גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל לופטהנזה בכנס התעופה בבוסטון: "המחירים יהיו חייבים לעלות"

"המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות" - כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור בכנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון ● מנכ"לי לופטהנזה, דלתא וקוריאן אייר מדברים על מחירי הטיסות שצפויים לעלות, על התחסנות העובדים ועל תחום הקיימות והסביבה

מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הבשורה שהגיעה מכיוון הממשל האמריקאי, לפיה מתחילת חודש נובמבר תיירים מחוסנים מאירופה יוכלו להיכנס לארה"ב, הובילה לזינוק של 300% בהזמנות לטיסות בקווים מאירופה לארה"ב, כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור.

גם בדלתא מציין אד בסטיאן, מנכ"ל החברה, כי התגובה של הנוסעים להכרזה האמורה הייתה מהירה ו"היא באה לידי ביטוי בזינוק שהתרחש בין לילה של פי 10 בהיקף הזמנות בקווים מאירופה לארה"ב".

את הדברים אמרו מנכ"לי החברות במסיבות עיתונאים שכינסו עם פתיחת כנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון. מנכ"ל דלתא כינס את מסיבת העיתונאים יחד עם מנכ"ל קוריאן אייר, וולטר צ׳ו, לנוכח שיתוף הפעולה העמוק בין שתי החברות הנמשך מספר שנים.

"העובדה שאנשים מחדשים את נסיעות העסקים שלהם מראה שמה שחזינו שיקרה - קרה", אמר שפור. "מעגל הנוסעים לביקור מכרים ומשפחה היה הראשון לחזור לטוס, לאחריו נוסעי הפנאי וכעת גם הסגמנט העסקי מתעורר".

לשאלת גלובס מה יקרה למחירים בתקופה של אחרי המגפה השיב שפור: "המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות. לנו המגפה 'עלתה' 10 מיליארד אירו. כל זה חייב להשפיע על המחירים שיעלו, אולי לא בקיץ הקרוב אבל יש להניח שבקיץ הבא.

"אנחנו מודעים לכך שלאנשים יש יותר רגישות למחיר בתקופה הזו אבל מצד שני אנשים הצליחו לחסוך, והם משקיעים יותר בחופשה שהם השתוקקו לה כל השנה. אנחנו רואים את זה בביקוש עצום לא רק לטוס אלא לטוס בצורה נוחה יותר, יש ביקוש למושבי פרימיום אקונומי על ידי מי שטסו בעבר במחלקת תיירים וביקוש למחלקת עסקים על ידי מי שבעבר טסו בפרימיום אקונומי".

ועדיין אנחנו רואים טיסות ב-10 אירו, בעיקר של המתחרות שלכם מתחום הלואו קוסט.
"טיסה ב-9 אירו מבריטניה לפורטוגל למשל זה משהו שלא בריא לענף שלנו. כיום אנחנו רואים את זה פחות ומבחינתי זה גימיק שיווקי", אמר שפור.

מנכ''ל דלתא אד בסטיאן ומנכ''ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה"

גם באסטיאן, מנכ"ל דלתא, התייחס לנושא המחירים שלאחר המגפה באומרו כי המחירים משקפים את הביקוש שנמצא לדבריו בצמיחה. "יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה. אנשים רוצים להימלט משגרת המגפה וגרף ההזמנות מראה לנו את זה - יהיו דילים טובים ויהיו הזדמנויות אבל מי שירצה מחיר משתלם יצטרך להקדים להזמין".

לאחרונה הכריזה לופטהנזה כי בכוונתה לגייס 2.1 מיליארד אירו בכדי להחזיר לממשל הגרמני את כספי הסיוע שהוזרמו לחברה עם תחילת המשבר. במסגרת זו התחייבה לופטהנזה לעמוד בתנאים מסוימים שכללו עצירת חלוקת דיבידנדים או חלוקת בונוסים כשמדינת גרמניה קיבלה לידיה מניות של החברה. כעת המדינה תממש את המניות ולופטהנזה תשחרר מההתחייבויות שלה מנגד.

בעניין זה אמר שפור כי "הודענו על החזרת הכספים לממשלה באותו היום שבו ארה"ב הכריזה על החזרת השוק האירופי. לא רצינו את החבילה הממשלתית מלכתחילה, העדפנו להיות בחובות בשוק הפיננסי ולא להיות בחובות למשלמי המסים, אבל לא הייתה לנו ברירה".

שפור התייחס לעזרה שקיבלו שורה של חברות מממשלתיות. "די מהר ראינו שממשלות נחלצו להצלת החברות. למעשה רק חברות ספורות לא קיבלו תמיכה (בהן גם אל על שביקשה לקבל פיצוי של 100 מיליון דולר ממשרד האוצר ועד כה לא נענתה, מר"ח). הקורונה חידדה את זה שהחזקים ימשיכו להתחזק והחברות החלשות ימשיכו להיחלש. כמו בכל משבר מי שיתקשה לשרוד הן חברות שפועלות באזורים בהם יש יותר מדי חברות ביחס לביקוש בפועל - חברות כאלה ש'סבלו' מעודף מטוסים בצי שלהן מבינות כעת את מה שהן שכחו, וזה שאת המטוסים שעומדים צריך לממן בהלוואות או בעסקאות ליסינג".

"אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן"

נושא החיסונים משליך על ענף התעופה, בעיקר לנוכח מדיניות של ממשלות להכניס נוסעים מחוסנים בלבד, דוגמת הכנסת אירופאים לארה"ב החל בחודש נובמבר. אלא שהאתגרים לא מסתכמים במדיניות הממשלות, אלא גם במדיניות החברות באשר לשיעור המתחסנים בקרב הצוותים שלהן. "אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן", אמר שפור. "כפי שאנחנו דורשים מהצוות שלנו כל מיני דברים כמו חיסון לצהבת יכול להיות שגם החיסונים לקורונה יהפכו להיות חובה עבור צוותי האוויר.

"כיום 90% מהצוותים שלנו מחוסנים לעומת 65% המתחסנים באירופה. בסקר שערכנו גילינו ש-88% מהנוסעים שלנו הם מחוסנים, וזאת בגלל דרישות של מדינות. הבעיה היא שיש שוני בין מדינות העולם בנוגע לשיעור המתחסנים, ובתוך כך אני מאמין שההתאוששות של התעופה תתאפשר מהר יותר ככל ששיעור המתחסנים יגדל".

בדלתא, אמר באסטיאן כי שיעור המחוסנים בקרב עובדי החברה עומד על 84%. "נגיע ב-1 בנובמבר ל-90% והמטרה להגיע ל-100% ונחשוב על הדרך איך להגיע לזה. החובה הזו מושפעת ממדיניות של ממשלות בתעופה הבינלאומית אבל האתגר הוא בתעופה הפנימית למשל בשוק צפון אמריקה - יש הרבה שאלות, האם תהיה דרישה כזו, ואיך ניתן יהיה לנהל את האופרציה".

מנכ"ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו מוטרד פחות משיעור ההתחסנות, אלא ממדיניות הממשלות באסיה שלא מאפשרות כניסת תיירות. "בדר׳ קוריאה אני מרגיש שרוב הציבור משתוקק להתחסן, כרגע אנחנו ב-50% ונגיע ל-100%. התרבות שלנו פועלת אחרת וברור לי שכל האזרחים יהיו מחוסנים. דרום קוריאה צריכה לפתוח את המדינה לזרים. אנחנו עדיין סגורים ויש הגבלות שחלות גם על האזרחים שלנו, ולא רק אנחנו, מדינות אסיה צריכות לפתוח גבולות למדינות באזור, ואני מקווה שזה יקרה עד לסוף השנה ולאחר מכן הגבולות ייפתחו לאזרחים ממדינות נוספות.

"התעופה תצטרך לפעול עם סטנדרט בינלאומי. במגפה השכלנו לפעול מהר להגדלת הטסות המטען, הסבנו מטוסי נוסעים להטסת מטענים והצלחנו להישאר רווחיים בזכות הטסות המטען למשך שישה רבעונים. רווח זה טוב, אבל אני רוצה נוסעים במטוסים שלנו, לא ארגזים".

"בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך"

בדומה לסין, התעופה הפנימית בשוק צפון אמריקה עזרה לחברות להתאושש מהר יותר, אלא שדלתא עם הפנים לשוק הבינלאומי. "הוא העתיד של דלתא", אמר באסטיאן שסיפק תחזית אופטימית. "בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך. אנחנו בונים על זינוק בביקוש לשוק הבינלאומי", אמר באסטיאן. דלתא שפותחת האב (בסיס פעילות) בבוסטון הכריזה על השקת קו לתל אביב שיחל לפעול במאי 2022 ולצדו קו חדש לאתונה.

נושא שחברות התעופה מבקשות לקדם בשעה שדאגת המגפה מתחילת לפנות מקום לאתגרים נוספים הוא הקיימות והסביבה. "כשהאיום של המגפה פוחת זה הזמן להתפנות ולהתמודד עם נושא הקיימות והמחויבות שלנו להפחית את הזיהום בפעילות התעופתית", אמר שפור. "התרומה שלנו לגלובליזציה הכלכלית-סביבתית היא עצומה בנושא הזה כשאנחנו רואים את עצמנו כפתרון ולא כבעיה.

המגפה שאיש לא ייחל שתגיע כוללת יתרון - היא האיצה מהלכים ושינויים. לפניה היינו באמצע ההשקעה הגדולה ביותר שלנו להרחבת צי המטוסים וכעת נפעיל צי קטן יותר אבל מודרני ויעיל יותר טכנולוגית וסביבתית". במסגרת זו תקבל לופטהנזה 14 מטוסים רחבי גוף מדגמים שונים. "האג׳נדה של הקיימות תהיה משמעותית גם בשיווק שלנו אבל אני מבטיח שלא נעשה "גרין וושינג" כמו חברות תעופה אחרות", כך שפור.

לשאלת גלובס האם לנוכח המודעות הירוקה התפתחה לקבוצה תחרות מכיוון אחר ככל שהנוסעים, בעיקר בתוך אירופה, מעדיפים לנסוע ברכבת או ברכב פרטי, גם בכדי להימנע מחווית הטיסה בתקופת מגפה, השיב שפור "הרכבות באירופה הן לא מתחרות שלנו, להיפך, הן השותפות שלנו. ללופטהנזה יש קוד שייר עם חברות הרכבות ואם יש הצעה טובה לשנע נוסעים ביבשה במקום באוויר - אנחנו נציע את זה. למעשה בזכות הסכמי הקוד שייר אנחנו חברת התעופה שמעבירה הכי הרבה נוסעים מטיסות לרכבות".

גילוי מלא: הכותבת אורחת של ארגון התעופה העולמי המאגד כ-300 חברות תעופה

עוד כתבות

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם רה"מ

מטה משפחות החטופים בדרישה לפגישה דחופה עם ראש הממשלה: "כבר מחר, על מנת לקבל עדכון על מצב העסקה הנידונה" ● מטולה: ארבע פגיעות ישירות בבית פרטי • טיל נ"ט נורה לעבר משאית עופות סמוך למושב רמות נפתלי בגליל העליון - ללא נפגעים • שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן נחת בישראל ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות