הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בתל אביב; מדד הבנקים זינק בכ-2.3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ונסחר סביב 2,000 נקודות, לראשונה מאז ספטמבר 2022 • רשות התחרות בצעד דרמטי: מתכוונת להכריז על הבנקים הגדולים "קבוצת ריכוז" • השקל נחלש בחדות לאחר שהתחזק בשבוע שעבר • סיגמא: התופעה של ריצה לאג"ח קונצרניות ניכרת גם בישראל • לידר שוקי הון: "הפוטנציאל לעלייה במחירי השכירות מהווה איום אינפלציוני"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:32

המסחר בבורסה המקומית ננעל הערב במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב- 0.3% ות"א 90 ירד בכ-0.5%.

מדד הבנקים זינק בכ-2.3%, למרות שכשעה קודם לכן הממונה על התחרות, מיכל כהן, הודיעה לחמשת הבנקים הגדולים - לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק מזרחי (לרבות בנק יהב) והבנק הבינלאומי כי בכוונתה להכריז עליהם כקבוצת ריכוז בענף הבנקאות ללקוחות קמעונאיים וכי בכוונתה להטיל עליהם הוראות בתחום הפיקדונות. 

בשוק החוב נרשמו היום הצעים - תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה בכ-7 נקודות בסיס ל-4.34% ותשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עלתה ל-4.02%. באג"ח הקונצרניות, מדדי התל בונד 20, 40 ו-60 ירדו בכ-0.5%. 

מחזור המסחר היה ער יחסית ועמד על 2.3 מיליארד שקל. 

16:35

קליל  תעשיות מסכמת את שנת 2023: ההכנסות בשנת 2023 הסתכמו ב-376 מיליון שקל, הרווח לפני מס בשנת 2023 הסתכם ב-22 מיליון שקל והתזרים מפעילות שוטפת בשנת 2023 גדל בכ-41.2 מיליון שקל והסתכם ב-70.6 מיליון שקל, בהשוואה לכ-29.4 מיליון שקל בשנת 2022 - בעיקר כתוצאה מקיטון ביתרת המלאי. 

במקביל לפרסום הדוחות, אישר דירקטוריון החברה תכנית לרכישה עצמית של מניות החברה בהיקף של עד 4.5 מיליון שקל; בחודש נובמבר האחרון השלימה החברה תכנית רכישה עצמית בסך של כ-3.6 מיליון שקל.

גם אדגר  פרסמה לפני שעה קלה את תוצאות הרבעון הרביעי ושנת 2023 - הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו לכ-320.8 מיליון שקל, עליה של כ-14.7% לעומת אשתקד.  ה-NOI בשנת 2023 עלה בכ-12.5% לעומת אשתקד והסתכם לכ-286.0 מיליון ש"ח. ה-FFO לבעלי המניות עלה בשנת 2023 בכ-15.0% לעומת אשתקד
והסתכם לכ-134.1 מיליון שקל. 

הרווח הכולל לבעלי המניות בשנת 2023 הוכפל והסתכם לכ-121.3 מיליון שקל והרווח הנקי בשנת 2023 הסתכם לכ-95.5 מיליון שקל. 

15:51

הממונה על התחרות, מיכל כהן, הודיעה היום (ג') לחמשת הבנקים הגדולים - לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק מזרחי (לרבות בנק יהב) והבנק הבינלאומי כי בכוונתה להכריז עליהם כקבוצת ריכוז בענף הבנקאות ללקוחות קמעונאיים וכי בכוונתה להטיל עליהם הוראות בתחום הפיקדונות.

למרות ההחלטה הנ"ל מדד הבנקים עולה כעת בכ-1.5% וגורר למעלה את מדד ת"א 35 שנסחר על סף ה-2,000 נקודות לראשונה זה שנה וחצי. 

החלטת הממונה כפופה לשמיעת הבנקים, אשר רשאים להציג את טענותיהם בפניה. בנוסף, מקיימת הממונה על התחרות היוועצות עם הרגולטורים הפיננסים בטרם קבלת החלטה סופית.

ההחלטה של רשות התחרות נובעת מכך שנכון לסוף שנת 2022, חמש הקבוצות הבנקאיות שולטות ביחד ב-98% מסך נכסי המערכת הבנקאית, כאשר הן מובלות על ידי קבוצת לאומי וקבוצת הפועלים, המחזיקות ביחד כ-57% מסך נכסי המערכת בנקאית. 

14:50

חברת התשתיות והבנייה אלקטרה  שבשליטת אלקו של האחים זלקינד הציגה בדוחותיה הכספיים צבר עבודות ענק של קרוב ל-30 מיליארד שקל, ורשמה אשתקד נתונים מרשימים גם בגזרת ההכנסות שעלו ב-7% ל-11.6 מיליארד שקל וגם ברווח הנקי שהסתכם ברבע מיליארד שקל.

מדובר בירידה לעומת רווח של 345 מיליון שקל אשתקד, שנבע בין היתר מרווח הון ממכירת החזקותיה בפרויקט אגירה שאובה בגלבוע ובקבלן ההיסעים בפרויקט הנתיבים המהירים. לפי אלקטרה, בנטרול אותם מימושים בעלי אופי חד-פעמי, הרווח הנקי השנתי שלה היה גדל ב-5.8%.

במקביל, החברה הכריזה על דיבידנד של 40 מיליון שקל, ובשנה כולה היא חילקה דיבידנד כולל של כ-86 מיליון שקל (בדומה לשנים קודמות).

14:19

חברת הטכנולוגיה באטמ , המפתחת מערכות תקשורת וסייבר מתקדמות וציוד רפואי לבדיקות מעבדה דיווחה הבוקר כי קיבלה הזמנות סייבר בהיקף כולל של 2.3 מיליון דול . 

ההזמנות הללו הינן עבור פתרון הסייבר שפיתחה הקבוצה אשר מבוסס על חומרה ותוכנה, וכן עבור פיתוח הדור הבא של פתרונות ההצפנה הכוללים אינטגרציה של פתרונות קוונטים המיועדים ללקוח הביטחוני הממשלתי הוותיק של הקבוצה. עוד דווח כי במהלך 15 החודשים האחרונים , סך ההזמנות שהתקבלו לחטיבת הסייבר הסתכם לסך של כ- 35 מיליון דולר.

12:36

המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3%, ות"א 90 משיל מערכו 0.8%. ת"א ביטוח בולט לשלילה ומאבד מערכו 1.2%, אך ת"א בנקים 5 בולט לחיוב ועולה ב-0.5%. 

מניית טיב טעם  יורדת בכ-3% לאחר שפרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. החברה דיווחה כי סך הכנסות הקבוצה ברבעון הסתכמו בכ- 433.7 מיליון שקל, בהשוואה לכ- 422.5 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ- 2.7%. בשנת 2023 הסתכמו הכנסות הקבוצה בכ- 1.67 ממיליארד שקל, בהשוואה להכנסות בסך כ- 1.599 מיליארד שקל בשנה המקבילה גידול בשיעור של כ- 4.8%.

עם זאת, הרווח הנקי הסתכם ברבעון לכ-7 מיליון ש"ח ברבעון, בהשוואה לכ-17.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד קיטון של כ- 59.5%. בשנת 2023, הרווח הנקי הסתכם לכ- 37.7 מיליון שקל, לעומת כ- 61.1 מיליון שקל בשנה המקבילה.

11:04

לאחר שארגון הטרור דחה את ההצעה האמריקנית לעסקה עם ישראל, משלחת דרגי העבודה של צוותי המשא ומתן עוזבת את קטאר - וחוזרת לישראל. כזכור, ישראל הסכימה להצעה שכוללת שחרור של יותר אסירים עבור כל חטוף לעומת מתווה פריז. אתמול השיב חמאס ודחה את ההצעה. 

