העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון • באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% • מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז • המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

דירות / צילום: Shutterstock
דירות / צילום: Shutterstock

שוק הדירות חוזר חמש וחצי שנים לאחור מבחינת כמות הדירות שנרכשות בו, אך במחירים שגבוהים ב-40%. כך עולה מנתוני הלמ"ס על הרבעון הראשון של השנה. המקומות שבהן חלה ההתאוששות החדה ביותר מאז הרבעון האחרון של המלחמה הם אשקלון, שבה כמות העסקאות קפצה ב-155%, בנתניה, שבה כמות העסקאות עלתה ב-123%, באשדוד ב-117% ובתל אביב ב-107%.

כסף בקיר | 3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא 
עסקה בשבוע | 3.38 מיליון שקל לדירת 3 חדרים בשכונת היוקרה של ירושלים 
תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי 

מדובר במגמה שהחלה כבר בחודש דצמבר האחרון, אך מתחזקת והולכת ככל שחולף הזמן, המלחמה בעזה הופכת ללחימה והמצב בצפון נותר ללא פריצת דרך.

על פי הלמ"ס, השוק רושם עלייה חדה בקצב חודשי של 3.7%, במספר העסקאות שמבוצעות בו, במיוחד בדירות חדשות, וברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה של 21% במספר העסקאות על דירות, בהשוואה למספר העסקאות שבוצעו ברבעון הראשון של 2023 ושל כמעט 90% במספר העסקאות שבוצעו בשלושת החודשים הראשונים של המלחמה, ברבעון האחרון של 2023.

23,520 דירות נרכשו ברבעון הראשון של השנה, כשהעיר המובילה בעסקאות היא ירושלים, שבה נרכשו 1,328 דירות, מהן 802 דירות יד שנייה; אחריה באר שבע עם 1,163 דירות (מהן 828 יד שנייה), חיפה 1,073 דירות (860) ותל אביב 1,021 דירות, מהן (459 דירות יד שנייה).

היצע הדירות בת"א ממשיך לגדול

השוק התל אביבי מעניין במיוחד, כי נראה שברבעון הראשון של השנה העיר, שנתונה במיתון כבד של עסקאות, רשמה גידול של 127% במספר העסקאות על דירות חדשות ו-89% בדירות יד שנייה. ואולם על אף ההתאוששות בשוק, היצע הדירות בעיר ממשיך לגדול, ובסוף הרבעון הראשון של השנה נותרו בה 8,525 דירות חדשות למכירה. לפי קצב מכירת הדירות החדשות בעיר, המלאי הזה מספיק לכמעט 4 שנים.

אחריה בהיצע הדירות מגיעה ירושלים, העיר היחידה מבין היישובים שהובילו במכירת דירות חדשות, שבה קצב המכירות דווקא ירד בכ-6%. ככל הנראה הדבר נובע מזה, שברבעון האחרון של שנה שעברה בוצעו מבצעי מכירות נרחבים בקרב תושבי חוץ, מצד יזמי נדל"ן שונים. בעיר נותרו למכירה 6,169 דירות, ששוות ערך לכ-3 שנות שיווק.

נתונים אלה מעידים שוב, ולא בפעם הראשונה, על עודפי היצע דירות גדולים שנרשמו בעת האחרונה.

בסך הכל מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור, אמנם ירידה לעומת השיא מתחילת השנה, אך עדיין מלאי גדול מאוד, שכשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע נוספים - במחוז המרכז. כלומר אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע.