דרמה בענף השבבים: ARM תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ARM צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן • מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ARM

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images
מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

חברת ARM מבצעת מהלך דרמטי מול חברת אנבידיה , אחד הלקוחות הגדולים שלה, ולפי דיווח ביפן היא צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה.

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה
כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

אלה הן חדשות רעות לאנבידיה ששולטת כיום בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות יותר לסופטבנק, בעלת 90% ממניות ARM, שלפי הדיווחים מנהלת עבור חברת השבבים משא ומתן עם טייוואן סמיקונדקטור, מפעל השבבים הגדול בעולם לתחילת ייצור ב-2025.

ARM היא חברה בריטית שהתפרסמה בכך שהיא שמספקת לחברות פיתוח שבבים תוכניות פיתוח לפי דרישה, מעין אבני בניין בסיסיים שמהם מרכיבות החברות את השבבים שלהן בהתאם לתכנון אינדבידואלי. היא צמחה כחברה המספקת תכניות שכאלה לקוואלקום, ובזכותה הפכה לדומיננטית במיוחד בשוק הטלפונים החכמים, אך בזכות עבודה עם אנפורנה הישראלית ולאחר מכן עם אמזון שרכשה אותה, נכנסה לענף השרתים.

העבודה המוקדמת עם אנבידיה הכניסה אותה גם לתחום המעבדים הגרפיים, וכעת בזכותה היא פעילה בשוק הבינה המלאכותית. המשחק בכמה מגרשים צומחים בו זמנית אפשר לה בסופו של דבר לצאת להנפקה בספטמבר 2023, מאז עלתה המנייה ב- 103%. בעקבות הדיווח על הקמת פעילות שבבי הבינה המלאכותית קפץ מחיר המנייה ב- 5% אתמול.

על פי הדיווח בניקיי אסיה, החברה תידרש להוציא בשלב הראשון "מאות מיליוני יין" לפעילות הכנה לייצור ובסופו של דבר תתפצל ARM. סופטבנק, ששולטת ב-ARM, תהיה השושבין של התהליך וככל הנראה תסייע לממן אותו, ולאחר מכן להנות מכך באמצעות פריסה של חוות שרתים ברחבי העולם שיתבססו על מעבדי ARM.

הידיעה ביפן מהדהדת את הדיווחים לפיהן סם אלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI, נפגש עם בעלי סופטבנק, מאסיושי סאן, וביקש ממנו לפעול להרחבת ייצור מעבדי הבינה המלאכותית בשל עודף ביקוש. נציין כי מאחורי סופטבנק עומדת סעודיה - כמממנת ראשית וכצרכנית כבדה של מעבדי בינה מלאכותית, אותן היא רוכשת על מנת לצייד את הממלכה במחשבי על.

סופטבנק חזרה לרווחיות

הביטחון העצמי של ARM מגיע על רקע דיווחי חברת האם סופטבנק על חזרה לרווחיות בחלק מנכסיה לראשונה מאז תחילת המשבר בהייטק בסוף 2021. קרן ויז'ן פאנד, קרן ההשקעה המרכזית של סופטבנק, דיווחה על תשואה של 2 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה להפסד של כ-400 מיליון דולר ברבעון המקביל, למרות שנה הפסדית בכללה.

הדבר קרה לאחר מכירת אחזקות ומניות בחברות רבות המוערכות בכ-6 מיליארד דולר ברבעון האחרון. כל זאת, במטרה לפנות את קופת המזומנים של סופטבנק להשקעה מסיבית בחברות בתחום הבינה המלאכותית וכן להיערך לתחילת ייצור השבבים של ARM והקמת חוות שרתים. קופת המזומנים של סופטבנק עומדת כעת על קרוב ל-40 מיליארד דולר, גבוה בהשוואה לנתון של כ-29 מיליארד דולר בסוף 2021.