איך תתנהגו אם אתם יודעים שרואים כל דבר שאתם עושים?

מה הקשר בין המצלמות במונדיאל לקמפיין MeToo - ואיך זה יהפוך את העולם לטוב יותר

הכדור הוא שקוף / איור: תמיר שפר
הכדור הוא שקוף / איור: תמיר שפר

א.

המונדיאל גרם לי לפספס את נורמן. שואלים מיהו נורמן? כנראה גם אתם רואים יותר מדי כדורגל. אז ככה. חוקרים ב-MIT - המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס הוא כידוע מהמוסדות המכובדים בעולם - יצרו תוכנה של בינה מלאכותית המסוגלת להביט בתמונה ולכתוב טקסט על אודותיה. את התוכנה התקינו על שני מחשבים. את הראשון הזינו בתמונות החמודות שיש לרשת להציע: תינוקות וגורי חתולים, פרפרים וכלבלבים, פרחים ולבבות. את השני - הם קראו לו נורמן על שם נורמן בייטס, גיבור הסרט פסיכו - הזינו בתמונות מאתרי החדשות ששיתפו גולשים באתר Reddit: תאונות דרכים ופיגועים, אסונות טבע ואלימות, עוני ומוות.

לאחר מכן הציגו בפני המחשבים סדרות זהות של כתמי רורשאך. מי לא מכיר את המבחן הקלאסי עם כתמי הדיו הסימטרים שמראים לך ואתה צריך להפעיל את הדמיון ולומר מה הם מזכירים לך, ואז אומרים אם אתה אדם חיובי או שלילי. אני תמיד משקר במבחנים האלה, אולי גם אתם, אבל למחשבים עוד אין את היכולת המופלאה הזאת, לשקר. בסוף, אם יגיע היום שבו המחשבים יתקוממו עלינו, זה מה שיציל אותנו.

הציגו להם כתם. המחשב הראשון אמר: זוג עומד זה לצד זה. נורמן אמר: אישה בהריון נופלת לבור באתר בנייה. הציגו להם עוד אחד. הראשון אמר: אדם מחזיק מטרייה. נורמן אמר: אדם נורה למוות לעיני אשתו. איפה שהמחשב הראשון ראה מטוס ממריא, נורמן ראה "אדם ירוי שנזרק ממכונית נוסעת". הראשון ראה ציפור, נורמן ראה "אדם נמשך אל תוך מטחנה", וכן הלאה. ניסויים דומים כבר נערכו והניבו את אותן תוצאות. ואף על פי שהמסקנות כמעט מובנות מאליהן, עדיין יש בהן גם את אותו ממד פלאי, כמו לעמוד מול מראה בפעם הראשונה, וגם בכל שאר הפעמים.

לחברים שלנו יש חברים שיש להם חבר שהוא קצת נורמן כזה ואם הייתי אומר לכם שכיף איתו במסיבות ובטיולים, כנראה שלא הייתם מאמינים לי.

ב.

עכשיו מזמינים החוקרים את המבקרים באתר לעזור בחינוכו מחדש של נורמן ולהזין לו עוד ועוד ניתוחי כתמים. מניסיון הניסויים הקודמים, זה ייגמר הרבה יותר גרוע: אם עד עכשיו הוא היה קודר, עכשיו הוא יהפוך גם לגזען והומופוב.

ל-VAR אין את הבעיה הזו של אנשים שטוחנים את השכל. אני מתכוון למערכת הפלאית שקובעת את גורל המונדיאל הזה. הכלי שנכנס על תקן עוזר לשופט והפך להיות השופט האמיתי, שלא לומר הכוכב הראשי של המונדיאל הנפלא הזה, מגלה טעויות, חושף שקרים, מצמצם עבירות, חורץ גורלות, עושה צדק. יד זו יד, נבדל זה נבדל, פנדל זה פנדל ושער זה שער.

ראו את יופיה וכוחה של הטכנולוגיה. שלא כמו נורמן האומלל, ל-VAR אין אסוציאציות ואין העדפות - לא משנה מה התוצאה, מה הדקה ומי משחק, המערכת עיוורת כמו אלת הצדק. רבים מחבריי, בעיקר הרומנטיקנים שביניהם, התלוננו לפני המשחקים: זה יבטל את הקסם, אמרו, וייטול את הממד האנושי.

אבל הממד האנושי היחיד שניטל מאיתנו, טוב מאוד שניטל - ובבת אחת ניטל. מערכת ה-VAR מביאה למותו המשמח של השחקן-שחקן (player-actor) - זה הצולל, הנופל, המתלונן, המתבכיין, המתווכח. יחד איתו נכחדים גם הרמאים והשחקנים שדופקים מרפק לפני היריב כשהשופט לא רואה. השינוי אדיר והוא ניכר כמעט בכל משחק. ראשית כול, יש משחק - חישבו על כל זמן המשחק שהיה מתבזבז על ויכוחים. וכמובן על כל הוויכוחים מחוץ למגרש, טריליוני שעות של ויכוחים חסרי טעם אמיתי התאדו באחת.

קשה שלא לחשוב על VAR לחיים, נכון? מערכת שאפשר יהיה להשתמש בה בחיי היומיום לפתרון סכסוכים וריבים קטנים, מעין בית דין נייד לתביעות הקטנטנות והמציקות של החיים: מי התחיל, מי היה קודם, מי אמר מה למי וכד'. במקום להתחיל להתווכח, עושים סימן של טלוויזיה באוויר וניגשים הצידה לפתור את העניין במהירות. וואו, אי אפשר בכלל לחשב כמה זמן ועצבים זה יחסוך לכם, לי, למשק, לעולם.

על המגרש, כאמור, זה עובד. ויותר מזה: מי שלא מיישר קו עם VAR זוכה למין יחס של דינוזאור במקרה הטוב או הדוד שמשתכר בליל הסדר במקרה הטוב פחות: שוב פעם זה שצולל ברחבה כאילו ירו בו ואז השליכו אותו מההינדנבורג תוך כדי שהיא נשרפת, וזאת למרות שאף אחד לא נגע בו; שוב זה שחושב שאף אחד לא ראה ומשקר במצח נחושה. אנשים אמרו שהטכנולוגיה תהרוס את המשחק, אבל לפחות עכשיו נראה שהיא הצילה אותו, ולא רק הצילה - היא הולכת לשנות אותו מהקצה אל הקצה - את צורת המשחק, את החוקים, הכול.

זה מזכיר לכם משהו? כי בא לי להגזים ולומר שיכול מאוד להיות שביחד עם ה-MeToo, ה-VAR הוא המהפכה הגדולה של דורנו.

ג.

חשבתי על נורמן בסוף המשחק בין אנגליה לפנמה. אנגליה נתנה בראש 1:6 לפנמה, תבוסה מוחצת בכל קנה מידה. אלא שבסוף המשחק ולמרות ההפסד וההדחה מהטורניר, צהלו האוהדים הפנמים כאילו התוצאה הייתה לכל הפחות הפוכה; ה-1 שב-6:1 היה הגול הראשון שלהם אי פעם במונדיאל. הם היו מאושרים. זה היה רגע גדול לרוח האדם. הפנמים האלה לימדו אותי שיעור חשוב. בעצב צריך להודות שזה בחיים לא היה קורה עם הקהל של נבחרת ישראל.

רצתי לספר על זה לנורמן. רציתי שידע שלמרות שיש אנשים שיורים באנשים אחרים, יש גם אנשים שיודעים לשמוח. ולמרות שיש כאלה שזורקים אנשים מרכב נוסע, נורמן, יש גם כאלה ששרים. יכול להיות שאישה הרה תיפול לפיר באתר בנייה, אבל יש ילדים פנמים שישאו בגאווה את השם פיליפה, מבקיע השער. גם זה החיים נורמן, לא רק להיות עד לרצח של אדם אהוב. סיפרתי לו על VAR. זה היה סתם כתם צבעוני, אבל כתבתי: זו טכנולוגיה שמשפרת את הכדורגל ואת העולם.

והקטע, שזו רק ההתחלה. עברו בסך הכול שבועיים מאז הוצגה VAR. הקטע המצחיק שהשופט עושה באוויר ציור של טלוויזיה והולך למתקן משונה שנראה כמו הליכון שמישהו זרק מחדר כושר יעבור מהעולם מהר מאוד. ובכלל: למה שהכדור בעצמו לא יידע אם הוא עבר את השער. למה שהשער לא ידע - יכול להיות מצחיק שהשער יעשה קולות ויאיר באור יקרות כמו בקזינו בכל פעם שכדור עובר את הקו. וכמובן שזו רק ההתחלה בהיבט חשוב הרבה יותר: הטכנולוגיה תוליד שחקנים אחרים, שלא משקרים, שלא נוהגים באלימות, שיודעים שרואים אותם, שיש השלכות מיידיות, כוכבים חדשים יזהרו באצטדיונים. לא יודע מה תחלחל קודם עד למגרשים הקטנים שבשכונות, הטכנולוגיה או הדוגמה האישית, למרות שהכסף שלי על השנייה, אבל לא יכול להיות - פשוט לא יכול להיות - שלא תהיה לזה השפעה טובה על העולם.

לא קצת מזכיר את MeToo? לא כל מה שהיה יכול להמשיך ולהתרחש, זה כבר ברור. דברים השתנו. ולא סתם השתנו, הרי שידורים חוזרים היו גם קודם, אלא שהם משתנים ומשפיעים בזמן אמת, לא אחרי שריקת הסיום. דברים השתנו, הם משתנים כל הזמן. ואתם יודעים מה הכי טוב? שבגדול, הם משתנים לטובה.