תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לחשוב על רווח לטווח ארוך: הערך המוסף של השקעות IMPACT

תחת הקטגוריה של השקעות IMPACT נכנסות חברות שפועלות בתחומים שיש להם השפעה חברתית משמעותית - אספקת מים נקיים, אנרגיה מתחדשת, דיור בר השגה • "בכל התחומים הללו ורבים אחרים השקעות שכאלו הן מאוד כלכליות. הן מעניקות תשואה טובה יותר מהמדדים המקבילים ומהוות אינדיקציה טובה לאיכות הניהול"

אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף IBI

בסוף החודש שעבר פורסם באתרים הכלכליים נתון מעניין שייתכן שחמק מעיני משקיעים רבים. בעוד שמדד תל אביב 35 הניב בחמש השנים האחרונות תשואה של 29% (בשלוש השנים האחרונות 8.5% ובשנה האחרונה 14.8%), היה מדד אחד, לא הכי פופולרי, שהניב למשקיעים בו תשואה של 57% בחמש השנים האחרונות (בשלוש שנים 51% ובשנה אחרונה 16%). מדובר במדד "תל אביב מעלה", שמרכז השקעות אחראיות. 

"בהשקעות אחראיות הכוונה היא להשקעה בחברות שרואות לנגד עיניהן את הטווח הבינוני והארוך ולא רק את הטווח הקצר. חברות עבורן קיימות היא ערך ולכן לצד השיקולים של רווח כלכלי ותשואה ברבעון הקרוב, הן שמות דגש גם על השקעות העשויות להקטין את הרווחיות כיום אבל להגדיל משמעותית את הרווחיות העתידית", מסבירה אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי, בבית ההשקעות IBI. מדובר בחברות, שלצד הפיתוח העסקי שלהן, לנגד עיניהן עומדים גם שיקולים של קיימות, זכויות עובדים, שמירה על האקלים, סוגיות שכל מי שרוצות להימנע מהסתבכות עתידית חייבות לנהל ", מוסיף מומו מהדב, מנכ"ל מעלה, העמותה לקידום האחריות החברתית של עסקים בישראל. מדד תל אביב מעלה מקבץ יחד חברות שמנהלות את השפעתן החברתית, הסביבתית והתאגידית ואינן משאירות את אלה ליד המקרה ובכך משלבות בין הצלחה כלכלית גדולה לאחריות חברתית.

תחת קורת הגג של השקעות חברתיות, מתפתח בשנים האחרונות ענף השקעות נוסף, שנקרא השקעות אימפקט (Impact Investing). מדובר בהשקעות שמכוונות לתת מענה עסקי כלכלי לבעיות חברתיות ספציפיות - לעשות את השינוי - כגון ייצור מכוניות חשמליות שמפחיתות את זיהום האוויר, מדפסות תלת מימד מתקדמות לשיפור תשתיות וטכנולוגיות להפחתת פסולת מוצקה. הצורך במענה על צרכים אלו יוצר גם הזדמנויות השקעה רבות, בהן טמונות אפשרויות רבות לרווח. "השקעות חברתיות והשקעות אימפקט בעצם לוקחות בחשבון שורת רווח כפולה: גם כלכלי וגם חברתי, וממש לא באות אחד על חשבון השני", מסביר מהדב.

אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי, בבית ההשקעות IBI/צילום: אילן בשור
 אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי, בבית ההשקעות IBI/צילום: אילן בשור

"במבחן התוצאה, השקעות אחראיות והשקעות אימפקט הן מאוד כלכליות. הן מעניקות תשואה יותר טובה מכל המדדים המקבילים", אומרת אלקלעי. לדבריה, אחריות חברתית של חברות היא גם אינדיקציה טובה לאיכות הניהול, שבתורו, מעיד על פוטנציאל השווי הכלכלי. "מנכ"ל שמסתכל רק על הטווח הקצר, השנה הקרובה והבונוס שהוא ייקח הביתה, לא יצליח להביא תשואה גבוהה לאורך זמן; מנכ"ל שצופה אל העתיד, מפתח את החברה, מביט גם על מה שקורה מסביב ולוקח בחשבון עוד פרמטרים, הוא מנכ"ל שיצליח להרים את החברה שלו לאורך זמן", היא מסבירה.

הכירו את שלושת הקריטריונים לעולם טוב וריווחי יותר

מדד מעלה הוא כמובן לא היחיד להשקעות חברתיות. קיימות דוגמאות רבות אחרות בעולם, בעיקר בארה"ב כמו S&P 500 Fossil Fuel, שכוללת חברות ממדד S&P 500 שפועלות לפי ערכי הקיימות הסביבתית, Women In Leedership, שמשקיעה בחברות שמובלות על ידי נשים, קרן TIAA-CREF, שמשקיעה במקבץ רחב של חברות שמפתחות פרויקטים חברתיים וסביבתיים ועוד. כדי להבין מדוע השקעות חברתיות והשקעות אימפקט זוכות בשנים האחרונות לתשואה גבוהה, צריך להכיר את הדרך שבה נכנסות חברות למדדים הללו בארץ ובעולם. בראש ובראשונה, כמו בכל מדד כלכלי שמחפש להשיא תשואה למשקיעים שלו, הן נבחנות לפי שורת הביצועים הכלכליים שלהן. לאחר סינון החברות המוצלחות ביותר מבחינה כלכלית, נערך להן סינון נוסף על פי קריטריונים שנקראים ESG - Environment (סביבה), Society (חברה) ו-Governance (ממשל תאגידי). הקריטריון של סביבה שם דגש על קיימות ועל האופן שבו חברות שומרות על איכות הסביבה; הקריטריון של חברה שם דגש על זכויות עובדים, התנהלות מול הלקוחות והקשר עם הקהילה שבה פועלת החברה; ולבסוף, הקריטריון של ממשל תאגידי בוחן את הנהגת הארגון, שכר הבכירים, הזכויות של מחזיקי המניות ועוד.

אחוז החברות במדד S&P500 המדווחות לפי קריטריוני ESG/מקור: www.ga-institute.com
 אחוז החברות במדד S&P500 המדווחות לפי קריטריוני ESG/מקור: www.ga-institute.com

מחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת Journal of Sustainable Finance & Investment על ידי חוקרים גרמניים מ-Deutsche Asset & Wealth Management (חברת בת של דויטשה בנק לניהול השקעות) ואוניברסיטת המבורג, מעניק אינדיקציה לפוטנציאל הכלכלי הגלום בהשקעות אחראיות והשקעות אימפקט. המחקר סקר 2,200 מחקרים קודמים שנערכו בעשורים האחרונים שבחנו את הקשר בין הצטיינות של חברות במדדים של ESG לביצועים הכלכליים שלהן. הממצאים, עשויים היו להישמע מפתיעים בעבר, אך כיום כבר אינם כאלה - בלמעלה מ-47% מהמקרים שנבחנו נמצא קשר חיובי בין פעילות החברה בקריטריונים של ESG לביצועים הכלכליים שלה. במילים אחרות: ככל שחברות שמרו יותר על הסביבה, התחשבו בצרכי הארגון והעובדים ופעלו למען ממשל תאגידי (הגבלת שכר הבכירים, למשל), כך גם הביצועים הכלכליים שלהן היו טובים יותר. רק ב-10% מהמקרים שנסקרו נמצא קשר שלילי לפיו חברות שלאורך זמן שיפרו את הפעולות שלהם בקריטריונים של ESG, רשמו ירידה בביצועים הכלכליים שלהן.

היכן תוכלו לנהל תיקי אימפקט עם ערך חברתי?

התחום של השקעות אחראיות והשקעות אימפקט הפך אופנתי בישראל בשנה האחרונה, כאשר השחקן המרכזי בו ומי שמוביל את השוק הוא בית ההשקעות IBI. "התחלנו לפעול בנושא של השקעות חברתיות והשקעות אימפקט בשנת 2016, ובשנה וחצי האחרונה אנו מנהלים תיקי השקעות אחראיות כאלו עבור הלקוחות שלנו", מספר ליאור אוזן, מנהל תיקי השקעות אימפקט ב-IBI.

