היטב. "בכל מעגל עסקי, בתעשייה שנמצאת במשבר מסקרנת משקיעים, לנוכח המחירים הנמוכים. במקרה שלנו היה גם מלאי של מטוסים למכירה, וכשהשוק הוצף בהן - קמו חברות חדשות שאולי לא היו קמות אלמלא המצב".

בניתוח המצב בענף התעופה, מעסיק המחסור בכוח האדם את הכלכלנים, ולא במקרה. אואנס־תומסן מזכירה את אמנת שיקגו שהניחה את היסודות לתעופה המסחרית בעולם. אמנה זו נוסחה ב־1944, ובין השאר היא ביקשה לקבוע כללי טייס אחידים בין החברות בעולם - במטרה לאפשר תנועה של עובדים בין מדינות. "אנשים שכחו מזה וחבל, זו אמנה שעל פי עקרונותיה צריך לפעול כיום בתעופה. יש ביקוש עולמי לעובדים, אבל תקנות הטייס בארה"ב, למשל, שונים מאירופה".

ראש המחלקה הכלכלית ביאטא מסכמת כי "עובדים בכל העולם צריכים לעבוד בתעשיית התעופה, ולא רק עובדים מקומיים. זה מקשה גיאופוליטית ומעכב את הענף. בישראל מותר רק לטייסים בעלי אזרחות ישראלית לשבת בתא הטייס של חברות ישראליות. זה חבל מאוד, זו תפיסה מיושנת שתקבע את המחסור בעובדים. יש בתעופה טרנד של מדיניות לוקלית, אך תעופה מטבעה מערבת עוד מדינות. היא עוזרת לאנשים לטוס, אבל תקועה במדיניות עיקשת וסגורה בתוך הרגולציה המקומית".

ראש יאט"א: "על איחורים ברכבות לא כותבים בעיתון"

ראש יאט"א וילי וולש, לשעבר מנכ"ל קבוצת IAG (בריטיש איירוויז, איבריה), מביע חשש כי מחיר חבית נפט עלול לזנק מכ־100 דולר כיום לכיוון של 200 דולר - ולהשפיע קשות על הענף.

"מי האמין שניאלץ לצמצם טיסות השנה? אבל זה קורה", אמר וולש בפתיחת כנס התעופה בדוחא. "מנגד, חייבים להבין את ההוצאות שנדרשות מחברות התעופה. ממשלות ממשיכות לאפשר לרשויות תעופה לייקר את האגרות. זו שערוריה, נמל התעופה הית’רו קיבל היתר לייקר אגרות ב־50%, בדבלין בשיעור של 80%, ובסחיפול, אמסטרדם, ב־37%. מי שיחפה על כל העלויות האלה הם הנוסעים".

"יש ביקוש ענק"

וולש הוסיף: "מישהו מהצרכנים היה מקבל בשיוויון נפש שביום אחד כוס הקפה שלו תתייקר בפי 2? נמלי תעופה מכורים להכנסות ולייקור אגרות, וממשלות מאפשרות להם לעשות זאת. יש ביקוש ענק ומומנטום ענק לתעשייה, אז במקום לצמצם רגולציה - מכבידים עלינו עוד יותר. אם הרגולציה הייתה מובילה לפתרון היינו מבינים, אבל היא רק מגבירה את העומסים".

בנוגע לסוגיית העומסים בנמלי התעופה, וולש ציין כי "יש עומסים, אבל זה לא בכל יום ולא בכל מקום, יש נמלי תעופה שבהם האתגר גדול יותר, ויש שפחות. נסעתי ברכבת מפריז, לא היה שם ווי־פי, הרכבת יצאה באיחור ענק ואפשר להגיד שלא ממש ניקו אותה. למה על זה לא כותבים בעיתון?"

הקיימות שבה לכותרות

נושאים אחרים שנידונו בהרחבה בכנס התעופה היו סביב השאיפה לשיוויון מגדרי בעמדות מפתח, לנוכח היעד של 25% נשים עד לשנת 2025. מינוי של מנכ"ליות שונות, כולל באל על בשנה האחרונה, מספק תקווה כי השינוי בפתח. בד בבד, נושא הקיימות חזר לכותרות בתעופה. "כיום כל ליטר של דלק בר־קיימא נצרך בתעשייה, אבל המחירים חייבים להתמתן, וההיצע חייב לגדול", סיכם וולש. "אין פה בחירה, כל החברות מחויבות להפחית את פליטת המזהמים. אך, אם הן ישלמו מחיר כפול על דלק ועוד עשרות אחוזים על שאר העלויות - זה יגולגל למחירי הכרטיסים, והיכולות של נוסעים לטוס והיכולת שלנו לחבר אנשים תוגבל".

מארי אואנס־תומסן

אישי: בת 60, מז'נבה
מקצועי: בעלת דוקטורט בכלכלה בינלאומית מ־Graduate Institute בז'נבה. לפני יאטא, עבדה במשך 30 שנה במערכת הבנקאית העולמית. בין השאר, ב־HSBC לונדון, ומריל לינץ' פריז
עוד משהו: הקימה חברה לגידול סוסים

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב