כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב • לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

ערב דרמטי עובר על מוסקבה עת נודע מפרסום בטלגרם של מועצת הפדרציה, הבית העליון של הפרלמנט, כי ברשימת השרים שהגיש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הוא מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב.

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן
זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

זהו אירוע חריג לא רק בגלל ההחלטה להחליף את שויגו אלא גם כי מקורבו של פוטין, בלוסוב, הוא בכלל כלכלן במקצועו, ששימש בעבר כשר לפיתוח כלכלי (2013-2012), וכיועץ כלכלי של נשיא רוסיה (2020-2013). מאז ועד היום, שימש כסגן ראש הממשלה. הוא צפוי להצטרף לקבינט הרוסי, שבו יישאר בתפקיד שר החוץ סרגיי לברוב. המינויים הרשמיים אמנם ממתינים לאישור רשמי של הפרלמנט במוסקבה, אבל אין סיכוי סביר שיחליטו במועצת הפדרציה למנוע זאת.

לפי מרבית ההערכות, שויגו שילם בהדחה על הסטטוס־קוו במלחמה באוקראינה, שנמשכת מאז פברואר 2022. בתקופה האחרונה, שני הצדדים עברו בעיקר למלחמת חפירות שבה כל כיבוש של כפר ולו הקטן ביותר, נתפס כהישג גדול.

בבחירות ברוסיה שהתקיימו במרץ ולא נחשבות לאמינות בלשון המעטה, קיבל פוטין 88.48% מהקולות לעומת 4.37% למועמד המפלגה הקומוניסטית, ניקולאי חריטונוב. אותן הבחירות שהבטיחו לנשיא רוסיה הארכת קדנציה של עוד, לפחות, שש שנים - היוו הזדמנות מבחינתו לדחוק את שויגו הצידה.

עבור שויגו, שצפוי להתמנות לתפקיד יו"ר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, זהו סוף פסוק לקריירה פוליטית־מדינית בת כ־33 שנים. בין השנים 2012-1991 הוא כיהן בתפקיד השר למצבי חירום, למשך חודשים ספורים ב־2012 היה מושל אובלסט מוסקבה, ומנובמבר 2012 ועד כיום כיהן כשר ההגנה.

הוא היווה נציג יוצא דופן של הטובנים, בני העם הטורקי שמרכיבים את מרבית אוכלוסיית רפובליקת טובה ששוכנת בדרום סיביר וגובלת במונגוליה. לפי מפקד האוכלוסין משנת 2021, כ־280 אלף טובנים מתגוררים ברפובליקת טובה - ומהווים כ־88.7% מאוכלוסייתה. לצורך ההשוואה, היקף האוכלוסייה הרוסית במחוז עומד על 10.1% בלבד.