גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-SUV פלאג-אין החדשה של טויוטה: קרב ראב

באיחור של כמה שנים מצטרפת טויוטה לתחרות בפלח ה-SUV פלאג-אין ● אבל הזמן לא בוזבז והראב החדש שומר על הנוחות והשימושיות של הסדרה ביחד עם מערכת הנעה בוגרת, חזקה ומתוחכמת עם יעילות אנרגטית מרשימה

טויוטה ראב4 פלאג־אין / צילום: יח"צ
טויוטה ראב4 פלאג־אין / צילום: יח"צ

כאשר שואלים יפנים על מקור האופי הצייתני והמנומס של בני עמם הם נוהגים לצטט פתגם, שלקוח מתורת הזן: "עצים גבוהים נשברים ברוח". כלומר ככל שפחות תתבלט בסביבתך גדולים סיכוייך לשרוד סערות לאורך זמן. הפילוסופיה הזו שירתה היטב את טויוטה מאז הקמת והפכה אותה לאחד המותגים האמינים והמוערכים בעולם הרכב.

אבל בשנים האחרונות השתנו חוקי המשחק הגלובאליים וכיום החצנה, הסתגלות מהירה ולקיחת סיכונים הם לחם חוק בתעשייה. טויוטה אמנם הפנימה את השינוי באגף העיצוב אבל באגף ההנדסה החברה התקשתה להיפרד מהזהירות המפורסמת והחלטה להיצמד לטכנולוגיה ההיברידית המוכחת שלה ולא לטפס לשלב הבא בפלח "המחושמל" עלתה לה בפיגור תחרותי.

לא רק בחשמליות "נטו", שבהן מנסה כיום טויוטה לסגור פער של שנים, אלא גם בפלח כלי הרכב ההיברידיים-הנטענים, שבשלוש השנים האחרונות תופס חלק משמעתי מאוד ממכירות הרכב במדינות המפותחות (כ-15% מהמכירות באיחוד האירופאי השנה). לטויוטה אמנם יש גרסת פלאג-אין של הפריוס אבל עד השנה לא היה לה מענה לביקוש המאסיבי לדגמי SUV פלאג-אין והזירה נותרה פנויה לקוריאנים ולאירופאים. את הפער הזה אמורה לסגור כעת גרסת הפלאג-אין של הראב 4 הפופולרי.

סמל סטטוס נחשק במעמד הבינוני המדושן

על העיצוב החיצוני של הראב4 אין מה להכביר מילים. מאז השקת הדור האחרון של הראב לפני כשלוש שנים עלו אלפי יחידות שלו על כבישי ישראל והפכו אותו למראה מוכר בנוף ארצנו. גרסת הפלאג-אין מגיעה בגימור עילי, שכולל בין השאר צביעה בשני גוונים, חישוקים ייחודיים ופגושים מבהיקים אבל פרט לכך הרכב שומר על המראה הקשוח-אופנתי-סולידי של הסדרה, שהפך אותה לסמל סטטוס נחשק בקרב המעמד הבינוני המדושן של ישראל.

תא הנוסעים של הפלאג-אין חולק את רוב עיצובו הבסיסי עם הראב4 ההיברידי המוכר. עמדת הפיקוד נשלטת על ידי לוח מחוונים, שמשלב מחוונים אנלוגיים עם צג רב תכליתי במרכז ולצד הנהג ממוקם מסך מולטימדיה מאסיבי עם שטח תצוגה גדול ומגוון רחב של תפריטים גדולים וקלים לצפייה ולמגע. טויוטה עמדה בפיתוי לבצע "דיגיטציה" של הנדסת האנוש ברכב וכמעט כל המערכות החיוניות נשלטות גם על ידי מתגים פיזיים קלים לאיתור ותפעול. וטוב שכך.

 

כמו כל סדרת הראב, התא של הפלאג-אין גדול ומרווח דיו עבור משפחה פעילה והמושב האחורי מציע מרחב מהטובים בפלח. גם תא המטען גדול, שטוח ושימושי ללא בליטות מיותרות ולמרות, שהפלאג-אין עושה שימוש בסוללה נטענת גדולה משמעותית מזו של הגרסה ההיברידית, היא גוזלת רק כ-70 ליטר מהנפח הכולל.

איכות ההרכבה וחומרי הדיפון מצוינת, כפי שניתן לצפות מטויוטה, וגרסת הפלאג-אין מנצלת היטב את הטבת מס הקנייה על הקטגוריה לטובת רמת אבזור גבוהה, שמקבילה לגרסה המפוארת ביותר של הראב "הרגיל". המפרט כולל בין השאר ריפוד עור, מושבים חשמליים נוחים ודלת אחורית חשמלית אך בולט בחסרונו גג שמש פנורמי, פריט די חיוני בפלח המחיר הזה. מערכת הבטיחות האקטיבית מהדור האחרון של טויוטה כוללת כמעט את כל הפיצ'רים הקיימים בתחום, כולל מערכת בקרת שיוט סמי-אוטונומית שמתפקדת היטב בפקקים.

השילוב בין המנועים מביא לתוצאה מרשימה

הפריבילגיה של מצטרפת מאוחרת לפלח שוק חדש היא לימוד מניסיונם של אחרים והמהנדסים היפנים אכן עשו היטב את שיעורי הבית. התוצאה היא מערכת הנעה, שאופיינית הרבה יותר לרכבי יוקרה מאשר לגרסאות פלאג-אין עממיות.

זה אומר שילוב בין מנוע בנזין גדול ובריא, מנוע חשמלי חזק, שפועל על הגלגלים האחוריים ומתפקד כמערכת הנעה כפולה מתוחכמת, נוסח וולבו T8, וסוללה נטענת גדולה יחסית עם קיבולת של כ-18 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי של עד כ-75 ק"מ בממוצע ועד כ- 100 ק"מ בעיר. על כל המערכות מנצח "מוח" עם לוגיקה מפיתוח של טויוטה.

על הכביש התוצאה מרשימה. במצב האוטומטי, שבו המחשב שולט בהעברת הכוח לגלגלים מהמקורות השונים (בנזין, חשמל סוללה) ברירת המחדל היא נסיעה שקטה וחלקה על חשמל "נטו" כל עוד הסוללה טעונה מספיק. התחושה מזכירה מאד חשמליות "נטו" כולל האצה לינארית עד כ-135 קמ"ש ושיוט נטול רעש במהירויות גבוהות. קיק דאון אגרסיבי או רמת טעינה נמוכה כבר מכניסים לפעולה את מנוע הבנזין עם צליל די מחוספס וניתן גם לבחור בתנועה על חשמל בלבד עד התרוקנות הסוללה או, להפך, להורות לכל מקורות האנרגיה לשלב כוחות לטובת תאוצה אגרסיבית.

במצב הכוחני ה-SUV המשפחתי והכבד מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות בלבד, לזלול את העליות של הגליל עם חמישה נוסעים ומטען ולהותיר מאחור ברמזור לא מעט דגמי בנזין ספורטיביים, לפחות עד 180 קמ"ש שם מסתיימת החגיגה. למי שמתנזר מטעינה באמצעות כבל יש גם מצב "טעינה" מובנה, שבו מנוע הבנזין טוען את הסוללה תוך כדי נסיעה. יש גם מצב "שטח" שבו ההנעה הכפולה מקובעת ונעזרת בדיפרנציאל אחורי.

כל העסק עובד בצורה חלקה, זריזה וחכמה כפי, שניתן לצפות חברה, שעדיין מחזיקה ברוב הפטנטים הרשומים בעולם בתחום ההנעה ההיברידית. בתנאי אמת מגוונים השגנו מעל 50 ק"מ "חשמליים" וכ-250 ק"מ של נסיעה לא-סלחנית בקושי השפיעו על מד הדלק. המינוס היחיד הוא התיבה הרציפה, שאופי הפעולה שלה בסל"ד גבוה מוציא את העוקץ מתחושת הביצועים.

כיול השלדה של כל סדרת הראב4 מהדור האחרון מעניק עדיפות לנוחות על פני ספורטיביות וגרסת הפלאג-אין אינה יוצאת דופן. יש לה היגוי נעים ומאוזן ויציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות אבל נטיית הגוף בפניות חדות מוחשית ועל כבישים מתפתלים לא קשה להרגיש, שמדובר בכלי של כ-1.87 טון, כמעט 270 קילו יותר מהראב4 הבסיסי. מנגד המתלים עושים עבודה מרשימה מאד בנטרול זעזועים הן על האספלט והן על דרכי עפר מחורצות.

המחיר של ראב4 פלאג-אין עומד על כ-250 אלף שקל. זה אמנם לא פער מחיר ענק מהגרסה המאובזרת ביותר של ראב4 הייבריד הרגיל אבל עדיין מציב אותו בטריטוריה של דגמי פרימיום פלאג-אין דוגמת BMW X1 וולבו XC40 ועוד. מנגד, מי שיתעלם משיקולי סטטוס יימצא, שהרכב הזה מציע תמורה שאינה נופלת מזו של כל רכב פרימיום מקביל עם בונוס של סחירות מרשימה. טוב מאוחר מאשר לעולם לא. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X1 פלאג-אין

ב.מ.וו X1 פלאג-אין / צילום: יח"צ

275 אלף שקל עולה גרסת הכניסה החדשה של ב.מ.וו X1 פלאג-אין. לרכב יש תא נוסעים מרווח ואיכותי, שלדה נמרצת ומערכת הנעה שמשלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת בהספק משולב של 220 כ"ס. הטווח החשמלי הוא עד 57 ק"מ האבזור התקני די מקיף והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.9 שניות

וולבו XC40 פלאג-אין

וולבו XC40 פלאג-אין / צילום: יח"צ

260 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של וולבו XC40 הממדים קומפקטיים יותר משל ראב4 אבל תא הנוסעים איכותי, מרווח ומצויד במערכות בטיחות מתקדמות. שילוב בין מנוע 1.5 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת מספק 262 כ"ס ומניע את הגלגלים הקדמיים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות והטווח החשמלי כ-60 ק"מ

MG EHS

MG EHS / צילום: יח"צ

159 אלף שקל בלבד עולה הקרוס-אובר פלאג-אין החדשה של MG. הממדים מכובדים, תא הנוסעים מרווח בזכות בסיס גלגלים של 2.72 מ' והאבזור התקני נדיב. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.5 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה נטענת עם הספק משולב מרשים של 258 כ"ס. ההנעה היא קדמית והזינוק ל-100 אורך 6.9 שניות

עוד כתבות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?