גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטוסים אמירתיים יקחו חלק במטס יום העצמאות

במטס יום העצמאות הקרוב צפויים להשתתף לראשונה גם מטוסים של חברות תעופה מאיחוד האמירויות ● טייסים בחברות הישראליות הגדירו את המהלך כ"מבזה", והוסיפו כי "מעבר לאספקטים הלאומיים והמסחריים, ישנה משמעות ליום הזה" ● בינתיים חברות התעופה אתיחד ו-וויז אייר הודיעו כי לא ישתתפו להזמנה במטס ● אירועים ומינויים

צוות של וויז אייר אבו דאבי / צילום: יח''צ
צוות של וויז אייר אבו דאבי / צילום: יח''צ

מטוסים של חברות תעופה מאיחוד האמירויות, אתיחד ו-וויז אייר אבו דאבי, הוזמנו להשתתף במטס יום העצמאות הקרוב - כך עולה מהודעה שפרסם איגוד הטייסים הישראלי. "הארגון יזם וארגן 'מטס שלום אזורי' בשמי הארץ, במסגרת חגיגות יום העצמאות ה-74. במטס ישתתפו כל חברות התעופה הישראליות, ובפעם הראשונה גם שתי חברות מהמפרץ הפרסי", נכתב בהודעה.

המהלך עורר לא מעט ביקורת. ראשית, משום שמטס יום העצמאות הוא סימבול ישראלי. מדי שנה נשמעת ביקורת על הנחיצות של הטסת המטוסים המסחריים לאחר המטס הצבאי, בעיקר בזווית הסביבתית, ואז מועלים נימוקים הנוגעים לגאווה ישראלית. חברות התעופה מהמפרץ אמנם פתחו אפיקים חדשים בפני הנוסע הישראלי, אך אינן סימבול לגאווה מקומית במובן הכה ישראלי של יום העצמאות.

שנית, ישנה השאלה המסחרית: מדוע איגוד הטייסים הישראלי שמלין לא אחת על פועלן של חברות הלואו קוסט, שייצרו תחרות עזה ונגסו בנתחי שוק גדולים מהפעילות הישראלית, מזמין כעת את אחת מענקיות הלואו קוסט להשתתף במטס שאמור לייצג את העצמאות של ישראל? נזכיר כי וויז אייר אבו דאבי נמצאת בבעלות משותפת של וויז אייר ושל הממשל באבו דאבי, ומפעילה טיסות לואו קוסט בקו אבו דאבי-תל אביב.

אתיחד, חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, ו-וויז אייר הודיעו בינתיים כי לא יענו להזמנה ולא יקחו חלק במטס. באיגוד הטייסים הישראלי מסרו כי "התקבלה היום הודעה מחברת וייז אייר אבו דאבי כי לא תוכל להשתתף במטס יום העצמאות בישראל. ההודעה נמסרה בסמוך להודעה על זימונו של שגריר ישראל באבו דאבי לשיחה במשרד החוץ באיחוד האמירויות. צר לנו על החלטה זו".

ככל הידוע נשקלה האפשרות להציע גם לחברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות, אמירייטס, להשתתף במטס - אלא שהחברה תחל את טיסותיה לארץ רק בחודש יוני, ולכן הוחלט לוותר. פניות, אגב, נעשו גם לרויאל אייר מרוק שמפעילה גם היא טיסות ישירות לתל אביב.

טייסים בחברות הישראליות הגדירו את המהלך כ"מבזה", והוסיפו כי "מעבר לאספקטים הלאומיים והמסחריים, ישנה משמעות ליום הזה". אחרים נטעו תקווה שהרעיון ייבלם, אולי אפילו על ידי חיל האוויר. מבין המפרגנים נשמעו קולות על המחווה להסכמי אברהם ששינו גם את פני התעופה (ועשויים לשנות עוד יותר, ככל שיותר לחברות הישראליות לטוס במסלולים מקוצרים).

מאיגוד הטייסים נמסר בתגובה: "לאחר המשבר הגדול שפקד את התעופה העולמית והישראלית בתקופת הקורונה החליט איגוד הטייסים לארגן מטס חגיגי ביום העצמאות בהשתתפות כל חברות התעופה הישראליות כשהמסר הוא 'אנחנו כאן'.

"במסגרת ייעודו, איגוד הטייסים מקיים פעילות ענפה של קשרי חוץ עם איגודי טייסים בעולם והזמין למטס טייסים מחברות אמירתיות לציון ההשתלבות של התעופה הישראלית באיזור המזרח התיכון. אין זו הפעם הראשונה בה משתתפות חברות זרות במטסי יום העצמאות, והרכב המטס הפעם הוא ביטוי לפוטנציאל האדיר לשיתופי פעולה אזוריים".

מיכל רז-חיימוביץ'

אזור התעשייה 1

ישרוטל משקיעה בעמדות טעינה

תיירות במגמה ירוקה: 40 עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים נפרשו במלונות ישרוטל ברחבי הארץ. את העמדות התקינה חברת EV-Edge, והן כוללות גם עמדה אולטרה מהירה במלון רויאל גארדן באילת (בהספק של 180kW, המאפשר טעינה תוך דקות ספורות).

עמדות נוספות בהספק של 50kW ממוקמות במלונות היוקרה של ישרוטל יערות הכרמל, במלון בראשית במצפה רמון ובמצפה הימים. במלונות גומא (שנפתח לאחרונה בכנרת), קדמא, רויאל ביץ', המלך שלמה ומלון אגמים הוצבו עמדות טעינה בהספק 22kW. הטעינה בעמדות כרוכה בתשלום של 2 שקלים לקילוואט-שעה. היקף ההשקעה במהלך נאמד בכמיליון שקל.

EV-Edge, מקבוצת יוניון ובהובלת המנכ"ל שרגא כץ, מייבאת, משווקת, מתקינה ומפעילה עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. החברה הוקמה ב-2019, ופרסה עד כה כ-3,000 נקודות טעינה ברחבי הארץ לצד כ-700 נקודות טעינה ציבוריות. השלמת התקנת העמדות נעשתה לקראת חג הפסח, והעומס הצפוי באזורי התיירות באילת בפרט ובכלל אתרי הנופש בארץ.

מיכל רז-חיימוביץ'

אזור התעשייה 2

באימפרבה משקיעים בחברה החרדית

המרכז האקדמי לב (מכללה אקדמית-תורנית) וחברת הסייבר אימפרבה (imperva) השיקו את תוכנית Cyber Elite, במימון הרשות לחדשנות. התוכנית, שתימשך כשנה, תציע הכשרה לסטודנטים מהחברה החרדית לתעשיית ההייטק הישראלית והגלובלית. מדובר בבוגרים מצטיינים מהחוגים מדעי המחשב והנדסת תוכנה של המרכז.

התוכנית כוללת מלבד לימודים גם שלושה ימים בשבוע של עבודה במחקר ופיתוח בחברות סייבר. מתוך מאות מועמדים, התקבלו 36 סטודנטים - 19 גברים ו-17 נשים. בסיום ההכשרה ישולבו הבוגרים כעובדים מן המניין באימפרבה ובחברות נוספות.

כחלק מהתוכנית ביקשו באימפרבה מהסטודנטים להתמודד עם מספר פרויקטים שגובשו בחטיבת המחקר והפיתוח של החברה. המטרה היא לאפשר להם לצבור ניסיון פרקטי בעולם הסייבר, ולקבל כלים שאינם חלק מתוכנית הלימודים האקדמית, המאפשרים להבין את סוגי תקיפות הסייבר השונות, או כיצד האקרים מנצלים נקודות תורפה.

לדברי משה ליפסקר, מנכ"ל אימפרבה בישראל ומנהל המו"פ העולמי, "לאקדמאים בחברה החרדית יש פוטנציאל גבוה להשתלבות בענף, בשל העובדה שהם מחונכים מגיל צעיר לחשיבה אנליטית, ויש להם את הרצון לצאת לעבוד ולהשתלב בענף. אנו שמחים על ההזדמנות לתרום לאקדמאים בתחילת דרכם כלים מקצועיים, יכולות טכנולוגיות ומנטורינג, שיעזרו להם לקחת חלק במנוע הצמיחה של שוק הסייבר הישראלי בשנים הקרובות".

חדשות טובות

מכוניות משחק לילדים עם נכויות מוטוריות. עשרות מעובדי סקיורית'ינגס, המספקת פתרונות אבטחה למכשירי IoT, בנו עבור ילדי עמותת Go Baby Go, החיים עם נכויות מוטוריות, מכוניות משחק ממונעות ומותאמות, שיאפשרו להם להתנייד בקלות. המכוניות נבנו תחת פיקוח מלא של צוות פיזיותרפיסטים, ומטרת העמותה - שהוקמה ב-2006 בארה"ב, וב-2015 בישראל - היא לאפשר לילדים בעלי מוגבלויות מוטוריות לשחק ולהתנייד.

מתנדבים למען ניצולי השואה. חברות ביטוח ישיר ומימון ישיר, בהובלת המנכ"לים קובי הבר וערן וולף, חגגו את חג הפסח עם כ-100 ניצולי שואה הנתמכים על ידי עמותת "עמך". את האירוע, שכלל ארוחת חג, שירה בציבור וחלוקת מתנות, תפעלו בהתנדבות עשרות מעובדי החברה.

כלל ביטוח ופיננסים תורמת לפתחון לב. משדר ההתרמה לפסח של ארגון פתחון לב נערך בשבוע שעבר במוקדי השירות של כלל ביטוח ופיננסים, זו השנה החמישית ברציפות. במהלך המשדר, שהועבר ברשת 13, נתרמו 64,180 ארוחות בשווי של כ-6.4 מיליון שקל. ההנהלה ומאות מעובדי החברה התנדבו לקבל את שיחות התורמים, ובנוסף תרמה כלל ביטוח תרמה לפתחון לב חצי מיליון שקל.

עוד כתבות

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפים, בעיקר כרום, במקומות עבודה

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש משרטט את גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו ע"י המוכרים - או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר