לראשונה: נחתם הסכם קיבוצי בתאגיד השידור הישראלי

תשע שנים לאחר שהוקם התאגיד, נחתם הסכם קיבוצי רחב מול העובדים • ההסכם יהיה בתוקף עד סוף שנת 2026 • בשנה האחרונה הואץ המו"מ בנושא ההסכם הקיבוצי, עם פרוץ המלחמה הושהו המגעים בין הצדדים, אך הם חודשו ונחתמו בשבוע שעבר

תאגיד השידור הציבורי / צילום: צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור הציבורי / צילום: צילום: שלומי יוסף

הנהלת כאן (תאגיד השידור הישראלי), ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל, ארגון עובדי התקשורת ועד עובדי התאגיד, חתמו על הסכם קיבוצי רחב לראשונה מאז הקמת התאגיד ב-2015. בתאגיד מועסקים כ-1,000 עובדים ועובדות, וההסכם בא לאחר שש שנים של משא-ומתן בין הנהלת התאגיד לוועד העובדים בארגון.

שוק המשפיענים הישראלי מגלגל 60 מיליון דולר בשנה, ויש מי שמרוויחות יותר
"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

ההסכם הקיבוצי המורחב יהיה בתוקף עד סוף שנת 2026, והוא יעגן, בין היתר, את זכויות העובדים, שכרם ומשמרות העבודה. לפי התאגיד, הוא "יחזק את היציבות התעסוקתית בארגון, יאפשר לעובדים תקופות שיפור לפני פיטורי אי-התאמה, ייתן עדיפות לעובדי התאגיד במכרזים ועוד".

החתימה על ההסכם הקיבוצי בתאגיד / צילום: שלומי אשר
 החתימה על ההסכם הקיבוצי בתאגיד / צילום: שלומי אשר

נזכיר כי באוגוסט 2021 הוקמה ועדת פרוקצ'ה על ידי מועצת תאגיד השידור, לאחר שבעיתון "הארץ" התפרסמה כתבת תחקיר של העיתונאית תמר קפלנסקי. גם בגלובס התפרסמו בשנתיים שקדמו לכך מספר כתבות שתיארו תרבות ארגונית מורכבת. פחות משנה לאחר מכן הודח המנכ"ל אלדד קובלנץ מתפקידו על ידי מועצת התאגיד.

דוח הוועדה, שעסק בנושא יחסי ההנהלה והעובדים, כלל שורת צעדים אופרטיביים ליצירת שינוי בתרבות הניהול - ביניהם גיבוש הסכם קיבוצי בארגון. בשנה האחרונה הואץ המשא-ומתן בנושא, בעידוד ובהובלת המנכ"ל החדש, גולן יוכפז. עם פרוץ המלחמה הושהו המגעים בין הצדדים, אך הם חודשו לאחרונה, ובשבוע שעבר אישרה מועצת התאגיד את הנוסח הסופי. 

לדברי יוכפז, "עובדי ועובדות התאגיד הם לב לבו של הארגון שלנו, וסוד הצלחתו. עם כניסתי לתפקיד, הבטחתי לעשות כל מאמץ כדי שבתוך כשנה יושלם ההסכם המורכב הזה, ויאפשר לעובדים ולהנהלה לעסוק רק בדבר אחד - עבודת השידור הציבורי. אני שמח שעשינו את זה". 

גיל עומר, יו"ר מועצת התאגיד, מציין כי ההסכם "משקף רוח טובה ורצון כן להתנהלות ציבורית אחראית והגונה. אני משוכנע כי מערכת יחסי עבודה ראויה היא בסיס לכל ארגון, וזאת תוך שמירה על גמישות ועצמאות ניהולית".

לדברי אלי גרשנקרוין, מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות, "ההסכם פורץ דרך, ונחתם לאחר משא-ומתן ממושך ורצוף עליות ומורדות. הוא מבטיח ביטחון תעסוקתי וכלכלי לעובדים, לצד גמישות הנדרשת לניהול אפקטיבי. תאגיד השידור הישראלי מספק שירות ציבורי מצטיין, וההסכם מחזק את עצמאותו ומעודד שיתוף פעולה בין ההנהלה לבין העובדים".