המוזיקאי שהפך לבנקאי וממליץ: שימו את רוב הכסף שלכם באפיקים האלה

דן אליס, מנהל מחקר לשוק ההון בנק הבינלאומי, מעריך כי שוקי המניות המצויים בשיא ימשיכו לעלות, על גלי הבינה המלאכותית ובעיקר הורדות הריבית הצפויות • הוא ממליץ להפנות חלק מהתיק להשקעה באירופה, לא חושש מהורדת דירוג נוספת לישראל, וחוזה פיחות בשקל

דן אליס, מנהל תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי
דן אליס, מנהל תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי

דן אליס לא חלם שיהיה לו קשר כלשהו עם שוק ההון. אומנם אביו היה רואה חשבון, אך הוא בכלל תכנן להיות מוזיקאי: "אחרי הצבא למדתי מוזיקה בבית הספר רימון, ניגנתי בגיטרה וגם הייתי מתופף". אלא ששנה לאחר מכן הוא החליט לדבריו "לעשות סוויץ' של 180 מעלות לראיית חשבון. אתה רק יכול לדמיין איך הגיבו החברים, המוזיקאים ברימון, להחלטה ההזויה שלי" הוא אומר בחיוך.

למרות שיפור בתשואה: נמשכות הסערות סביב המנכ"ל הישראלי של קרן ברידג'ווטר 
המדד שקפץ, המניה שכיכבה וההיסטוריה שמגלה - זה מה שצפוי ברבעון הבא בשווקים 

היום הוא מנהל את תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי. בין לבין הוא גיטריסט בלהקת "שוטף שלושים". לדבריו "המוזיקה הפכה לתחביב. היום, בטח כשיש לי משפחה, אני מעריך את האיתנות והיציבות שמספק המקצוע".

דן אליס
אישי: בן 49, נשוי + 3 ילדים וכלבה, מתגורר בת"א
מקצועי: מנהל תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי,
לפני כן שימש כאנליסט בבנק

עוד משהו: מתופף ומנגן בגיטרה, חבר בלהקת "שוטף שלושים"

אליס מאמין שצריך להשקיע את רוב הכסף בחו"ל, בעיקר בארה"ב: "ברור שההתמקדות בחלק המנייתי בתיק ההשקעות צריכה להיות קודם כל בארה"ב. זו הכלכלה הכי גדולה בעולם, עם שוק המניות הכי מגוון, עמוק וסחיר, ולכן זה השוק העיקרי".

הראלי במניות ענקיות הטכנולוגיה הוביל את מדד S&P 500 לעליות חדות של 24% בשנת 2023. פתיחת שנה חזקה הוסיפה עלייה של 11% במדד ברבעון הראשון השנה. אליס מציין כי "מכפיל הרווח של ה-500 S&P הוא 24, מעל הממוצע ההיסטורי, אבל המכפיל העתידי שמשקלל את הרווחים הצפויים לשנה הקרובה הוא כ-21-22, וזה הרבה יותר סביר".

הוא מניח שהעליות בשוק המניות יאטו בהמשך השנה, "במקביל להתמתנות הצפויה בצמיחה בארה"ב", אך צופה כי נמשיך לראות תשואות חיוביות, כשהמדדים נישאים על גלי הבינה המלאכותית ובעיקר - שלוש הורדות ריבית צפויות של הבנק המרכזי האמריקאי, הפד.

"עונת הדוחות האחרונה הייתה טובה וסייעה להוכיח שהמחירים בשוק בסך-הכול הוגנים. יש אופטימיות גם לגבי ההמשך, בהובלת הטכנולוגיה והתפתחות ה-AI שנוגעת גם לכל סקטור אחר שאפשר לחשוב עליו", אומר אליס.

לדבריו, "האיום הגדול ביותר על ענקיות הטכנולוגיה הוא הרגולטור האמריקאי. לכן צריך לדאוג לפיזור השקעות גם בישראל ובאירופה".

מעבר לפיזור, מדוע להשקיע באירופה?
"הכלכלה האירופית יותר 'משעממת' לכאורה מהאמריקאית, אבל יש לה היתרונות שלה. אין לבנק המרכזי באירופה את הדילמה של ארה"ב - הצמיחה הרבה יותר מתונה והחשש שתשוב להתחזק הרבה יותר נמוך, ולכן הריבית יכולה לרדת שם מהר יותר מאשר בארה"ב. בנוסף, הסקטורים באירופה הם יותר תעשייה ומזון ופחות טכנולוגיה, ואחרי ההייפ הגדול בטכנולוגיה זה יכול לסייע לתיק של משקיע סולידי שרוצה תיק רגוע ובטוח יותר".

"ביטחון רב בכלכלה כאן"

באשר לכלכלה המקומית, אליס נותן ציון חלש לממשלה ואומר כי "לצד עלויות המלחמה והטיפול במפונים, יש התנהלות לא מספיק אחראית של קובעי המדיניות ויש חשש שאפילו יעד הגירעון הגבוה, 6.6%, ייפרץ". מה זה אומר מבחינת המשקיעים? לדעתו לא הרבה, ולדוגמה "מדד ת"א 125 במכפיל 14, זו רמה מאוד נמוכה ביחס לארה"ב".

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה בתחילת חודש פברואר את הדירוג של ישראל ונתנה תחזית שלילית להמשך, אבל השוק המקומי הגיב בפיהוק וטיפס מאז בכמעט 10% (אליס: "ההורדה הייתה מתומחרת כבר מספר חודשים קודם לכן"). כעת ההערכה היא שגם סוכנות פיץ' תוריד בקרוב את הדירוג של ישראל, אך אליס לא מתרגש מכך ומעריך שהשוק יגיב בצורה דומה: "אין ספק שהורדת דירוג היא חדשות לא טובות לכלכלה המקומית, אבל אני לא חושב שהיא תגרום לכאוס משמעותי בשוק. בסופו של דבר רמת הביטחון בכלכלה הישראלית גבוהה".

עם זאת, הוא חושש שהשקל התחזק מדי (כיום 3.66 שקלים לדולר), כך ש"אחרי הייסוף המשמעותי אני חושב שיש פוטנציאל לפיחות מול הדולר לרמות של 3.7-3.8 שקלים. האתגרים של הכלכלה לא מתומחרים במטבע. הרי אנחנו עדיין במצב של לחימה ואי ודאות מאוד גבוהה לגבי הצפון".

בתיק למשקיע אגרסיבי ממליץ אליס על 60% מניות והיתרה באג"ח. 25% מהתיק לטובת מניות אמריקאיות, 8% באירופה, 7% בשווקים מתעוררים ("בעיקר הודו כיוון שסין נראית פחות טוב, ומנגד השוק בהודו צומח בצורה חזקה יותר ומדובר באוכלוסיה גדולה דוברת אנגלית"), ו-20% יושקעו במניות בישראל.

 

רווחי הון עתידיים באג"ח

בחלק האג"חי הוא ממליץ לוותר על הממשלתיות ולהשקיע 30% מהתיק בחוב קונצרני מקומי והיתרה בחו"ל: "באג"ח הזרות הייתי מאריך מח"מ ל-7 עד 15 שנה, כדי ליהנות מרווחי הון כשהריבית תתחיל לרדת".

בתיק הסולידי (שמורכב מ-20% מניות ו-80% אג"ח) אליס ממליץ להשקיע 10% מהתיק במניות אמריקאיות, עוד 4% באירופה ו-6% בישראל. בחלק האג"חי הוא ממליץ על מח"מ (משך חיים ממוצע) של 3 עד 5 שנים בחלוקה של 20% מהתיק אג"ח ממשלתיות, 40% קונצרניות ו-20% באג"ח בחו"ל. "המטרה היא לקבע את התשואות הגבוהות הנוכחיות וליהנות מהן שנים קדימה, גם כשהריבית תתחיל לרדת. זה אומר להוציא את הכספים מהאפיקים המאוד קצרים כמו מק"מ וקרן כספית, למרות המרווחים הנמוכים יחסית".

בשני סוגי התיקים הוא ממליץ על חשיפה למט"ח בהיקף של 15% עד 30% מהתיק, כאשר בחלק האג"חי הוא מעריך שכדאי לחלק לחצי צמוד מדד וחצי שקלי.

להרוויח מירידת ריבית

מבחינת הסקטורים בארה"ב, אליס ממליץ כמובן על הטכנולוגיה שהיא "מנוע הצמיחה העיקרי בכלכלה העולמית, כאשר תתי סקטורים כמו סייבר וענן צפויים להצליח", אך גם על "סקטורים שייהנו מירידת ריבית שצפויה להתחיל כנראה בחודש יולי, כמו תחום האנרגיה הנקייה, התשתיות, הצריכה המחזורית, וגם סקטור הנדל"ן שלא השתתף כל כך בחגיגה מתחילת 2023".

בארץ הוא מציין שהגיוון מוגבל אך ניתן לקבל פיזור טוב על פני הסקטורים העיקריים (נדל"ן, בנקים, טכנולוגיה) דרך מדד ת"א 125. "הבנקים אולי ירוויחו פחות כשהריבית תרד, ולא נראה תשואות להון כמו בשנת 2023, אבל עדיין הם יודעים להרוויח", אומר אליס. "גם תחום הנדל"ן מעניין וייהנה מירידת הריבית - עבור משקיעים שמוכנים לקחת יותר סיכון".