כיצד להשקיע בחברות איכותיות שגם עושות טוב לעולם >>

"כשהכנסנו לארץ את הנושא של השקעות אימפקט סחירות, יצרנו שיתוף פעולה עם חברת 'Greeneye', שפעילה בזירה למעלה מעשור ויש לה גישה למאגרי מידע גלובליים עם אנליזה מפורטת ל-4,000 חברות בעולם לפי הפרמטרים של השקעות חברתיות אחראיות", מסבירה אלקלעי. "יש לנו כיום כמות אינפורמציה אינסופית, אבל מסוננת היטב, שמראה לנו בדיוק איפה החברות מדורגות בפרמטרים של סביבה, ממשל תאגידי וקריטריונים חברתיים נוספים", היא מוסיפה. "כשאנחנו בונים את תמהיל ההשקעה בתיק כזה, אז בשלב הראשון אנחנו עושים את הפיזור הרגיל של תיק השקעות - חלוקה לפי רמות סיכון, פיזור גיאוגרפי, סקטוריאלי, מטבעי ועוד. ואז, בכל אזור גיאוגרפי, בכל תחום, בכל מטבע, אנחנו מוצאים את החברות המצטיינות בתחומים של זכויות אדם, סביבה ועוד", מתאר אוזן את התהליך. "במקרים מסוימים מגיעות המלצות גם מ-‘Greeneye, לחברות שמצטיינות מבחינת האחריות החברתית שלהן ואז הן נבחנות במישור הפוטנציאל הכלכלי. בכל מקרה החברות עוברות את שני המסננים, גם האחריות החברתית וגם הכלכלית".

אחוז הנכסים המנוהלים תחת השקעות אחראיות מתוך סך הנכסים הגלובאלי/מקור: www.ussif.org
 אחוז הנכסים המנוהלים תחת השקעות אחראיות מתוך סך הנכסים הגלובאלי/מקור: www.ussif.org

תיקי האימפקט הם חלק מסדרת התיקים המנוהלים של בית ההשקעות IBI, שמיועדים לאלו שיש להם לפחות 800 אלף או מיליון שקל פנויים להשקעה ומחפשים מנהל תיקים שישקיע עבורם את הכספים. "אפשר לנהל את תיקי האימפקט בכל רמות הסיכון המקובלות בשוק, בכל חשיפה אפשרית - מחשיפה מלאה לאג"ח ועד לחשיפה מלאה למניות, וכמובן כל קומבינציה אפשרית באמצע", מסביר אוזן. מדובר בתיק מנוהל שדומה מבחינת הניהול לכל תיק מנוהל אחר, לרבות נזילות יחסית ויתרונות מיסוי. "בנוסף לכך", הוא מציין, "אנחנו מעבירים למשקיעים בדוחות הרבעוניים גם נספח שמתמקד בצד של ההשקעות האחראיות. אנחנו מסווגים ללקוח את פילוח ההחזקות שלו גם לפי היעדים החברתיים של האו"ם - כמו מיגור העוני, שוויון מגדרי, סיום הרעב, המלחמה בהתחממות הגלובלית ועוד".

לפני סיום מהדב מוסיף כי לשוק ההשקעות האחראיות והשקעות האימפקט שני אתגרים עיקריים שיש להתגבר עליהם על מנת שייצמח. "ראשית, המשקיעים צריכים להפנים שיש בו סינון כפול - קודם כל לפי איכות ניהול וביצועים כלכליים ורק אז בתחום הערכי; האתגר השני נובע מכך שישראל היא שוק קטן, לכן לאחר הסינון הכפול, יש מעט מאוד חברות שנכנסות למדד". בעולם, כמובן, ההזדמנויות מרובות, כשקרוב ל-30% מסך ההשקעות העולמיות הן השקעות האחראיות, כך לפי נתוני סוכנות המידע Thompson- Reuters. "לאחרונה ערכנו כנס מקצועי בנושא השקעות אחראיות, ביחד עם IBI, שפועלים רבות בתחום כשמטרת הכנס היתה לחשוף אנשים לנושא".

תיקי השקעות ייחודיים הם אמצעי לגיוון השקעות ולהשגת מטרות קונקרטיות >>

בשורה התחתונה, התחום של השקעות אחראיות והשקעות אימפקט, כפי שניתן לראות, מציב אפשרות לרווח כפול: גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה ערכית. הוא מאפשר לנו להשקיע כסף ולהשיא תשואה באופן שמקדם ערכים חברתיים חשובים ושומר על הסביבה, וכפי שניתן לראות, יש לו גם פוטנציאל כלכלי גבוה יותר מהרבה מסלולי השקעה מוכרים ופופולריים יותר, שלא שמים דגש על ההיבט הערכי.

האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לאי.בי.אי בית השקעות בע"מ ו/או חברות קשורות לה עשויה להיות אחזקה ישירה/עקיפה במוצרים המוזכרים בכתבה