מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל • התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince
סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

ליל אמש (ה') היה מעניין במיוחד בגזרת עונת הדוחות בוול סטריט, כאשר שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל. השתיים הראשונות הציגו תוצאות טובות במיוחד וזינקו במסחר המאוחר ב-4.4% וב-11.5% בהתאמה. אינטל הציגה תחזית מאכזבת ואיבדה כמעט 8%.

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?  
מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר 

התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו, וגם באחרות, יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן כשמשקיעים בשוק ההון:
1. הסיכון לא פוחת גם כשמשקיעים בחברות הענק.
2. הסבלנות משתלמת בטווח הארוך.
3. גם כשענקיות הטכנולוגיה מפשלות, לא כדאי למהר ולהספיד אותן.
4. הפיזור הוא מתנת החינם היחידה שניתן לקבל בשוק ההון.

1 הסיכון בעולם ההשקעות קיים ולא פוחת גם כשמדובר בחברות הענק

בשוק ההון יש מי שאוהבים לסחור על הדוחות - לקנות את המניות רגע לפני הדוחות או מנגד לפתוח עליהן פוזיציית שורט - בתקווה לקלוע לתגובת המניה אחרי פרסום הדוחות. אלא שהתנועות החדות אפילו במניות הגדולות בעולם יכולות להזכיר למשקיעים שמדובר בספורט מסוכן למדי, שהוא בינארי בעיקרו, כמו הטלת מטבע: עץ או פלי, ובסופו של דבר מדובר בהימור בלבד.

אבל כדאי לשים לב לנקודה נוספת - יש לפעמים אשליה אצל משקיעים שכאשר משקיעים בחברות הכי גדולות בעולם הסיכון יורד, כיוון שמניות ענק שכאלה לא יכולות להתרסק כל כך הרבה. אבל עונת הדוחות האחרונה (ולא רק היא) מוכיחה שגם מניות ענק יכולות לזנק או לקרוס אחרי פרסום הדוחות הכספיים. כלומר, הסיכון קיים ולא קטן כשמשקיעים בחברות ענק, גודל החברה לא הופך אותה בהכרח ליציבה יותר בהקשר הזה.

הדבר נכון פעמיים כאשר מדדי המניות בארה"ב נסחרים באזורי שיאי כל הזמנים, השוק נחשב "יקר" מבחינת תמחור (מכפילי רווח גבוהים שמשקפים מוכנות של המשקיעים להמתין שנים רבות כדי "להחזיר" את ההשקעה שלהם בהן) וכולם מדברים על כך שמתישהו אמור להגיע 'תיקון' (ירידות) בשוק.

שלוש דוגמאות נוספות לתנודתיות הגדולה גם בחברות הענק סיפקו בשבועיים האחרונים גם מטא (פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם) שנפלה בכמעט 11% אחרי תחזית חלשה, חברת הסטרימינג נטפליקס שצללה גם היא ב-9% מאותה הסיבה, ומנגד טסלה, שהשלימה עלייה של 18% ביומיים, אחרי דווקא תוצאות חלשות אך תחזית שהלהיבה את המשקיעים.

2 הסבלנות משתלמת בטווח הארוך - תסתכלו על גוגל

נפתח במובן מאליו. כל אחת מענקיות הטכנולוגיה הציגה תשואה מצטברת מרשימה של אלפי אחוזים ויותר לאורך העשורים האחרונים. בדרך למעלה כל אחת מהן עלתה והתרסקה פעמים רבות, לפעמים הנפילה גם הייתה כואבת במיוחד. אך כשמרחיבים את ההסתכלות על הגרף לטווחים ארוכים - ההשקעה משתלמת ובגדול. הבעיה היחידה היא שכולנו חיים בהווה ולא בעתיד: אנחנו רואים את הנפילות ובורחים בדרך, אך כפי שאמר המשקיע האגדי וורן באפט: "שוק ההון הוא כלי להעביר כסף ממשקיעים חסרי סבלנות למשקיעים עם סבלנות". לפעמים צריך לחרוק שיניים ולהמתין שהגשם יעבור.

הדבר נכון גם כשמסתכלים על הנפילות בשוק ההון בשנת 2022 למשל (או בקורונה). גם ענקיות הטכנולוגיה איבדו עשרות אחוזים מערכן (למשל - מיקרוסופט כ-30%, אפל כ-30%, גוגל כ-40%, אמזון יותר מ-50% ועוד) אך מאז כל אלה ואחרות תיקנו את כל הירידות וחלקן אף נמצאות בשיאים חדשים.

