ישראל במלחמה | סיקור שוטף

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" • לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki
זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

עדכונים שוטפים 

22:52 - בסוריה מדווחים על פיצוצים בבירה דמשק. ערוץ אל-חדת' הסעודי מדווח כי התקיפה שמיוחסת לישראל בוצעה לעבר מוצב של חיזבאללה באזור נמל התעופה, מדרום לדמשק.

19:24 - תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז

דובר צה"ל הודיע כי שר הביטחון, יואב גלנט, והרמטכ"ל הרצי הלוי סיכמו על מספר מינויים לתפקידים בפורום מטכ"ל:

● לתפקיד מפקד פיקוד המרכז ימונה תא"ל אבי בלוט, והוא יועלה לדרגת אלוף.

● לתפקיד ראש אגף המודיעין ימונה תא"ל שלומי בינדר, והוא יועלה לדרגת אלוף.

● לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה ימונה תא"ל דן גולדפוס, והוא יועלה לדרגת אלוף.

● לתפקיד ראש אגף כוח האדם ימונה תא"ל דוד (דדו) בר כליפא, והוא יועלה לדרגת אלוף.

● לתפקיד ראש אגף התקשוב ימונה תא"ל אביעד דגן, והוא יועלה לדרגת אלוף.

המינויים ייכנסו לתוקפם בחודשים הקרובים ובהדרגה.

18:30 - המסר של הנייה למצרים וקטאר: "בוחנים את ההצעה ברוח חיובית" 

על רקע ההודעה כי משלחת חמאס תחזור לשיחות נוספות בקהיר, ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור אסמאעיל הנייה שוחח היום (רביעי) בטלפון עם ראש המודיעין המצרי וראש הממשלה הקטארי בנוגע המגעים לעסקת חטופים. בהצהרה של חמאס נמסר כי הנייה הדגיש את "הרוח החיובית של הארגון בבחינת ההצעה להפסקת האש" וכי הצדדים "סיכמו על השלמת הדיונים שמתנהלים כדי להביא להסכם". עם זאת, בכיר חמאס בלבנון אוסאמה חמדאן צינן הלילה את ההתלהבות המצרית ואמר לאל-מנאר: "כבר אמרנו במפורש - עמדתנו לגבי ההצעה היא שלילית". לקריאת הכתבה המלאה

16:30 - גלנט יאשר בקרוב מינוי של אלופים חדשים ובהם ראש אמ"ן

 שר הביטחון יואב גלנט צפוי לאשר בזמן הקרוב מינוי אלופים חדשים למטה הכללי. שני התפקידים המרכזיים הם ראש אמ"ן חדש ומפקד פיקוד מרכז חדש. זאת אחרי שראש אמ"ן אהרון חליוה קיבל על עצמו את האחריות והתפטר בשל מחדלי 7 באוקטובר, ומפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס החליט גם הוא לסיים את תפקידו. לקריאת הכתבה המלאה

דעה | לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן
אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה
רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה
צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם זה אפשרי ומה המשמעויות
מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

15:00 - לקראת האירווזיון, המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מחמיר את אזהרת המסע על מאלמו שבשוודיה

המל"ל הודיע שהוא מחמיר את אזהרת המסע על מאלמו בשוודיה. בהודעה שנמסרה בנושא, נכתב: 

"מאלמו מוכרת כמוקד למחאות אנטי ישראליות (בעיר ריכוז גבוה של מהגרים מסוריה, לבנון, עיראק ואיראן). מחאות אלו מתרחשות על בסיס שבועי וכוללות לעיתים התלהמות, קריאות לפגוע ביהודים, ישראלים, שריפת דגלי ישראל ועוד. יצוין כי ב-7 באוקטובר (יום המתקפה של חמאס על ישראל) גורמים אנטי-ישראלים במאלמו יצאו בגילויי שמחה על אירועי הטבח שחמאס ביצע בישראל.

ברקע, לצד המחאות במאלמו, בחודשים האחרונים התגברו קריאות של גורמי ג'האד עולמי ואסלאם רדיקלי לבצע פיגועים כנגד יעדים מערביים, כולל איומים ממוקדים כנגד ישראלים ויהודים בעולם, תוך מתן דגש לאירועים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה. בהקשר זה, יוזכר, כי לאחרונה (ב-19 במרץ) פורסם על מעצרם של שני פעילי דאע"ש שתכננו לבצע פיגוע בפרלמנט השוודי.

התפתחויות אלו מעלות חשש מבוסס כי גורמי טרור ינצלו את המחאות והאווירה האנטי ישראלית על מנת לממש פגיעה בישראלים שיגיעו לאירוויזיון. השלטונות השוודים הגבירו את אמצעי האבטחה במאלמו, אך יצוין, כי בניגוד למשלחת הישראלית לתחרות, המבקרים הישראלים אינם זוכים לאבטחה ייעודית.

