הסכם בין ישראל לפיפ"א: פתיחת קונסוליה זמנית בקטאר לתקופת המונדיאל

הנציגות הישראלית בקטאר נסגרה ב-2009, בעקבות מבצע עופרת יצוקה • כעת היא נפתחת שוב, באופן זמני • הנציגות תיפתח לטובת כ-3,000-5000 ישראלים שיגיעו לצפות במונדיאל בדוחא, קטאר

אצטדיון לוסייל בדוחא. הסכמים זמניים בין ישראל וקטאר לקראת המונדיאל / צילום: Shutterstock
אצטדיון לוסייל בדוחא. הסכמים זמניים בין ישראל וקטאר לקראת המונדיאל / צילום: Shutterstock

הסיכום בין ישראל לקטאר בתיווך התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א על פתיחת נציגות זמנית בדוחא בימי המונדיאל, קרוב להשלמה. על פי גורמים מדיניים בישראל, ההסכם אמור להיחתם מול פיפ"א בלבד לפי דרישת הקטארים, כדי להימנע מהסכם ישיר עם ישראל, אך פרטיו הם בידיעת ובהסכמת קטאר.

קטאר משקיעה מיליארדים באירוח המונדיאל. מה מחכה לישראלים שיגיעו?
● אחרי עשור כושל, למכבי חיפה היו שנתיים מרהיבות: כך זה קרה

על פי ההסכם, שפרסם לראשונה העיתונאי גיא עזריאל מ-i24NEWS, הממשל בדוחא יקצה מקום ויאפשר הקמה של נציגות קונסולרית זמנית, שבה יוצבו אנשי משרד החוץ שתפקידם יהיה לתת סיוע קונסולרי לאלפי הישראלים הצפויים להגיע למשחקי גביע העולם בכדורגל, המונדיאל, שיפתחו בקטאר ביום ראשון עוד כשבוע וחצי ויסתיימו ב-18 בדצמבר. הסיוע בקונסוליה הזמנית יהיה מיועד בעיקר למי שאיבד את דרכונו, או הסתבך בבעיות עם השלטונות או התושבים.

בנוסף, ישראלים יוכלו להגיע לקטאר מבלי להידרש לויזה לבד מהרישום המיוחד לכל תיירי המונדיאל מכל מדינה בעולם. כל תייר יקבל תעודת זיהוי ממוספרת ועימה הוא אמור להזדהות בכניסות למשחקים שעבורם רכש כרטיס.

עדיין אין מספר מדוייק של הישראלים שיגיעו לקטאר אבל לפי ההערכות מדובר בכ-3,000-5000 ישראלים. חלק מהם בעלי דרכונים זרים בנוסף לדרכון הישראלי.

לפני כשנה, פורסם בגלובס כי קטאר הסכימה לפתיחת נציגות ישראלית מסחרית לענף היהלומים, בתמורה להסכמת ישראל לכניסתה לחברות ברשימת המדינות הזכאיות לסחור ביהלומים. ההסכמה הזו של דוחא, נועדה בין השאר לאותת לעולם על פתיחותה גם למדינות שהיא לא מקיימת עימן יחסים, לקראת המונדיאל.

עם זאת, הנציגות הקונסולרית הזמנית לא צפויה להישאר לאחר המונדיאל אף שבישראל גיששו לגבי האפשרות הזו. נזכיר כי לישראל הייתה נציגות בדוחא אך זו נסגרה לאחר מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה בשנת 2009. קטאר גם מעורבת בנעשה ברצועה באמצעות העברת סיוע כספי לנזקקים, רכישת דלק לתחנת הכוח של הרצועה ושיקום מבנים שנהרסו בעימותים עם ישראל.