גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצרות של האפליקציות לשירותי הסעות: המשקיעים נעשו חשדנים, והנוסעים מתקשים לתפוס מונית

מנכ"ל אובר חשף בתחילת השבוע כי השוק חווה "רעידת אדמה" ● גט קרסה, מניות אובר וליפט צונחות, ושירות יאנגו מוחרם במספר מקומות באירופה ● מחירי הדלק הופכים את הנסיעה לפחות משתלמת, והחברות נאלצות להוזיל את העמלות

אובר. גיוסי עובדים חדשים מוגדרים מעתה כ''פריבילגיה'' וייעשו במשורה / צילום: Shutterstock
אובר. גיוסי עובדים חדשים מוגדרים מעתה כ''פריבילגיה'' וייעשו במשורה / צילום: Shutterstock

אובדן השווי של אפליקציית המוניות גט - משווי של 1.5 מיליארד דולר במאי 2019 ל-265 מיליון דולר כיום - הוא אירוע כואב במיוחד לחברת שירותי המוניות הישראלית. זה אמנם תוצר של תנאי שוק, אך הוא ייחודי לגט, בתור היותה חברה בעלת דנ"א רוסי. בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, נאלצה גט, כמי שמעוניינת להמשיך ולפעול גם במדינות אירופה, לסגור את פעילותה ברוסיה.

לחברה אף משקיעים רוסיים בדמות הבנק הרוסי הלאומי סברבנק - הבנק הראשון שנכנס למשטר הסנקציות המערבי בעקבות המלחמה. זאת, לצד הקרנות ברינג ווסטוק וניו ווסטוק ונצ’רס (VNV) - האחרונה הייתה זו שחשפה את ירידת הערך של החברה בדיווח לבורסה השבדית. עם משטר סנקציות שמגביל את יכולתה למשוך כספים מהמשקיעים או לגייס הון בדולרים, אין פלא שאפליקציית שירותי המוניות נמצאת בצרות.

 

גם שירות המוניות יאנגו, הנמצאת בבעלות יאנדקס הרוסית, ומתחרה על ליבם של נהגי המוניות והנוסעים בישראל, אינו נהנה מיחס מפרגן בעולם, בלשון המעטה. השירות הוחרם כבר באסטוניה, תוך שהשלטונות המקומיים מצדיקים זאת בטענה של "איום חמור לביטחון הלאומי". אף בלטביה זכה שירות המוניות ליחס דומה וגם ממשלת ליטא ביקשה מגוגל ואפל להסיר את האפליקציה הרוסית מהחנויות שלהן במדינה.

למרות הפרסום הרב לו הוא זוכה בישראל בשבועות האחרונים, שירות משלוחי המכולת של החברה, יאנגו דיילי, צפוי לסגור את שעריו בבריטניה ובצרפת. גם בפינלנד, יאנדקס, חברת האם של יאנגו, נמצאת בצרות לאחר שחברת החשמל המקומית סגרה את החיבור לחוות השרתים היחידה של הענקית הרוסית המפעילה את שירות המוניות והמכולת של החברה באירופה. כעת, נאלצת חוות הענק לעבוד על גנרטור זולל דלק - עד להודעה חדשה.

לא רק המלחמה ברוסיה משפיעה

אבל הצרות אינן נחלתן של אפליקציות הנהגים הרוסיות בלבד, ואי אפשר להסביר את הצרות רק על ידי פלישת רוסיה לאוקראינה. ייתכן שעבורן, המלחמה היא רק תירוץ.

במכתב דרמטי, חשף בתחילת השבוע מנכ"ל אפליקציית ההסעות אובר, דארה קוסרשאהי, כי נוף ההשקעות בתחום חווה את מה שהוא מכנה כ"רעידת אדמה". מעתה, הכריז המנכ"ל, החברה תשנה את המיקוד שלה מהתרחבות בנתחי השוק שלה ודגש על רווח ה-EBITDA, כלומר רווח לפני ריבית מיסים ופחת, לתזרים מזומנים חיובי וליצירת רווח נקי.

דארה קוסרובשהי' מנכ''ל אובר / צילום: Shutterstock

על פי ההודעה של המנכ"ל, תקציבי השיווק והמכירות של חברת שירותי המוניות יצטמצמו, וגיוסי עובדים חדשים מוגדרים מעתה כ"פריבילגיה" וייעשו במשורה. "עלינו להיות מכווני משימה לגבי העיתוי והסיבה שבגללה נגדיל את מצבת כוח-האדם שלנו", כתב המנכ"ל.

חלון הראווה של המשבר העולמי

הצהרת מנכ"ל אובר מצרפת את שירותי ההסעות לרשימת החברות שמקפיאות דה-פקטו גיוסי עובדים חדשים. שבוע שעבר הייתה זו מטא שהקפיאה את גיוסם של מהנדסים זוטרים ואף כמה מבעלי התפקידים הבכירים במערך ההנדסה.

בתחום המשלוחים, ענף שכן לאפליקציות הנהיגה, פוטרו בשבוע שעבר 500 עובדים מחברת משלוחי המכולת הישראלית-אמריקאית אבו, מתוכם 350 עובדים פוטרו בישראל. קודם לכן, פוטרו יותר מ- 400 עובדים באפליקצייה האמריקאית גו-פאף.

למרות שחוסר הסבלנות של המשקיעים כלפי חברות הרחוקות מרווחיות משפיע על ענף הטכנולוגיה כולו, כלפי אפליקציות הנהגים ישנה רגישות מיוחדת בגלל מצבן המיוחד.
חברות אלה הפכו לחלון הראווה של המשבר - או התיקון - כפי שהוא בא לידי ביטוי בשבועיים האחרונים. אלה חברות שמפגינות רגישות גבוהה ביותר למחירי הדלק המאמירים ולאינפלציה. הן נאלצות לגייס מאות מיליוני דולרים מדי שנה כדי להגדיל את נתח השוק שלהן, ולכן תלויות בחסדי המשקיעים שסבלנותם פקעה מחברות בזבזניות והפסדיות. בנוסף, הן נדרשות לשכנע נהגי מוניות ונהגים פרטיים להצטרף לשורותיהן וונאלצות להוציא מיליארדים על פרסום.

אפליקציות הנהיגה מעולם לא הרוויחו

עליית הריביות שצפויה עד סוף השנה, לצד צמצום בהון הנזיל להשקעות בשוק ההון ואינפלציה משתוללת, עשויה להביא בהכרח לירידה בכוח הקנייה של הצרכנים. כתוצאה מכך, חברות הפונות למשתמש הסופי - כמו אפליקציות הנהגים והמשלוחים - יהיו הראשונות להיפגע מכך.

מנגד, אפליקציות הנהיגה מעולם לא פעלו ברווח. חודשיים לפני שעזב את החברה, טען מנכ"ל גט דייב וייסר כי החברה רק מתקרבת לרווחיות. כאשר מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי מדווח על כך שהחברה "עשתה צעדים גדולים למדי לכיוון הרווחיות", הוא מדבר בעיקר על רווח ה- EBITDA, ולא על הרווח הנקי.

למעשה, אובר הלכה בכיוון ההפוך: הכנסותיה צמחו אמנם ב-140% ביחס לרבעון המקביל, אך ההפסד הנקי גדל באלפי אחוזים והגיע לסכום מפלצתי של 5.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון, בין השאר בשל ההשקעה הכושלת באפליקציית המוניות הסינית דידי. מצבה של המתחרה ליפט  (Lyft) מעט טוב יותר, אך גם היא רחוקה מאוד מרווחיות: על הכנסות של 875 מיליון דולר שרשמה ברבעון הראשון של השנה, היא הפסידה 197 מיליון דולר, שיפור של 54% בהפסד הנקי.

אחד המרכיבים הקריטיים ביכולתן של אפליקציות לצמוח הוא גיוס נהגים - המועסקים ברובם כעצמאיים ומרוויחים בדרך כלל מההפרש שבין התשלום של הלקוח לאפליקציה לבין העמלה המוטלת עליהם. עליית מחירי הדלק בעולם - שלא נספגת תמיד על ידי האפליקציות - הופכת עבור נהגים רבים את הנסיעה למשתלמת פחות. היא אף מרתיעה לקוחות רבים מלבצע את הנסיעה במקרה שהחברות מחליטות שלא לספוג את העלייה הזו.

החברות מפסידות בגלל תמריצים לנהגים

כתוצר ישיר מכך שהנהיגה הפכה פחות משתלמת לנהגים, ליפט הודיעה בשבוע שעבר על ירידה ביכולת לגייס נהגים חדשים. מספר הנהגים הפעילים שעליו דיווחה, 17.8 מיליון, היה נמוך מתחזיות האנליסטים.

החברות מנסות לגייס נהגי מוניות באמצעות תמריצים מיוחדים שניתנים להם, בדמות הנחה בעמלות השירות. אך לא מן הנמנע שדווקא תמריץ זה, שנועד לשמור על לקוחות החברה, הוא זה שגורם, בין היתר, להפסדים שלה. ליפט הודיעה שתגדיל את התמריצים שלה לגיוס נהגים נוספים. אלא שההודעה הזו לא התקבלה כל כך יפה בקרב המשקיעים שלה - המנייה ספגה ירידה של 30% מיד לאחריה.

עוד כתבות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה