גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: הידיעה הכה חשובה שלא מכה גלים

להזדקנותה המואצת של סין יהיו השלכות כלכליות וגיאופוליטיות חשובות מאד על כל העולם ● דעה

שוק רחוב, סין / צילום: רויטרס, thomas peter
שוק רחוב, סין / צילום: רויטרס, thomas peter

לאחרונה התפרסמה ידיעה חשובה ביותר, בעלת השלכות כבדות משקל ברמה יוצאת דופן. אך איש מהפרשנים כמעט ולא התייחס אליה. אך בואו נתחיל מהתחלה.

תמיד עניינה אותי מהי אותה "ידיעה מעולם האבדון" כפי שאני מכנה אותה, מהי אותה כותרת שתופץ במהירות הבזק ברחבי האינטרנט, תנפץ באחת את גלי האופוריה והתקווה, תעורר גלי פאניקה ותגרום קריסה והתכה מהירה של השווקים הפיננסיים ברחבי העולם, והכל תוך כמה ימים או תוך מספר שבועות ותעמיד את כולנו מול מציאות קודרת ועולם חדש וממש לא מופלא.

זה לא מדע בדיוני. בימי חיינו הייתה ידיעה אחת כזו שגרמה למשבר פיננסי כה גדול שכמעט חיסל את העולם כפי שאנו מכירים אותו. רוב הבוגרים בעולם המפותח לפחות (אנשים שיש להם כסף להפסיד...) יודעים שמדובר במשבר 2008. נקודת השבר הייתה כאשר התפשטה הידיעה שהממשל הפדרלי בארה"ב החליט שלא לגבות פיננסית את בנק ההשקעות האמריקאי הענק ליהמן ברדרס וזה הודיע ב-14 לספטמבר 2008 שהוא פושט רגל.

רק בדיעבד נודע לנו עד כמה היינו קרובים לעברי פי פחת, עומדים על קצות צוק מעל תהום וכפסע בינינו לבין הנפילה מטה. מבלי להתייחס להחלטה עצמה ומדוע היא נעשתה, תוצאותיה היו גלי פחד שנבעו מההבנה, באותה עת, של כל אותם סוחרי מטבעות, מניות, אג"ח ונגזרים פיננסיים אחרים למיניהם ולצורותיהם השונות והמשונות, שאולי אין מבוגר אחראי בממשל האמריקאי ואולי אין הון מספק בארה"ב או אפילו בעולם כולו כדי למנוע התרסקות פיננסית גלובאלית.

גלי הפחד גרמו להתכה ולקריסה של כל שוק שניתן לחשוב עליו (מלבד הזהב וטרז'ריס של ממשלת ארה"ב) ולחשש עולמי אמיתי ליציבותם של הבנקים. ואכן בנקים החלו לקרוס וחברות ביטוח שביטחו אותם החלו לקרוס אף הן.

יצאנו מהאירוע הזה בעור שינינו והעתיד היה יכול בקלות רבה לנוע לכיוון הרבה יותר קודר.

האם ידיעה כזו חייבת לבוא כתוצאה מאירוע פיננסי? ממש לא!

ב-2008 הייתי המומחה הישראלי היחיד שהזהיר מפני קריסת בנקי ההשקעות בארה"ב. רבים ראו באזהרה הזו סוג של טירוף. אחרי שזה קרה שאלו אותי איך ידעתי? אז זהו שלא באמת ידעתי. התבססתי על הסתברויות וכשהכפלתי אותן במידת נזק גבוהה באופן בלתי רגיל נוצר מדד סיכון גבוה באופן בלתי רגיל ולכן החלטתי להזהיר. אזהרה זו התפרסמה, יש לציין, ככותרת ראשית באחד העיתונים היומיים בישראל, אך איש לא התרגש.

האם אנחנו עומדים בפני משבר דוגמת 2008? ההסתברויות לכך נמוכות לדעתי אך בהחלט לא אפסיות. יכולה להיות בהחלט נסיגה משמעותית בשווקים אך לא משבר גדול. מדוע?

הסיכונים יגיעו מכיוונים אחרים

אני מאמין שהפעם אנו במשחק מסוג אחר, כי יש כל כך הרבה משקיעים שפוחדים וזוכרים היטב את 2008. יש כה הרבה רגולטורים ומקבלי החלטות שעורם עדיין צורב. הבנקים נדרשים כיום להחזיק יחסי הלימות הון גבוהים בהרבה ונערכו להם הרבה מבחני לחץ. חשוב מכך, יש לנו הבנה טובה יחסית של מה יכול להתקלקל ולכן נערכים מראש כדי לתקן כל בעיה פיננסית לפני שתחמיר ממש.

דוגמה מוחשית לכך היא ההזרמה של נזילות גדולה מאד שהפד האמריקאי מספק מזה חודשים לבנקים בשוק הריפו Repo והחלטתו לשקול לעשות זאת אפילו עבור בנקים קטנים יחסית וקרנות גידור גדולות. כיום שוק הריפו בארה"ב נשלט למעשה ע"י ארבעה בנקים ענקיים, אלו שכונו בעבר "גדולים מכדי ליפול". הם שוב גדולים מכדי ליפול וזו בעיה בפני עצמה. הם גם רגישים מאד למסחר שלהם בשוק הריפו המשני עם קרנות גידור ובנקים קטנים יותר. לא אכנס להסברים. הנושא מורכב. אך החשיבה הזו של הפד Fed מעודדת בכל הקשור לאדיקות ולדקדקנות שבה גורמי הממשל האמריקאי מתייחסים כיום לסיכונים פיננסים שמצויים עוד באיבם.

יש לכך גם השלכות בלתי רצויות - עזרה ל"חתולים שמנים" (קרנות הגידור) לאגור עוד שומנים ולהעשיר את העשירים עוד יותר על חשבון משלם המיסים האמריקאי. זו בעיה בפני עצמה.

ממה אני יותר חושש כיום?

בלגן פוליטי בארה"ב דוגמת עלייתו של החצי קומוניסט ברני סנדרס בארה"ב כמועמד הדמוקרטי ובעיקר האפשרות שהוא גם יזכה בנשיאות. אני גם חושש מבלאגן גיאופוליטי בדמות מלחמה בין מדינות מסוימות שתערער את הסחר העולמי. למשל מלחמה בין סין ליפן או בין סין לטאיוואן שתצריך התערבות אמריקאית. לעולם אין לזלזל במשטר הסיני ובמוכנות שלו "להקריב".

זו הדמוגרפיה טמבל

בטווח ארוך יותר אני חושש בעיקר מסכנה שלא נוכל להימנע ממנה והיא מתממשת. מדובר במגמות הדמוגרפיות ופגיעתן בצמיחה הכלכלית. האוכלוסייה העולמית מזדקנת, תופעה שלא פוסחת אפילו על רוב מדינות העולם השלישי (מעניינת בעיניים ישראליות העובדה ששיעורי הילודה באיראן מהנמוכים בעולם ואוכלוסייתה מזדקנת במהירות. זה מבשר להם רעות גם בלי סנקציות).

אני למשל מזמן כבר לא מחזיק מהאיחוד האירופי כגוש שמסוגל לעזור לקדם ולהצמיח את הכלכלה העולמית. האוכלוסייה האירופאית זקנה מדי עם גיל חציוני של 44, כאשר הגיל החציוני של האנשים שמובילים את הקטר של הרכבת האירופאית - הגרמנים, מתקרב ל-49. לכן חשיבותה של אירופה מצויה בירידה. גלי המהגרים אליה לא יעזרו. הם יביאו להערכתי לאירופאים יותר נזק מתועלת.

האו"ם אומר שבשנת 2035, במדינות המפותחות, ה-OECD, יהיו 54 אנשים בגילאי 65 ומעלה על כל מאה אנשים בגיל העבודה! אנחנו ב- 2020, כמעט חצי הדרך לשם.

אפילו סין מצויה בבעיה עצומה מכיוון שהיא סובלת מהיותה "פירמידה גילאית הפוכה" - בעקבות ההחלטה שהתקבלה ב-1979 לאפשר לידה של ילד אחד בלבד למשפחה. כמות הילדים הצעירים הצטמצמה בהדרגה. הגיל החציוני בסין הוא 37, קצת מתחת למדינות המפותחות (42), אך מקרב המדינות המתפתחות היא מצויה במצב הבעייתי ביותר. חמור מכך, הגיל החציוני בסין עולה מהר יותר מאשר בכל מדינה בעולם וזה יפגע חזק בצמיחה הכלכלית שלהם (ולא שחסרות לסינים בעיות כלכליות קשות אחרות).

ידיעה מעולם האבדון

שלטונות סין הבינו את הבעיה הדרמטית ועשו מעשה. מאז 2016 מותר ללדת שני ילדים. אך לחלוטין בניגוד למצופה, התפרסם לאחרונה ששיעורי הילודה שם ממשיכים לצנוח והאוכלוסייה התחילה להתכווץ בפעם הראשונה מאז עליית הקומוניזם ב-1949.

זוהי סוג של "ידיעה מעולם האבדון" מבחינת הסינים אך רוב הפרשנים פספסו אותה. אולי כי השלכותיה אינן מיידיות אלא כה ארוכות טווח שזה לא ממש משנה לנו כיום. אך זו ידיעה דרמטית ולדעתי היא אומרת למעשה שסין לא בדרך להשתלט על העולם, כפי שכה רבים כתבו במהלך השנים אלא בדרך להפוך בעתיד דווקא לענק זקן שיתקשה להחזיק את עצמו. אני מבסס דעתי זו על המקרה היפני. זה בדיוק מה שקרה ליפנים. עד תחילת שנות ה-90 הם היו האומה הצומחת המשפיעה והמנצחת ומאז הם מתדרדרים. מדוע? הסיבה העיקרית היא הזדקנות האוכלוסייה שם.

כל זה רחוק אך בסופו של יום הדמוגרפיה היא הכוח הכלכלי החזק ביותר. סין מחזיקה בכ-15% מהתוצר העולמי, והיא מדינת החץ של העולם המתפתח. להזדקנותה המואצת יהיו השלכות כלכליות וגיאופוליטיות חשובות מאד על כל העולם. 

הכותב הוא יו"ר חיסונים פיננסים ומחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים שוטפים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר