רשות ניירות ערך מסתייגת מהטיפול של טריא בכמחצית מהכנסותיה

ההסתייגות של הרשות נובעת מ"אופן הטיפול החשבונאי" של חברת ההלוואות החברתיות בהכנסות שנבעו לה מקבוצות רכישה של נדל"ן • מדובר בסכומים שמצטברים לכ־109 מיליון שקל • היקף בקשות המשיכה מהפלטפורמה עמד אשתקד על 1.7 מיליארד שקל

אייל אלחיאני, מנכ''ל ומייסד טריא. / צילום: איל יצהר
אייל אלחיאני, מנכ''ל ומייסד טריא. / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך פנתה לחברת ההלוואות החברתיות, טריא, בנוגע לרישום החשבונאי של כמחצית מההכנסות שלה, כך עולה מדוחות טריא לשנת 2023. ברבעון הראשון של השנה הרשות הודיעה לחברה כי היא מסתייגת מ"אופן הטיפול החשבונאי" בהכנסות שנבעו לה מקבוצת רכישה בתחום הנדל"ן. בינתיים, בטריא שלחו את תגובתם לרשות לניירות ערך ומחכים לתשובתו של הרגולטור.

טריא מציגה: בקשות משיכה של 1.7 מיליארד שקל והפסדים נערמים  
ערבוב חשבונות הבנק של החברה והבעלים: הסתבכות קלקן קפיטל 

לא מדובר בהכרה בהכנסות זניחות מבחינת טריא, אלא בסכומים המצטברים לכ־109 מיליון שקל בשנים 2021־2023. בשלוש השנים הללו הסתכמו כלל הכנסות טריא ב־212 מיליון שקל, כלומר העמלות המדוברות מהוות מעל למחצית מהכנסות החברה. טריא מעריכה כי "אם הרשות לא תקבל את עמדתה בנוגע לטיפול החשבונאי שייושם, ייתכן שתהיה לכך השפעה מהותית על הדוחות הכספיים".

 

בטריא, פלטפורמה להלוואות בין אנשים (P2P), מסבירים בדוחות כי ההכרה בהכנסה בגין עמלות מלווים במסגרת של קבוצות רכישה כוללת התחייבות להחזר כספי. בחברה מכירים במלוא ההכנסה במועד ביצוע סגירת הסכם ההלוואה בין הלווים למלווים, ועל כן מטפלים בהתחייבות להחזר כספי כתמורה משתנה; אומדן ההתחייבות להחזר כספי נסמך על הערכות ההנהלה, עמידה של הלווים בתנאים מתלים, התקדמות בבנייה וניצול המסגרת שהועמדה ללווים.

גל של משיכת כספים בשנתיים האחרונות

עיקר פעילותה של טריא הוא בהפעלת פלטפורמה שמחברת בין מלווים ללווים. החברה סבלה בשנתיים האחרונות מעליית הריבית בשווקים, שכן היא הפכה את הריבית באפיקים סולידיים כמו פיקדונות הבנקאים לאטרקטיביים ביחס לריביות שניתנו למלווים דרך הפלטפורמה שלה, שהינה אפיק השקעה פחות סולידי ונזיל. התוצאה היא גל של בקשות למשיכת כספי מלווים מהפלטפורמה, בזמן שהפקדות חדשות הלכו ופחתו. בשנת 2023 התקבלו בטריא בקשות משיכת הלוואות של 1.7 מיליארד שקל לעומת הפקדות של 310 מיליון שקל בלבד, רובן בחצית הראשונה של השנה כך שהפער מבחינתה הוא שלילי ועומד על כ־1.4 מיליארד שקל בסיכום השנה. המשמעות היא עיכוב מתמשך באפשרות המלווים למשוך את כספם מהפלטפורמה שעלול לקחת תקופה ארוכה.

 

סך כל תיק האשראי בפלטפורמה של טריא מסתכם ב־3 מיליארד שקל נכון לסוף השנה, כאשר רוב ההלוואות מגובות ברובן בנדל"ן למגורים. החברה סיכמה את 2023 עם הפסד כבד של 45 מיליון שקל, בדומה לזה שנרשם בשנה הקודמת. ההפסד מחק יותר ממחצית ההון העצמי שלה שעמד בסוף 2023 על כ־35 מיליון שקל בלבד.

טריא מציינת כי פתחה ביישום תוכנית התייעלות נרחבת בשנה שעברה. בתפקיד מנכ"ל החברה משמש כיום אייל אלחיאני, אחד משלושת מייסדי החברה. הוא החליף את שחף ארליך שפרש מתפקיד זה בסוף אוגוסט אשתקד.

אלחיאני אמר כי טריא "מיישמת באדיקות את תוכנית ההתייעלות ועומדת בכל היעדים שהציבה לעצמה. סיימנו את הרבעון הרביעי ברווח ואנו מאמינים ששנת 2024 תהיה שנת מפנה וחזרה למסלול הצמיחה. בזכות תיק האשראי האיכותי, נפרעו בטריא משכנתאות בסכום של כ־320 מיליון שקל, באמצעות גופי מימון שהעניקו הלוואות ללקוחות החברה, במטרה לאפשר נזילות מרבית למשקיעינו".