הממונה על התחרות שוקלת: עיצום כספי של 16 מיליון שקל על סנו

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה עם סנו, החברה תשלם למעלה מ-16 מיליון שקל לאוצר המדינה בגין הפרות לכאורה של סעיפים בחוק המזון העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים, בהמלצות מחיר לקמעונאים ועוד

חברת סנו / צילום: שלומי יוסף
חברת סנו / צילום: שלומי יוסף

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה כי היא שוקלת להטיל עיצומים כספיים על חברת סנו  בשל הפרות של חוק המזון. במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה עם סנו, החברה תשלם למעלה מ-16 מיליון שקל לאוצר המדינה בגין הפרות לכאורה של הוראות חוק המזון.

ניתוח | עליות המחירים וחגיגת הרווחים: המספרים שחשפו הדוחות של ענקיות המזון
החשד לתיאום מחירים בענף המזון: רשות התחרות פשטה על משרדי סנו
הממונה על התחרות תטיל עיצומים כספיים על שבעה ספקי מזון גדולים. כמה הם ישלמו?

בשנת 2022 פתחה הממונה על התחרות בבדיקה רוחבית של כלל ההסכמות הקיימות בין ספקי המזון הגדולים לקמעונאי המזון הגדולים. הבדיקה התמקדה בהתנהגות הספקים ובחנה את מכלול היחסים המסחריים שבין כל אחד מהספקים הגדולים לבין כל אחד מהקמעונאים הגדולים ואת עמידתם בהוראות חוק המזון.

לפני כשנה הגיעה הממונה להסכמות עם מרבית הספקים הגדולים שעלה חשש כי הפרו את חוק המזון, ובמסגרתן ספקי המזון שילמו במצטבר מעל 23 מיליון שקל.

כאמור, במסגרת ההסכמות תשלם סנו סך כולל של כ-16 מיליון שקל בגין הפרות סעיפים בחוק המזון העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים, בהמלצות מחיר לקמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים, בכסף ובשווה-כסף, שלא כהנחות למוצרים אותם היא מוכרת להם. 

פרשת תיאום המחירים 

בחודש פברואר האחרון פשטו חוקרי רשות התחרות על משרדי סנו וזימנה לחקירה את אחד העובדים בהמשך לחקירת הרשות בפרשת תיאום המחירים נגד ענקיות המזון, בהן ספקיות מזון ורשתות שיווק.

באותו חודש זימנה הרשות לשימוע טרם הגשת כתב אישום את חברת ויליפוד ואת יושב-הראש שלה צביקה ויליגר, בגין עבירת ניסיון להסדר כובל. על-פי מכתבי השימוע, חברת ויליפוד אותתה למתחרותיה כי היא מעוניינת ומוכנה להעלות מחיר, וניסתה להגיע עמן להסדר כובל על העלאת מחירים.

רשות התחרות פתחה בחקירה נגד חברות ובכירים במשק כבר לפני שנתיים, בחשד לתיאום מחירים ולהסדרים כובלים. בנובמבר 2021 פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל ושטראוס וחקרו בכירים בשתי החברות. בהמשך נחקרו שורת בכירים, ביניהם מנכ"ל שופרסל דאז, איציק אברכהן; מנכ"ל שטראוס דאז, גיורא בר-דעה; רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה; ומנכ"לי הרשתות ויקטורי, יוחננוף ואושר עד. בגזרת ספקיות המזון נחקרו דיפלומט, ויליגר ויוניליוור.