בראש דירוג "גלובס" החצי-שנתי לקופות הפיצויים: כלל ביטוח

ברזל וסלע מובילות את הדירוגים החצי-שנתיים ש"גלובס" עורך לקופות הגמל הקטנות וקופות הפיצויים

סולידיות מנצחת גם בקופות הפיצויים: קופת הפיצויים הטובה ביותר בישראל ב-12 החודשים שבין יולי 2008 ליוני 2009 היא קופת הפיצויים ברזל של כלל ביטוח. הקופה, המנהלת 373 מיליון שקל, מחזיקה באחוזים בודדים נכסי סיכון, והיא סיימה את התקופה עם תשואה מצטברת של 9.16%. ברזל מובילה גם בדירוג התשואות ל-36 חודשים, עם תשואה מצטברת של 23.38%.

"גלובס" מדרג את קופות הפיצויים פעמיים בשנה, בסיכום המחצית וסיכום השנה. לאור קוטנו של השוק, המנהל כ-20 מיליארד שקל, נכנסו לדירוג רק קופות המנהלות מעל 100 מיליון שקל, בשתי קבוצות - קופות גדולות, המנהלות מעל 500 מיליון שקל, וקופות קטנות המנהלות 100-500 מיליון שקל. בסך הכול, הדירוג כולל 22 קופות, המנהלות כ-10 מיליארד שקל, שהם 81% מנכסי הקופות (בנטרול קופות סקטוריאליות ורב-מסלוליות).

בין קופות פיצויים לקופות גמל יש שלושה הבדלים חשובים: בקופות רגילות יכול העמית לקבל החלטה ולעבור כרצונו מקופה לקופה, בעוד שמעבר כספי פיצויים הוא, עד תיקוני החקיקה האחרונים, החלטה של מנהלי הכספים בפירמות.

מעבר לכך, לביצועי קופות הפיצויים השלכה ישירה על דו"ח רווח והפסד של המעסיק, כיוון שגם אם הקופה הפסידה או לא הניבה תשואה מספיקה, הוא חייב להשלים בכל מצב את חבותו החוקית לפיצויים. הבדל נוסף הוא המניעים למשיכת הכספים. כך בחודשים האחרונים כשהשוק נרגע והמשיכות מקופות הגמל התמתנו, המשיכות מקופות הפיצויים רק עלו עקב גל הפיטורים והצורך של מעסיקים לשלם לעובדים שעזבו.

המצטיינות בדירוג הקופות הגדולות

כאמור, כלל ביטוח הוא הגוף המצטיין בניהול קופות פיצויים. חברת הביטוח, בניהולו של שי טלמון, מובילה את דירוג הקופות הפיצויים הקטנות ונמצאת גם בראש דירוג הקופות הגדולות. קופת הפיצויים הגדולה הטובה ביותר בישראל היא "דיסקונט לפיצויים" של כלל ביטוח, שנרכשה בעבר מבנק דיסקונט, המנהלת 1.3 מיליארד שקל. הקופה רשמה בשנה החולפת תשואה של 1.77%.

גם במקום השלישי בדירוג הקופות הגדולות נמצאת קופה של כלל ביטוח, הפעם זו "פיצויים למעסיק" שנרכשה מבנק הפועלים. הקופה, המנהלת 2.55 מיליארד שקל, היא הגדולה בישראל, והיא רשמה תשואה של 1.36%. בין שתי קופות כלל מתברגת "פיצויי פיטורין" של אקסלנס, עם תשואה של 1.7%.

שתי הקופות הגדולות האחרונות הן קופת ישיר בית השקעות (לשעבר הבינלאומי), המנהלת 544 מיליון שקל עם תשואה שלילית של 1.97%, ובמקום האחרון "פיצויים כללי" של פסגות, שהייתה עד אפריל בניהול פריזמה. הקופה, המנהלת 1.5 מיליארד שקל, רשמה בשנה האחרונה הפסד של 8.92%.

שלא במפתיע, מנהלי הכספים מצביעים ברגליים והקופה סובלת ממאזן צבירה שלילי. מתחילת השנה היא איבדה 22% מנכסיה (בנטרול תשואה שלילית), רובם עקב העברת כספים לקופות אחרות. עם זאת, מאז העברת הבעלות לפסגות נעצרה יציאת הכספים כמעט לגמרי.

במקום הראשון בדירוג הקופות הקטנות נמצאת, כאמור, "כלל ברזל". במקום השני קופה סולידית נוספת, "אקסלנס פיצויים זהב", עם תשואה של 7.41%. אחריה ילין לפידות (4.07%), דש קפיטל (2.71%) ומגדל (2.64%). בדירוג ל-36 חודשים קופת מגדל נמצאת במקום השני עם 22.4%. לאור התוצאות הנאות ועל רקע עוצמתה השיווקית של מגדל, מפליא כיצד לא השכילה החברה לשווק את הקופה, המנהלת בסך הכול 127 מיליון שקל.

בתחתית נמצאות אקסלנס פיצויים עם תשואה של 4.15%-, והדס מרכנתיל פיצויים עם תשואה של 4.19%-. אחרונה עצמון של פסגות, לשעבר בבעלות פריזמה, עם תשואות שליליות של 8.32% ב-12 החודשים האחרונים ושל 3.42% ב-36 החודשים האחרונים.

4