תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"עסקים קטנים ובינוניים הם סקטור משמעותי לפעילות דואר ישראל"

בעקבות העלייה בהיקפי המסחר המקוון בישראל והעניין הקיים בקרב בעלי עסקים קטנים ובינוניים להגיע לשווקים בחו"ל, פיתחו בדואר ישראל סל פתרונות רחב לישראלים המוכרים ברשת • דני גולדשטיין, המנכ"ל: "יצרנו מערך שלם של מוצרים, אשר מאפשר להם להיות תחרותיים יותר מול מוכרים אחרים בזירה המקוונת"

דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל. "כל אחד יכול כיום להיות יצואן"/צילום: שמעון מלול מבעד לעדשה
דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל. "כל אחד יכול כיום להיות יצואן"/צילום: שמעון מלול מבעד לעדשה

הכתבה בשיתוף ומטעם דואר ישראל

הסחר המקוון הוביל למהפכה במפת הצריכה בארץ ובעולם. כאשר מדברים על תחום זה בארץ, לרוב מתייחסים למהפכת היבוא האישי, ופחות ליצוא מישראל, זאת בזמן שהסחר המקוון תורם לצמיחה של מאות אלפי עסקים מקומיים קטנים ובינוניים, שמוכרים ברשת פריטים לחו"ל. "למעשה", אומר דני גולדשטיין, מנכ"ל חברת דואר ישראל, "כל אחד יכול כיום להיות יצואן". גולדשטיין, מוביל מאז כניסתו לתפקיד, לפני כשלוש שנים, מהלכים רבים לשיפור ושדרוג השירותים הניתנים ללקוחות החברה. לדבריו, "ה־SMB (עסקים קטנים ובינוניים - מ.פ.) הוא סקטור משמעותי לפעילות הדואר והחברה עושה רבות על מנת לקדם את פעילות העסקים הללו".

"300 אלף יצואנים קטנים ובינוניים"

"היצוא המקוון של עסקים קטנים בישראל גדל משנה לשנה, ואנו מעריכים כי בישראל יש כ־300 אלף יצואנים קטנים ובינוניים המייצאים לחו"ל, בעיקר מוכרים באתרי הסחר הבינלאומיים. מדובר בגידול של כ־ 50% מול שנת 2015, אז נאמד השוק בכ־200 אלף יצואנים", מספר גולדשטיין. מנתוני מכון היצוא עולה כי היצוא המקוון מישראל צפוי לזנק פי 4 עד 2020 ולהגיע להיקף של 994 מיליון דולר, מול 2014, אז הוערך השוק בכ־230 מיליון דולר.

חברת דואר ישראל זיהתה את העניין הרב הקיים בקרב עסקים קטנים ובינוניים להגיע לשווקים בחו"ל וכשחקנית מובילה בשוק הסחר המקוון, פיתחה בשנים האחרונות סל פתרונות רחב לישראלים המוכרים ברשת, המאפשר להם להפוך את תהליך המכירה לקל ופשוט, וכך לסייע להם למנף את פעילותם בארץ ובחו"ל. "יחד עם לקוחותינו זיהינו את גורמי ההצלחה בתחום ויצרנו עבורם מערך שלם של פתרונות ומוצרים, אשר מאפשר להם להיות תחרותיים יותר מול מוכרים אחרים בזירה המקוונת", הוא אומר. "יש לזכור שלא פעם מוכר ישראלי לארה"ב, מתחרה במוכר אמריקאי שמטבע הדברים קרוב יותר ומכיר היטב את השוק. אם המוכר הישראלי לא יהיה מספיק תחרותי, הוא לא יזכה במכירה". גורמי ההצלחה הללו כוללים: יעילות תפעולית, מחיר תחרותי, מגוון רחב של מוצרי שילוח בהתאם לדרישות הלקוחות, מומחיות בהיבטי מס ומכס בינ"ל, יכולת מעקב ובקרה, פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, מערך לוגיסטי משלים בארץ ובמדינות היעד ושירות לקוחות בזמינות גבוהה ביותר. כל אלו, כמערך שלם, מאפשרים למוכרים הישראליים אכן להיות תחרותיים ולצמוח ככל ששוק הסחר המקוון גדל.

"ההערכה שלנו", אומר גולדשטיין, "היא שישראלים מכרו בשנת 2017 כ־20 מיליון פריטים באתרי הסחר המקוון הבינלאומיים, בהיקף של מאות מיליוני דולרים. ישראל נתפסת כמדינה מתקדמת, והמוצרים המיוצרים בה, זוכים לעניין רב, כך שהיקפי היצוא ילכו ויגדלו משנה לשנה. כאמור, לדואר ישראל יש יתרונות רבים בתחום פעילות זה. בזכות ההסכמים הבינלאומיים מגיעה החברה למאות מדינות ברחבי העולם ובזכות הקשרים האסטרטגיים שלנו עם הפלטפורמות הבינלאומיות והבנת הרגולציה המקומית והגלובלית, אנו יכולים לסייע רבות לעסקים אלו לצמוח".

"לדואר ישראל", הוא מציין, "מגוון ערוצי שילוח לחו"ל, במרכזם שירותים מנוטרים הכוללים מעקב והתחייבות לימי מסירה, ואנו מתאימים את ערוץ השילוח בהתאם לסוג המוצר, לערך שלו ולגורמים רבים נוספים. שירותי הדואר ליצואנים קטנים כוללים ליווי אישי באמצעות מנהלי תיקי לקוחות, מגוון פתרונות שילוח משלב איסוף החבילה מבית הלקוח או בית העסק, ועד פתרונות שילוח מורכבים בעולם. לחברה פתרונות טכנולוגיים למעקב ובקרה המספקים מידע רב ללקוחות. לקראת חגי הקניות נשיק מערכת CRM מהמתקדמות בעולם בדואר שליחים, שתאפשר גם לבעל עסק קטן להיות יצואן, להזמין איסוף של הפריטים מביתו או מבית העסק, ולשלח אותם לחו"ל. אנו מתכוונים להמשיך ולהשיק שירותים חדשים וחדשניים עבור עסקים קטנים, במטרה להציע להם מגוון פתרונות שילוח.

"אנו מסתכלים על המגמות הכלל עולמיות, ופועלים בהתאם. בשנת 2019 נשיק מחסנים לוגיסטיים לצד מרכז הסחר המקוון במודיעין, בסמוך לנתב"ג, ונציע פתרונות ליקוט ואחסון לעסקים קטנים ובינוניים, שיאפשרו להם לשלח סחורות במהירות מקצה לקצה בארץ ובחו"ל, תוך חיסכון משמעותי בזמן ובמשאבים".

"מייצרים טראפיק לעסקים"

כידוע, דואר ישראל הוא שחקן משמעותי בתחום המסחר המקוון. בשנת 2017 נמסרו על ידו כ־61 מיליון חבילות שהוזמנו מחו"ל והצפי הוא שבשנת 2020 יחולקו מעל 100 מיליון חבילות שכאלה. בעקבות המגמה הזו, החברה זיהתה לפני מספר שנים את הצורך בהרחבת פעילותה לחללים נוספים מעבר לסניפי הדואר, על מנת לחלק במהירות וביעילות את מיליוני החבילות המגיעות לארץ מדי חודש. לדברי גולדשטיין, "במסגרת ההיערכות הזו, יצרנו שיתופי פעולה עם מאות עסקים קטנים ובינוניים, המוסרים עבורנו חבילות ודברי דואר רשום ללקוחות הדואר. כיום אנו עובדים מול כ־500 עסקים קטנים ובינוניים, בהם חנויות מכולת, חנויות ביגוד ואופנה, חנויות כלים חד פעמיים, מספרות, חנויות נוחות ועוד.

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל. לשלח סחורות במהירות/צילום: שמעון מלול מבעד לעדשה
 מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל. לשלח סחורות במהירות/צילום: שמעון מלול מבעד לעדשה

"כולם מדברים על תחום ה־SMB כקטר הצמיחה של מדינת ישראל, אבל לעסקים אלו קשה מאוד לשרוד, התרומה של הדואר לקידומם מתבטאת בהזדמנות העצומה שפתחנו בפני מאות עסקים קטנים לזכות בטראפיק פיזי של לקוחות חדשים, שקודם לכן לא הכירו את אותן חנויות שכונתיות. הכניסה של לקוחות הדואר לאותם עסקים קטנים, על מנת לאסוף מאות חבילות מדי יום, הגדילה משמעותית את ההכנסות שלהם. הם מדווחים לנו על גידול משמעותי בהכנסות בעקבות שיתוף פעולה זה, ואם בתחילה היה קשה לאתר עסקים שיחברו אלינו, כיום אנו מקבלים פניות רבות בנושא.

"מדובר פה למעשה ב־ win win לכולם", הוא מסביר, "הדואר יכול לספק שירות טוב יותר ללקוחותיו ולצמצם משמעותית זמני המתנה בסניפים; בתי העסק מרוויחים קהל חדש שנחשף למוצרי העסק, בזמן שהוא מגיע לאסוף את החבילות והלקוחות נהנים מקבלת חבילה בשעות מורחבות ובמקום שקרוב מאוד לביתם, מה שמגביר את שביעות הרצון שלהם כלפי שירותי הדואר".

"צי השליחים הגדול בישראל"

מלבד התמיכה ביצוא המקוון, בדואר ישראל ערים לצרכים ופעילות הסחר המקומי ברשת. "כיום עסקים רבים השיקו חנויות און ליין לרכישת מוצרים. אנחנו מציעים את צי השליחים הגדול בארץ, המונה מאות שליחים בפרישה ארצית, ומספקים שירותי שליחים ובלדרות למאות עסקים בינוניים וקטנים, וכך מייצרים עבור אותם העסקים יתרון תחרותי באספקת מוצרים מהירה ובהחזרות מוצרים בארץ", אומר גולדשטיין, "לקוח שמזמין מוצר, מצפה לקבל אותו כמה שיותר מהר ואנו מספקים מענה לדרישה זו של הלקוח ובכך מסייעים להצלחת בעלי העסקים.

"כל השירותים", הוא ממשיך, "מוצעים על בסיס אינטגרציה לוגיסטית למערכות דואר ישראל הכוללות מעקב ובקרה בזמן אמת, בפורטל לקוחות אישי. בשל הפרישה הארצית ובשל השירות האחיד, מחירי השליחויות של דואר השליחים הם גם הכדאיים ביותר בשוק ומוצעים לעסקים קטנים ובינוניים שלעיתים מתקשים למצוא ספק שליחויות בשל גודלם או מיקומם המרוחק ממרכז הארץ. הקונים יכולים לבחור כיצד לקבל את הפריט שהוזמן, החל מאיסוף בסניף הדואר או במרכז המסירה, או קבלתו עם שליח עד הבית או בכל אחת מיחידות הדואר ברחבי הארץ באמצעות דואר אקספרס. פיתחנו גם פלטפורמה עם ebay, במסגרתה בעלי חנויות אינטרנטיות יכולים לבצע את כל תהליך השילוח מבלי לצאת מהבית ויש גם שליחות מיידית באותו היום, המאפשרת משלוח וקבלת פריטים למאות נקודות ברחבי הארץ".

זאת ועוד, דואר ישראל מציע מערך לוגיסטי משלים לצורך הפצת מוצרים ללקוחות. הוא כולל מגוון רחב של מוצרי שילוח כגון הפצה ללוקר אוטומטי, או הפצה לבית העסק הקרוב לבית הלקוח. החברה גם מציעה מערך החזרות מתקדם המאפשר לעסקים הקטנים והבינוניים לנהל נושא מורכב זה.

גולדשטיין מוסיף כי "מומלץ לבעלי חנויות אינטרנטיות להציע אפשרויות לבחירת הלקוח בתחום השילוח - החל משילוח חינם על חשבון בעל העסק, מה שמשתווה לרמת השירות של אתרים בינלאומיים רבים, וכלה בשירות בתשלום עם שליח. רוב הלקוחות יעדיפו שליחות חינם, אך יהיו רבים שישלמו עבור משלוח, במידה והמוצר יקר ערך עבורם או חשוב להם לקבל אותו במהירות. הדבר יאפשר לבעל החנות לווסת את כמויות המשלוחים ולתעדף משלוחים בתשלום. חנות אינטרנטית בעלת לקוחות קבועים יכולה להציע להם הנחות בדמי השילוח או שליחות חינם על כל מספר הזמנות, תלוי בעלות המוצרים". בשורה התחתונה, הוא מסכם, "חברת דואר ישראל תמשיך לתמוך בעסקים הקטנים והבינוניים ולייצר עבורם פתרונות שונים בשדה המקוון על מנת לסייע להם לצמוח ולהצליח".