החברים שהקימו עמותה כדי לסייע לכיתות הכוננות בצפון ובדרום

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב • יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel • ישראל מתגייסת

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב
הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

בשבת ה-7 באוקטובר התארח ניר אלון בקיבוץ סופה, שבו גדל. עם תחילת האזעקות התחבא עם משפחתו בממ"ד, שם חיכו לחילוץ במשך תשע שעות. "שלושה חברי סופה נהרגו, אחד מהם חבר כיתת הכוננות", הוא מספר. "הנשקייה של הקיבוץ הייתה מרוקנת מתוכן, נשארו בה רק 4 נשקים ישנים, בעוד שבקיבוץ היו עשרות מחבלים, ובמטעים מעל 100 מחבלים.

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה 
המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל 
260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל 

"יום אחרי שפינו אותנו מהקיבוץ עליתי למילואים צפונה, אבל תוך שבוע חזרתי הביתה כי הבנתי שהמשפחה לא מתפקדת. התחלתי בתהליך שיקום, אבל לא באמת הצלחתי להרים את עצמי. זה היה או להמשיך לבכות במיטה, או לעשות משהו. סיפרתי לחברים את הסיפור של כיתת הכוננות, והחלטתי שאני רוצה שזה לעולם לא יקרה עוד. כך החלטנו להקים את ארגון Civil Squads of Israel, ולצייד את כל כיתות הכוננות".

אל היוזמה הצטרף דניאל בוכן, שעלה לארץ מאוסטרליה לפני 15 שנים. "ראינו שהרבה אנשים מגייסים כספים, אבל לא שמים את כיתות הכוננות בראש סדר העדיפות", הוא מספר. "בנינו דאטה בייס, והבאנו מתנדבים שהתקשרו לכל הרבש"צים בצפון ובדרום".

במקביל, הם גייסו כ-400 אלף דולר, וציוד במיליון דולר. "חילקנו פלטות קרמיות, וסטים, קסדות, אמצעים לראיית לילה, מכשירי קשר מוצפנים, וכל צורך שעלה מכיתות הכוננות".

זה אמור להיות תפקיד המדינה.

אלון: "חשוב שלכל כיתה יהיה ציוד שלה, כדי שאם מחר יבוא מישהו מהממשלה, הוא לא יוכל לקחת את הציוד הזה. הוא שלנו, אנחנו קנינו אותו".

"7,000 דולר ליישוב"

בוכן ניצל את קשריו באוסטרליה כדי לקחת את הפעילות צעד אחד קדימה. "אוסטרלים חזקים בכיבוי שריפות יער, ומתנדבים שהכרתי ראו בפייסבוק מה אני עושה, ושלחו לי הודעה שהם רוצים לבוא. הם כבר היו פה ב-2019 בתקופת בלוני הנפץ מעזה ועשו אימונים לרבש"צים בדרום, ואחר כך גם ב-2021 הם לימדו חקלאים איך למנוע שריפות ונזקים שיכולים להגיע למיליוני שקלים".

בשבועיים האחרונים הם העבירו הדרכות בעין השלושה, כרמיה, נתיב העשרה וזיקים, ומשם עברו לחניתה, מצובה, ליהמן ויחיעם - ומתוכננים להם עוד שבועיים כאלה. "כחקלאי לשעבר, הדהים אותי לגלות עד כמה זה פשוט", אומר אלון. "טרור הבלונים יצר הפסד של מיליוני שקלים, כי חיכינו לכבאית שתגיע. במקום זה יש מפוח, שבטקטיקה נכונה מוריד את האש צ'יק צ'ק.

"ככל שאנחנו יותר מתקדמים עם הפרויקט, יש אלינו יותר פניות, גם מכאלה שלא יושבים על הגדר. האוסטרלים הגיעו בהתנדבות וגם הביאו איתם ציוד כתרומה, אבל זה פיילוט. בעינינו חשוב שכל יישוב יוכל לדאוג לעצמו, וכבאי האש יתעסקו במשימות הגדולות, ולכן הרעיון הוא להביא אותם שוב לעוד יישובים. בשביל זה צריך לגייס כסף".

מה העלות ליישוב?

"רכישת ציוד מיגון, כפפות ומפוח אוויר מגיעה ל-7,000 דולר לכל יישוב. הקפצת כבאית עולה המון כסף, ומה שאנחנו מציעים מאפשר לחסוך אותו".

בוכן: "אנחנו רוצים לשתף פעולה עם שירות הכבאות וההצלה הארצי, רשות הטבע והגנים וקק"ל, כי יש פה אינטרס משותף. למשל, האימונים כוללים שריפות יזומות בשיתוף עם הקב"טים ומכבי האש, וזה משהו שבישראל לא עשו קודם. זה חשוב גם כי בדרך כלל כל שנה עושים דילול יערות, והשנה חלק מהמקומות הפכו לשטח אש וזה לא היה אפשרי, כך שהקיץ יהיה מאוד מאתגר".

אל השניים הצטרף גם היזם אלון טירר, מייסד עמותת Israel emergency aid. "בניגוד לפאניקה שהייתה בתחילת המלחמה, עכשיו אנשים מכינים את עצמם לבאות", הוא מציין. "יש רצון להזיז את הדברים, אנשים אומרים 'נדאג לעצמנו'. יש יותר עיסוק בכיתות הכוננות - ולכן אנחנו זקוקים לתרומות".

"זה הריפוי שלי והדרך שלי להרים את עצמי מהקרשים, כדי שזה לא יקרה יותר", מסכם אלון. "העבודה בארגון מאפשרת לי להחזיר את הביטחון למשפחה, לסביבה ולמדינה".

לפניות באינטרנט: https://www.civilsquadisrael.com/

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קרן עטופים באהבה (ICF)

הקרן החברתית והפילנתרופית ICF, שהוקמה על ידי בכירים מעולם התעשייה וההייטק הישראלי למטרת תמיכה ביתומי מלחמת חרבות ברזל, השיקה השבוע מהלך גיוס תרומות למען כ-400 יתומי ה-7 באוקטובר. יעד הגיוס: 1.8 מיליון דולר.

לדברי מודי כידון, ממייסדי הקרן ומיוזמי המהלך, "ימי זיכרון מעולם לא היו פשוטים, והשנה הם מקבלים משנה תוקף להיותם הימים הקשים ביותר שחוותה מדינת ישראל. גם בימים אלה, אנחנו שומעים על יתומים נוספים שמצטרפים למעגל השכול.

"אנחנו בקרן 'עטופים באהבה' מבטיחים להיות לצד הילדים, לספק להם את הצרכים הכלכליים ולתמוך בהם עד אשר יגיעו להיות אזרחים בוגרים עצמאיים ומצליחים בחברה הישראלית".

ליאור קרנכל מנכ"לית הקרן, מציינת כי "התחייבנו שכל אחד מהילדים הללו יקבל את התמיכה הכלכלית והמקצועית הנדרשת, מינקות ועד בגרות, כדי שיוכלו ללכת בדרכים משלהם בחיים, כפי שירצו ויבחרו, לחיות את חייהם במלואם - לצד הטרגדיה והאובדן.

"בימים כל כך משמעותיים בהיסטוריה הישראלית החלטנו להשיק קמפיין גיוס של תקווה ושל חיים. אנחנו מאמינים שעם ישראל כולו מאחורינו, ויסייע לנו להעניק לילדים ולילדות את ההזדמנות לחיות חיים כפי שכל ילד צריך לחיות אותם".

לתרומות: https://t.ly/R3Qn0

גב ללוחם

עמותת גב ללוחם מפעילה תכניות ייחודיות הכוללות מפגשי ערב קבוצתיים בליווי צמוד של מנטור אישי המצוות לכל לוחם, במטרה להוות דמות אובייקטיבית בעלת ניסיון חיים. הקורסים מועברים על ידי אנשי מקצוע בכירים בנושאים שונים מעולם התעסוקה, קריירה, פיננסים, הייטק ועוד. לאור אירועי ה-7 באוקטובר נוספו לתכניות מפגשי עיבוד מלחמה.

במהלך הפסח חילקו מתנדבי העמותה כ-500 מארזי חג לפצועי צה"ל וכוחות הביטחון, אשר נמצאים במחלקות השיקום בבתי החולים השונים. המיזם הוקדש לרפואת ארי שפיץ ולרפואת כל החיילים הפצועים, ביוזמתם הפרטית של עורכי הדין מיכל וגלעד קורינאלדי מירושלים, בשיתוף "עמותת גב ללוחם" ובהשתתפות נציגי בתי החולים.

מארזים של ''גב ללוחם'' / צילום: אוריה איזק, גב ללוחם
 מארזים של ''גב ללוחם'' / צילום: אוריה איזק, גב ללוחם

כנפיים של קרמבו

תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" מרחיבה את יוזמת "קרמבו תקומה", עבור ילדים ובני נוער שפונו מבתיהם בצל המלחמה. מטרת התוכנית היא ליווי הילדים והקהילות המפונות גם עם החזרה לבתים, תוך הרחבת המענה שניתן, בהתאם לצרכים העולים מהשטח.

במרכזי "קרמבו תקומה" תתקיים פעילות חברתית חינוכית משותפת לילדים ונוער עם ובלי צרכים מיוחדים פעמיים בשבוע, לצד חונכות פרטנית לילדים עם צרכים מיוחדים מורכבים. בנוסף, תוקם קבוצת מנהיגות שתהווה פיתוח אישי וקבוצתי עבור נוער בכיתות י'-יב', ותיערך תכנית הכשרה לצוותים חינוכיים בגני ילדים ובבתי ספר.

הפעילות תכלול גם הקמת שתי "קומונות תקומה "של מתנדבי שנת שירות, שחבריהן יפעלו במרכזים החדשים ובמסגרות החינוך באזור. "כבר בימים הראשונים להפעלת המרכזים נוכחנו כי פעילותם מייצרת מעטפת משמעותית, אי של תקווה ויציבות עבור מאות ילדים עם ובלי מוגבלויות, וכי קיים צורך מהותי במענים ארוכי טווח עבור קהילות אלו", מסבירה טליה הראל בז'רנו, מנכ"לית כנפיים של קרמבו.

לפרטים נוספים: www.krembo.org.il

המסלול האקדמי המכללה למינהל

המסלול האקדמי המכללה למינהל בשיתוף קרן La'Aretz הכריזו על מלגה חדשה בהיקף של עד 1,000 דולר עבור כ-150 משרתי מילואים, אשר שירתו בממוצע מעל 120 יום ולא קיבלו סיוע אחר. מדובר במלגת מאצ'ינג, שתתבסס בחציה על תרומות קרן La'Aretz וחלקה על בסיס תרומות של המכללה למינהל.

קרן La'Aretz נוסדה על ידי שלי ומייק פיטמן, ישראלים-אמריקאים. "כמילגאית בעברי, אני מבינה כמה משמעותי סיוע כספי בתקופת הלימודים", אומרת פיטמן. "משרתי המילואים תלמידי אוניברסיטאות מקבלים סיוע המדינה, סיוע שתלמידי המכללות בישראל לא זוכות לו - וזה בדיוק הפער שאליו הקרן נכנסה. הסיוע מגיע ישירות למשרתי המילואים, ללא בירוקרטיה".