גניבות הרכב זינקו ב-35% ברבעון הראשון. זה הרכב הנגנב בישראל

כך עולה מנתונים שפרסמה איתוראן, ספקית הפתרונות לעולם הרכב • הסיבות המרכזיות: התייקרות מחירי החלפים וכי "נורא קל לגנוב" • וגם: אילו סוגים ודגמים מובילים את רשימת כלי הרכב הנגנבים ביותר בישראל, מהן שיטות הפעולה החביבות על הגנבים, ומהיכן הם מגיעים

גניבות הרכב מזנקות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
גניבות הרכב מזנקות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מכת גניבות הרכב בישראל מובילה להתייקרות תעריפי הביטוח ועולה למשק, על פי ההערכות, בהפסד של מיליארדי שקלים בשנה. מחקר שפרסמה השבוע חברת איתוראן, המספקת פתרונות לעולם הרכב ובהם שירותי איתור רכב גנוב, מלמד על הזינוק בהיקפי הגניבות ברבעון הראשון של השנה.

גנבי הרכב מתמקדים בדגם חדש, ואלה בשורות מדאיגות 
רוצים לרכוש רכב חדש? יכול מאוד להיות שכדאי לכם לחכות עוד קצת

מנתוני המחקר עולה כי ברבעון הראשון הגניבות עלו ב־35% לעומת הרבעון הקודם, הרביעי של שנת 2023. זאת, על־פי מדגם ארצי של 800 אלף כלי רכב. באיתוראן מציינים כי המגמה נמשכת, וצפוי גידול גם ברבעון השני של השנה. לפי הנתונים של איתוראן, 41% מכלי הרכב הגנובים הם רכבים פרטיים, 38% הם ג'יפים וג'יפונים, 9% אופנועים, 7% רכב מסחרי, 3% משאיות ו־2% כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי).

מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, אומר כי בד־בבד עם העלייה בגניבות, הובילה פעילות החברה למעצרן של 200 חוליות חשודים בגניבות רכב, גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ולדבריו מעצרים אלה חסכו למשק 1 מיליארד שקל. לפי איתוראן, מעצר 200 חוליות בזמן אמת מסייע רבות לתהליך הרשעת החשודים ולמעצרם, ובכך ייחסכו לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות ב־2024 ובהמשך.

"גונבים הכול מהכול", אומר שחר שרצקי, סמנכ"ל באיתוראן (בן דודו של ניר) המנהל את החטיבה העסקית בישראל. "ג'יפים נגנבים כבר הרבה שנים, ולאחרונה חזרו לרכב פרטי. בסגמנט של רכב בשווי 80-140 אלף שקל פעם לא היו מערכות איתור, והיום חברות הביטוח דורשות, בצדק, להתקין מערכות איתור".

הוא מונה את הסיבות המרכזיות לגידול בגניבות הרכב: "הראשונה היא עבור חלפים, לישראל ולרשות הפלסטינית. החלפים יקרים היום גם בגלל יוקר המחיה, וגם משום שבשל תקיפות החות'ים בים האדום ספינות נאלצות לעשות סיבוב וזה מייקר יותר. חלקם הגדול של הרכבים מוצא את דרכו לחלפים. סיבה שנייה היא שנורא קל לגנוב, אז יש גם גניבות לשימוש עצמי ברשות, זה סגמנט שמאוד עלה בשנים האחרונות. לזה יש להוסיף את המצב הכלכלי - על רקע המלחמה יש כאלה שלא יכולים לעבוד בישראל ומצטרפים למעגל הפשיעה".

כפי שפורסם לאחרונה בגלובס, גנבי הרכב היום יכולים לאתר בקלות באתרי מכירות באינטרנט (דוגמת עליבאבא) כלים ייעודיים שניתן לרכוש ולהסתייע בהם לצורך הגניבות. המחקר מראה שרק ב־10% מאירועי הגניבה נמצא מפתח הרכב ברשות הגנב. 19% מניסיונות הגניבה היו בשיטה של פריצה אלימה, 6% בגרירה או העמסה של הרכב, וב־1% מהמקרים הרכב נשדד מבעליו או שהמפתח נשאר ברכב. רוב המקרים, 64%, היו בשיטה של קידוד והתחברות לשקע ברכב (טכנולוגית).

אתגר טכנולוגי וקיצור זמני איתור

איתוראן נמצאת בתחרות טכנולוגית מול הגנבים?
שחר שרצקי: "לא הייתי קורא לזה תחרות אלא אתגר. ההצלחה שלנו גדולה. גנבים באים היום עם מכשירים מקודדים, פורצים לרכב וגונבים אותו ללא מפתח מקורי, זו תופעה שמתגברת בשנה וחצי האחרונות ומדובר גם ברכבים זולים, לא רק רכבי יוקרה. אנחנו יודעים להתמודד עם הכלים שלהם, וגם הטכנולוגיה שלנו משתדרגת. הבעיה בגניבות זו קלות הביצוע שמגדילה את מאגר הרכב לגניבה לעומת העבר - הרכב מונע בשניות ויוצא לדרך. בעבר היה לוקח מעל 5 דקות להתניע את הרכב והיינו מקבלים התראות, והיום אנחנו מבינים שברוב המקרים הרכב יונע וצריך למנוע את הגניבה בשלב הבא ולא במקום הגניבה.

"יש לנו יכולת טכנולוגית להבין אם נעשה קידוד ושיבוש תדר (בניסיון לשבש את מערכת האיתור ברכב, ש'ח'ו') מרגע קבלת הקריאה, אנחנו פועלים, מודיעים למשטרה ולצבא שבמחסומים, וביחד מצליחים ברוב המקרים למנוע את הגניבה. יש לנו כוח אכיפה ושיתוף פעולה מצוין עם כוחות הביטחון. אסור לשכוח שרכב גנוב יכול לחזור כרכב טרור, אז זו לא רק בעיה של המבוטח או חברת הביטוח".

 

לדבריו יש הרבה פרצות במעברים, שמאפשרות להעביר כלי רכב בלי להידרש לעבור במחסומים. מהמחקר של איתוראן עולה ש־34% מהגניבות ברבעון הראשון התבצעו דרך פרצות על הציר הראשי 443 לכיוון רמאללה, ושרצקי מוסיף שכלי הרכב הגנובים מגיעים לקלקיליה, חברון, רמאללה, שכם וג'נין. נתוני המחקר של איתוראן מראים ש־46% מכלל הגניבות נעשות באזור גוש דן, 15% באזור השרון, 12% מגיעות מהשפלה, 12% מירושלים ומודיעין, 3% מהצפון ו־1% מיהודה ושומרון.

"ההרתעה הכי גדולה היא לא שנתפוס את האוטו, כי הגנבים יגנבו מחר רכב אחר, אנחנו שמים דגש על ניסיון לתפוס את החוליות, וזה מייצר הרתעה שבסופו של דבר משפיעה על הגניבות בישראל", אומר שרצקי. הוא מספר שחוליות הגנבים מורכבות מכמה תפקידים. "באה חוליה לרכב, ה'טכנולוג' מניע את הרכב ולא נשאר, יש נהג שלוקח את הרכב ומעביר אותו לשטחים. הנהג הוא התפקיד עם הסיכון הרב ביותר, כי אותו יכולים לתפוס. אותו נהג היה מקבל לפני שנתיים 500 שקל על העבודה שלו, והיום מקבל 2,000 שקל".

איתוראן צומחת, פוורפליט מתרחבת

איתוראן, שאותה מובילה משפחת שרצקי (איזי שרצקי מכהן כנשיא החברה) נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 556 מיליון דולר, אחרי עלייה של מעל 30% במניה בשנה שעברה. לחברה יש כ־800 אלף מנויים בישראל מתוך מעל 2.5 מיליון בעולם, מספר שאמור לגדול השנה ב־35-40 אלף. את שנת 2023 סיכמה איתוראן עם הכנסות של 320 מיליון דולר, צמיחה של 9% לעומת 2022, ועם גידול של 30% ברווח הנקי ל־48.1 מיליון דולר ושל 10% ב־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ל־87 מיליון דולר.

 

חברה נוספת שפועלת בתחום של פתרונות טכנולוגיים לסביבת הרכב היא פוורפליט (לשעבר פוינטר), שנסחרת בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב בשווי 183 מיליון דולר אחרי עלייה של 53.3% במחיר המניה בשנה האחרונה. החברה נוצרה לפני מספר שנים כתוצאה ממיזוג בין החברה הישראלית פוינטר לחברת ID Systems מארה"ב. בשנה שעברה פוורפליט הודיעה על עוד מיזוג, עם חברת MiX Telematics הדרום אפריקאית בעסקת מניות, שלאחריה יחזיקו בעלי המניות של מיקס 65.5% מהחברה הממוזגת ובעלי המניות של פוורפליט יחזיקו ב־34.5%. עסקה זו הושלמה השבוע. מיקס נסחרת בבורסה של דרום אפריקה ובבורסת ניו יורק לפי שווי של 322 מיליון דולר. החברות מצפות שהמיזוג ייצור חברה עם הכנסות של 279 מיליון דולר ורווחיות גולמית של 67%, וכי שילוב ביניהן ייצר ערך שיוביל להגדלת ה־EBITDA בשנתיים הבאות. לפי הדיווח על המיזוג מסוף השנה שעברה, החברה הממוזגת צפויה להמשיך להיסחר גם בבורסה בתל אביב.