החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר • ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה
תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

לאחר פרשה שנמשכת שנה, החליטה היום (ד') הממשלה שלא ממש להחליט בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר, וברוב של שמונה מול שישה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות). מעבר לכך, את תוכנית הרחבת OPC חדרה החליטו לבטל לצמיתות.

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים
פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

זהו שלב נוסף בפרשה שלא נגמרת בנוגע לשתי תחנות הכוח. במאי אשתקד החליטה הממשלה שלא לאשר את ריינדיר ואת הרחבת OPC חדרה. מאז, חיכו לדיון בות"ל, עד שזו אישרה את התוכנית - למרות לחצים פוליטיים כבדים ב־18 במרץ. מאז, שרת התחבורה מירי רגב המשיכה להיאבק בניגוד לעמדת הדרג המקצועי במשרדה, ודרשה להחזיר את הנושא לדיון בממשלה.

במסגרת החוק, במצב שבו ות"ל מאשרת תוכנית, לשרים יש 21 יום לדרוש להשיב אותה לדיון בממשלה. אחרת, האישור הופך לסופי. משיכת התוכניות לישיבת הממשלה היא צעד דרמטי שלעצמו, בגלל שבמידה ומחליטה הממשלה שלא לאשר את התוכניות בפעם השנייה - זו החלטה סופית. קרי, לא תהיה סיטואציה נוספת שבה הות"ל תדון בתוכנית שוב. לכן, ככל הנראה, החליטו להחזיר את ריינדיר לתיקונים. 

ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה מאוד של רשות החשמל שבמשך שנה ויותר לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה. אחת מהן היא תוכנית דליה 2 שאושרה כבר במאי 2019, אבל במקרה שלה ביקשה הרשות לחכות עם הוצאת האסדרה עד לאישורן של תחנות נוספות. השתיים הנוספות הן הרחבת דוראד והקמת תחנת הכוח קסם, שאושרו בממשלה בדיון במאי אשתקד, שבו לא אושרו תחנת הכוח ריינדיר והרחבת OPC חדרה.

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, בהתייחסות להחלטת הממשלה בעניין תחנות הכוח: "החלטת הממשלה שהתקבלה כעת, לאחר דיון מעמיק, משקפת כהלכה את צרכי האנרגיה של מדינת ישראל ולוקחת בחשבון כמובן גם את האינטרס הציבורי. החלטת הממשלה להוריד מסדר היום את ההצעה להקמת תחנת כוח נוספת ב-OPC חדרה והחזרת תחנת הכוח ריינדיר לוועדה על מנת לוודא מתן מענה הולם לנושאים הפתוחים- תכנון תחבורתי, קו סולר לגיבוי, קביעת פרמטרים שיבטיחו כי תחנות הכוח יפוזרו באופן גיאוגרפי ראוי וכן לקדם פתרון להאצת הקמת תחנת הכוח שורק כדי להבטיח מחיר תחרותי גם ביתר התחנות". 

סוגיה מרכזית שבגינה התעכבה תוכנית היא החלטת הות"ל לאשר את תוכנית ריינדיר, אף שעדיין לא הוצג קו סולר לתחנה בהתאם לחוק. שר האנרגיה התייחס במהלך הישיבה לנושא, ואמר כי "לאחת מתחנות הכוח שהוגשה לאישור היום, טרם אושר קו סולר, וזה בניגוד לתקנות שמחייבות הזנה משני מקורות אנרגיה". מעבר לכך, הוא ביקר את רשויות התכנון: "בזמן שבות"ל קראו קריאות שבר לא מבוססות, הם מעכבים קידום תוכניות אחרות: 1. עיכוב תכנון התוכנית בהרחבת דוראד על חשבונה שכאמור פנתה לבג"צ בנושא. 2. תוכניות להקמת תחנות אחרות, שמעוניינות לתכנן את הקמתן בשלב זה על חשבונן, ללא התחייבות המדינה , ולא יכולות לעשות כן. 3. האצת הקו הימי מאשקלון למרכז הארץ". 

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, מסרה בתגובה להחלטה: "כמובן שהייתי מעדיפה שלצמיתות לא יקימו את התחנה הזו, אבל זה שלא אישרו כבר מעודד. ריינדיר זו תחנה שיש בה את כל הבעיות: קרובה לקלקיליה ובעייתית ביטחונית, וגם בעייתית בריאותית לתושבים. יש גם בעיית תחבורה. אם היא חוזרת לות"ל, אני מקווה שבפרוטוקול של ההחלטה יבקשו חוות דעת בתחום הביטחוני וכל הדברים שדורשים בדיקה שמתחשבת. טובות אחרות ליזמים מאשר לציבור נראו לתפיסתנו בעיני הות"ל. זה לא תם ונשלם, ונמשיך במאבק בות"ל".