בהמשך לדיווח, הירידות בתל אביב התחזקו. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.6% ות"א 90 יורד בכ-0.9%.

10:31

דוחות אלקטרה צריכה  חושפים כי השקת רשת חנויות הנוחות סבן אילבן (7-Eleven), שבוצעה בתחילת השנה שעברה, נמצאת בהליך בחינה, והרשת עשויה להיסגר.

בינואר 2023 הושק הסניף הראשון של סבן אילבן במתחם דיזנגוף סנטר בתל אביב , ולפי הדוחות הכספיים, הרשת הקטנה, שמונה כיום 8 סניפים, תרמה הפסד כבד יחסית של 68 מיליון שקל לפעילות מגזר המזון והקמעונאות.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%.

בולטות לחיוב מניות אופקו הלת' , שטראוס , אזורים , חברה לישראל , ופוקס .

מנגד, נייס , אלקטרה צריכה , דוראל אנרגיה , מיטרוניקס  ואשטרום קבוצה  נסחרות בירידות.

09:42

השקל נחלש מול המטבעות הזרים בכ-1%. שער הדולר-שקל עומד בשעה זו על 3.65 שקלים ושער האירו-שקל עומד על 3.96 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס למגמה: "הבוקר אנו עדים לפיחות משמעותי בשקל מול הדולר. הפיחות מתרחש למרות היחלשות של הדולר כנגד האירו ולכן הפעם היחלשות המטבע הישראלי נובעת מסיבות מקומיות. הראשונה היא המחלוקת החריפה עם ארצות הברית והאירועים הכלליים סביב הנושא המדיני, כמו כן הדיווחים האחרונים על קשיים ומחלוקות בתחום קידום חוק הגיוס.

"כל אלו מייצרים אווירה גיאופוליטית ומקומית לא יציבה ושער השקל הוא המשתנה הראשון שמגיב לאירועים מסוג זה, ודי בעוצמה. להערכתי תקופה תנודתית זו של השקל תימשך גם בשבועות הקרובים. יחד עם זאת יש לזכור כי מבט על התנהגות השקל בחודש - חודשיים האחרונים מראה שהשערים הנוכחיים עדיין לא מהווים פריצה לכל כיוון".

08:08

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), המסחר בתל אביב ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 הוסיף 0.9%, ומדד ת"א 90 ננעל בעלייה קלה של 0.1%. מדד הבנקים עלה ב-0.5%. 

את עליות השערים במדד ת"א 125 הובילו אמש מניות נייס  שקפצה ב-7% וקמטק  שטיפסה בכ-5%.

דוחות חברות הגמל חושפים את הכסף הגדול שמקבלים הסוכנים 

קמטק , הודיעה אמש (ב') כי קיבלה הזמנה חדשה בהיקף של כ-25 מיליון דולר מיצרנית tier-1 של רכיבי HBM, לבדיקה ומדידה של רכיבי זיכרון בפס רחב (HBM). קמטק צפויה לספק את מרבית המערכות במהלך המחצית השנייה של 2024.

HBM הינו מרכיב מרכזי ביישומי מחשוב עתירי ביצועים (HPC) אשר צפויים לגדול בקצב צמיחה שנתי ממוצע של 25% בשנים הקרובות. רפי עמית, מנכ"ל קמטק מסר: "אנו מצפים להזמנות HBM נוספות בהמשך השנה, אשר צפויה להיות שנת שיא עבור קמטק".

טריא מציגה: בקשות משיכה של 1.7 מיליארד שקל והפסדים נערמים 

גם מניית מנועי בית שמש  זינקה ב-6.5% לאחר שפרסמה דוחות לסיכום שנת 2023, שבהם ביקושים מהשוק הצבאי וממגזר התעופה האזרחי סידרו לה תוצאות שיא. חברת ייצור ושיפוץ המנועים שבשליטת קרן פימי הציגה עלייה של 28% בהכנסות ל-209 מיליון דולר. הרווח הנקי השנתי טיפס ב-182% והסתכם ב-13.3 מיליון דולר.

