גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשמזל רע, תאוות בצע ופופוליזם פוליטי נפגשים: הקורונה קורעת את אמריקה הלטינית

אמריקה הלטינית דוהרת באין מפריע אל פסגת הטבלה של הקורונה ● צירוף של מזל רע, של תאוות בצע ושל פופוליזם פוליטי מאיים להפיל אותה אל תהומות חדשים של עוני ושל מצוקה ● ברזיל עומדת לעבור את ארה"ב, ומקסיקו דולקת בעקבותיה

אסירים בכלא באל־סלוודור. אלפים הושלכו לכלא על אי־עמידה בהנחיות הסגר / צילום: Associated Press
אסירים בכלא באל־סלוודור. אלפים הושלכו לכלא על אי־עמידה בהנחיות הסגר / צילום: Associated Press

זה כנראה זמן לא רע לחזור ולהרהר ב'אמנה החברתית'. איש לא כתב אותה, לא במובן משפטי פורמלי, ואיש לא חתם עליה; אבל מאז המאה ה־17, המחשבה הליברלית במערב מייחסת לאמנה הזו את ההסכמה המשתמעת בין שליטים לנשלטים. הנשלטים מוותרים על זכויות מסוימות בתמורה לזכויות אחרות המואצלות עליהם.

שלטונם של השליטים הוא לגיטימי כל זמן שהם מעניקים את הזכויות האלה. אבות העצמאות של ארה"ב, אשר הושפעו מן השיג־ושיח של פילוסופים אנגליים וצרפתיים, העמידו בראש מגילת העצמאות שלהם את המלים הבלתי נשכחות, "זכויות שאינן ניתנות לשלילה, ובכללן חיים, חירות ורדיפת אושר".

ובכן, אין זה מן הנמנע שהזכויות האלה קרובות עכשיו להישלל בשורה של ארצות באמריקה הלטינית, שבהן מגפ‏ת הקורונה מחמירה והולכת, אפילו בשעה שסכנותיה מתמעטות, לפחות לכאורה, במקומות אחרים.

כנופיית שקי הגופות

עוצרות נשימה הן השערוריות הנחשפות עכשיו באמריקה הלטינית. חלקן כה מפולפלות עד שהן נשמעות כמעט כמו פארסה, או פרודיה.

קחו למשל את אקוואדור, בהרי האנדים, שמזל רע במיוחד הפך את עיר הנמל שלה גוואייאקיל לאחד המוקדים המוקדמים של המגפ‏ה. זו עיר שחזרה והצמיחה פוליטיקאים פופוליסטיים מן הימין. אחד מהם, נשיא לשעבר ששמו עבדאללה בוכרם (בן למהגרים מלבנון), נעצר באחרונה לאחר שבביתו התגלה מאגר לא חוקי של ציוד להגנת סגל רפואי מפני קוביד. התברר שהוא ומשפחתו מכרו שקי־גופות לבתי חולים במחיר הגבוה פי 13 מערכם.

העולם כולו התבונן בהשתאות בתמונות מגוואייאקיל במרץ ובאפריל, שהראו גופות מושלכות לרחובות. גופות אחרות נרקבו בבתי מגורים בעיר, שהטמפרטורה הממוצעת בה היא 30 מעלות והלחות הממוצעת היא 75%.עובד מדינה מחטא גופת אשה שמתה מקורונה ונזנחה ברחוב בקיטו באקוודור, החודש / צילום: Dolores Ochoa, Associated Press

בבוליביה השכנה התחלף השלטון זמן קצר לפני שפרצה המגפ‏ה. שר הבריאות החדש, מרסלו נווחס הצליח לכהן חמישה שבועות לפני שנעצר. הוא מואשם שאישר רכישת 170 מכונות הנשמה במחיר מופקע (300%). משהגיעו ליעדיהן התברר שהן פגומות.

לבית חולים בעיר נידחת בקולומביה, באיזור, המיושב בילידים ("אינדיאנים") עניים מרודים, הגיעו ארבע מכונות הנשמה. הסגל נשם לרווחה, אבל עד מהרה התברר שאין בבית החולים אף שקע תקין אחד שאליו אפשר לחבר את המכונות. טוב, זו לא בדיוק שחיתות, אלא פשוט רשלנות פושעת.

פופוליסטים שונאים את הנגיף

עסקנו עד עכשיו בפלילים. אבל את האמנה החברתית באמריקה הלטינית מפירים מנהיגים פוליטיים, העושים כן לא בהכרח בעבור בצע כסף, אלא מפני שהנגיף לא התיישב עם סדר היום שלהם.

היקף הפגיעה בארצות היבשת מעמיד אותן עכשיו סמוך מאוד לראש הטבלה העולמית. האסון הכבד ביותר הוא זה של ברזיל.

מומחים לענייני מגפ‏ות חוזים שבתוך חודש ברזיל תחלוף על פני ארה"ב במספר ההידבקויות. נכון לבוקר יום רביעי היא הייתה השנייה בטבלה, ואחת משתי היחידות שמספר נדבקיהן עולה על מיליון. גם מספר המתים הוא הגדול ביותר זולת ארה"ב. אתמול מתו בה יותר חולי קורונה מאשר בכל ארץ אחרת עלי אדמות (1,242). מקסיקו דולקת בעקבותיה (759 מתים אתמול), ומספר הנדבקים הידועים בה (185 אלף) גדול פי שלושה ממה שהממשלה הקדימה לחזות. היא שינתה את תחזיותיה שלוש פעמים, ועדיין החמיצה את המספר הנוכחי.

שתיהן, הגדולות ביותר ביבשת אמריקה מדרום לארה"ב, בחרו בשנתיים האחרונות נשיאים פופוליסטיים מובהקים. זני הפופוליזם שלהם שונים מעיקרם. זה של ברזיל הוא ימני קיצוני, בעל נופך פשיסטי. זה של מקסיקו הוא שמאלי רדיקלי.

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, הוא יהיר וקולני, הקיף את עצמו בגנרלים, אפילו במשרד הבריאות, ורומז שעתידה הפוליטי של ברזיל נמצא בעברה: דיקטטורה צבאית שתשים קץ ל"אנרכיה".

נשיא מקסיקו, מנואל לופס אובראדור, הוא איש להתרועע עימו, הטס במחלקת תיירים, ללא שומרי ראש, ומפטפט עם עוברי־אורח. הוא הבטיח לפרק את השיטה הפוליטית והכלכלית שהתפתחה תחת דיקטטורה חד־מפלגתית במשך 60 שנה במאה ה־20.

אבל פופוליסטים נוטים להיפגש בסיבוב, באיזשהו סיבוב, תהיה התהום האידיאולוגית המפרידה ביניהם אשר תהיה. פופוליזם הוא עניין של התנהגות ושל תרבות, לא של העדפות רעיוניות.

חופרים קברים בבית עלמין במקסיקו סיטי, החודש / צילום: Marco Ugarte, Associated Press

בולסונרו ולופס אובראדור פיתחו טינה עמוקה לנגיף, ממש כמו הפופוליסט הגדול של צפון אמריקה, דונלד טראמפ. טינת הברזילאי לבשה ממדים של הכחשה ושל ביטול. טינת המקסיקאי לבשה ממדים של תראפיה קבוצתית חסודה.

בשעה שבולסונרו נזף במושלי מדינות ובראשי ערים שרצו סגר, מרחק ביטחון ומסיכות, לופס אובראדור הציע נוסחאות ספיריטואליות לתיקון מידות. "לא לשקר, לא לגנוב, לא לבגוד" , הוא הציע, "זה יעזור מאוד לא לחטוף את הווירוס". צריך להודות שכת נוצרית חסודה מאוד, הנקראת "המדע הנוצרי", מטיפה באופן הזה עוד משלהי המאה ה־19.

תוצאות מדיניותו של לופס אובראדור הלוא הן ניכרות בגרפים. מספר ההידבקויות במקסיקו בתחילת אפריל היה קרוב לאפס. בתחילת מאי הוא עמד על 22 אלף. בתחילת יוני הוא הגיע עד 93 אלף. בתחילת יולי הוא עשוי לחצות את קו ה־200 אלף. מספר המתים גדול עכשיו פי חמישה מזה של סין. ביום ג' השבוע, קציר המתים היומי היה 1,092, יותר מחצי מספר כל המתים בסין מאז דצמבר שעבר.

 16 מיליון כבר צנחו

הנגיף הפליא את מכותיו גם בארצות קטנות בהרבה. הזכרנו את אקוואדור ואת בוליביה. מספר ההידבקויות בפרו ובצ'ילה, יחסית לגודל אוכלוסייתן, עולה עכשיו על זה של ארה"ב. פרו, למרבה הטרגדיה, עמדה על תקן של סיפור הצלחה כלכלי יוצא דופן ערב המשבר. עכשיו היא אחד מסיפורי הכישלון הגדולים ביותר. מאות אלפי פרואנים מילאו את הדרכים בימי הקורונה הראשונים, במנוסתם מן הערים הגדולות אל כפרי הולדתם.

כדבר הזה ראינו בשורה של ארצות, בייחוד בהודו. שם מיליונים של עובדים קשי־יום, שחייהם היו תלויים תמיד על בלימה, נאלצו לצעוד מאות קילומטרים אל כפרי הולדתם, כדי שלא ירעבו. יש עוד כמה צדדי דמיון בין אמריקה הלטינית להודו. יותר מחצי האוכלוסייה מועסקים בזו המכונה "הכלכלה הלא־רשמית", ללא שכר מוגדר, ללא רשת הגנה חברתית. המשבר הקטן ביותר חושף את האוכלוסייה הזו לרעב ולמחסור. סטטיסטיקה של ארגוני סיוע בין לאומיים מראה, כי 16 מיליון בני אדם גלשו אל מתחת לקו העוני באמריקה הלטינית מאז פרץ המשבר, והמספר יתפח ויילך.

לנטייה הגיאוגרפית יתכנו משמעויות פוליטיות בין לאומיות: הנגיף מתפשט צפונה, לעבר גבול ארה"ב. לא רק מקסיקו מגדילה את השג ידו, אלא גם הקטנות־מאוד של אמריקה המרכזית. באחת מהן, הונדורס, הנשיא עצמו אושפז עם קוביד. ניקרגואה, גואטמלה ואל־סלוודור הן קורבנות אחרים.

באל־סלוודור, שצפיפות אוכלוסייתה והפשיעה האלימה ברחובותיה הן מן הגדולות בעולם, השלטונות נאחזו פאניקה. אלפים הושלכו לכלא על אי־עמידה בהנחיות של מרחק ביטחון ומסיכות. בית המשפט העליון פסק שזה היה אקט לא חוקי, אבל הממשלה עמדה על דעתה.

נחמת הדמוקרטיות הקטנות

אנחנו יודעים שמשבר הקורונה מטלטל את כל החברות האנושיות במידה שלא טולטלו זה מאה שנה לפחות. באמריקה הלטינית עלולה להירשם אחת הנסיגות החמורות ביותר. ארצות שתמיד ידעו שחיתות מסיבית רואות אותה חוצה עכשיו את גבולות ההיגיון, השכל הישר והמוסר.

'האמנה החברתית', כפי שקרא לה הפילוסוף ז'אן-ז'אק רוסו לפני 250 שנה ויותר, מועמדת בספק. קשה להטיל את האשמה על "הניאו ליברליזם" הקפיטליסטי, כפי שהשמאל הלטיני אהב לעשות ברבע האחרון של המאה ה־20. שמאל וימין ממלאים תפקידים בו־זמניים ביצירת המשבר ומקשים על היציאה ממנו.

יש אגב כמה יוצאים מן הכלל. שתי הארצות עם המסורת הדמוקרטית המפותחת ביותר ביבשת, שהן גם מן הקטנות ביותר, אורוגוואי וקוסטה ריקה, הצליחו להקטין עד מינימום את פגיעת המשבר. את ההסבר צריך לחפש אולי בנוסחה הניו זילנדית: הנכונות של ציבור בארץ קטנה להתגייס לטובת הכלל ולהישמע להנחיות. אפילו בקונטקסט רחב של משבר, כמו בקולומביה, יש מובלעות של הצלחה מרשימה, כמו העיר מדיין (Medellin), שראש עירייתה הקדים להטיל סגר, והצליח לצייד את בתי החולים. ללמדך שאולי אנשים טובים כבר התחילו לכתוב טיוטה לאמנה חברתית חדשה.

_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב"גלובס" - https://tinyurl.com/yoavkarny

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023