בנוסף, מעניין להסתכל על גוגל. אם מניית החברה תצליח לשמור היום על העלייה הזו היא תחצה את השווי של 2 טריליון דולר (ותצליח לשמור על השווי הזה בפעם הראשונה, כאשר בסוף 2021 היא כבר חצתה לרגע את השווי הזה) ותהפוך לחברה השלישית בעולם מבחינת שווי שוק, כשהיא עוקפת את אנבידיה.

גוגל הודיעה הלילה, לראשונה בתולדותיה, על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות, וגם הודיעה על רכישה עצמית (בייבאק) בהיקף של 70 מיליארד דולר (כ-3.5% משווי החברה), בצעד שנחשב להבעת אמון עצמית בחברה ומקטין את כמות המניות בשוק, מה שמגדיל את הרווח לכל מניה בודדת. 20 שנה אחרי שהונפקה לראשונה. 20 שנה הן הרבה זמן, אבל משקיעים לטווח ארוך יודעים שזה פרק זמן סביר להשקעה. 20 שנה של התמדה (כמובן, אפשר היה לקנות את המניה גם אחרי ההנפקה) איפשרו למשקיעים ליהנות מתשואה גבוהה, וכעת גם מדיבידנדים.

3 לא למהר להספיד את הגדולות

אם כבר הזכרנו את גוגל, ניתן לה את הכבוד פעם נוספת. מניית גוגל נפלה לפני שנה וחצי עם השקתו של צ'אט GPT, שהביא לעולם את מהפכת הבינה המלאכותית, וגרם לחששות האם גוגל תצליח להישאר רלוונטית בעולם החדש, האם מנוע החיפוש שלה ישמור על הדומיננטיות שלו גם בעולם של AI, האם גוגל בכלל תצליח לתת מענה. בדוחות שפרסמה אתמול גוגל ענתה בגדול כן על השאלות האלה - מנוע החיפוש שלה בינתיים לא נפגע (אך בהחלט ייתכן שייפגע בעתיד), היא פועלת ומשקיעה גם בעולמות ה- AI והיא בהחלט כאן כדי להישאר ולתת פייט.

הדבר נכון גם לגבי מטא. מניית חברת האם של פייסבוק איבדה 75% מערכה מאמצע שנת 2021 ועד אוקטובר 2022, בעקבות הניסיון הלא מוצלח שלה לעשות טרנפורמציה לעולם של מטאוורס (מציאות מדומה). בינתיים נדמה שמטא קצת זנחה את החלומות ההם, שבהם השקיעה מיליארדי דולרים, וחזרה להתמקד במה שהיא יודעת לעשות מצוין: לייצר מזומנים והמון. כשהמשקיעים ראו את ההתמקדות המחודשת של מטא הם החלו לחזור אליה ומאז המניה משלימה זינוק של 374% בתוך שנה וחצי. גם מבלי לדעת מה התוכניות של מטא להמשך אפשר להניח שהחברה ממש לא מתכוונת להרים דגל לבן וגם היא פועלת כדי להישאר רלוונטית בעולם העתידי.

4 פיזור ההשקעות - מתנת החינם היחידה בעולם ההשקעות

אפשר לתת דוגמאות נוספות כמובן כמו טסלה, נטפליקס, אפל ועוד. כולן עובדות קשה מאוד כדי להישאר רלוונטיות גם כשהמשקיעים מפנים להן עורף או כשהתוצאות שלהן נפגעות.

הבעיה היחידה היא שאי אפשר לדעת מראש אלו חברות יישארו איתנו גם בעתיד, מי יהיו הגדולות בשנים הבאות, מי יפשלו ויפלו ומי הגדולות החדשות שיגיעו (מישהו ידע לזהות את אנבידיה לפני שנתיים? מישהו יודע לזהות את האנבידיה הבאה?). מעבר לכך, ענקיות הטכנולוגיה שמככבות היום בצמרת מדד ה- S&P 500 לא היו כאן רק לפני 20 או 30 שנה. התחלפו דורות ואיתן גם המניות הגדולות בעולם.

אם ניקח למשל את אינטל, מניית החברה לא מצליחה לספק תשואה למשקיעים מאז שנת 2017. מדובר בפרק זמן לא קטן לחברה שנחשבת ענקית, ובוודאי כאשר המתחרות שלה נהנות מתשואה של אלפי אחוזים באותו זמן (אנבידיה פי 30, AMD פי 13).

לכן, אומרים המשקיעים הגדולים, חשוב לדאוג לפיזור של תיק ההשקעות. מדובר במתנת החינם היחידה שניתן לקבל בשוק המניות. כמובן, תשואת תיק ההשקעות תהיה נמוכה יותר אלא שהצד החיובי הוא שכך אתם שומרים טוב יותר על הכסף שלכם. כך, גם אם חברה או מספר חברות ייפלו הפגיעה בתיק ההשקעות שלכם תהיה קטנה, בוודאי בהשוואה להשקעה במניה אחת ספציפית.