חברת טקטונה , העוסקת בפיתוח תוכנות ומסחר בנכסים דיגיטליים, ריכזה עניין לאחר שדיווחה על רכישת 40% ממניות חברת הוריזון מבית אלטשולר-שחם. במסגרת העסקה, טקטונה תרכוש מבעלי המניות המוכרים את כל מניותיהם בהוריזון, המהוות כ-36.20% מהון המניות של הוריזון, וזאת בתמורה לסך של כ-18 מיליון שקל. 

ממליץ על מטא ואפלייד מטיריאלס: המנהל שמחפש מניות בתמחור סביר

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס, ההנג סנג עולה ב-1.3%, בורסת שנגחאי מוסיפה כ-0.2% ומדד הקוספי עולה ב-0.7%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה במגמה חיובית.

אמש (ב'), נרשמו ירידות קלות בנעילה בוול סטריט. הנאסד"ק ירד ב-0.3%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.4% וה-S&P 500 ב-0.3%.

מניית דיגיטל וורלד אקוויזישן  זינקה אמש בכ-35%. חברת הספאק, שעתידה להתמזג בקרוב עם הרשת החברתית של דונלד טראמפ לאחר שבעלי המניות אישרו את העסקה בשבוע שעבר, מחכה לאישור הסופי של הרגולטור. היום צפוי להתקיים יום המסחר הראשון וכשתחל להיסחר ישתנה טיקר המניה ל-DJT, ראשי התיבות של דונלד טראמפ.

אפל  מרכזת עניין הבוקר לאחר שבחברת שירותי הפיננסים - Wedbush Securities, ציינו כי אפל יכולה להכפיל את מכירות הסמארטפונים בסין למרות הירידה שרשמה במכירות האייפון והתחרות הקשה. כזכור, אפל דיווחה על צניחה של 24% במכירות האייפון בסין בששת השבועות הראשונים של 2024. 

להערכתם, "הכל מתחיל באישור מחדש של נוכחות אפל בסין". עוד הם מציינים כי אפל יכולה להתגבר על האתגרים בסין לרבות סביבת המאקרו הקשה יחד עם התחרות מול Huawei, לפני השקת האייפון 16. 

ביום שישי האחרון, שר המסחר של סין וואנג וונטאו נפגש עם מנכ"ל אפל טים קוק ביום והדגיש שמדינתו טומנת בחובה הזדמנויות עבור אפל כמו גם לחברות אחרות, וביקש מיצרנית האייפון להמשיך לבנות את עסקיה בסין ל"פיתוח משותף".

קוק התייחס לדברים וציין שסין הייתה שותפה מכרעת בשרשרת האספקה ​​של אפל וכי החברה מתכננת להגדיל את ההשקעות במדינה בטווח הארוך. בשבוע שעבר, קוק פתח את חנות הדגל החדשה של אפל בשנגחאי ביום חמישי ונפגש עם ספקים מרכזיים בסין, על פי CNBC.

2. שוקי האג"ח

בשוק המקומי חלו שינויים קלים באיגרות החוב הממשלתיות - האיגרת ל-10 שנים נסחרה בתשואה של 4.25% והאיגרת לשנתיים ב-3.98%. מדדי תל בונד של האג"ח הקונצרניות עלו ב-0.2% ביום שני.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בחברת סיגמא, מפנה בסקירתו זרקור אל מרווחי האג"ח, כאשר "בארה"ב המרווח נמצא כעת ברמתו הנמוכה ביותר (3.05%) מאז אמצע 2007. בעוד המרווחים נמצאים ברמה נמוכה מאוד היסטורית, הרי שהמשקיעים רואים בתשואות הנוכחיות באג"ח קונצרניות הזדמנות לקבע תשואות, רגע לפני שהפד (הבנק המרכזי) יפחית את הריבית".

"התופעה של ריצה לאג"ח קונצרניות ניכרת גם אצלנו", מוסיף אזולאי. "המרווח של מדד תל בונד 60 ירד לכ-0.94%, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2021. יש לציין שהיום בניגוד למקרים רבים בעבר, אין חשש שחברה שהאג"ח שלה נמנות עם המדדים לא תצליח לעמוד בהתחייבויותיה. כל החברות איתנות מבחינה פיננסית וביכולתן להתמודד גם עם המשבר הנוכחי".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש בחדות הבוקר (ג') מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.7% מול השקל ונסחר סביב 3.64 שקלים. האירו, מתחזק בכ-1% מול המטבע המקומי ונסחר בשעה זו סביב 3.95 שקלים.

בלידר שוקי הון מציינים כי "בשבוע האחרון השקל התחזק ב-1.2% מול סל המטבעות, אך פוחת לאחר קביעת שער החליפין היציג ביום שישי. נדמה שבטווח הקצר, השקל ימשיך להגיב לעלייה באופטימיות לגבי הפסקת אש אפשרית. ההשלכות על כך יורגשו גם על סביבת האינפלציה וגם על החלטת הריבית של בנק ישראל".

מחירי הנפט עולים הבוקר בכ-0.1%, כשהנפט האמריקאי נסחר ב-82 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט עמד על 86.2 דולר.

5. מאקרו

בלידר שוקי הון מזהים איומי אינפלציה אפשריים במשק המקומי, "מכיוון מדיניות פיסקאלית מרחיבה, האצה צפויה במחירי השכירות ושיבושים באספקה (הובלה ימית, מיעוט הטיסות)". אך עם זאת סבורים כי "בנק ישראל יכול להוריד את הריבית ל-4.25% ועדיין לשמור על ריבית ריאלית גבוהה יחסית". במבט קדימה, "נתוני שוק העבודה מצביעים על סביבה מתהדקת; שיעור האבטלה המקובל נותר נמוך ברמה של 3.3% בפברואר, כשהיחס בין הביקוש לעובדים ובין ההיצע הפוטנציאלי עלה. שוק עבודה הדוק נוטה לתמוך בלחצי שכר ולכן גם בלחצי אינפלציה.

"איום עתידי נוסף הינו הפוטנציאל לעלייה במחירי השכירות. מספר הדירות המוגמרות הגיע ל-58 אלף ב-2023, עדיין מתחת לביקוש השוטף (שנאמד סביב 65 אלף), אם כי חלה האצה מסוימת ברבעון הרביעי לקצב שנתי של 60 אלף יחידות", כותבים כלכלני לידר.

"אנו ממשיכים לחזות עלייה של 3.8% בסעיף הדיור במדד מרץ, שתתרום כ-1.0% לעליית האינפלציה לרמה של 3.2%".

5. תחזית

בנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסם מספר תרחישים עתידיים לגבי כיוונו של מדד ה-S&P 500. בבנק מציינים כי קיים תרחיש שבו המדד יעלה ב-15% וישנם אסטרטגים בבנק שטוענים שהמדד עשוי לסיים את שנת 2024 ברמה של 6,000 נקודות. בגולדמן זאקס מדגישים כי התחזית שלהם תלויה במניות הביג טק שלהערכתם, קיימת סבירות גבוהה שימשיכו להציג פיתוחים ותוצאות חזקות וכי על פי ההערכות השווי הן עדיין רחוקות מטריטוריית בועה. 

במקביל, בבנק ההשקעות מזהירים כי קיים גם חשש שהמדד יירד לרמה של 4,500 במידה וענקיות הטכנולוגיה לא יעמדו בציפיות הצמיחה של השוק.