לאור זאת, המטה לביטחון לאומי (המל"ל) מחמיר את אזהרת המסע על העיר מאלמו (ללא שינוי באזהרת המסע על כלל שוודיה) - מרמה 2 (איום מזדמן) לרמה 3 (איום בינוני) וממליץ לישראלים המתעתדים להגיע לעיר לשקול את חיוניות הנסיעה. אזהרת המסע תהייה מתוחמת לתקופת אירועי האירוויזיון ובכפוף להערכת מצב.

כמו כן, המבקרים בעיר מתבקשים להוריד את יישומון פיקוד העורף, על מנת שיכולו להתעדכן בהודעות מטעם המל"ל במהירות ובזמן אמת בהינתן אירוע במלאמו בתקופת האירוויזיון".

14:45 - לאחר שסטודנטים התבצרו בבניין בקמפוס: משטרת לוס אנג'לס מפזרת את המחאות באוניברסיטת UCLA

משטרת לוס אנג'לס פועלת כעת לפזר את המחאות באוניברסיטת UCLA, לאחר שסטודנטים התבצרו בבניין באוניברסיטה זו, כפי שעשו מקביליהם בקולומביה. כ-200 מפגינים חבשו קסדות, הרכיבו משקפות, עטו מסיכות והגנו על עצמם באמצעות מטריות, והתעמתו עם המשטרה על ידי ריסוס גז מדמיע, באופן שגרם למשטרה לסגת תחילה, אך השוטרים חזרו בכוחות מחודשים, עם קסדות הגנה, אמצעי פיזור הפגנות ואלות. צעקות נשמעו, ולאחר מכן נראו תמונות של מפגינים מסולקים מן המקום כשהם אזוקים. המשטרה מסרה כי תעצור גם חברי סגל התומכים בסטודנטים. במקביל, מחאות דומות החלו גם בבריטניה ובאוסטרליה.

14:15  - בהכוונת הג'יהאד בלבנון: נעצרו 3 מחבלים מיהודה ושומרון שתכננו "פיגועי מטען" בהפעלה מרחוק

שלושה פעילי ג'יהאד איסלאמי מהכפר יעבד, שפעלו בהכוונת מפקדת הג'יהאד בלבנון, נעצרו בחודש ינואר בפעילות משותפת של שב"כ וצה"ל, בחשד שתכננו לבצע פיגועי מטענים בהפעלה מרחוק נגד כוחות צה"ל באזור. במהלך מעצרם נתפסו מטענים מוכנים לשימוש. לידיעה המלאה ב-N12 

14:00 - בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הגיב היום בביטול לדברי נתניהו ש"ניכנס לרפיח גם אם לא תהיה עסקה" בראיון לרשת NBC. כשנשאל על ההתבטאות של ראש הממשלה, אמר: "אנשים אומרים דברים". לידיעה המלאה ב-N12 

09:20 - ארה"ב וסעודיה יציגו את ההסכם בתוך שבועות. המסר לנתניהו: "הצטרף או הישאר מאחור" 

דיווח בבלומברג: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן צפויים להציג בקרוב את העסקה המוגמרת לראש הממשלה בנימין נתניהו, ויאמרו לו: "הצטרף להסכם או הישאר מאחור". התנאי הברור והמרכזי מבחינת ישראל: סיום המלחמה בעזה, בניגוד להצהרות האחרונות על "ניצחון מוחלט". הערכה: וושינגטון וריאד נערכות להסכם גם ללא ישראל, אך יהיה קושי להעבירו בקונגרס. לידיעה המלאה ב-N12 

08:50 - ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ האמירתי, עבדאללה בן זאיד: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, במסגרת הביקור המדיני שעורך לפיד באיחוד האמירויות. עיקר הפגישה עסקה בסוגיית היום שאחרי ברצועת עזה ובמאמצים הבינלאומיים לקידום השבת החטופים לביתם. "הדבר הדחוף ביותר הוא להחזיר את החטופים הביתה, וכל מדינה באזור יכולה להשפיע על העסקה", אמר לפיד. 

"לישראל יש אינטרס, ליצור ביחד עם איחוד האמירויות ומדינות ערב המתונות שיתופי-פעולה מדיניים וכלכליים, שיוכלו להציע פתרונות לבעיות גלובליות ולהתמודד עם איומים אזוריים מכל הסוגים", הוסיף ראש האופוזיציה. 

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ האמירותי, עבדאללה בן זיאד
 ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ האמירותי, עבדאללה בן זיאד

08:21 - אחרי חסימת בני משפחות חטופים: נתיבי איילון נפתחו לתנועה. אישה שהשליכה ביצים על מפגינים נעצרה

08:12 - הלחימה במרכז הרצועה נמשכת: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו

צוות הקרב של חטיבה 679 זיהה חוליית מחבלים סמוך למקום הכוח במרכז רצועת עזה, והיא חוסלה מהאוויר ובאמצעות ירי ארטילרי. בנוסף, מטוסי קרב תקפו תשתיות צבאיות רבות ובהן פירים מבצעים ומבנים צבאיים. במהלך הפעילות, כלי טיס של חיל האוויר תקפו מחבלים חמושים שפעלו במרחב.

בפעילות של כוחות אוגדה 99 במרכז הרצועה זוהה באמצעות רחפן מחבל שנכנס למבנה צבאי, והוא חוסל על-ידי מטוס קרב. הכוחות, בהובלת פיקוד הדרום, תקפו גם פיר מבצעי ועמדת מרגמה. במהלך הפעילות אתמול זוהו שיגורים לעבר הכוחות, לא היו נפגעים.

 08:05 - המחאה למען החטופים: מפגינים חוסמים את איילון לשני הכיוונים

משפחות החטופים, ביחד עם פעילות מחאת הנשים להחזרת החטופות והחטופים, חוסמות את איילון דרום ואיילון צפון במקביל בסמוך למחלף לה גווארדיה. לידיעה המלאה ב-N12

זה רפיח או החטופים! בוחרות בחיים! איילון דרום חסום ע״י משפחות החטופים / צילום: אביב אטלס Aviv Atlas

05:20 - בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה

הסכם המסגרת מורכב מ-3 שלבים: השלב הראשון יימשך כ-40 ימים עם אפשרות להארכה ויכלול את נסיגת צה"ל מזרחה תוך הפסקת טיסות חיל האוויר למשך 8 שעות מדי יום ולמשך 10 שעות בימי שחרור חטופים. ביום ה-22, לאחר שחרור שני שלישים מהחטופים, כוחות צה"ל ייסוגו ממרכז רצועת עזה לאזור קרוב לגבול. בשלב השני יחל כינון ההסדרים הדרושים לשיקום הרצועה, לרבות בתים הרוסים ותשתיות אזרחיות.

במסגרת השלב השלישי יחלו חילופי גופות ושרידי גופות משני הצדדים, לאחר שזוהו. כמו כן, תצא לדרך תוכנית שיקום בת 5 השנים של רצועת עזה. בתוך כך, הצד הפלסטיני יימנע מבנייה מחדש של תשתיות ומתקנים צבאיים, הבאת ציוד, חומרי גלם או רכיבים אחרים המשמשים למטרות צבאיות.

לפי הדיווח, הערבים להסכם זה הם קטר, מצרים וארה"ב. 

00:46 - ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים: "מספר הפצצות והטילים שלא התפוצצו בעזה מאז 7 אוקטובר חסר תקדים. כמות כזו לא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה"

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", מונגו בירץ', ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים, טוען כי ייקחו עוד שנים רבות לפנות את כל הפצצות שלא התפוצצו. להערכתו, כ-10% מכלל התחמושת שהופלה בשטח הרצועה לא התפוצצה. כתוצאה מכך נותרה בשטח עזה כמות עצומה של אמצעי לחימה על הקרקע ומתחתיה. "תחמושת שלא התפוצצה עלולה להוביל לפציעות ומוות גם עשרות שנים אחרי ששוגרה", הדגיש.

 00:30 - דיווח בפוליטיקו: העבודות להקמת הרציף ההומניטרי ברצועת עזה עשויות להסתיים כבר ביום שישי 

לפי הדיווח, השלמת בניית המזח צפויה להתרחש כבר בסוף השבוע, ומיד אחריה תחל קליטת סיוע - ביום שבת או ראשון לכל המוקדם. פקיד אמריקאי המעורה בפרטים הבהיר כי למרות המאמצים, לוח הזמנים עוד עשוי להתעכב מסיבות סביבתיות שונות כמו מזג אוויר או בעיות לוגיסטיות.

23:30 - מקורות פלסטיניים: מחבל של גדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של רשות הפלסטינית 

לפי מקורות פלסטיניים, אירוע חריג התרחש הלילה בטולכרם, כאשר אחמד אל-פול, מחבל מרכזי של גדוד טולכרם, נורה בידי המנגנונים של הרשות הפלסטינית במרכז העיר, זאת במהלך מארב שביצעו המנגנונים לחולייה חמושה, שנעה ברחבי העיר. אל-פול הובהל לבית החולים רפידיה שבשכם, שם נקבע מותו.

19:50 - הרמטכ"ל בגבול לבנון: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים פעולה בצפון

הרמטכ"ל הרצי הלוי סייר בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין: "המתקפה בעזה תלך חזק, המטרות שלה זה גם בעוטף עזה להחזיר את התושבים בביטחון וגם להביא את החטופים חזרה הביתה. מגננה התקפית בצפון, אתם עושים את זה בצורה מעולה, ואנחנו מכינים מתקפה בצפון. אנחנו לוקחים את האירוע הקשה של 7 באוקטובר, התעשתנו, יצאנו חזק קדימה ואומרים פה לאזור אמירה מאוד ברורה על הנוכחות כאן קדימה".

19:25 - מעבר ארז נפתח לכניסת סיוע לעזה, לראשונה מפרוץ המלחמה

צה"ל, באמצעות היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים ורשות המעברים במשרד הביטחון, פתחו את מעבר ארז לטובת כניסת סיוע הומניטירי לרצועת עזה. זאת, בהתאם להנחיית הדרג המדיני וכחלק מהמאמץ להגברת הכנסת הסיוע לרצועת עזה. לראשונה מפרוץ המלחמה, הוכנסו 30 משאיות סיוע הומניטרי שהגיעו מירדן וכללו מזון וציוד רפואי לצפון הרצועה. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12