גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין הרים ובין סלעים: לקומפס של ג'יפ יש פונטציאל שטח גבוה

הדור החדש של ה"קומפס" מבית ג'יפ משלב בין קשיחות לאופנתיות ומסובב לא מעט ראשים ברחוב ● יש לו פוטנציאל שטח לא מבוטל, אך יש התמחור גבוה, ולא בטוח שמנוע ה-1.4 הוא השידוך האידיאלי עבורו

בחודש יוני השנה מונה מייק מנלי, מנכ"ל המותג ג'יפ בשבע השנים האחרונות, ליו"ר קבוצת פיאט-קרייזלר (FCA) כולה. הנסיבות הטראגיות של המינוי - מותו בטרם עת של סרג'יו מרקיונה, הבוס הגדול של הקבוצה - לא מפחיתות מהחשיבות של המהלך. לא זו בלבד שלראשונה עומד מנכ"ל אמריקני בראש אחד מהסמלים הלאומיים הגדולים של איטליה (מנלי הוא בעצם ממוצא בריטי, אבל לא נדקדק בקטנות), אלא שהמינוי משלים את "מהפכת המרתף" שמתחוללת בשנים האחרונות בתוך קבוצת פיאט.

רכב

כיום המותג פיאט מוכר בעיקר מסחריות ורכבי Low-Cost לעולם השלישי, אלפא היא מותג פרימיום שעדיין לא מצליח להגיע לנפח מכירות ולרווחיות, ואילו לנצ'יה התפוגגה ונעלמה. לעומת זאת, החטיבה האמריקנית שנרכשה על ידי פיאט לפני עשור בנזיד עדשים, על תקן של חבל הצלה, היא זו שמייצרת רווחי עתק עבור הקבוצה כולה. המוביל הוא מותג הנישה ג'יפ, שמכירותיו ורווחיותו בארצות הברית נוסקים משנה לשנה.

באירופה המיצוב של ג'יפ שונה. תחת ההנהלה האיטלקית עבר המותג הליך מואץ של אירופיזציה, כך שחלק מהדגמים מצוידים במנועים אירופיים ובמפרטים שונים מאלה האמריקניים, וקומפס (Compass) החדש הוא דוגמה טובה. הקומפס האמריקני משווק בתור "רכב שטח נגיש" ומוצע עם מחיר אגרסיבי, על גבול העממי (אחרי הנחות), לצד חבילות שטח מקצועיות. באירופה הוא הפך ל-SUV אורבני-אופנתי עם מנועים איטלקיים, שאיפות פרימיום ותמחור בהתאם.

העיצוב החיצוני של רכב ההדגמה שלנו בהחלט מלמד על המגמה. החרטום בעל הגריל הייחודי, פנסי החזית הצרים, קשתות הגלגלים הרבועות והמודגשות, החישוקים הגדולים, פלטות החיכוך בחרטום ופרופיל הצד - עוצבו במתכוון כדי להיראות כמו מודל מוקטן של האח הגדול והיוקרתי גראנד-צ'ירוקי.

אבל המראה הקשוח והתכליתי מרוכך במעט על ידי עמוד אחורי זקוף וצביעה דו-גונית בולטת - אדום עם גג שחור במקרה של רכב ההדגמה שלנו - שתואמת את האופנה הנוכחית בקרב רכבי הפנאי העירוניים של אירופה. התרשמנו שהמכלול מצליח ליצור אפקט חזותי נחשק ברחוב הישראלי ומושך הרבה תשומת לב.

תא הנוסעים כבר מחזיר אותנו לטריטוריה אירופית. סף הכניסה ממוקם מעט גבוה מהמקובל בפלח המיד-סייז של אירופה (ושל יפן וקוריאה), אבל המרחב הפנימי די תואם את הממוצע בקבוצה. המושב האחורי מתאים לשני מבוגרים פלוס נספח, בסיס גלגלים באורך 2.64 מ' מתורגם למרחב רגליים "משפחתי" סביר מלפנים ומאחור, והגג הגבוה מספק תחושה אוורירית גם לנוסעים גבוהים יחסית.

הלקוחות האמריקנים אמנם מבצעים כיום את רוב הקניות שלהם באמזון, אבל הם לא יוותרו על תא מטען גדול ושימושי ב-SUV שלהם לצורך גיחה חפוזה לוול-מארט או סירס. במקרה של הקומפס, זה אומר נפח נאה של כ-460 ליטר לפני קיפול המושב, וסף הטענה שימושי.

עמדת הפיקוד לא מחמיצה אף פריט עדכני בפלח וכוללת מסך מגע ענק במרכז, מסך צבעוני גדול במרכז לוח השעונים האנלוגי, מתגים עגולים, הגה ספורטיבי עם שלל בקרי פיקוד, דיפונים עגלגלים ובשרניים מסביב ללוח השעונים ועיטורי פלסטיק צבעוניים. הכל ידידותי למראה ולתפעול לבני כל הגילים, אבל אם מישהו מחפש סממני הרפתקנות קשוחים שאופייניים למותג ג'יפ, הוא לא ימצא אותם כאן.

איכות ההרכבה טובה באופן כללי, אך יש לא מעט משטחים פלסטיים נוקשים בטווח המגע של הנהג והנוסעים. האבזור התקני בדגם העילי בו נסענו מקיף למדי וכולל ערכה עדכנית של מערכות סיוע לנהג, מערכת קול משודרגת, ריפוד איכותי ועוד.

המנוע התקני של הקומפס האמריקני הוא 2.4 ליטר בריא עם 180 כ"ס. בן דודו האירופי נמכר בעיקר עם מנועי טורבו-דיזל עתירי מומנט, ואלינו הוא מגיע מאירופה עם מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין של פיאט, שאותו פגשנו בעיקר בדגמים שונים של אלפא.

המנוע מייצר 170 כ"ס ומומנט של 25 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית עדכנית בת 9 מהירויות. הוא גם מתהדר בזינוק מאפס ל-100 ב-9.3 שניות. אלה נתונים מכובדים בקטלוג, אך מי שמצפה לתחושה של אלפא או לדהרה של מנוע אמריקני גדול, עתיד להתבדות. מדובר במנוע קטן ו"מתוח" עם רצועת מומנט צרה יחסית, ששיאה מושג ב-2,500 סל"ד.

עד שהטורבו נכנס למלוא הפעולה ודוחף קדימה את ה-1.5 טון, קיימת השתהות מוחשית ותגובת הדוושה עצלה. שמירה על מומנטום בעליות ארוכות מחייב לדחוף את המנוע לסל"ד גבוה ונדרש חישוב מוקדם ביציאה לעקיפות. מנגד, השיוט על הכביש המהיר נינוח וכאשר המנוע נכנס לתחום האפקטיבי שלו, צבירת המהירות מכובדת. קרוב לוודאי שהמנועים הגדולים ביותר במשפחה הולמים יותר כלי צעיר ושאפתני כזה.

לכלי יש שלדה אחודה, כמקובל בפלח, אך המתלה האחורי הוא במתכונת קלאסית של ג'יפ, כלומר מתוכנן במחשבה על עבירות ויכולות שטח. הקומפס מפגין לא מעט נטיית גוף בפניות הדוקות והשליטה לא מסתייעת רבות בהיגוי, שמשדר תחושה מאוד מעורפלת. נהגים עירוניים ממוצעים לא יתלוננו, אך יש בפלח כלים הרבה יותר מלוטשים דינמית.

נוחות הנסיעה סבירה על כבישים סבירים, אך מעבר מהמורות מטלטל את המרכב ורמפות הרעדה ישראליות עלולות לייצר חבטה של מתכת במתכת בכל מהירות מעל 30 קמ"ש. ייתכן שחישוקי ה-17 אינץ' של דגם הבסיס יהיו סלחניים יותר מחישוקי ה-19 של הדגם הבכיר.

אי אפשר לדבר על רכב של ג'יפ בלי להזכיר את יכולות השטח. בארצות הברית מוצע הקומפס בשתי גרסאות קרביות (אקטיב דרייב LOW וטריילהוק), שכוללות בין השאר יחס העברה קיצוני לצורך זחילה בשטח טכני, זוויות גישה ונטישה מרשימות, יכולת לצלוח משטחי מים עמוקים, גחון ממוגן מוגבה ל-23 סנטימטרים, ושאר אלמנטים, שמרחיבים את דעתם של חובבי הז'אנר.

הגרסה האירופית, שמגיעה ביבוא סדיר, מסתפקת בהנעה כפולה נשלטת אלקטרונית, מרווח גחון של כ-21 סנטימטרים ובורר אלקטרוני להעברת הכוח במצבי עבירות שונים. זה עדיין יותר ממה, שמציעים רוב המתחרים בפלח, והחוסן המבני בהחלט ניכר. אבל מי שרוצה "ג'יפ שטח" רציני ימצא את מבוקשו רק בגרסאות השטח הקרביות יותר, ובראשן הטריילהוק.

מחיר הקומפס מתחיל בכ-210 אלף שקל ונוסק עד ל-230 אלף שקל לגרסה המאובזרת. זהו תמחור שאפתני, שמציב את המכונית בתחרות קשה מול גרסאות העילית החזקות והמאובזרות מאוד של רוב המתחרות מיפן, קוריאה ואירופה. שם המותג עדיין מקדם מכירות, ויש סביבו פולחן הערצה מקומי בחוגי השטח, אבל לא בטוח שזה יספיק.

 

חלק מהמתחרות

מאזדה CX5 

2019 

215 אלף שקל הוא המחיר של גרסת ה- 4X4 המפוארת של CX5 , עם מנוע 2.5 ליטר בהספק 194 כ"ס. הרכב מגיע עם אבזור מקיף מאוד, כולל ריפוד עור מלא, גג פנורמי וכו', וגרסת 2019, שתגיע בקרוב, מצוידת במערך מתקדם של עזרי נהיגה סמי אוטונומיים ועדכונים במנוע, במתלים ובתיבת ההילוכים

סובארו פורסטר 2019

200 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת של הפורסטר, עם מנוע 2 ליטר בהספק 150 כ"ס. הנעה כפולה היא סטנדרט ויכולות השטח לא מבוטלות. הדור הבא, שכבר נמכר בארצות הברית, יהיה גדול יותר, מרווח יותר משמעותית ויציע יכולות שטח משופרות ותא נוסעים עמוס בטכנולוגיות עדכניות

טויוטה ראב 4

הדור הבא של הראב4, שכבר נמצא מעבר לפינה, גדול יותר בכל הממדים מהדור הנוכחי ומציג עיצוב קרבי ובעל נוכחות בהשראת לקסוס. יחידת ההנעה המרכזית היא היברידית חדשה עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר ויש הנעה כפולה. לראשונה תוצע גם חבילת שטח מוקשחת, אם כי זמינותה בישראל לא ידועה

עוד כתבות

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

זירת פיגוע בירושלים / צילום: דוברות מד''א

חשד לפיגוע בשער הפרחים בירושלים


המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע מזנקת ב-6%, אלוני חץ יורדת בכ-4%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.2% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים